You are here

Αεροδρόμια: Σκάλωμα διαπραγματεύσεων από απόφαση δικαστηρίου;

24/08/2004 12:59

• Διευκρινίσεις για το τι είναι νόμιμο και τι μη νόμιμο ζητά η Hermes Airports
• Χάρης Θράσου: Δεν τίθεται θέμα αποζημιώσεων


Νέα και, ενδεχομένως, αποφασιστικής σημασίας τροπή παίρνει η πορεία των διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης και κοινοπραξίας Hermes Airports σε σχέση με την ανάθεση της ευθύνης για την ανέγερση των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου με τη μέθοδο του ΒΟΤ μετά την απόφαση του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας την περασμένη εβδομάδα να μην επιβάλει ποινή στον Ελληνοκύπριο που χρησιμοποίησε το παράνομο αεροδρόμιο Τύμπου για μετάβασή του στο εξωτερικό. Η απόφαση αυτή βασίστηκε σε σχετικό κώδικα που ενέκρινε η κυβέρνηση, βάσει του οποίου «οι υπήκοοι των κρατών μελών της ΕΕ μπορούν να διέρχονται τη γραμμή (σ.σ. αντιπαράταξης) από και προς τις μη ελεγχόμενες περιοχές από την κυβέρνηση της Δημοκρατίας ανεξαρτήτως του σημείου εισόδου τους στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας».

Όπως πληροφορείται η StockWatch, η ερμηνεία του κώδικα και της απόφασης του δικαστηρίου αναμένεται να περιπλέξει τις διαπραγματεύσεις των δύο μερών, οι οποίες αναμένεται να εισέλθουν σύντομα στην ουσιαστική τους φάση μετά την απόφαση της κοινοπραξίας Alterra να αποσυρθεί από τη διαδικασία πριν μερικές εβδομάδες.

Χαρακτηριστικά, όπως ανέφεραν καλά πληροφορημένες πηγές στη StockWatch, η κοινοπραξία Hermes αναμένει ενημέρωση από την κυβέρνηση και επίσημο ξεκαθάρισμα για τη θέση της ως προς την εξέλιξη αυτή. Είναι γνωστό, ανέφεραν οι ίδιες πηγές, ότι στην προκήρυξη των προσφορών υπήρξε αναφορά για την ανάγκη αποζημίωσης των αναδόχων σε περιπτώσεις που θα νομιμοποιούταν ένα αεροδρόμιο στα κατεχόμενα. Μια τέτοια εξέλιξη αναμενόταν σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού.

Ωστόσο, ο τρόπος της αποζημίωσης δεν έχει καθοριστεί, αλλά ούτε το κατά πόσον «το αεροδρόμιο Τύμπου είναι πλέον νόμιμο ή συνεχίζει να είναι παράνομο» μετά την απόφαση του δικαστηρίου, παρά το γεγονός ότι το Κυπριακό δεν έχει ακόμα λυθεί.

Τα συν και πλην της λύσης

Ένα βασικό θέμα των διαπραγματεύσεων σχετίζεται με τη μελλοντική εξέλιξη της επιβατικής κίνησης, συνέχισαν οι ίδιες πηγές, προσθέτοντας ωστόσο, ότι δεν αναμένεται πως το παράνομο αεροδρόμιο στην Τύμπου θα είναι σε θέση να επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου. Αντίθετα, «μια ενδεχόμενη απώλεια (σ.σ. σε επιβατικό κοινό) προς την Τύμπου θα μπορούσε να αντισταθμιστεί και από ανάλογο κέρδος» υπό τη μορφή τουρκοκυπρίων επιβατών που ταξιδεύουν μέσω των αεροδρομίων Λάρνακας ή και Πάφου. Μια επίλυση του Κυπριακού, πρόσθεσαν οι ίδιες πηγές, θα έχει ως αποτέλεσμα να προστεθεί επιβατική κίνηση, σημειώνοντας ότι στο μεταξύ οι αεροπορικές εταιρείες είναι διστακτικές ως προς το ενδεχόμενο αξιοποίησης του αεροδρομίου Τύμπου.

Θράσου: Δεν επηρεάζει η απόφαση

Σε δηλώσεις του στην StockWatch ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων Χάρης Θράσου είπε ότι από την χρήση του παράνομου αεροδρομίου στην Τύμπου δεν επηρεάζεται καθόλου η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου. Για το λόγο αυτό, συνέχισε, δεν τίθεται κανένα θέμα αποζημιώσεων των επενδυτών. Ερωτηθείς για το κατά πόσο το αεροδρόμιο μετά την απόφαση του δικαστηρίου θα πρέπει να θεωρείτο νόμιμο ή παράνομο ο Υπουργός επικαλέστηκε την συνθήκη του Σικάγου του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, βάση της οποίας το κάθε κράτος ορίζει ποια αεροδρόμια του είναι διεθνή και ποια όχι.

Αυτό, είπε, θα πρέπει να συζητηθεί σε επίπεδο Υπουργικού Συμβουλίου, προτού υπάρξει τοποθέτηση και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ότι ενδεχομένως να πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν και η ενδεχόμενη στάση που θα τηρήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παράλληλα όμως, εξέφρασε και την ελπίδα το φαινόμενο της χρήσης του αεροδρομίου Τύμπου να είναι μεμονωμένο.

Μπερδέματα και με τους ιμάντες

Σε παρατήρηση πάντως ότι το αεροδρόμιο Λάρνακας ήδη λειτουργεί στα όριά του, όπως κατέδειξε η ταλαιπωρία που υπέστη το επιβατικό κοινό το περασμένο Σαββατοκύριακο, όταν χάλασαν οι ιμάντες μεταφοράς των αποσκευών, πηγές της κοινοπραξίας Hermes ανέφεραν ότι αυτό οφείλεται στον κακό προγραμματισμό εκ μέρους του κράτους. Σε περίπτωση κατάληξης των διαπραγματεύσεων, η ανάδοχος εταιρεία θα ανελάμβανε όχι μόνο την ευθύνη κατασκευής των νέων αεροδρομίων αλλά και άμεσα και τη συντήρηση και των δύο υφιστάμενων. Εν όψει της μεταβίβασης της ευθύνης, το κράτος παραμέλησε τη συντήρηση των μηχανημάτων αυτών, προσβλέποντας στην απαλλαγή της σχετικής ευθύνης. Σημειώνεται ότι βάσει των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων, η έναρξη των έργων κατασκευής των αεροδρομίων είχε οριστεί για τον Ιούνιο του 2003 και η έναρξη της λειτουργίας τους το 2006.

Του Στέλιου Ορφανίδη