You are here

Η επιδότηση απογείωσε την σύνδεση Λεμεσού - Πειραιά

31/05/2023 07:23

Όταν πριν από δύο χρόνια είχε πέσει στο τραπέζι η ιδέα για να επανασυνδεθεί ακτοπλοϊκά η Κύπρος με την Ελλάδα, η αισιοδοξία για επιτυχή κατάληξη του εγχειρήματος ήταν μάλλον συγκρατημένη.

Ωστόσο, το κίνητρο της κρατικής επιδότησης των ναύλων προς την ανάδοχο εταιρεία Scandro Holding Ltd που κέρδισε και το σχετικό διαγωνισμό για να εκτελεί τη θαλάσσια επιβατική κίνηση, απογείωσε το ενδιαφέρον των κυπρίων ταξιδιωτών.

Σήμερα στη μία το μεσημέρι, το πλοίο κυπριακής σημαίας Daleela σηκώνει πανιά και σαλπάρει από το λιμάνι της Λεμεσού προς το λιμάνι του Πειραιά, στο πρώτο από τα 22 συνολικά δρομολόγια που έχουν προγραμματιστεί από τις 31 Μάιου μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου και για πρώτη φορά φέτος θα περιληφθεί και το λιμάνι της Λάρνακας.

Τα 14 δρομολόγια θα έχουν αφετηρία το λιμάνι της Λεμεσού και τα υπόλοιπα οκτώ θα έχουν αφετηρία το λιμάνι της Λάρνακας.

Το πρώτο δρομολόγιο της Λάρνακα θα αναχωρήσει για Πειραιά το Σάββατο 29 Ιουλίου το μεσημέρι. Το τελευταίο δρομολόγιο θα αναχωρήσει από Λάρνακα την Παρασκευή 1η Σεπτεμβρίου και θα επιστρέψει στη Λάρνακα από Πειραιά το Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου.  

Το δρομολόγιο από τη Λεμεσό διαρκεί περίπου 30 ώρες ενώ από τη Λάρνακα δύο ώρες επιπλέον.

«Το ταξιδιωτικό κοινό έχει αγκαλιάσει με ζέση τη θαλάσσια επιβατική σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας ξεπερνώντας κάθε επιθυμητή προσδοκία», αναφέρει στη StockWatch η Μαρίνα Χατζημανώλη, Υφυπουργός Ναυτιλίας, η οποία επισημαίνει πως από τις 11 Απριλίου, πρώτη μέρα διάθεσης των φετινών εισιτηρίων, έγιναν συνολικά 7021 κρατήσεις για μεταφορά επιβατών και 2150 κρατήσεις για μεταφορά συνοδευόμενων οχημάτων.

Είναι ενδεικτικό ότι πέρσι ταξίδεψαν προς Πειραιά συγκεκριμένα 7412 επιβάτες, εκ των οποίων 50 ήταν ΑμεΑ και γύρω στα 1300 ήταν παιδία ηλικίας μεταξύ 4-12 ετών. Μεταφέρθηκαν 2250 συνοδευόμενα οχήματα, 1920 αυτοκίνητα και 330 μοτοσυκλέτες, 300 ποδήλατα και 205 κατοικίδια ζώα.

Εξαντλείται ο αριθμός των εισιτηρίων

Ο αριθμός των εισιτηρίων έχει εξαντληθεί μέχρι τα μέσα Ιουλίου, σημειώνει η κ. Χατζημανώλη.

«Ελάχιστα εισιτήρια είναι προς διάθεση», σημείωσε.

«Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας προσέδωσε μεγάλη σημασία στην επαναλειτουργία, μετά από 21 χρόνια, της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας», σημειώνει η Υφυπουργός Ναυτιλίας και προσθέτει πως η ακτοπλοϊκή αυτή σύνδεση των δύο χωρών, εξυπηρετεί συνανθρώπους μας οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να ταξιδέψουν αεροπορικώς, είτε για ιατρικούς λόγους, είτε λόγω αναπηρίας ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, λόγω ηλικίας, ή αεροφοβίας και τα οποία αισθάνονται αποκλεισμένα στο νησί.

