You are here

«Μπλόκο» στο δρόμο Αστρομερίτη - Ευρύχου

10/05/2021 10:21

Η Περιβαλλοντική Αρχή μπλόκαρε την προώθηση του έργου του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Κοκκινοτριμιθιάς-Ακακίου-Αστρομερίτη-Ευρύχου, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων που θα έχει το έργο στην προστατευόμενη περιοχή ΖΕΠ - Ατσάς - Άγιος Θεόδωρος και στα είδη καθορισμού της περιοχής.

Η Περιβαλλοντική Αρχή, λαμβάνοντας υπόψη τη Μελέτη Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης στην προστατευόμενη περιοχή, το Διαχειριστικό Σχέδιο για την περιοχή του Διχτύου Natura 2000, και τις ίδιες γνώσεις των μελών της Ad hoc Επιτροπής, εξέδωσε στις 5 Μαΐου αρνητική γνωμάτευση για το έργο.

Το προτεινόμενο έργο συμφωνά με τη γνωμάτευση θα έχει αρνητικές, μη αναστρέψιμες επιπτώσεις, τόσο κατά τη φάση κατασκευής, αλλά και λειτουργίας του, στα αντικείμενα προστασίας της περιοχής, στα είδη καθορισμού και στα ενδιαιτήματα τους, που χρησιμοποιούν ως ζωτικούς χώρους για τροφή και αναπαραγωγή, αλλά και στα μεταναστευτικά πτηνά που βρίσκουν καταφύγιο στην περιοχή.

Το προτεινόμενο έργο χωρίζεται στις ακόλουθες τέσσερις Φάσεις:

- Φάση Α’: Λευκωσία-Κοκκινοτριμιθιά (κατασκευάστηκε), - Φάση Β’: Κοκκινοτριμιθιά-Δένεια (κατασκευάστηκε), - Φάση Γ’: Ακάκι-Περιστερώνα-Αστρομερίτης (δεν κατασκευάστηκε), - Φάση Δ’: Αστρομερίτης-Ευρύχου (δεν κατασκευάστηκε). 

Το υπό εξέταση έργο αφορά την κατασκευή της φάσης Δ΄, η οποία αποτελεί συνέχεια του παρακαμπτήριου δρόμου νότια των κοινοτήτων Ακακίου - Αστρομερίτη – Περιστερώνας (Φάση Γ΄). Σκοπός του αυτοκινητόδρομου είναι να διευκολύνει τη διακίνηση των κατοίκων των ορεινών και ημιορεινών περιοχών της Λευκωσίας, να αυξήσει την οδική ασφάλεια, να διατηρήσει και να προωθήσει την περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη τους με ταχεία προσπέλαση από και προς την Λευκωσία. 

Η κατασκευή του δρόμου, συνολικού μήκους 12,9 χιλιομέτρων που θα κοστίσει περίπου €70 εκατ., αναμένεται να αρχίσει μόλις αδειοδοτηθεί με χρονικό ορίζοντα να περατωθεί το 2023.

Θα ακολουθήσει το τμήμα του δρόμου από το Ακάκι μέχρι τον Αστρομερίτη μήκους 19 χιλιομέτρων, με την ολοκλήρωση του να τοποθετείται το 2026 και το κόστος να ξεπερνά τα €130 εκατ.

Ο αυτοκινητόδρομος κινείται βόρεια και παράλληλα του υφιστάμενου δρόμου και θα ξεκινά από σημείο του υφιστάμενου δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου νοτιοδυτικά της κοινότητας Αστρομερίτη μετά τη διασταύρωση προς Ποτάμι – Βυζακιά και θα τερματίζεται στη συμβολή του υφιστάμενου δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου με το δρόμο προς τις κοινότητες Λινού Καλοπαναγιώτη - Κύκκου, τον κόμβο Κύκκου.

Η όδευση του έργου κινείται μέσα σε πεδινά εδάφη με υψόμετρα μεταξύ 163-220 m, ενώ συναντά μεγάλη χαράδρα (ποταμός Ελιά-Βυζακιά) όπου προτείνεται η κατασκευή κοιλαδογέφυρας μήκους 730 m. Επίσης, διέρχεται μεταξύ του υφιστάμενου δρόμου και της περιοχής «Κορωνιά», για μήκος περίπου 1,5 χλμ. Με σκοπό να προστατευθεί αλλά και να αναδειχθεί το γεωμόρφωμα της περιοχής, η χάραξη πλησιάζει όσο το δυνατόν τον υφιστάμενο δρόμο. Ακολούθως, κινείται σε εντονότερο ανάγλυφο με υψόμετρα μέχρι 350 m ενώ στην κατάληξη της ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να προσαρμοστεί στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο.  

Η ευρύτερη περιοχή μελέτης αποστραγγίζεται κυρίως, από τέσσερα ποτάμια συστήματα, του Καρυώτη (ρέει βόρεια - νότια κατά μήκος των χωριών Άγιος Γεώργιος, Κατύδατα και Ευρύχου), του Ατσά (με βόρεια βορειοδυτική - νότια νοτιοανατολική κατεύθυνση), της Ελιάς (ρέει βορειοδυτικά - νοτιοανατολικά κατά μήκος των χωριών Αγγολέμι και Κάτω Κουτραφάς) και της Περιστερώνας (με βόρεια - νότια κατεύθυνση).

Της Ηρώς Ευθυμίου