You are here

Διαχειρίσιμες οι επιπτώσεις κυρώσεων στην κυπριακή ναυτιλία

06/10/2022 11:15

Διαχειρίσιμες χαρακτηρίζει τις επιπτώσεις των ευρωπαϊκών κυρώσεων στην κυπριακή ναυτιλία, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης.

Μιλώντας σε διάσκεψη Τύπου για το κυπριακό ναυτιλιακό συνέδριο Maritime Cyprus 2022 και αναφερόμενος στο 8ο πακέτο κυρώσεων, ανέφερε πως προ δεκαημέρου στάλθηκε κυπριακό έγγραφο με 36 ερωτήματα, αναφορικά με την συνδρομή στο πλαίσιο εφαρμογής του, για το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, έτσι ώστε να υπάρχει διαφάνεια και διευκρίνηση για το πεδίο ευθύνης καθενός από τα μέλη της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Το έγγραφο, ενισχύθηκε από την Μάλτα, τις ΗΠΑ, την Ελλάδα και την ευρωπαϊκή επιτροπή, πρόσθεσε ο υφυπουργός, εξηγώντας πως δόθηκε ακόμη η επισήμανση ότι πρέπει να προσελκυθούν και κράτη εκτός της ΕΕ και των G7, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχουν κενά και πως το πλαίσιο των κυρώσεων αφορά την Ρωσία και όχι την Κύπρο.

Επιπλέον, ο υφυπουργός εξήγησε πως στόχος ήταν η συνδρομή της Κύπρου με την εμπειρογνωμοσύνη της, έτσι ώστε το πακέτο να έχει αποτελεσματικό και σωστό εφαρμοστικό πλαίσιο.

Αναφορικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε πως το υφυπουργείο δημιούργησε πλαίσιο διευκόλυνσης ανοίγματος τρεχούμενων λογαριασμών για τους ναυτικούς, σε συνεργασία με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Ο Μάρκος Κληρίδης, μέλος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, ανέφερε πως η συγκεκριμένη πρωτοβουλία ήταν πολύ βοηθητική από το υφυπουργείο, ενώ η Κύπρος κινήθηκε πολύ γρήγορα σε αυτό το κομμάτι.

Ακόμη, το υφυπουργείο παρείχε καθοδήγηση και συστάσεις προς τις εταιρείες της βιομηχανίας για τον τρόπο εφαρμογής των κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, ενώ μέσω διαπραγμάτευσης με την ευρωπαϊκή επιτροπή, διασφαλίστηκε ο ισότιμος ανταγωνισμός του τομέα και η αποτελεσματική και ενιαία εφαρμογή των κυρώσεων.

Επιπλέον, ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα της παράλληλης νηολογίας, όπου αναμένεται ότι η Κύπρος δεν θα επηρεαστεί πλέον, αφού μέσω ενεργειών του υφυπουργείου η ΕΕ, αποτυπώνει ξεκάθαρα στο 8ο πακέτο κυρώσεων πρόνοια και καλεί τα πλοία που εφαρμόζουν την παράλληλη νηολογία, να την τερματίσουν μέχρι τις 31 Ιανουαρίου του 2023.

«Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα χαθούν κυπριακά πλοία από τον κυπριακό στόλο», εξήγησε ο κ. Δημητριάδης, προσθέτοντας ότι υπάρχουν περίπου 40 κυπριακά πλοία σε παράλληλη νηολόγηση.

Ερωτηθείς για τις καταγεγραμμένες οικονομικές απώλειες της κυπριακής ναυτιλίας, λόγω του πολέμου, ο κ. Δημητριάδης απάντησε ότι δεν υπάρχουν καταγεγραμμένες μέχρι στιγμής, ενώ υπολογίζεται απώλεια περίπου 700 χιλ. ολικής χωριτικότητας στόλου.

Πρόσθεσε, πως ενώ σημειώθηκε αυτή η απώλεια, σημειώνεται ακόμη και αυξημένη κίνηση στις εγγραφές νέων πλοίων.

Δεδομένα για την κυπριακή ναυτιλία

Μιλώντας με δεδομένα και αριθμούς, ο υφυπουργός ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης, ανέφερε πως αυτή τη στιγμή ο στόλος υπό κυπριακή σημαία αποτελεί το 1,7% του παγκόσμιου στόλου και το 9,5% του ευρωπαϊκού στόλου. Το 2021, υπήρχαν 275 ναυτιλιακές εταιρείες εγγεγραμμένες στο Σύστημα Φόρου Χωριτικότητας, από 173 το 2017 και 97 το 2012.

Ο τομέας απασχολεί περίπου 9 χιλ. εργαζομένους, ενώ οι ναυτικοί που υπηρετούν σε πλοία με κυπριακή σημαία ανέρχονται σε 55 χιλ. Η Κύπρος είναι το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στην ΕΕ, πρόσθεσε ο κ. Δημητριάδης, με συνεισφορά των εσόδων του τομέα επί το ΑΕΠ στο 7%, ποσοστό το οποίο σύμφωνα με τον κ. Καζάκο αναμένεται να αυξηθεί.

Ο υφυπουργός τόνισε ότι οι προοπτικές για την συνεισφορά του τομέα στην οικονομία του τόπου, είναι μεγάλες.

