You are here

Διχάζουν τα έργα στο παραλιακό μέτωπιο Χλώρακας

27/01/2022 12:48

Αντιδράσεις για τις επιπτώσεις των αναπτυξιακών έργων στο παραλιακό μέτωπο της Χλώρακας στο περιβάλλον και σε θέματα ασφάλειας, εκφράζουν εμπλεκόμενοι φορείς, με τον αρμόδιο υπουργό να υπεραμύνεται του έργου.

Ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος απορρίπτει αιχμές για προεκλογικές σκοπιμότητες στην προώθηση του έργου το συνολικό κόστος του οποίου ανέρχεται στα €6,5 εκατ., αλλά και τις επικρίσεις με βάση τις οποίες το έργο θα αποτελέσει δημόσιο κίνδυνο για λουόμενους.

Σύμφωνα με το συμβόλαιο που υπέγραψε την περασμένη Παρασκευή ο υπουργός Μεταφορών με τις τοπικές αρχές της Χλώρακας και του δήμου Γεροσκήπου, το πρώτο έργο αφορά στην κατασκευή έργων προστασίας και βελτίωσης τμήματος του παραλιακού μετώπου Χλώρακας.

Βάσει του σχεδιασμού, τα κυριότερα στοιχεία του έργου είναι η κατασκευή πέντε παράλληλων κυματοθραυστών 70 μέτρων περίπου, κατασκευή ράμπας ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών, η προσαρμογή δύο υφιστάμενων προβόλων και η κατεδάφιση υφιστάμενου μόλου/κυματοθραυστών.

Βασισμένο σε μελέτες δύο ετών το έργο

Σε δηλώσεις του στη StockWatch, ο κ. Καρούσος διευκρίνισε ότι το όλο έργο έχει αξιολογηθεί και εγκριθεί από την περιβαλλοντική αρχή, μετά από εξέταση όλων των δεδομένων.

«Το έργο έχει εξασφαλίσει θετική γνωμοδότηση από την περιβαλλοντική αρχή, συνεπώς δεν είναι τυχαία που προχωρούμε στην υλοποίηση του. Όπως γίνεται με όλα τα αναπτυξιακά έργα έτσι και σε αυτό το έργο εκπονήθηκαν μελέτες από επιστήμονες ειδικούς για αυτά τα ζητήματα», είπε.

Ειδικά για τους κυματοθραύστες, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στη διαδικασία που ακολουθείται μέχρι να ληφθεί θετική γνωμοδότηση για ένα έργο, σημειώνοντας ότι «εκπονήθηκαν επιστημονικές μελέτες, αφού είχε προηγηθεί διαβούλευση με τις τοπικές αρχές και όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, οι οποίες διήρκησαν δύο χρόνια».

Στη μελέτη, επεσήμανε, εξετάστηκαν όλα τα δεδομένα ακόμη και το «do nothing» και αποφασίστηκε η πιο κατάλληλη λύση. Ακολούθως, σημείωσε, η μελέτη αξιολογήθηκε από την αρμόδια επιτροπή της περιβαλλοντικής αρχής στην οποία συμμετέχουν όλα τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα, όπως και οι μη κυβερνητικές περιβαλλοντικές οργανώσεις και εξασφάλισε θετική γνωμοδότηση.

Την έναρξη των έργων χαιρέτισε η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Πάφου. Σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι η Χλώρακα «με ακτογραμμή 5 περίπου χιλιομέτρων θωρακίζει πλέον το παραλιακό μέτωπο, ενώ παράλληλα βελτιώνει και αναβαθμίζει την εμπειρία των ξένων και ντόπιων επισκεπτών, καθώς και την ζωή των μονίμων κατοίκων».

Όπως σημειώνεται, το έργο αναμένεται να επιλύσει χρόνια προβλήματα, να προσδώσει αξία στην κοινότητα  και περαιτέρω προοπτική.    

Ανησυχίες για περιβαλλοντικό κόστος και ασφάλεια

Η ακτομηχανικός και πρόεδρος του Κέντρου Μελετών και Έρευνας ΑΚΤΗ, Δρ Ξένια Λοϊζίδου, εξέφρασε δημόσια ανησυχίες για το έργο, υποστηρίζοντας ότι ενέχει τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος και κινδύνους. Μιλώντας στη StockWatch, εξέφρασε έντονη διαφωνία σε ότι αφορά την κατασκευή πέντε παράλληλων κυματοθραυστών 70 μέτρων περίπου, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο το όλο έργο διότι, όπως είπε, η συγκεκριμένη ακτή είναι ακατάλληλη για τους λουόμενους.

Υπέδειξε ότι «σε ακτές στο συγκεκριμένο δυτικό μέτωπο, με το ανάγλυφο του πυθμένα και τις κυματικές συνθήκες, που δημιουργούν μόνιμα ανάστροφα πυθμενικά ρεύματα, ένα τέτοιο έργο, πέρα από το απαράδεκτο περιβαλλοντικό κόστος, αποτελεί κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια».

