You are here

«Δημόσιο συμφέρον» η καταστροφή περιβάλλοντος

11/05/2021 07:11

Για τρίτη φορά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η κυβέρνηση επικαλείται το «δημόσιο συμφέρον» για να αγνοήσει επίσημες περιβαλλοντικές αποφάσεις και να προχωρήσει με έργα που, με βάση το ίδιο το κράτος, έχουν αρνητικές επιπτώσεις σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές.

Αυτή τη φορά προχωρά κανονικά με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Αστρομερίτη - Ευρύχου, παρά την αρνητική γνωμάτευση της Περιβαλλοντικής Αρχής, καθώς η κυβέρνηση  ανακήρυξε το συγκεκριμένο, ως έργο δημοσίου συμφέροντος. Οι αρμόδιοι ετοιμάζονται να εισέλθουν σε διαβούλευση για τον καθορισμό των όρων υλοποίησης του έργου, εν μέσω αντιδράσεων των περιβαλλοντικών οργανώσεων.

Το Υπουργικό Συμβουλίου αμέσως μετά την αρνητική οικολογική αξιολόγηση του έργου με βάση τη μελέτη δέουσας εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον και την αρνητική γνωμάτευση της Περιβαλλοντικής Αρχής που ακολούθησε, απέστειλε ήδη επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενημερώνοντας για την απόφαση της να κηρύξει το έργο ως «δημοσίου συμφέροντος», δήλωσε στη StockWatch, ο διευθυντής της Περιβαλλοντικής Αρχής Κώστας Χατζηπαναγιώτου.

Στο αμέσως επόμενο διάστημα, αναμένεται να αρχίσει διαβούλευση μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και της Περιβαλλοντικής Αρχής για τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να τηρηθούν κατά την κατασκευή και μετά την υλοποίηση του έργου.

Ο κ. Χατζηπαναγιώτου, ξεκαθάρισε ότι το έργο θα γίνει σύμφωνα με τη διαδρομή των σχεδίων που εκπόνησε το τμήμα δημοσίων έργων και την περιβαλλοντική μελέτη που ακολούθησε.

Οι όροι και οι προϋποθέσεις που θα τεθούν θα έχουν σχέση με τη διαχείριση των αποβλήτων, τη δεντροφύτευση, τη βλάστηση, μέτρα κατά την κατασκευή του έργου και άλλα παρόμοιας φύσεως.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηπαναγιώτου, η κυβέρνηση θα βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή με την ΕΕ, ώστε να παρουσιάσει τις θέσεις της και τα μέτρα που θα λάβει για να μειωθούν στο ελάχιστο οι αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και να πείσει ότι το έργο είναι δημοσίου συμφέροντος και πως δεν υπάρχει εναλλακτική λύση για όδευση του δρόμου.

Αντιδρούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να προωθήσει την υλοποίηση του έργου κηρύσσοντας το ως έργο δημοσίου συμφέροντος, προκαλεί την έντονη αντίδραση των περιβαλλοντικών οργανώσεων.

Ο διευθυντής του πτηνολογικού συνδέσμου Μάρτιν Χέλλικαρ, δήλωσε στη StockWatch ότι «η αρχή έγινε με τη μαρίνα στην Αγία Νάπα, μετά ακολούθησε ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλις και τώρα, για το κερασάκι στην τούρτα, ήρθε ο αυτοκινητόδρομος Αστρομερίτη – Ευρύχου».

«Τρία έργα που έχουν ξεσκεπάσει ένα ανησυχητικό μοτίβο από πλευράς του κράτους να επικαλείται ‘δημόσιο συμφέρον’ για να προχωρεί σε αμφιλεγόμενες αναπτύξεις με βαρύ περιβαλλοντικό κόστος», όπως ανέφερε. 

Πρόσθεσε ότι και στις τρείς περιπτώσεις λήφθηκε αρνητική γνωμοδότηση από την Περιβαλλοντική Αρχή λόγω των σοβαρών επιπτώσεων τους στο περιβάλλον και δη στις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000 στις οποίες χωροθετούνται.

Ειδικότερα για τον αυτοκινητόδρομο Αστρομερίτη – Ευρύχου, ο κ. Χέλλικαρ τονίζει ότι οι κυριότερες επιπτώσεις αφορούν την Κράγκα και την Τρουλλουρία, είδη τα οποία θα χάσουν 20% και 25% του αναπαραγωγικού πληθυσμού τους αντίστοιχα, αλλά και την Πευκοτρασιήλα, η οποία θα χάσει βιότοπο από τις περιοχές τροφοληψίας και ξεχειμωνιάσματος της.

