You are here

Καρνάγιο: Το μελανό σημείο της ανεπτυγμένης Λεμεσού

23/04/2018 06:24

Εικόνα εγκατάλειψης παρουσιάζει το Καρνάγιο, η περιοχή που εκτείνεται μεταξύ των δύο λιμανιών της Λεμεσού. 

Η πανέμορφη αυτή περιοχή έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο σκουπιδότοπο και αποτελεί μελανό σημείο για τις τοπικές αρχές και για τους κατοίκους της πόλης καθώς γειτνιάζει με τη μαρίνα και το παλιό λιμάνι και που σε αντίθεση με τα όσα έχουν δημιουργηθεί εκεί, το Καρνάγιο «πνίγεται» στα σκουπίδια και την εγκατάλειψη.

Στόχος του δήμου Λεμεσού είναι η αλλαγή της εικόνας, ωστόσο τα σχέδια παραμένουν στο συρτάρι, αναμένοντας την έγκριση και την προώθηση από το πολεοδομικό συμβούλιο και το τμήμα πολεοδομίας των προτάσεων που έχουν υποβληθεί στα πλαίσια της τροποποίησης του σχεδίου περιοχής κέντρου πόλης.

Οι κατά καιρούς προσπάθειες για καθαρισμό της περιοχής τόσο από τις δημοτικές αρχές, όσο και από οργανωμένα σύνολα, πέφτουν ουσιαστικά στο κενό, αφού οι ασυνείδητοι, συνεχίζουν ακάθεκτοι το έργο τους. «Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις», αναφέρει ο δήμαρχος Νίκος Νικολαΐδης, «αλλά μόνο όταν προχωρήσει το σχέδιο περιοχής κέντρου πόλης, θα γίνει η διαφορά».

Παραλιακός… σκουπιδότοπος

Η περιοχή του Καρνάγιο θεωρείται μια από τις πιο όμορφες παραλίες της Λεμεσού, αφού το βαθύ γαλάζιο σμίγει με τα χρώματα του ορίζοντα και το σκούρο πράσινο των ευκαλυπτόδεντρων που βρίσκονται διάσπαρτα στην περιοχή.  

Ωστόσο, η εικόνα που παρουσιάζει είναι επιεικώς απαράδεκτη, αφού κάποιοι θεωρούν ότι μια αναξιοποίητη παραλία προσφέρεται ως χώρος απόρριψης σκουπιδιών.

Λογής σκουπιδιών και άχρηστων αντικειμένων είναι διάσπαρτα στην περιοχή και τα μάτια των επισκεπτών, πέραν της ομορφιάς, αντικρίζουν τη βρωμιά και τις ακαθαρσίες. Παλιά έπιπλα, ελαστικά αυτοκινήτων, μπάζα, διάφορα στερεά απόβλητα κ.α., βρίσκονται πεταγμένα εκεί, μια ανάσα από τις πολυτελείς επαύλεις, τα εστιατόρια και τα καταστήματα της μαρίνας Λεμεσού.

«Προσπαθούμε αλλά δυστυχώς δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά.  Τα συνεργεία του δήμου καθαρίζουν κατά διαστήματα την περιοχή, ωστόσο η εικόνα παραμένει η ίδια.  Αυτές τις μέρες θα επιχειρήσουμε να προβούμε σε καθαρισμό σε συνεργασία με τα συνεργεία της επαρχιακής διοίκησης, αλλά δυστυχώς μόνο με την έγκριση του σχεδίου περιοχής κέντρου πόλης, θα γίνει εκείνη η αλλαγή που επιθυμούμε», αναφέρει ενδεικτικά ο Νίκος Νικολαΐδης.  

Το σχέδιο

Στόχος του δήμου είναι όπως το Καρνάγιο αποτελέσει μια ξεχωριστή ανάπτυξη (οικιστική - εμπορική - τουριστική) με άλλες χρήσεις και λειτουργίες, εστιατόρια, καφετερίες, μπαράκια, και άλλους χώρους ψυχαγωγίας, οι οποίες θα συνδέονται αρμονικά και οργανικά με τον ευρύτερο πολεοδομικό ιστό της πόλης.

