You are here

Στη Βουλή πρόταση για λιγότερα εξεταζόμενα μαθήματα

29/06/2022 16:39

Προς δύο κατευθύνσεις κινούνται οι αλλαγές στις αξιολογήσεις τετραμήνων μέσης εκπαίδευσης, σύμφωνα με νομοσχέδιο και κανονισμού που έφερε στη Βουλή ο Υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου. Η μια κατεύθυνση αφορά τη μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων και η άλλη την θεσμοθετημένη πλέον μείωση των διαγωνισμάτων.

Σύμφωνα με τους προτεινόμενους κανονισμούς για τα τετράμηνα, τα εξεταζόμενα μαθήματα για το Γυμνάσιο περιορίζονται στα Ελληνικά και τα Μαθηματικά.

Στην Α' τάξη Λυκείου, εξεταζόμενα μαθήματα στο τέλος του τετραμήνου είναι τα Νέα Ελληνικά και τα δύο μαθήματα προσανατολισμού της κάθε Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού. Στη Β' τάξη Λυκείου, εξεταζόμενα μαθήματα είναι τα Νέα Ελληνικά και δύο υποχρεωτικά μαθήματα της Κατεύθυνσης επιλογής του μαθητή. Στη Γ΄ τάξη Λυκείου, εξεταζόμενα μαθήματα είναι τα Νέα Ελληνικά, τα τέσσερα μαθήματα Κατεύθυνσης, τα τρία ή τα δύο υποχρεωτικά και το ένα ή τα δύο επιλεγόμενα, ανάλογα με την κατεύθυνση επιλογής.

Τα εξεταζόμενα μαθήματα του λυκειακού κύκλου Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης είναι τα Νέα Ελληνικά, τα Μαθηματικά και ένα από τα τεχνολογικά μαθήματα του κλάδου/ειδικότητας, για όλους τους κλάδους θεωρητικής και πρακτικής κατεύθυνσης της Α' και Β΄ τάξης των Τεχνικών Σχολών, εκτός του κλάδου των Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Τεχνών. Για τον κλάδο των Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Τεχνών της Α΄ και Β΄ τάξης, τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι τα Νέα Ελληνικά, τα Αγγλικά και ένα από τα τεχνολογικά μαθήματα του κλάδου/ειδικότητας.

Όπως ανέφερε στην Επιτροπή Παιδείας ο κ. Προδρόμου, οι κανονισμοί είναι αποτέλεσμα των εισηγήσεων που ακούστηκαν μετά από έναν διευρυμένο διάλογο, με βάση την εμπειρία από τη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών και μετά από μια σειρά από εισηγήσεις από διάφορες πολιτικές δυνάμεις.

Παράλληλα ανέφερε ότι εφόσον οι γραπτές κατευθύνσεις και οδηγίες που δίνονται από το Υπουργείο φαίνεται ότι δεν τηρούνται παντού όσον αφορά τη διεξαγωγή διαγωνισμάτων και παρατηρήθηκαν καταχρήσεις, γίνεται πρόταση να θεσμοθετηθεί ο ρητός περιορισμός της μιας γραπτής άσκησης ανά τετράωρο μάθημα.

Πρόσθεσε ότι το Υπουργείο κρίνει ότι αυτές οι αλλαγές μπορούν να συμβάλλουν σε κάποια λειτουργική βελτίωση και σε καλύτερη κατανομή του χρόνου ανάμεσα στον διδακτικό χρόνο και τη γραπτή αξιολόγηση.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους ο κ. Προδρόμου είπε ακόμα ότι ένα νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που είναι απόλυτη ανάγκη, βρίσκεται σε εξέλιξη και ήδη έχει σταλεί νέο πλαίσιο αξιολόγησης για την δημοτική εκπαίδευση στη Νομική Υπηρεσία και σύντομα θα πάει το πλαίσιο και για τη μέση εκπαίδευση. Σημείωσε επίσης ότι είναι σημαντικό να υπάρχει επίγνωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, τόσο μέσω των γραπτών εξετάσεων των μαθητών όσο και μέσω της αξιολόγησης των διαφόρων προγραμμάτων του Υπουργείου για στήριξη των μαθητών.

