You are here

Φινάλε με αντιδράσεις για δρόμο Πάφου – Πόλις

21/11/2019 07:11

Ολοκληρώνεται την ερχόμενη Παρασκευή ο διαγωνισμός για τον αυτοκινητόδρομο Πάφου-Πόλις με την υποβολή προσφορών, την ίδια στιγμή που χιλιάδες πολίτες τάσσονται κατά του δρόμου, γιατί απειλεί προστατευόμενη περιοχή.

Ο Πτηνολογικός Σύνδεσμος Κύπρου παρέδωσε στον υφυπουργό παρά τω προέδρω Βασίλη Πάλμα την φωνή σχεδόν 2.500 πολιτών, οι οποίοι υπέγραψαν, ηλεκτρονικά, διαμαρτυρία κατά του νέου αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ο οποίος απειλεί, όπως υποστηρίζουν, την προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 «Κοιλάδα Έζουσας».

Σε ανακοίνωση του ο Πτηνολογικός Σύνδεσμος Κύπρου αναφέρει ότι οι πολίτες που υπέγραψαν την ηλεκτρονική δήλωση διαμαρτυρίας ζητούν από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας και τους Υπουργούς Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Εσωτερικών και Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, την άμεση ακύρωση της Υπουργικής Απόφασης για έγκριση του αυτοκινητόδρομου Πάφου -Πόλης Χρυσοχούς ως έργο Δημοσίου Συμφέροντος και του σχετικού Διαγωνισμού για Προσφορές, και την υιοθέτηση της αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς ως εναλλακτική λύση.  

Σύμφωνα με τον Πτηνολογικό Σύνδεσμο Κύπρου, ο νέος αυτοκινητόδρομος, συνολικού μήκους 31 χιλιομέτρων, ο οποίος θα διέρχεται τουλάχιστον από πέντε κοιλαδογέφυρες και δύο σήραγγες, θα διασχίσει ένα άθικτο και υψηλής οικολογικής αξίας τοπίο, συμπεριλαμβανομένης της προστατευόμενης περιοχής «Κοιλάδα Έζουσας», ενώ απειλεί εμβληματικά είδη πουλιών όπως τον Σπιζαετό Aquila fasciata, το Διπλογέρακο Buteo rufinus, τον Ζάνος Falco peregrines και την Κράγκα Coracias.

«Αγνοώντας τα πορίσματα των περιβαλλοντικών μελετών, το Υπουργικό Συμβούλιο κήρυξε τον αυτοκινητόδρομο ως έργο ‘Δημοσίου Συμφέροντος’ και ένας δημόσιος διαγωνισμός υποβολής προσφορών για τη μελέτη και κατασκευή του έχει προκηρυχθεί με προθεσμία την 22η Νοεμβρίου 2019», προσθέτει.  

Ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε στις 23 Μαΐου, αφορούσε την μελέτη και κατασκευή της πρώτης φάσης του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, μήκους 15,5 χιλιομέτρων.

Το προτεινόμενο έργο αφορά τη μελέτη και κατασκευή (Design & Build) δρόμου δύο λωρίδων από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, μήκους 15,5 χλμ., με προοπτική αναβάθμισης του σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων.  Η όδευση αρχίζει από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα, ακολουθεί βόρεια πορεία ανατολικά της Μαραθούντας και της Τσάδας, δυτικά της Καλλέπειας και του Στρουμπιού και καταλήγει στον υφιστάμενο δρόμο μετά το Στρουμπί.

Σύμφωνα με το υπουργείο μεταφορών, η κατασκευή του δρόμου, η οποία αποτελούσε πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής, θα προσδώσει αξία στην ευρύτερη περιοχή, συμβάλλοντας, με τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας, στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη.

Αναμένεται επίσης, ότι θα επιλύσει προβλήματα οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του οδικού δικτύου.

Το έργο θα συμβάλει παράλληλα, στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κοινοτήτων της περιοχής, κάτι που αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, στις προσπάθειες που καταβάλλει για περιορισμό της τάσης αστυφιλίας και εγκατάλειψης της υπαίθρου.

Στα σημαντικά οφέλη που θα προκύψουν από την κατασκευή του δρόμου περιλαμβάνονται επίσης, η συντόμευση του ταξιδιού με εξοικονόμηση χρόνου και καυσίμων, η μείωση των καυσαερίων και η μείωση των δυστυχημάτων μέσω της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.

Επισημαίνεται ότι ο δρόμος αναμένεται μελλοντικά να συνεχίσει μέχρι την Πόλη, κάτι που θα αποτελέσει το Δεύτερο Τμήμα του Ολοκληρωμένου Προτεινόμενου Έργου. Από το έργο αναμένεται να επωφεληθούν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής Πόλης Χρυσοχούς, των κοινοτήτων που εξυπηρετούνται από τον δρόμο Πάφου-Πόλης (Τσάδα, Στρουμπί, Πολέμι, Κάθηκας, Γιόλου, Μηλιού, Γουδί κ.α.) καθώς και των κοινοτήτων βόρεια της Πόλης Χρυσοχούς (Αργάκα, Πωμός, Κάτω Πύργος κ.α.).

Σημειώνεται ότι πρώτη φάση του έργου περιλαμβάνει ένα ανισόπεδο κόμβο στη σύνδεση του με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου και δύο προσωρινούς ισόπεδους κυκλικούς κόμβους, ένα στην Τσάδα και ένα στο σημείο τερματισμού μετά το Στρουμπί.  Θα κατασκευαστούν, επίσης, πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας (ΠΛΚ) σε μεγάλο μήκος (περίπου 12 χλμ), λόγω της ανωφέρειας του δρόμου.  Το πλάτος των λωρίδων αυτών θα αξιοποιηθεί στο μέλλον ως έρεισμα στο πλαίσιο της αναβάθμισης του δρόμου σε τέσσερις λωρίδες.

Παράλληλα, έχει εκπονηθεί επικαιροποιημένη Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον και Δέουσα Μελέτη για την επιλεγείσα όδευση και έχουν τεθεί όροι από την Περιβαλλοντική Αρχή, οι οποίοι συμπεριλήφθηκαν στο συμβόλαιο.

Το προκαταρκτικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε €70 εκ.+ ΦΠΑ, περίπου, ενώ ο χρόνος μελέτης-κατασκευής θα είναι 3,5 χρόνια.

Της Γεωργίας Χαννή