You are here

Ακρωτηριασμένη... η Κεντρική Τράπεζα (2)

07/04/2004 17:23

• Ποιες αδυναμίες εντοπίζει ο Διοικητής Χρ. Χριστοδούλου στο σχέδιο Ανάν για τη λειτουργία της ΚΤ


Σοβαρότατες αδυναμίες και προβλήματα που δημιουργούν έντονες επιφυλάξεις ως προς την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της Κεντρικής Τράπεζας, υπό την Ομοσπονδιακή «ομπρέλα», διαπιστώνει ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας Χριστόδουλος Χριστοδούλου. Ο οποίος παράλληλα, στην πρώτη του επίσημη τοποθέτηση μετά τη δημοσίευση του Πέμπτου Σχεδίου Ανάν, επεσήμανε ότι το βάρος της λύσης και των δαπανών λειτουργίας του νέου Κράτους στη βάση του Σχεδίου Άναν θα επωμισθούν οι «οικονομικά ισχυροί», δηλαδή, οι Ελληνοκύπριοι/κ. Διευκρινίζοντας, ότι οι θέσεις του επί των προνοιών του Σχεδίου, είναι σε καθαρά τεχνοκρατική οικονομική και αντικειμενική βάση και χωρίς οποιοσδήποτε άλλες σκοπιμότητες.

Σε περίπτωση αδιεξόδων η αποφασιστική ψήφος στο ΔΣ της ΚΤ θα ανήκει στον ξένο που θα συμμετέχει, με αποτέλεσμα «να εξισώνεται η συμμετοχή μεταξύ των δύο κοινοτήτων, ενώ οι οικονομίες μεταξύ των δύο είναι σε αναλογία, 92% προς 8% Ε/κ και Τ/κ», σε άλλο σημείο των δηλώσεων του ο κ. Χριστοδούλου. Ενώ η ένταξη στην ευρωζώνη πρέπει να είναι πολύ μακρά σε περίπτωση που εφαρμοσθούν οι πρόνοιες του σχεδίου λύσης Ανάν.

Η πραγματικότητα χωρίς ωραιοποιήσεις...

Διευκρινίζοντας ότι οι θέσεις του επί των προνοιών του Σχεδίου, είναι σε καθαρά τεχνοκρατική οικονομική και αντικειμενική βάση και χωρίς οποιοσδήποτε άλλες σκοπιμότητες, ο κ. Χριστοδούλου τόνισε με νόημα ότι θα λέει «την αλήθεια, είτε είναι ευχάριστη, είτε είναι δυσάρεστη».

«Θα λέω τις πραγματικότητες» σύμφωνα με τις πρόνοιες του Σχεδίου και με τον Περί Κεντρικής Τράπεζας Νόμο, «χωρίς ωραιοποιήσεις και χωρίς κακοποιήσεις των πραγματικοτήτων», είπε ο κ. Χριστοδούλου εξέφρασε εκφράζοντας παράλληλα την ανησυχία και αγωνία του για μια Κεντρική Τράπεζα, «που δεν θα είναι ακρωτηριασμένη και δεν θα είναι λειτουργικά αποτελεσματική». Για μια ΚΤ που θα μπορεί να συνεχίσει την παράδοση της, για μακρο-οικονομική σταθερότητα που αποτελεί την βάση της οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας του λαού».

Σύμφωνα με τον κ. Χριστοδούλου οι σοβαρές αδυναμίες του Σχεδίου είναι μεταξύ άλλων: και στη σύνθεση των διοικητικών οργάνων της ΚΤ και σε επιμέρους θέματα των αρμοδιοτήτων της, όπου

1) Προβλέπεται ομοφωνία στη λήψη των αποφάσεων σε όλα τα σοβαρά θέματα, μεταξύ Διοικητή και Υποδιοικητή (που είναι εναλλάξ, Ε/κ και Τ/κ) τα σοβαρά θέματα χωρίς όμως να καθορίζεται στο Σχέδιο ποια είναι αυτά δεν καθορίζονται όμως στο Σχέδιο.

2) Σε περίπτωση αδιεξόδων προβλέπεται ότι θα επιλύονται από το ΔΣ, στο οποίο όμως, όπως σημείωσε, η αποφασιστική ψήφος θα ανήκει στον ξένο που θα συμμετέχει στο ΔΣ, στο οποίο θα μετέχουν από δύο άτομα Ε/κ και Τ/κεπίσης δύο Ελληνοκύπριοι και δύο Τουρκοκύπριοι. Με Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, υπογράμμισε, να εξισώνεται η συμμετοχή μεταξύ των δύο κοινοτήτων, ενώ οι οικονομίες μεταξύ των δύο είναι σε αναλογία, 92% προς 8% Ε/κ και Τ/κ.