«Οι επιπτώσεις στα πιο πάνω είδη οφείλονται κυρίως, στον χαρακτήρα και στο μέγεθος του έργου, στην απώλεια και κατακερματισμό του βιοτόπου, στην υποβάθμιση του οικολογικού χαρακτήρα της περιοχής και της διαθεσιμότητας τροφής, καθώς και στη μόνιμη εγκατάλειψη της περιοχής λόγω οχληρίας», σημείωσε.

Επεσήμανε ότι «όλα αυτά έρχονται να επιβαρύνουν μια προστατευόμενη περιοχή η οποία ήδη δέχεται πίεση από το υφιστάμενο εκτεταμένο οδικό δίκτυο και τα υφιστάμενα, αλλά και προτεινόμενα φωτοβολταϊκά πάρκα».

Μη ανατρέψιμες επιπτώσεις για 7 είδη πουλιών  

Την αντίθεση του στην υλοποίηση του έργου εξέφρασε και ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Terra Cypria Λεύκιος Σεργίδης. Όπως δήλωσε στη StockWatch, «το προτεινόμενο έργο θα έχει σοβαρές αρνητικές και μη αναστρέψιμες επιπτώσεις για το πτηνό Burhinus oedicnemus (Τρουλουρίδα.)

Παράλληλα, λόγω και του μεγάλου μήκους του δρόμου που θα διαπεράσει την περιοχή (3,5 χλμ), τόνισε ότι θα πρέπει να γίνει αποδεκτό πως ο κίνδυνος προσκρούσεων ειδών, συμπεριλαμβανομένων και πουλιών καθορισμού, θα αυξηθεί.

«Η συγκεκριμένη περιοχή είναι καθορισμένη για επτά είδη πουλιών, αλλά αποτελεί και μεταναστευτικό διάδρομο για μεταναστευτικά αρπακτικά πουλιά. Πρέπει δηλαδή να συν- αξιολογηθεί ότι ο νέος δρόμος, ο οποίος θα επιτρέπει και ανάπτυξη μεγαλύτερων ταχυτήτων, θα αυξήσει τις πιθανότητες προσκρούσεων με διάφορα είδη πουλιών συμπεριλαμβανομένων και των πτηνών καθορισμού», είπε.

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Το προτεινόμενο έργο, με βάση τη γνωμάτευση της Περιβαλλοντικής Αρχής, θα διέρχεται από την περιοχή «Ατσάς- Άγιος Θεόδωρος» του Δικτύου Natura 2000 (Ζώνη Ειδική Προστασίας ΖΕΠ) για 3.500 μ. περίπου.

Εκτιμάται ότι θα έχει αρνητικές, μη αναστρέψιμες επιπτώσεις, κατά τη φάση κατασκευής, αλλά και λειτουργίας του έργου, στα αντικείμενα προστασίας της περιοχής, στα είδη καθορισμού και στα ενδιαιτήματα τους, που χρησιμοποιούν ως ζωτικούς τους χώρους για τροφή και αναπαραγωγή, αλλά και στα μεταναστευτικά πτηνά που βρίσκουν καταφύγιο στην περιοχή.

Το προτεινόμενο έργο χωρίζεται σε τέσσερις φάσεις:- Φάση Α’: Λευκωσία - Κοκκινοτριμιθιά (κατασκευάστηκε), - Φάση Β’: Κοκκινοτριμιθιά - Δένεια (κατασκευάστηκε), - Φάση Γ’: Ακάκι – Περιστερώνα - Αστρομερίτης (δεν κατασκευάστηκε), - Φάση Δ’: Αστρομερίτης - Ευρύχου (δεν κατασκευάστηκε). 

Το υπό εξέταση έργο αφορά την κατασκευή της φάσης Δ΄, η οποία αποτελεί συνέχεια του παρακαμπτήριου δρόμου νότια των κοινοτήτων Ακακίου - Αστρομερίτη – Περιστερώνας (Φάση Γ΄).

Σκοπός του αυτοκινητόδρομου είναι να διευκολύνει τη διακίνηση των κατοίκων των ορεινών και ημιορεινών περιοχών της Λευκωσίας, να αυξήσει την οδική ασφάλεια, να διατηρήσει και να προωθήσει την περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη τους με ταχεία προσπέλαση από και προς την Λευκωσία.

Ο αυτοκινητόδρομος Αστρομερίτη – Ευρύχου αρχίζει από τη διασταύρωση προς την κοινότητα Βυζακιά και τερματίζεται στον κόμβο Κύκκου (προς Κατύδατα). Το κόστος του έργου, αναμένεται να ανέλθει στα €81,8 εκατ.

Της Ηρώς Ευθυμίου