You are here

Λιμάνι Λεμεσού: €200 εκ. στα ταμεία από τους επενδυτές

27/10/2021 07:18

Σημαντική αύξηση καταγράφουν τα έσοδα του κράτους από την αποκρατικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, μέχρι τον Ιανουάριο του 2021, στα οποία δεν περιλαμβάνονται οι επενδύσεις ύψους πέραν των €135 εκατ. που έγιναν από το 2016, όταν τη διαχείριση του λιμανιού ανέλαβαν ιδιώτες επενδυτές.

 Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που συγκέντρωσε η StockWatch, κατά το χρονικό διάστημα των περίπου πέντε χρόνων που η διαχείριση των υπηρεσιών στο λιμάνι Λεμεσού βρίσκεται στα χέρια ξένων επενδυτών, το κράτος έβαλε στα ταμεία του €201, 6 εκατ.

Τα στοιχεία παρουσιάζονται στον πίνακα που παρατίθεται.

Αντίστοιχα και με βάση τους ελεγμένους λογαριασμούς της Αρχής Λιμένων, στη διάρκεια των πέντε προηγούμενων χρόνων από το 2012 μέχρι το 2016, όταν η διαχείριση ήταν κάτω από τον εν λόγω ημικρατικό οργανισμό, το κράτος είχε συνολικά κέρδη πριν από τη φορολογία της τάξης των €92,3 εκατ. 

Σημειώνεται ότι επίσημα, η διαχείριση του λιμανιού από ιδιώτες επενδυτές ξεκίνησε στις 25 Απριλίου του 2016, με τη συνομολόγηση τριών συμβολαίων.

Η κυβέρνηση είχε εκτιμήσει τότε ότι το κράτος θα έχει συνολικά έσοδα, στο πλαίσιο των 25 χρόνων που θα διαρκέσει η διαχείριση του λιμανιού από τους ξένους επενδυτές, γύρω στο €1,9 δισ.

Με την υπογραφή των συμβολαίων η Κυπριακή Δημοκρατία έλαβε €10 εκατ.

Τη διαχείριση των υπηρεσιών του λιμανιού έχουν σήμερα τρείς επενδυτές.

Η Eurogate Container Terminal Limassol Limited, η οποία έχει αναλάβει τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, η DP World Limassol Limited, η οποία έχει αναλάβει τον τερματικό σταθμό γενικού εμπορίου καθώς και το κομμάτι των θαλάσσιων υπηρεσιών στο οποίο συμμετέχει και η P&O Maritime Cyprus Limited, η οποία είναι θυγατρική εταιρεία της DP World Limited.

Σ. Μιχαήλ: Πέτυχε το εγχείρημα της αποκρατικοποίησης

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ ανέφερε στη StockWatch, ότι με βάση τη μέχρι σήμερα εικόνα από την αποκρατικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, το εγχείρημα να δοθεί, είπε, η διαχείριση των υπηρεσιών του σε ιδιώτες επενδυτές φαίνεται να έχει πετύχει.

«Προσωπικά δεν στέκομαι μόνο στην παράμετρο των εσόδων που έχει το κράτος, σταθμίζω και άλλους σημαντικούς παράγοντες όπως είναι η αναβάθμιση του λιμανιού, το γεγονός ότι έχει καταστεί ανταγωνιστικό, είναι πιο αποτελεσματικό και παρέχει καλύτερη εξυπηρέτηση στον επιχειρηματικό κόσμο», παρατήρησε ο ΓΔ του Υπουργείου Μεταφορών.

Aναλυτικά τα έσοδα του κράτους από το λιμάνι

Αναλυτικά, τα έσοδα του κράτους από τις εργασίες της Eurogate Container Terminal Limassol Limited, από τον Απρίλιο του 2016 μέχρι τον Ιανουάριο του 2021,  ανέρχονται στα €144,4 εκατ.

Τα έσοδα από τις εργασίες της DP World Limassol κατά την αντίστοιχη περίοδο, ανήλθαν στα €54,4 εκατ.

Τα έσοδα για το κράτος από τις εργασίες της P&O Maritime έφθασαν στα €2,8 εκατ.

Ο κύκλος εργασιών και των τριών ιδιωτών επενδυτών κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης μειώθηκε αρκετά και αντίστοιχα μειώθηκαν και τα έσοδα για το κράτος.

Το 2019, ένα χρόνο δηλαδή πριν ξεσπάσει η υγειονομική κρίση, το σύνολο των εσόδων που είχε το κράτος από τους διαχειριστές στο λιμάνι, ανήλθε στα €54,6 εκατ. που είναι και το μεγαλύτερο μέχρι στιγμής ποσό.

Το 2020, λαμβανομένου υπόψη ότι το Μάρτιο είχε ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού, τα έσοδα του κράτους από τις εργασίες στο λιμάνι μειώθηκαν στα €50 εκατ.

Τα αντίστοιχα στοιχεία για το 2021, περιορίζονται μέχρι τον Ιανουάριο του έτους.

Το σύνολο των εσόδων που είχε το κράτος στο σύντομο αυτό χρονικό διάστημα από τις τρείς διαχειρίστριες εταιρείες, ήταν €2,4 εκατ. 

Η Κύπρος πριν και μετά τον Ιανουάριο του 2021, βρισκόταν κάτω από περιοριστικά μέτρα τα οποία κορυφώθηκαν πριν από τις εορτές του Πάσχα, τον Απρίλιο και όπως ο αντίκτυπος σε ουσιώδεις τομείς της οικονομίας ήταν μεγάλος, ανάλογος ήταν και στη λιμενική βιομηχανία.

Μείωση κύκλου εργασιών και σύγκρουση με το προσωπικό

Οι εταιρείες δεν ήταν σε θέση στο παρόν στάδιο να παραθέσουν ολοκληρωμένα στοιχεία σε σχέση με τη μείωση του κύκλου εργασιών τους, στο χρονικό πλαίσιο της πανδημικής κρίσης.

Θα επανέλθουν όταν τα στοιχεία θα δοθούν επίσημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους.

Σημειώνεται ότι η DP World Limassol βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τις συντεχνίες ΣΕΚ και ΠΕΟ εξαιτίας της πρόθεσης του ιδιώτη επενδυτή να προχωρήσει σε πλεονασμούς λόγω, όπως ισχυρίζεται η εταιρεία της δραματικής μείωσης του κύκλου εργασιών της.

Η εργατική διαφορά μεταξύ των δύο μερών, βρίσκεται προς μεσολάβηση στο Τμήμα Εργασιακών Σχέσεων του ΥΠΕΡΓ, από τον περασμένο Αύγουστο.

Οι συντεχνίες αποδέχθηκαν και πρότειναν να μειωθεί προσωρινά ο μισθός όλου του προσωπικού κατά 3%, με την προϋπόθεση ότι δεν θα απολυθεί κανένας εκ των μελών τους.

Στην DP World Limassol υπάρχουν υπάλληλοι που δεν είναι οργανωμένοι στις δύο συντεχνίες και οι οποίοι δεν αποδέχονται προσωρινή μείωση στις απολαβές τους.

Στον ευρύτερο λιμενικό χώρο απασχολούνται επίσης μεταξύ άλλων οι σύνδεσμοι Ναυτικών Πρακτόρων, Τελωνειακών Πρακτόρων, Διαμεταφορέων και Τουριστικών Πρακτόρων.

Του Λεύκου Χρίστου