You are here

Δημόσιες συγκοινωνίες: Υπάρχει βούληση, όχι... χρήμα

26/10/2004 15:30

· «Οδυνηρές» οι λύσεις για τους πολίτες λέει το Υπ. Συγκοινωνιών

· Αντιδράσεις βουλευτών για την καθυστέρηση


Στα χαρτιά το πρόβλημα της δημόσια συγκοινωνίας έχει λυθεί με πολύ καλά αποτελέσματα. Στην πράξη όμως τα δεδομένα είναι εντελώς αντίθετα. Το συμπέρασμα αυτό συνάγεται από τη σημερινή συνεδρία της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών κατά την οποία συζητήθηκαν οι τρόποι ενίσχυσης των δημόσιων συγκοινωνιών.

Απαντώντας στις βροχηδόν επικρίσεις και επισημάνσεις των βουλευτών η εκπρόσωπος του Υπουργείου Συγκοινωνιών ανέφερε ότι υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη για τη Λευκωσία η υλοποίηση της οποίας «σκαλώνει» μετά την απόρριψη της εφαρμογής κλιμακωτού ωραρίου από τις συντεχνίες. Σημείωσε ακόμα ότι ένα μέτρο που θα υποβοηθούσε στην αποσυμφόρηση των συγκοινωνιών θα «δυσκολέψει» την είσοδο των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων στα κέντρα των πόλεων. Χαρακτήρισε πάντως το θέμα της ανάπτυξης των δημοσίων συγκοινωνιών «εξόχως πολιτικό», προσθέτοντας ότι χρειάζονται και πόροι οι οποίοι σήμερα δεν διατίθενται από το κράτος. Ανέφερε ότι «κάποιες από τις αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν θα είναι οδυνηρές για τους πολίτες».

Επιδότηση 1 εκ. λίρες

Από την πλευρά της η Αστυνομία παραδέχθηκε ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των πολιτών, ενώ ο εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών ανέφερε ότι έχει προταθεί ποσό £1 εκ. για τη βελτίωση των επιβατικών μεταφορών και έχει αποφασιστεί ότι από το πόσο αυτό θα αποσυνδεθούν οι επιδοτήσεις από τους λογαριασμούς των περιφερειακών εταιρειών λεωφορειούχων και θα συνδεθούν με εκτελούμενα δρομολόγια. Είπε επίσης ότι στο κλιμακωτό ωράριο αντιδρούν η ΠΑΣΥΔΥ και η ΟΕΛΜΕΚ.

Αντιδράσεις βουλευτών

Από την άλλη πλευρά των εδράνων, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Νίκος Πιττοκοπίτης, ζήτησε όπως εντός 15 ημερών παραδοθούν στη Βουλή όλες οι μελέτες που έχουν γίνει.

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης σημείωσε την αύξηση των τιμών των καυσίμων και των τροχαίων δυστυχημάτων, που επιβάλλουν την ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων και διερωτήθηκε ποια λύση έχει ο Κύπριος πολίτης έναντι αυτών των προβλημάτων.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Γιώργος Βαρνάβας είπε ότι η δημιουργία δημοσίων συγκοινωνιών θα συμβάλει τόσο προς την προστασία του περιβάλλοντος όσο και στην εξοικονόμηση καυσίμων. Σημείωσε ότι με βάση στατιστική έρευνα που είδε το φως της δημοσιότητας πρόσφατα, τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2004 έχουν υπερδιπλασιαστεί οι αγορές αυτοκινήτων, αυξάνοντας ταυτόχρονα τον αριθμό των τροχαίων δυστυχημάτων και το μποτιλιάρισμα.

Έρευνα... Πιττοκοπίτη

Ο κ. Πιττοκοπίτης παρουσίασε έρευνα που διενήργησε ο κοινοβουλευτικός του συνεργάτης, σύμφωνα με την οποία σήμερα τα εγγεγραμμένα οχήματα είναι 578.598, από τα οποία 340.445 είναι ελαφριά τροχοφόρα μεταξύ των οποίων και 1.977 αναπηρικά ιδιωτικά αναπηρικά οχήματα. Η έρευνα κατέδειξε ότι ο αριθμός των ιδιωτικών λεωφορείων είναι 1.721, υπάρχουν 14.749 φορτηγά, 1.991 λεωφορεία και 1.859 ταξί.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής πρόσθεσε ότι από τα στοιχεία εξάγεται το συμπέρασμα, και εάν ληφθεί υπόψη ότι ο αριθμός των τουριστών είναι υπερδιπλάσιος του μόνιμου κυπριακού πληθυσμού, για κάθε δημόσιο μέσο αναλογούν 500 άτομα. Είπε πως στην Κύπρο σήμερα λειτουργούν 20 Περιφερειακές Εταιρείες Λεωφορείων (ΠΕΑΛ) που κατέχουν 572 λεωφορεία και που λαμβάνουν στην ολότητα σχεδόν των οικονομικών κινήτρων σε βάρος των υπολοίπων, ενώ είναι αμφίβολο πόσα από αυτά βρίσκονται σε συνεχή λειτουργία.

Γ.Α.