«Θα μετράμε πνιγμένους», είπε, απευθύνοντας έκκληση στις αρχές να επανεξετάσουν τα παράκτια έργα, τα οποία όπως ανέφερε, «έρχονται σε πλήρη αντίφαση με τις κυβερνητικές εξαγγελίες για αειφόρο ανάπτυξη, που αποτελεί ευρωπαϊκή υποχρέωση σύμφωνα με την Πράσινη Συμφωνία».

Πρόσθεσε ότι η εν λόγω ακτή της Χλώρακας, παρά το ότι είναι ακατάλληλη για λουόμενους, είναι κατάλληλη για θαλάσσια αθλήματα, για surfing, για καταδυτικό τουρισμό, αλιευτικό τουρισμό, για ποδηλατικό τουρισμό. Επεσήμανε ότι για να γίνουν όλα αυτά, χρειάζονται άλλου είδους υποδομές, όπως πλατφόρμες, αποβάθρες, καταδυτικά κέντρα και άλλες υπηρεσίες.

Η κ. Λοΐζίδου υποστήριξε ότι πίσω από την υπογραφή του συμβολαίου υπάρχουν προεκλογικές σκοπιμότητες, κάτι το οποίο απέρριψε ο κ. Καρούσος.

Τελευταία λύση οι κυματοθραύστες

Ο διευθυντής του Πτηνολογικού Συνδέσμου (BirdLife Cyprus) Μάρτιν Χέλλικαρ, δήλωσε στη StockWatch, ότι οι κυματοθραύστες οι οποίοι κατασκευάζονται, είτε για να δημιουργηθούν κάποιες αμμώδεις παραλίες, είτε για να αντιμετωπιστεί η διάβρωση, θα πρέπει να αποτελούν την τελευταία επιλογή, καθώς πρόκειται για μια σοβαρή επέμβαση στη δυναμική της θάλασσας, όπως επεσήμανε.

«Πρόσφατα εμφανίζονται συχνά κυματοθραύστες σε πολλές ακτογραμμές της Κύπρου, οι οποίοι σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να έχουν θετικές επιπτώσεις, όμως πολλές φορές προκαλούν προβλήματα διότι αλλάζουν τη δυναμική της θάλασσας, ειδικά μετά από κάποια χρόνια», εξήγησε.

Σημείωσε ότι «αυτό που ανησυχεί τον πτηνολογικό σύνδεσμο είναι ότι προτείνονται κυματοθραύστες σχεδόν για όλες τις ακτογραμμές της Κύπρου».

Έντονη ανησυχία Οικολόγων

Έντονη ανησυχία για τα σχέδια αναβάθμισης της ακτογραμμής της Χλώρακας, αλλά και για τα σχέδια για νέα Μαρίνα Πάφου στην Κισσόνεργα εξέφρασε σε ανακοίνωσή του και το Κίνημα Οικολογων. Σε ότι αφορά το παραλιακό μέτωπο Χλώρακας, υποστηρίζεται ότι «πρόκειται για σχέδια που εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι δεν διασφαλίζουν τη δημόσια ασφάλεια και ενέχουν πολλούς κινδύνους, αλλά και περιβαλλοντικό κόστος».

Ο Επαρχιακός Γραμματέας Πάφου κ. Νικόλας Αρκαδίου σε σχετική δήλωση επικαλέστηκε τις αναφορές της κ. Λοιζίδου, αναφέροντας ότι «επιβεβαιώνονται οι φόβοι μας για τα προγραμματιζόμενα παράκτια έργα». 

«Συγκεκριμένα, η καταστροφή του βραχώδους ανάγλυφου, σε συνδυασμό με τα μεγάλης έντασης κύματα δημιουργούν πυθμενικά ρεύματα που θα βάζουν σε κίνδυνο τους λουόμενους. Επιπλέον, τα ρεύματα αυτά θα αφαιρούν κάθε χειμώνα την άμμο που θα τοποθετούν οι τοπικές αρχές για να κάνουν πλαζ και θα γίνονται ετήσιες διαδικασίες μετακίνησης άμμου που θα επηρεάζουν την βιοποικιλότητα της περιοχής», είπε.

Παράλληλα εξέφρασε έντονη δυσαρέσκεια για την κατασκευή πολλαπλών κυματοθραυστών και για τα σχέδια για νέα Μαρίνα Πάφου στην Κισσόνεργα, επισημαίνοντας πως «ήδη έχει προειδοποιηθεί η πολεοδομική αρχή Πάφου για τον σοβαρό κίνδυνο που ενέχει η διάβρωση συγκεκριμένων σημείων όπου θέλουν να χωροθετήσουν την μαρίνα, από σχετική μελέτη του Τμήματος Γεωλογικής Επισκόπησης».

Οι Οικολόγοι καλούν τις αρμόδιες αρχές να επανεξετάσουν τους κινδύνους και τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των υπό σχεδιασμό έργων στην Χλωρακα και Κισσόνεργα. Πρώτιστο μέλημα πρέπει να είναι πάντα η διασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας των κατοίκων της περιοχής και όχι μόνο».

Της Ηρώς Ευθυμίου