Σύμφωνα με την Υφυπουργό, η θαλάσσια επιβατική σύνδεση δημιούργησε ένα νέο τμήμα τουριστικής αγοράς για ταξιδιώτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν προς και από την Κύπρο και την υπόλοιπη ηπειρωτική Ευρώπη με τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα και δίκυκλα, προσφέροντας ένα εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς, ο οποίος για δύο και πλέον δεκαετίες δεν υπήρχε».

Σημειώνεται ότι επί 21 συναπτά έτη είχε διακοπεί η επιβατική σύνδεση Κύπρου - Ελλάδας.

Στα €5,2 εκατ. η κρατική επιδότηση

Σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ του αρμόδιου Υφυπουργείου και της ανάδοχου εταιρείας Scandro Holding Ltd, η κρατική επιδότηση ανέρχεται στο μέγιστο ποσό των €5.2 εκατ. ετησίως για τρία χρόνια λειτουργίας της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, με δικαίωμα παράτασης της σύμβασης μέχρι ακόμη τρία χρόνια.

Η κ. Χατζημανώλη εξηγεί πως για την επιδότηση της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης, από κρατικούς πόρους, η Κυπριακή Δημοκρατία είχε εξασφαλίσει την έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 

«Η κρατική επιδότηση», προσθέτει, «καταβάλλεται απευθείας στο μεταφορέα που εκτελεί τη θαλάσσια επιβατική σύνδεση για να καλύψει το λειτουργικό του κόστος, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος.

«Με σκοπό να διασφαλιστεί πως τα κόμιστρα που θα χρεώνει ο ανάδοχος το επιβατικό κοινό θα διατηρηθούν σε χαμηλά επίπεδα, καθορίζεται στη σύμβαση, μέγιστο ύψος των κομίστρων για τους επιβάτες και τα συνοδευόμενα οχήματά τους καθώς και μειωμένα κόμιστρα για τη μεταφορά παιδιών μέχρι 12 ετών», σημειώνει η ΥΦΥΝ

«Κατά τον τρόπο αυτό, η υπηρεσία καθίσταται ελκυστική για το ευρύ κοινό και ειδικότερα για τις οικογένειες με παιδιά, εξ’ ού και η μέχρι σήμερα μεγάλη ανταπόκριση», προσθέτει. 

Η διάρκεια της ισχύουσας σύμβασης είναι τρία χρόνια, με δυνατότητα απευθείας παράτασης μέχρι και για ακόμα τρία χρόνια με την επιφύλαξη των κριτηρίων απόδοσης (performance indicators). 

Σύμφωνα με την κ. Χατζημανώλη τα μέχρι σήμερα στοιχειά αναφορικά με τη βιωσιμότητα της γραμμής, έχουν θετικό πρόσημο.

«Είναι ευχής έργον μετά τη λήξη της επιδοτούμενης υπηρεσίας να υπάρξει ενδιαφέρον από τη βιομηχανία, ώστε να συνεχίσει απρόσκοπτα η θαλάσσια συνδεσιμότητα Κύπρου - Ελλάδας, καθώς επίσης η θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας να καταστεί το έναυσμα για τη θαλάσσια σύνδεση της Κύπρου και με άλλες γειτονικές χώρες στο εγγύς μέλλον», τονίζει η ΥΦΥΝ. 

Επέκταση κρατικής χορηγίας

Ερωτηθείσα κατά πόσο υπάρχει περιθώριο να επεκταθεί η κρατική επιδότηση και σε άτομα με ειδικές ανάγκες, η κ. Χατζημανώλη σημείωσε ότι με βάση τη σύμβαση ο μεταφορέας έχει την υποχρέωση να διαθέτει ειδικά διαμορφωμένες καμπίνες και να παρέχει τις σχετικές διευκολύνσεις για τη μεταφορά ατόμων με αναπηρίες (ΑμεΑ).     

«Εάν προκύψει», είπε, «ανάγκη για διαφοροποίηση των υφιστάμενων, ήδη ελκυστικών, χρεώσεων, σε σχέση με τη μεταφορά των ΑμεΑ (ή των συνοδών τους), με σκοπό την εφαρμογή οποιασδήποτε επιπρόσθετης κοινωνικής και ανθρωπιστικής προσέγγισης, αυτή θα μπορούσε να εξεταστεί κατά περίπτωση στο πλαίσιο των όρων της σύμβασης και των σχετικών κανόνων της ΕΕ ή και σε συνεργασία με τον ανάδοχο». 

Του Λεύκου Χρίστου