Παράλληλα απέρριψε επικρίσεις της οργάνωσης των καθηγητών ΟΕΛΜΕΚ, αναφέροντας ότι από τον Φεβρουάριο μέχρι τις 17 Μαΐου έγιναν πέντε συναντήσεις με την ΟΕΛΕΜΕΚ και ενημερώθηκε πρώτη για την πρόθεση να γίνουν αλλαγές.

Στη συνεδρία της Επιτροπής, ο Προέδρος της ΟΕΛΜΕΚ Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος ανέφερε ότι ενώ είχαν ζητήσει από τον Μάρτιο έναν ευρύτερο διάλογο για τις εξετάσεις τετραμήνων, το αίτημά τους δεν έγινε δεκτό από το Υπουργείο. Εξέφρασε έντονη δυσαρέσκεια γιατί δεν έγινε καμιά διαβούλευση με την οργάνωση για τη εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ σημείωσε ότι δεν γίνεται καμιά αλλαγή για την Γ΄Λυκείου που ταλαιπωρείται ιδιαίτερα από τις εξετάσεις, ενώ δεν υπήρξε καμιά επιστημονική τεκμηρίωση για τις αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα.

Πρόσθεσε ότι από τα 20 μαθήματα στα οποία εξετάζονται οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, τα 9 θα καταστούν μη εξεταζόμενα και θα εξεταστούν σε αυτά για πρώτη φορά ο μαθητές στην Γ’ Λυκείου. Παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι θα πρέπει να καταργηθεί η ενδιάμεση εξέταση τετραμήνων, αφού τρεις εξετάσεις στην Γ’ Λυκείου είναι μεγάλη επιβάρυνση. Είπε επίσης ότι αν παρουσιάζει προβλήματα ο θεσμός στο Λύκειο δεν θα πρέπει να επεκταθεί στο γυμνάσιο.

Ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ Παναγιώτης Λυσάνδρου είπε ότι οι αλλαγές που προτείνονται απλοποιούν τις διαδικασίες και περιορίζουν το χρόνο εξετάσεων. Είπε επίσης ότι οι εξετάσεις τετραμήνων είναι ο μόνος τρόπος για να πληροφορηθεί ο γονιός και το παιδί του για το πού βρίσκονται μαθησιακά.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς δήλωσε μετά την Επιτροπή ότι το νομοσχέδιο που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας, είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα διαβούλευσης με όλα τα κόμματα πλην του ΑΚΕΛ που διαφωνεί με τα τετράμηνα. Ανέφερε ακόμα ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί στην Επιτροπή Παιδείας την ερχόμενη εβδομάδα. Απέρριψε τα περί έλλειψης διαβούλευσης αναφέροντας ότι τα τελευταία δύο χρόνια δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να συζητούν τα τετράμηνα. Παράλληλα ανέφερε ότι δεν υπάρχει χρόνος, αφού οι αλλαγές πρέπει να γίνουν τώρα για να μην γίνει το θέμα αντικείμενο εκμετάλλευσης λόγω προεδρικών εκλογών.

Ο κ. Μυλωνάς κάλεσε τις πολιτικές δυνάμεις να προχωρήσουν σε τροπολογίες για να βελτιώσουν το νομοσχέδιο στο μέτρο του δυνατού. 

Παράλληλα είπε ότι σε περίπτωση που η ΟΕΛΜΕΚ φέρει ολοκληρωμένη πρόταση για να καταργηθεί η ενδιάμεση εξέταση ο ίδιος θα την προσυπογράψει. Παραδέχτηκε ότι με αυτό τον τρόπο καταργούνται τα τετράμηνα και έτσι ίσως δοθεί «η δυνατότητα στο δημοκρατικό και ευτυχισμένο σχολείο να αποκαλυφθεί».

