You are here

Στο ακουστικό για τα θερινά σχολεία

26/05/2020 06:04

Οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές για τον τρόπο με τον οποίο θα επαναλειτουργήσουν τα θερινά σχολεία αναμένουν τα ιδιωτικά φροντιστήρια, ενώ εκ μέρους του υπουργείου παιδείας δεν έχει ακόμα γνωστοποιηθεί εάν και πότε θα λειτουργήσουν τα δημόσια θερινά σχολεία.

Δεκάδες χιλιάδες γονείς που δεν έχουν εναλλακτικές επιλογές για φροντίδα των παιδιών τους αναμένουν το υπουργείο να δραστηριοποιηθεί έγκαιρα για ρύθμιση του ζητήματος, χωρίς προς το παρόν να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη ένδειξη για την πορεία που θα πάρουν τα πράγματα.

Μιλώντας στη StockWatch, ο πρόεδρος του συνδέσμου ιδιωτικών φροντιστηρίων Κύπρου Απόστολος Ψαράς, σημείωσε ότι ορισμένα ιδιωτικά φροντιστήρια έχουν ήδη ανακοινώσει  την πρόθεσή τους να λειτουργήσουν ως θερινά σχολεία κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Ωστόσο, σημείωσε ότι αναμένονται οδηγίες εκ μέρος του υπουργείου παιδείας, ώστε να είναι ξεκάθαρο κάτω από ποιες προϋποθέσεις θα λειτουργήσουν.

Σύμφωνα με τον κ. Ψαρά, θα πρέπει να δοθούν εξειδικευμένες οδηγίες και συγκεκριμένες κατευθύνσεις αναφορικά με τη λειτουργία των θερινών σχολείων, κατ’ ανάλογο τρόπο με τον οποίο δόθηκαν οδηγίες για ολοήμερα σχολεία και λέσχες και σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερε, θα πρέπει να τηρηθούν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, οι αποστάσεις και οι κώδικες απολύμανσης, όπως και στα σχολεία.

Το τίμημα των μέτρων προστασίας

Όπως επεσήμανε ο κ. Ψαράς, η εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων προστασίας συνεπάγεται ότι τα θερινά σχολεία θα υπολειτουργούν, καθώς λόγω των περιορισμών σε σχέση με την παρουσία προσώπων στον ίδιο χώρο, δεν θα μπορούν να δεχθούν όσα παιδιά μπορούσαν να απασχολήσουν τα προηγούμενα χρόνια.

Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με τον κ. Ψαρά, αποτελεί παράγοντα που θα πρέπει να εξετάσει το υπουργείο παιδείας, ώστε να προχωρήσει σε αύξηση των δημόσιων θερινών σχολείων για να καλυφθούν οι ανάγκες.

Την προηγούμενη χρονιά, λειτούργησαν κατά την περίοδο Ιουνίου – Ιουλίου συνολικά 34 δημόσια θερινά σχολεία, 27 δημοτικά και 7 νηπιαγωγεία σε αντίστοιχες σχολικές μονάδες που κάλυπταν και τις πέντε επαρχίες, ενώ λειτούργησε και το δημοτικό/νηπιαγωγείο Μακάρειου Νοσοκομείου με ένα τμήμα. Η λειτουργία τους διήρκησε για 25 εργάσιμες μέρες από τα τέλη Ιουνίου μέχρι και τα τέλη Ιουλίου.

Αναπλήρωση απωλειών μέσω θερινών σχολείων

Αν και τα ιδιωτικά φροντιστήρια δικαιούνται να επαναλειτουργήσουν από τις 21 Μαϊου, σύμφωνα με τον κ. Ψαρά, δεν έχουν όλα επιστρέψει σε κανονική λειτουργία.

Η επιστροφή γίνεται σταδιακά, ανέφερε, σημειώνοντας ότι αρκετά φροντιστήρια συνεχίζουν να αξιοποιούν μεθόδους εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω διαδικτύου. Η πλειοψηφία των φροντιστηρίων, όπως είπε, σκοπεύουν να ολοκληρώσουν την χρονιά είτε με μαθήματα δια ζώσης, είτε μέσω διαδικτύου.

