You are here

Προδρόμου: Τα έξι μείον του 5ου Σχεδίου

05/04/2004 11:11

• Ευρωζώνη, Χρηματοδότηση κοινού Κράτους, Συντονισμός, Κεντρική Τράπεζα, Συμβούλιο Περιουσιών, Μετοχές


Δεν επήλθαν ουσιαστικές και βελτιωτικές αλλαγές που να καθιστούν το Σχέδιο αποδεκτό, υποστηρίζει ο οικονομολόγος και βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Προδρόμου. Αναφερόμενος στις πρόνοιες της πέμπτης και τελικής έκδοσης του Σχεδίου Ανάν, που θα τεθεί στο δημοψήφισμα της 24ης Απριλίου, ο κ. Προδρόμου καταγράφει έξι συγκεκριμένες πρόνοιες του Σχεδίου, στις οποίες προκύπτουν ασάφειες και αρνητικά στοιχεία που καθιστούν τη λειτουργία της νέας Πολιτείας, προβληματική.

Ευρωζώνη

Όπως υποστηρίζει ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, δεν διασφαλίζεται η συμμετοχή της Κύπρου στην ευρωζώνη. «Με την εφαρμογή αυτής της συμφωνίας χάνεται για πολλά χρόνια και, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις εσαεί, ο στόχος της συμμετοχής στην Ευρωζώνη (ΟΝΕ) και στο Ευρώ», τονίζει στη γραπτή δήλωση του ο κ. Προδρόμου, προσθέτοντας πως παρά το γεγονός ότι ενσωματώνεται ειδική Πράξη Προσαρμογής των Όρων Ένταξης στην ΕΕ, χάριν των Τουρκοκυπρίων, (και με ιδιαίτερες αναφορές στην υιοθέτηση της τουρκικής ως επίσημης γλώσσας από την ΕΕ) «δεν υπάρχουν πρόνοιες ή μέτρα για να διασφαλιστεί η συμμετοχή της Κύπρου στην Ευρωζώνη» που, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις μπορεί σε μερικά χρόνια να είναι η πραγματική Ευρωπαϊκή Ένωση.

Χρηματοδότηση

Επισημαίνει πως τη χρηματοδότηση του κοινού κράτους θα την αναλάβουν εξ ολοκλήρου και για πολλά χρόνια οι Ε/κ, με συνεπακόλουθο η Ε/κ ομόσπονδη πολιτεία να αντιμετωπίσει από τον επόμενο χρόνο σοβαρότατο δημοσιονομικό πρόβλημα, με έλλειμμα που αναμένεται να αγγίξει και ίσως να ξεπεράσει το 10%. «Πράγμα που καθιστά πολύ πιθανό» προσθέτει, από το 2005 να επιβληθούν στους Ελληνοκυπρίους νέες φορολογίες», ενώ σημειώνει ότι η Κύπρος θα παρασυρθεί σε ένα «φαύλο κύκλο δημοσιονομικής κρίσης που μπορεί και να αγγίξει «μολυσματικά» το σύνολο της οικονομίας».

Συμβούλιο Περιουσιών – Αποζημιώσεων

«Η βιωσιμότητα ενισχύθηκε εις βάρος των αποζημιώσεων» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Προδρόμου αναφερόμενος στις βελτιώσεις που έχουν σημειωθεί προκειμένου να ενισχυθεί η βιωσιμότητα του Συμβουλίου Περιουσιών και του συστήματος Αποζημιώσεων, «με αντάλλαγμα ωστόσο» προσθέτει, «να αναλάβουν σχεδόν εξ ολοκλήρου τον κίνδυνο οι ίδιοι οι δικαιούχοι αποζημιώσεως».

Παράλληλα, προσθέτει πως ορισμένες από τις αλλαγές (όπως η παραχώρηση του δικαιώματος διατηρήσεως του 1/3 της περιουσίας και δευτερεύουσας κατοικίας στους Ε/κ) μετριάζουν την οικονομική πίεση πάνω στο Ταμείο Αποζημιώσεων, ενώ κάποιες άλλες (όπως η μετατροπή των τρεχουσών αξιών σε τιμές αγοράς, η κατάργηση της δυνατότητας μακροπρόθεσμης μίσθωσης, κ.λ.π.) επιβαρύνουν οικονομικά το Ταμείο, «κατά τρόπο που, τελικά, να είναι ακόμη απροσδιόριστο το συμπέρασμα ως προς την ολική βιωσιμότητά τους».

Μετοχές – ακίνητα – οικοδομές

Ο κ. Προδρόμου, σημειώνει επίσης, πως η εισαγωγή της πρόνοιας αποζημιώσεων με τη μορφή μετοχικών τίτλων, καθιστά την αποδοχή και την εμπιστοσύνη μεταξύ των Ε/κ «εξόχως προβληματική». Προσθέτει δε, πως η επέκταση της καταληκτικής ημερομηνίας για «ουσιώδεις τροποποιήσεις» σε ακίνητα ούτως ώστε να καλύψει και το 2002, ουσιαστικά «νομιμοποιεί» τις μαζικές οικοδομικές εργασίες που αναλήφθηκαν στα κατεχόμενα με μόνο στόχο να αποτρέψουν την ανάκτηση περιουσιών από τους Ε/κ νόμιμους δικαιούχους. Αυτό όμως θα επιβαρύνει το Σύστημα με πρόσθετες αποζημιώσεις, αναφέρει.

Κεντρική Τράπεζα

Παραδέχεται ότι έγιναν βελτιωτικές τροποποιήσεις στο καθεστώς και την οργάνωση της Κεντρικής Τράπεζας, σημειώνει όμως ότι αυτές δεν λύνουν το ακανθώδες ζήτημα του εξόχως προβληματικού τραπεζικού και παρατραπεζικού τομέα που λειτουργεί στα κατεχόμενα. Επίσης, αναφέρει ότι «δεν φαίνεται να κατέστη δυνατό να δοθούν ασφαλείς απαντήσεις και εγγυήσεις (π.χ. από την Τράπεζα της Τουρκίας) αναφορικά με τα προβληματικά στοιχεία ενεργητικού τραπεζικών και παρατραπεζικών ιδρυμάτων που λειτουργούν σήμερα στα κατεχόμενα». Τονίζει ακόμη, ότι προβληματικό σε ομοσπονδιακό επίπεδο, είναι και το μείζον ζήτημα της ενιαίας εποπτείας άλλων χρηματο-οικονομικών δραστηριοτήτων.

Συντονισμός

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, καταγράφει ακόμη στα μείον του Πέμπτου Σχεδίου, την απουσία συντονισμού μιας σειράς πολιτικών με μεγάλες μακρο-οικονομικές συνέπειες, όπως η δημοσιονομική, η τουριστική, η κοινωνική, η πολιτική ανταγωνισμού κ.ο.κ. «Αντίθετα» σημειώνει, «ο σαφέστερος διαχωριστικός χαρακτήρας του κράτους (βλ. αυξημένη «διζωνικότητα») καθιστά ακόμη προβληματικότερες τις προοπτικές της απαιτούμενης από το όλο σχήμα οικονομικής ανάπτυξης.

Ουσιαστικά», καταλήγει στη γραπτή δήλωση του, «η οικονομία που περιγράφεται στο τελικό Σχέδιο Ανάν απέχει πολύ από του να μπορεί να θεωρηθεί ενοποιημένη και, επομένως, ασφαλής βάση για τις καλύτερες μέρες που ορισμένοι υπόσχονται».

Του Κυριάκου Κυριακίδη