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Γεώργιος Κάρουλλας είπε ότι ο θεσμός των τετραμήνων ψηφίστηκε από την πλειοψηφία της Βουλής για να θεσμοθετήσει τη διαμορφωτική αξιολόγηση που είναι αναγκαία για την όλη μαθησιακή διαδικασία. Πρόσθεσε ότι οι τροποποιήσεις που ήρθαν στη Βουλή αποφορτώνουν τον μαθητή και το εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα είπε πως θέτουν προς συζήτηση την πρόταση για κατάργηση των παγκυπρίων εξετάσεων και τη θέσπιση συστήματος αυξημένης βαρύτητας στον λυκειακό  κύκλο για πρόσβαση των παιδιών στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του κάκισε την συμπεριφορά του Υπουργού Παιδείας ο οποίος αποχώρησε από τη συνεδρία χωρίς να ακούσει τις ερωτήσεις και τις απόψεις των Βουλευτών, μετά που όπως είπε τον περίμεναν να έλθει 35 λεπτά και μίλησε για έλλειψη σεβασμού προς την Επιτροπή. Παράλληλα έκανε λόγο για έλλειψη διαλόγου του Υπουργού με τους εκπαιδευτικούς εταίρους, τους οργανωμένους γονείς και μαθητές σύμφωνα με καταγγελίες στην Επιτροπή. Κατήγγειλε επίσης ότι προηγήθηκε παρασκηνιακός διάλογος για το θέμα με όλες τις πολιτικές δυνάμεις πλην του ΑΚΕΛ για να διασφαλίσει το Υπουργείο ότι θα περάσει το δικό του.

Πρόσθεσε ότι για ακόμα μια φορά έρχονται αλλαγές στην παιδεία χωρίς οποιαδήποτε επιστημονική τεκμηρίωση, ενώ είπε ότι δεν υπάρχει καμιά αλλαγή για την Γ’ Λυκείου όταν οι τελειόφοιτοι μαθητές δεινοπάθησαν φέτος με τρεις καθοριστικές για το μέλλον τους εξετάσεις.

Το ΑΚΕΛ, σημείωσε, διαφωνεί με το θεσμό των τετραμήνων που το μόνο που έχει επιτύχει είναι να μετατρέψει τα παιδιά μας σε ρομπότ που τρέχουν όλη μέρα με απίστευτη πίεση για να γράφουν εξετάσεις  και έχει μειώσει τον εκπαιδευτικό χρόνο στα σχολεία. Χρειάζεται, όπως είπε, ριζική αντιμετώπιση του θέματος με κατάργηση των εξετάσεων τετράμηνων, να μείνει μια εξέταση στο τέλος και ένα νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Ζήτησε επίσης να ρυθμιστεί ο τρόπος εξέτασης των παιδιών με αναπηρία.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργάσιας Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι στηρίζουν το θεσμό των εξετάσεων και έχουν υποβάλει ουσιαστικές εισηγήσεις στον αρμόδιο Υπουργό  που θεωρούν ότι διορθώνουν και εκσυγχρονίζουν το θεσμό και επιλύουν αρκετά από τα προβλήματα για τους εκπαιδευτικούς και του μαθητές. Ανέφερε ότι ο όγκος της διδακτέας ύλης και το υπερβολικό άγχος και πίεση για τους τελειόφοιτους θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, αφού δεν κερδίζουν οι μαθητές και το εκπαιδευτικό σύστημα.

Εξέφρασε την άποψη ότι με την απλοποίηση των διαδικασιών και ουσιαστική και ειλικρινή διαβούλευση θα μπορέσουν να δώσουν τις απαραίτητες λύσεις για εκσυγχρονισμό του θεσμού των τετραμήνων.

Ο Βουλευτής Λεμεσού Ανδρέας Θεμιστοκλέους είπε ότι πάει να γίνει ένα από τα πιο σοβαρά λάθη που έγιναν τα τελευταία χρόνια, αφού όπως είπε, δεν μπορεί μάθημα που εξετάζεται στην γ’ λυκείου ή στις παγκύπριες εξετάσεις να μην εξετάζεται στο γυμνάσιο νοουμένου ότι αυτό διδάσκεται. Θα πρέπει, όπως είπε, να εξετάζονται στο γυμνάσιο οι μαθητές για να γνωρίζουν οι ίδιοι τις δυνατότητές τους και να κάνουν τις σωστές επιλογές για το λύκειο.