Αναφερόμενος στα ιδιωτικά φροντιστήρια τα οποία είδαν σημαντική μείωση των εσόδων τους κατά τους προηγούμενους μήνες, ο κ. Ψαράς εξέφρασε την εκτίμηση ότι η αξιοποίηση των καλοκαιρινών μηνών Ιουλίου και Αυγούστου για την υλοποίηση θερινών προγραμμάτων, ενδεχομένως να αποτελεί ένα τρόπο για μερική αναπλήρωση των απωλειών που είχαν λόγω των περιορισμών που εφαρμόστηκαν προς αντιμετώπιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού.

Παράλληλα, εξέφρασε την εκτίμηση ότι μετά από μια μεγάλη περίοδο περιορισμών στις μετακινήσεις και κοινωνικής αποστασιοποίησης, οι γονείς θα δουν πιο θετικά την επιλογή των θερινών σχολείων πρωτίστως για λόγους κοινωνικοποίησης των παιδιών τους.

«Αν και η οικονομική πτυχή είναι ένας παράγοντας που σκέφτονται οι γονείς σε ότι αφορά την επιλογή του θερινού σχολείου, φέτος ενδεχομένως θα θέλουν να καλύψουν τον χαμένο χρόνο κοινωνικοποίησης και παιχνιδιού των παιδιών, κάτι που αποτελεί λόγο για να σκεφτούν θετικά τα θερινά σχολεία τον Ιούλιο», είπε.

Τι απαιτούν οι διαδικασίες για λειτουργία θερινών σχολείων

Αναφορά στις διαδικασίες που απαιτούνται για την λειτουργία θερινών σχολείων, γίνεται σε απάντηση του υπουργού παιδείας Πρόδρομου Προδρόμου, προς τη βουλευτή του ΔΗΣΥ Ξένια Κωνσταντίνου. Σύμφωνα με τον κ. Προδρόμου, θερινά δημόσια σχολεία λειτουργούν βάσει απόφασης του υπουργικού συμβουλίου, και αφορούν στη δημοτική και την προδημοτική εκπαίδευση.

Για την εγγραφή και λειτουργία ενός θερινού δημόσιου σχολείου, ο δήμος, η κοινότητα ή και ο σύνδεσμος γονέων, υποβάλλει σχετικό αίτημα, με τη διεύθυνση δημοτικής εκπαίδευσης να συγκεντρώνει και να αξιολογεί όλα τα αιτήματα και να προωθεί εισήγηση στον υπουργό, ο οποίος διαμορφώνει τον τελικό κατάλογο των σχολείων που θα ενταχθούν στον θεσμό των θερινών δημόσιων σχολείων, με βάση τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες της κάθε κοινότητας, στη βάση των διαθέσιμων πόρων.

Όπως σημειώνεται, οι ελάχιστες προϋποθέσεις ασφάλειας, υγιεινής και λειτουργικότητας των θερινών δημόσιων σχολείων είναι οι ίδιες με εκείνες που απαιτούνται για τη λειτουργία δημόσιου δημοτικού σχολείου ή δημόσιου νηπιαγωγείου, καθώς αυτά λειτουργούν σε χώρους δημόσιων σχολείων και νηπιαγωγείων, ενώ η χωρητικότητα κάθε θερινού δημόσιου σχολείου σχετίζεται με τη χωρητικότητα του δημόσιου δημοτικού σχολείου ή του δημόσιου νηπιαγωγείου στο οποίο λειτουργεί. 

Σε ό,τι αφορά στον ιδιωτικό τομέα, σημειώνεται ότι ορισμένα σχολεία και φροντιστήρια επίσης προσφέρουν δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης κατά τους θερινούς μήνες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, προστίθεται ότι, οι διαδικασίες εγγραφής και λειτουργίας είναι αυτές που προνοούνται σε σχετικούς νόμους.

Με βάση τη νομοθεσία, απαιτείται πιστοποιητικό καταλληλότητας όσον αφορά τον υγειονομικό έλεγχο και την πυρασφάλεια και πιστοποιητικό ελέγχου ηλεκτρικής εγκατάστασης από την κατά περίπτωση αρμόδια αρχή της Δημοκρατίας, όπως επίσης και η πολεοδομική άδεια και η άδεια οικοδομής για τη χρήση του υποστατικού ως σχολείου. 

Της Μαρίας Χαμπή