3) Στην άσκηση νομισματικής πολιτικής, υπάρχει σύγκρουση μεταξύ συντάγματος και νόμου, αφού στο σύνταγμα προβλέπεται η συμμετοχή στο ΔΣ τριών Ε/κ, τριών Τ/κ και ενός ξένου, σε αντίθεση με τον Νόμο όπου προβλέπεται η συμμετοχή τεσσάρων Ε/κ, τριών Τ/κ και κανενός ξένου.

4) Αναφέρθηκε στη ταυτόχρονη κυκλοφορία της κυπριακής και της τουρκικής λίρας μέχρι το τέλος του 2004, προσθέτοντας ότι στα προβλήματα που δημιουργούνται είναι μεταξύ άλλων, και το γεγονός ότι οι Τ/κ θα συμμετέχουν στην Επιτροπή Νομισματικής Πολιτικής και θα έχουν λόγο στον καθορισμό της αξίας και ισοτιμίας της κυπριακής λίρας, σε αντίθεση οι Ε/κ στην ΕΝΠ δεν θα έχουν καμία δυνατότητα να καθορίζει την αξία και ισοτιμία της τουρκικής λίρας που θα καθορίζεται από την Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας.

5) Το Τ/κ υποκατάστημα. Μεταξύ άλλων ανέφερε, ότι η λήξη και ο τερματισμός των εργασιών του υποκαταστήματος της ΚΤ στο Τ/κ κρατίδιο εξαρτάται από το ΔΣ στο οποίο όμως το Ε/Κ κρατίδιο δεν θα έχει την πλειοψηφία.

Επιστρέφοντας τα πυρά στον Αβέρωφ...

«Όλα αυτά» σημείωσε εμφαντικά ο κ. Χριστοδούλου, «δεν θα ήμουν άξιος της αποστολή μου εάν τα απέκρυβα από τον λαό. Προσωπικά αισθάνομαι μεγάλη ευθύνη να ενημερώσω τον κυπριακό λαό για την πραγματικότητα», πρόσθεσε και συνέχισε επιστρέφοντας εμμέσως πλην σαφώς τα πυρά που δέχθηκε από τον αναπληρωτή πρόεδρο του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, ο οποίος τον επέκρινε όπως και τον ΥΠΟΙΚ για παραπλανητική ενημέρωση στη χθεσινή σύσκεψη της ΣΟΕ: «Δεν έχω κανένα λόγο να διαστρέφω την πραγματικότητα, αλλά και δεν έχω κανένα λόγο να την αποκρύπτω» είπε.

Δαπάνες

Η αναλογία μεταξύ Ε/κ και Τ/κ κρατιδίου, σύμφωνα με τις πρόνοιες του Σχεδίου Ανάν, είναι περίπου Ένα προς Δώδεκα, ανέφερε απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ενώ κλήθηκε επίσης να αναφερθεί στις θυσίες που θα κληθεί να επωμισθεί ο κυπριακός λαός μέσα από την εφαρμογή του Σχεδίου.

Αναφερόμενος ενδεικτικά στο Άρθρο 53, σύμφωνα με το οποίο θα πρέπει να υπάρξει σύγκλιση του βιοτικού επιπέδου μεταξύ των δύο κρατιδίων, ο κ. Χριστοδούλου τόνισε πως είναι «φυσικό» είναι να αυξηθούν οι δαπάνες λειτουργίας του νέου Κράτους «έχοντας υπόψη ότι η οικονομία των κατεχομένων είναι περίπου στο 8% της αντίστοιχης οικονομίας των ελευθέρων περιοχών, με υπερτριπλάσιο το βιοτικό επίπεδο, σε συνδυασμό με σωρεία νέων οργάνων (π.χ. τέσσερις βουλές, τρεις εκτελεστικές εξουσίες, τρεις αστυνομίες, τρεις δημόσιες υπηρεσίες).

Οι αυξημένες αυτές δαπάνες, πρόσθεσε, είναι επόμενο να καλυφθούν από το οικονομικά, πιο ισχυρό μέρος που είναι το Ε/κυπριακό.

Του Κυριάκου Κυριακίδη