You are here

Αερομεταφορές: Περιορισμός κόστους το κλειδί επιτυχίας

05/10/2004 15:24

· Πώς έμαθε περπάτημα η Aegean


Ο τομέας των αερομεταφορών μπορεί να προσφέρει, ακόμα και στην Κύπρο, και μια εικόνα επιτυχίας, προόδου και κερδοφόρου ανάπτυξης. Προϋπόθεση ωστόσο είναι ο καταρτισμός μιας συγκεκριμένης στρατηγικής και εφαρμογής της επιβαλλόμενης τακτικής που να επιτρέπει την επιβίωση των αεροπορικών εταιρειών σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Απτό παράδειγμα είναι η ιδιωτική, ελλαδο-κυπριακών συμφερόντων, εταιρεία Aegean Airlines, η οποία κατάφερε να εκμεταλλευθεί προς όφελός της την απελευθέρωση των αερομεταφορών μετά την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση την 1η Μαΐου. Ως γνωστόν, μέχρι την 30η Απριλίου υπήρχαν περιορισμοί στα δρομολόγια μεταξύ των κυριοτέρων προορισμών μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας, τους οποίους εξυπηρετούσαν αποκλειστικά οι Κυπριακές Αερογραμμές και η Ολυμπιακή.

Ωστόσο, όπως ανακοινώθηκε σε διάσκεψη Τύπου που πραγματοποιήθηκε πριν λίγο στη Λευκωσία, η εν λόγω ιδιωτική αεροπορική εταιρεία κατάφερε την περίοδο μετά την έναρξη της λειτουργίας των νέων δρομολογίων από τη Λάρνακα προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη την 1η Μαΐου μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη να διεκδικήσει μερίδιο 20% στο συνολικό όγκο επιβατών. Επιπρόσθετα, όπως ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης επισήμανε, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο ο συνολικός όγκος της αεροπορικής κίνησης αυξήθηκε κατά 15%, γεγονός που καταδεικνύει, όπως ανέφερε, ότι η εταιρεία του «δημιούργησε μια αγορά». Μαζί με την κυπριακών συμφερόντων ιδιωτική αεροπορική εταιρεία Helios Airways, η Aegean κατέχει ποσοστό 35% έως 36% αυτού του τμήματος αγοράς.

Παραδέχθηκε όμως ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια αύξησης του ποσοστού πληροτήτων των αεροσκαφών στις πτήσεις προς και από Κύπρο που αυτή τη στιγμή κυμαίνονται μεταξύ 50% και 56%, ενώ η επίτευξη κερδοφορίας απαιτεί ελάχιστες πληρότητες μεταξύ 60% και 73%. Για το σκοπό αυτό, ανέφερε θα επιδιωχθεί αλλαγή στις ώρες των δρομολογίων.

Το μυστικό της επιτυχίας, όπως ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας στη StockWatch, βασίζεται στη συγκράτηση του λειτουργικού κόστους. Για το σκοπό αυτό, η εταιρεία έχει αναπτύξει ένα σύστημα κρατήσεων θέσεων μέσω Διαδικτύου με το οποίο είναι σε θέση να εξοικονομεί μέχρι και 6 ευρώ ανά έκδοση εισιτηρίου. Αυτό, ανέφερε η ίδια πηγή, πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των επιβατών που θα μεταφέρει φέτος και προβλέπεται ότι θα ανέλθουν φέτος σε 3,5 εκ., μεταφράζεται σε εξοικονόμηση €20 εκ. περίπου. Σημειώνεται, ότι η περσινή χρονιά έκλεισε για την εταιρεία, παρά τον πόλεμο στο Ιράκ και την επιδημία της άτυπης πνευμονίας, με κέρδη €6 εκ. Τη συγκράτηση του λειτουργικού κόστους η εταιρεία επιδιώκει και μέσω της εργοδότησης προσωπικού προσφέροντας ρεαλιστικές απολαβές, οι οποίες κυμαίνονται στο 40% περίπου του των απολαβών που προσφέρουν οι προβληματικοί εθνικοί μεταφορείς Κύπρου και Ελλάδας.

Περιορισμένες προοπτικές για προσλήψεις

Η εταιρεία ωστόσο, όπως ανέφερε κατά τη διάσκεψη Τύπου ο αντιπρόεδρός της απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το κατά πόσο θα είναι σε θέση να απορροφήσει μέρος του προσωπικού που θα απολυθεί από τις Κυπριακές Αερογραμμές στα πλαίσια της εφαρμογής του σχεδίου δράσης, δεν προτίθεται να προβεί σε πολλές προσλήψεις στην Κύπρο, παρά την αλματώδη αύξηση της δραστηριότητάς της. «Ίσως προσλάβουμε ένα, δύο ή τρία άτομα», είπε χαρακτηριστικά. Διευκρίνισε όμως ότι η κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν είναι αποτέλεσμα της δραστηριοποίησης της εταιρείας του στην κυπριακή αγορά παραπέμποντας και σε αποτελέσματα του παρελθόντος.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το κατά πόσον σκοπεύει η εταιρεία του να ενδιαφερθεί για την Hellas Jet, την προς πώληση θυγατρική εταιρεία των Κυπριακών Αερογραμμών, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, απάντησε: «Μάθαμε πρόσφατα να περπατάμε». Η μετατροπή μικρών κερδών σε μεγάλες ζημιές, είπε, είναι πολύ εύκολο να συμβεί και γι’ αυτό η εταιρεία του έχει επιλέξει την οργανική ανάπτυξη και όχι μέσω εξαγορών.

Το μόνο φρένο το πετρέλαιο

Μοναδικός αστάθμητος παράγοντας για την περαιτέρω ανάπτυξη των εργασιών της εταιρείας είναι και ο εφιάλτης του πετρελαίου που απειλεί όμως όλο τον κλάδο των αερομεταφορών. «Το βαρέλι γίνεται όλο και πιο μεγάλο στα όνειρά μου», είπε χαριτολογώντας ο Ευτύχιος Βασιλάκης, προσθέτοντας όμως ότι η επιβολή πρόσθετης επιβάρυνσης 5 έως 6 ευρώ στους ναύλους έχει ενδεχομένως περιορίσει την αύξηση της αγοράς.

Τέλος, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας ανέφερε ότι πριν λίγες μέρες, σ’ αυτή απένειμε ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Περιφερειακών Αεροπορικών Εταιρειών το χρυσό βραβείο της Αεροπορικής Εταιρείας της χρονιάς 2004/2005.

Του Στέλιου Ορφανίδη