«Η υλοποίηση του έργου θα συμβάλει καθοριστικά στην αναβίωση, ανάπτυξη και γενικότερα στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής του παραλιακού μετώπου δυτικά της πόλης. Θα προσδώσει μια εντελώς διαφορετική όψη, θα αποκτήσει ταυτότητα και ζωντάνια μια, κατά γενική ομολογία, υποβαθμισμένη περιβαλλοντικά περιοχή της Λεμεσού», αναφέρει ο Νίκος Νικολαΐδης.

Η έγκριση, σύμφωνα με το δήμαρχο της πόλης, αναμένεται να γίνει μέχρι το τέλος του χρόνου, «οπότε θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε με τους σχεδιασμούς μας».

Το σχέδιο προνοεί καταρχήν σύνδεση της μαρίνας, το παλιό λιμάνι και βεβαίως το μεσαιωνικό κάστρο και το κέντρο της Λεμεσού.

Προνοεί προσθήκη νέων έργων υποδομής όπως η δημιουργία πάρκων πρασίνου, οδικό δίκτυο, ποδηλατοδρόμους, πεζόδρομους και προσβάσεις στην παραλία. Προβλέπει επίσης σωστή αξιοποίηση των υφιστάμενων διατηρητέων κτιρίων και κυρίως των βιομηχανικών κτηρίων που αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης και που από τα μέσα του 20ού αιώνα αποτελούσαν ισχυρό πόλο ανάπτυξης για όλη την Κύπρο. 

Σημαντική θεωρείται η ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας κυρίως στον τομέα του τουρισμού και της ψυχαγωγίας γι’ αυτό και προσφέρονται σημαντικά πολεοδομικά και άλλα κίνητρα.

Ανάμεσα στις προτάσεις που υπέβαλε ο δήμος στο πολεοδομικό συμβούλιο και το τμήμα πολεοδομίας, για τη συγκεκριμένη περιοχή, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

• Αύξηση του συντελεστή πυκνότητας με μέγιστο συντελεστή 2,5:1, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων τα οποία να αφορούν διεύρυνση των δημοσίων χώρων πρασίνου, δημόσιους χώρους στάθμευσης, διατήρηση και επιθυμητές χρήσεις.

• Καθορισμός των χρήσεων για εμπορικές αναπτύξεις κατά μήκος της λεωφόρου Φραγκλίνου Ρούσβελτ, περιορισμένες εμπορικές αναπτύξεις κατά μήκος της προτεινόμενης Ακταίας Οδού και εντός, οικιστικές και γραφειακές αναπτύξεις υπό προϋποθέσεις.  Η Ακταία Οδός προτείνεται με γεωμετρικά χαρακτηριστικά δρόμου δύο λωρίδων σε ένα επίπεδο με πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομους, νέες δεντροφυτεύσεις και υλικά φιλικά προς το περιβάλλον με παράλληλα μέτρα κυκλοφοριακής ύφεσης.

• Κατάργηση του ειδικού προγράμματος ανάπτυξης έξω από τη μαρίνα Λεμεσού, ώστε να αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδίου περιοχής.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το υφιστάμενο παραλιακό μέτωπο, προτάθηκε ειδικό πολεοδομικό καθεστώς με στόχο την αισθητική και στατική αναβάθμιση των κτιρίων, με τους ίδιους συντελεστές δόμησης με παράλληλη αύξηση κατά 5% σε περίπτωση κατεδάφισης. Έγινε επίσης εισήγηση για πρόνοιες, οι οποίες θα αποτρέπουν την υπέρμετρη συγκέντρωση χρήσεων αναψυχής και ψυχαγωγίας, σε μια προσπάθεια να μειωθεί η οχληρία και η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην ευρύτερη περιοχή.

 Η αξιοποίηση των βιομηχανικών κτιρίων

Τα βιομηχανικά κτίρια αποτελούν το σήμα κατατεθέν της δυτικής Λεμεσού από τις αρχές του 20ου αιώνα, καθώς αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά της κυπριακής οινοβιομηχανίας αλλά και τις βιομηχανικής δραστηριότητας της πόλης. Ανάμεσα στα κτίρια αυτά περιλαμβάνονται οι εγκαταστάσεις των οινοβιομηχανιών ΚΕΟ, ΛΟΕΛ, ΣΟΔΑΠ και ΕΤΚΟ, οι εγκαταστάσεις του δημοτικού σφαγείου, ο χαρουπόμυλος και οι αποθήκες της συνεργατικής χαρουπιών και βέβαια τα κεντρικό κτίριο του κεραμείου.