You are here

Ενώπιον περιβαλλοντικής αρχής ο δρόμος Πόλης - Πάφου

12/10/2018 07:09

Το τμήμα δημοσίων έργων κατέθεσε ενώπιον της περιβαλλοντικής αρχής την επικαιροποιημένη μελέτη εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον (ΜΕΕΠ) για το πρώτο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς από την Αγία Μαρινούδα – Στρουμπί, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την εκτέλεση του έργου.

Το κόστος του έργου το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό, υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στα €60 εκ., πιθανόν όμως να αλλάξει με την αναθεωρημένη εκτίμηση του έργου που θα γίνει σε μελλοντικό στάδιο. Φορέας θα είναι το τμήμα δημόσιων έργων.

Η μελέτη αφορά την καταγραφή και περιγραφή των επιπτώσεων που πιθανό να δημιουργηθούν από την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της ΜΕΕΠ έχει ετοιμαστεί επιπλέον μελέτη δέουσας εκτίμησης (ΜΔΕ) για τις θέσεις που γειτνιάζουν με περιοχές δικτύου Natura.

Όπως σημειώνεται στη μελέτη, αναμένεται ότι ο προτεινόμενος αυτοκινητόδρομος Πάφος – Πόλης θα επιλύσει προβλήματα οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του οδικού δικτύου και ότι θα συμβάλλει στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Το προτεινόμενο έργο αποτελεί μέρος του στρατηγικού σχεδίου του ΤΔΕ για ολοκλήρωση του εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων.

Σύμφωνα με το τμήμα δημοσίων έργων, ο υφιστάμενος δρόμος Πάφου-Πόλης δεν παρέχει ικανοποιητικό επίπεδο εξυπηρέτησης και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του περιορίζουν τη χωρητικότητα, τη λειτουργικότητα και την οδική ασφάλεια.

Ειδικότερα το έργο αφορά την κατασκευή του πρώτου τμήματος του αυτοκινητόδρομου ως δρόμος δύο λωρίδων μήκους 15,5 χλμ, το οποίο θα καλύπτει τις περιοχές από Αγία Μαρινούδα μέχρι Στρουμπί.

Το έργο αποτελείται από το οδόστρωμα του αυτοκινητόδρομου, τις σήραγγες, τις κοιλαδογέφυρες, τις χωματουργικές εργασίες και τις υποστηρικτικές κατασκευές, όπως η αποχέτευση όμβριων. Το πλάτος οδοστρώματος του αυτοκινητόδρομου θα είναι 7 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση και το πλάτος ανάπτυξης (οδόστρωμα, κεντρική νησίδα, έρεισμα, αυλάκια αποχέτευσης όμβριων) θα είναι 26.5 μέτρα.

Τα μέγιστα βάθη ορυγμάτων θα φτάνουν μέχρι 40 μέτρα και τα μέγιστα ύψη επιχωματώσεων μέχρι 35 μέτρα. Το πρώτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου (το οποίο εξετάζεται και στην παρούσα ΜΕΕΠ) θα ξεκινάει από τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Λεμεσού–Πάφου στην Αγία Μαρινούδα και θα διασχίζει τις κοινότητες Μαραθούντα, Άρμου, Τσάδα, Καλλέπεια, Κοίλη και Στρουμπί. Η όδευση θα διαπερνά από το ανατολικό σύνορο της κοιλάδας της Μαραθούντας (ανατολικά του Ποταμού Κοτσιάτη) και περίπου 100 μέτρα ανατολικά από το άκρο του οικισμού της κοινότητας Μαραθούντα. Η όδευση θα συνεχίζει από την κοινότητα της Άρμου ανηφορίζοντας προς την Τσάδα και περνώντας δυτικά από το θέρετρο γκολφ «Minthis Hill», αφού θα έχει περάσει πρώτα από δύο κοιλαδογέφυρες, που θα βρίσκονται εντός των κοινοτικών ορίων της Τσάδας, μήκους 500 και 85 μέτρων.

Παράλληλα με την οικιστική περιοχή της κοινότητας και πριν η όδευση φτάσει την κοινότητα Καλλέπειας, θα διέλθει μέσα από σήραγγα η οποία θα έχει μήκος 730 μέτρα.

Σημειώνεται ότι εντός της κοινότητας Στρουμπιού θα κατασκευαστεί και μια δεύτερη κοιλαδογέφυρα μήκους 110 μέτρων. Συνολικά το έργο θα συμπεριλαμβάνει δύο σήραγγες και πέντε κοιλαδογέφυρες.

Το ΤΔΕ υποστηρίζει ότι το νέο έργο αναμένεται να προσδώσει αξία στην ευρύτερη περιοχή, συμβάλλοντας στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη με τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας. Αναμένεται επίσης ότι θα επιλύσει προβλήματα οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του οδικού δικτύου και ότι θα συμβάλλει στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Το έργο προωθείται επίσης για κοινωνικούς λόγους, για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κοινοτήτων της περιοχής και για περιορισμό της τάσης αστυφιλίας και εγκατάλειψης της υπαίθρου.

Μελλοντικά ο δρόμος αναμένεται να συνεχίσει μέχρι την Πόλη, κάτι που θα αποτελέσει το δεύτερο τμήμα του ολοκληρωμένου προτεινόμενου έργου. Από τη λειτουργία του έργου θα επωφεληθούν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής Πόλης Χρυσοχούς, των κοινοτήτων που εξυπηρετούνται από τον δρόμο Πάφου - Πόλης (Τσάδα, Στρουμπί, Πολέμι, Κάθηκας, Γιόλου, Μηλιού, Γουδί κ.α.) καθώς και των κοινοτήτων βόρεια της Πόλης Χρυσοχούς (Αργάκα, Πωμός, Κάτω Πύργος κ.α.).

Σημαντικά οφέλη θα είναι η συντόμευση του ταξιδιού με εξοικονόμηση χρόνου και καυσίμων, η μείωση των καυσαερίων και η μείωση των δυστυχημάτων με βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Στην έκθεση υπενθυμίζεται ότι το έργο προσφοροδοτήθηκε το 2007 με τη μέθοδο DBFO (Design – Build – Finance – Operate), χωρίς επιτυχή κατάληξη, η διαδικασία των απαλλοτριώσεων είχε ήδη ολοκληρωθεί από το 2006.

Το 2012, λόγω της οικονομικής κρίσης έγινε ανάκληση για όσα τεμάχια δεν είχαν καταβληθεί οι αποζημιώσεις.

Για το συνολικό έργο, η αρχική εκτίμηση ήταν €86 εκ. από τα οποία το κράτος έχει ήδη πληρώσει €35 εκ. και €23,5 εκ. για τόκους, για τεμάχια που παραμένουν απαλλοτριωμένα.

Για τα τεμάχια που έχουν ανακληθεί, λαμβάνοντας υπόψη την μείωση στα όρια του έργου και την αφαίρεση παρακαμπτήριων, θα χρειαστεί εκ νέου απαλλοτρίωση για το συνολικό έργο για εκτάσεις αξίας 34 εκ. σταδιακά, ανάλογα με τα τμήματα του δρόμου που θα προωθούνται για παροχή υπηρεσιών για την επικαιροποίηση μελέτης εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον (ΜΕΕΠ) του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς.

Επιπλέον, από τα ήδη απαλλοτριωθέντα τεμάχια, το κράτος θα μπορεί να επιστρέψει ως πλεονάζουσα γη, έκταση αξίας €8 εκ. περίπου η οποία δεν χρειάζεται πλέον.

Της Ηρώς Ευθυμίου