Επιπλέον οι Κύπριοι σπουδαστές που φοιτούν στις ναυτικές ακαδημίες σε Κύπρο και Ελλάδα, αυξάνονται, με 254 για το 2021, 231 το 2017 και 128 το 2012.

Αναφερόμενος στα τρία Cs του συνεδρίου, ο υφυπουργός αναφέρθηκε στις δράσεις της κυβέρνησης για το κάθε C, εξηγώντας ότι κατά την πανδημία κορονοϊού 60 χιλ. ναυτικοί επαναπατρίστηκαν, ενώ 40 χιλ. ναυτικοί επωφελήθηκαν του εθνικού προγράμματος εμβολιαστικής κάλυψης.

Σε διεθνές επίπεδο, σύμφωνα με τον υφυπουργό, η Κύπρος ήταν το μόνο κράτος που πρότεινε ένα παγκόσμιο πρόγραμμα εμβολιασμού των ναυτικών, το οποίο υιοθετήθηκε από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας τον Απρίλιο του 2021.

Η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα στο Maritime Cyprus 2022

Όλη η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα θα μαζευτεί στη Λεμεσό από τις 9 μέχρι και τις 12 Οκτωβρίου, στο ναυτιλιακό συνέδριο Maritime Cyprus 2022, για συζήτηση των τριών Cs – challenges, competitiveness και crises, δηλαδή προκλήσεις, ανταγωνιστικότητα και κρίσεις.

Στο συνέδριο θα παραστούν στελέχη της ναυτιλίας από όλο τον κόσμο, καθώς και κρατικοί αξιωματούχοι χωρών, παρόλο που το συνέδριο όπως ανέφερε ο υφυπουργός, απευθύνεται κυρίως σε ιδιώτες τους τομέα.

Η πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου, Λιάνα Χαραλάμπου – Τάνου, ανέφερε ότι από το βήμα θα μιλήσουν 30 ομιλητές, απευθυνόμενοι σε 900 σύνεδρους από 35 χώρες, ενώ το συνέδριο γίνεται διά ζώσης ένα χρόνο μετά την απουσία του λόγω της πανδημίας.

Όπως ανέφερε η πρόεδρος, μερικές ηγετικές προσωπικότητες της ναυτιλιακής βιομηχανίας που θα συμμετέχουν, είναι ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, η επίτροπος μεταφορών της ΕΕ, ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), κ.ά.

Το φετινό συνέδριο είναι το 17ο από την αρχή διεξαγωγής του το 1989, ενώ διοργανώνεται με την συμβολή επίσης, του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ΚΝΕ) και της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών (ΚΕΠ).

Το εναρκτήριο σήμα θα δώσει ο πρόεδρος της δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης στις 9 Οκτωβρίου με δεξίωση και την απονομή του βραβείου κυπριακής ναυτιλίας.

Ο Θωμάς Καζάκος, γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, αναφέρθηκε στην πολυετή επιτυχία του συνεδρίου, αλλά και στην ένδειξη συνεργασίας του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα της κυπριακής ναυτιλίας. «Η ναυτιλία είναι εδώ, παρά τις αντίξοες εξελίξεις που είχαμε πρόσφατα», πρόσθεσε.

Η θεματολογία του συνεδρίου, θα αφορά μεταξύ άλλων, το ρυθμιστικό πλαίσιο της ναυτιλίας για τα τρία Cs, τον ρόλο των πλοιοκτητών για μια βιώσιμη, ασφαλή και ανθεκτική ναυτιλιακή βιομηχανία,την  απαιτούμενη συνεργασία για πράσινη ναυτιλία, τις μηδενικές εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία, τα κίνητρα για βιώσιμες και πράσινες επενδύσεις στη ναυτιλία και την αξιοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού στη ναυτιλία.

Ο υφυπουργός ναυτιλίας ανέφερε ότι το συνέδριο είναι μία ευκαιρία δικτύωσης και συζήτηση της υλοποίηση πολιτικών / εργαλείων για την πρόοδο της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθώς στα πλαίσια του συνεδρίου θα υπάρχει έκθεση ναυτιλιακών υπηρεσιών με 35 εκθέτες από Κύπρο και εξωτερικό, ενώ την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου θα διεξαχθεί το Κυπριακό Φόρουμ Ναυτιλιακής Τεχνολογίας 2022, με θέμα «Αγκαλιάζοντας την Καινοτομία».

Ο Μαρκ Κληρίδης, μέλος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, ανέφερε ότι είναι πολύ σημαντικό ένα ναυτιλιακό κέντρο όπως η Κύπρος, να διοργανώνει ναυτιλιακά συνέδρια, ενώ το συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί είναι από τις πιο σημαντικές συναθροίσεις για τον τομέα, πρόσθεσε.

Ο κ. Κληρίδης, είπε ότι το πάνελ πλοιοκτητών είναι ίσως το πιο σημαντικό του συνεδρίου και υπογράμμισε την συνεχή υποστήριξη της ένωσης προς το συνέδριο αλλά και προς το υφυπουργείο ναυτιλίας.

Της Μαρίας Κυριακίδου