You are here

Αεροδρόμια: Στον αέρα οι διαπραγματεύσεις;

14/07/2004 08:18
Πυρετώδεις προετοιμασίες καταβάλλει η κοινοπραξία Hermes Airports, ώστε σε περίπτωση που ναυαγήσουν οι διαπραγματεύσεις της κοινοπραξίας Alterra με την κυπριακή κυβέρνηση, για την κατασκευή των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου με τη μέθοδο του ΒΟΤ, να ξεκινήσει σύντομα διαπραγματεύσεις. Παρ’ όλα ταύτα, εκπρόσωπος της Alterra εμφανίστηκε σε σημερινές δηλώσεις του στη StockWatch ότι τελικά οι διαπραγματεύσεις με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων θα οδηγηθούν σε επιτυχία. Πάντως ο υπουργός Χάρης Θράσου εμφανίστηκε σε πρόσφατες του δηλώσεις να μην είναι διατεθειμένος να επιτρέψει περαιτέρω παράταση της καθυστέρησης στην ολοκλήρωση του έργου και συνεπώς να μην ευνοεί τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων με την Alterra.

Αλληλοσυγκρούονται οι πληροφορίες

Εν τω μεταξύ, αλληλοσυγκρουόμενες πληροφορίες της StockWatch, που δεν έχουν ωστόσο γίνει κατορθωτό να διασταυρωθούν, αναφέρουν ότι η Alterra απέστειλε επιστολή προς την κυβέρνηση με την οποία απαντά στα ερωτήματα που τέθηκαν από την πλευρά της. Ωστόσο, εκπρόσωπος της κοινοπραξίας Alterra επισημαίνει ότι έχουν δοθεί οι θέσεις της εταιρείας στα ερωτήματα που έθεσε το Υπουργείο Συγκοινωνιών «και ζητά διευκρινίσεις» από αυτή.

Καθοριστικής σημασίας εξέλιξη εμφανίζεται πάντως, η απόφαση της νικήτριας του διαγωνισμού προσφορών, να μην ανανεώσει την εγγυητική της, με αποτέλεσμα να έχει ξεχειλίσει το ποτήρι για την κυβέρνηση, σύμφωνα με την εφημερίδα «Αλήθεια».

Υπό το πρίσμα των εξελίξεων αυτών, καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι η δεύτερη επιλεχθείσα κοινοπραξία Hermes Airports, αναμένει την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την κατασκευή των αεροδρομίων «με την πεποίθηση ότι θα τα πάει τελικά καλύτερα, απ’ ό,τι η Alterra. Το γεγονός ότι, ανέφεραν οι ίδιες πηγές, η Alterra είχε δεσμευθεί, επιπρόσθετα στο ενοίκιο των αεροδρομίων, το οποίο προβλεπόταν ότι θα ανερχόταν σε £3 εκ. ετησίως, να καταβάλλει και ποσοστό 48,95% των εσόδων της από τη διαχείριση των αεροδρομίων στο κράτος, αυτό καθιστούσε την προοπτική της επένδυσης επισφαλή. Η Hermes Airports έχει δεσμευθεί στην προσφορά της για την παραχώρηση του 33% των εσόδων προς το κράτος.

Κόστισε ο κούκος αηδόνι;

Επίσης, παρά την ύπαρξη προνοιών για αλλαγή των όρων του συμβολαίου σε περίπτωση που ο αριθμός των ταξιδιωτών που θα έκαναν κάθε χρόνο χρήση των νέων αεροδρομίων, δεν θα ανταποκρινόταν στις αρχικές προβλέψεις, η συνεχιζόμενη εκκρεμότητα στο Κυπριακό, σε συνδυασμό με το πιθανολογούμενο άνοιγμα του αεροδρομίου Τύμβου στα κατεχόμενα, επέδρασε κάθε άλλο παρά υποβοηθητικά στις διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και Alterra.

Επιπρόσθετα, η παρατεινόμενη δυστοκία στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο μερών είχε ως αποτέλεσμα την οικονομική επιβάρυνση της κοινοπραξίας, ενώ από την άλλη το κράτος, όπως και η κυπριακή οικονομία γενικότερα, συνεχίζουν να στερούνται τα προσδοκώμενα οφέλη από την κατασκευή των αεροδρομίων. Ασφαλείς πληροφορίες της StockWatch, αναφέρουν ότι το μέχρι στιγμής το κόστος με το οποίο έχει επιβαρυνθεί η κοινοπραξία Alterra ανέρχεται σε £2 έως £3 εκατομμύρια. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται και τα έξοδα ετοιμασίας των προσφορών, που ανήλθαν σε περίπου $1 εκατομμύριο.

Ερωτηθείς σχετικά, εκπρόσωπος της Alterra, επεσήμανε κατηγορηματικά ότι η δυστοκία στις διαπραγματεύσεις δεν οφειλόταν στο ότι η κοινοπραξία υπαναχώρησε από τους όρους τις προσφοράς της. «Η προσφορά ήταν προσφορά», είπε χαρακτηριστικά.

Του Στέλιου Ορφανίδη