You are here

Μάστιγα το κυκλοφοριακό στους κόμβους Λεμεσού

18/09/2019 07:32

Καθημερινό μαρτύριο ζουν δεκάδες χιλιάδες Λεμεσιανοί οδηγοί που χρησιμοποιούν του κυκλοφοριακούς κόμβους του αυτοκινητόδρομου Πάφου - Λευκωσίας.

Κυρίως δε οι κάτοικοι των βορείων προαστίων, που χρησιμοποιούν τους κόμβους Πολεμιδιών, Αγίας Φύλας, Μέσα Γειτονιάς και Αγίου Αθανασίου, δοκιμάζουν ιδιαίτερα την υπομονή τους αφού λόγω του κυκλοφοριακού κομφούζιου που δημιουργείται το πρωί, το μεσημέρι και αργά το απόγευμα, όταν διακινούνται οι εργαζόμενοι προς και από τους χώρους εργασίας τους υπάρχει καθυστέρηση 40 - 60 λεπτών.

Η τραγική κατάσταση που επικρατεί και οι έντονες αντιδράσεις των πολιτών, ώθησαν την Ένωση Κοινοτήτων Λεμεσού, να αναλάβει δράση ώστε να βρεθούν άμεσες λύσεις.  «Είναι αδιανόητο να πρέπει να βρίσκεσαι μια ώρα στο αυτοκίνητο ακινητοποιημένος για να διανύσεις μια απόσταση δέκα λεπτών, εξαιτίας του κυκλοφοριακού κομφούζιου που παρατηρείται.  Δεν πάει άλλο η κατάσταση, πρέπει να ληφθούν μέτρα», τονίζει ο Πρόεδρος της Ένωσης Κοινοτήτων Λεμεσού, Λευτέρης Περικλή.

Κόμβοι της ταλαιπωρίας και της υπομονής

Όταν παραδόθηκαν στην κυκλοφορία οι κόμβοι όλοι θεώρησαν ότι θα επέλθει κυκλοφοριακή ανάσα στην πόλη.  Στην πράξη διαφάνηκε ότι η ανάσα δεν ήταν ικανοποιητική, αφού όπως αποδείχθηκε άνεση υπάρχει μόνο για όσους κινούνται προς την Πάφο και τη Λευκωσία, κυρίως μετά την κατασκευή των αερογεφυρών.   

Αντίθετα, στους κόμβους Πολεμιδιών Μέσα Γειτονιάς, Αγίας Φύλας και Αγίου Αθανασίου εξακολουθεί να παρατηρείται, σε ώρες αιχμής, μεγάλος συνωστισμός με τα αυτοκίνητα που κατευθύνονται από και προς την πόλη.  Αυτοκίνητα που σχηματίζουν ατελείωτες ουρές προκαλώντας πραγματικό κυκλοφοριακό κομφούζιο.  Η ώρα που χρειάζεται για να περάσει ένας οδηγός τον κυκλικό κόμβο κυμαίνεται από 40-60 λεπτά, κάποτε ίσως και περισσότερο κυρίως το πρωί όπου πέραν των εργαζομένων διακινούνται οι γονείς για να πάνε τα παιδιά τους στα σχολεία.

Ενδεικτικό της κατάστασης αποτελεί το γεγονός ότι η ημερήσια κυκλοφορία στον παρακαμπτήριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του μόνιμου μετρητή οδικής κυκλοφορίας του Τμήματος Δημοσίων Έργων, που είναι εγκατεστημένος μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Αγίου Αθανασίου και Μέσα Γειτονιάς, ανέρχεται σε 67.000-74.000 οχήματα την ημέρα, κυκλοφορία που είναι η πιο ψηλή παγκύπρια σε αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση.

Η κατάσταση έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία εκνευρισμού που αρκετές φορές εξελίσσεται σε πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων ή ακόμη και σε λεκτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ των επηρεαζόμενων οδηγών που συχνά καταφεύγουν σε επικίνδυνες τροχαίες παρανομίες, προκειμένου να ξεφύγουν από το κυκλοφοριακό χάος, για να φτάσουν έγκαιρα στον προορισμό τους.

Αποτέλεσμα αυτού είναι όπως το πρόβλημα να οξύνεται καθώς η πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων, προκαλεί αύξηση των ουρών των αυτοκινήτων και βεβαίως περαιτέρω καθυστέρηση.

Παράλληλα, η ραγδαία αύξηση των κατοίκων στις ημιορεινές και ορεινές κοινότητες της Λεμεσού, λόγω της αύξησης των τιμών των ακινήτων και των ενοικίων στην πόλη, όπως επίσης και η λειτουργία αρκετών ιδιωτικών σχολείων βόρεια της πόλης, έχει ως αποτέλεσμα και την κατακόρυφη αύξηση των οδηγών και κατά συνέπεια της κυκλοφορίας.  Κάτι που ενισχύει περαιτέρω το πρόβλημα στους κυκλικούς κόμβους.

Δεν πάει άλλο

Η κατάσταση έχει προκαλέσει την οργή των οδηγών οι οποίοι διαμαρτύρονται έντονα είτε μέσω εκπομπών σε μέσα ενημέρωσης, είτε με καταγγελίες στην αστυνομία και τοπικές άρχοντες της πόλης.  Ανάμεσα σ’ αυτούς και οι κοινοτάρχες των βόρειων κοινοτήτων, οι οποίοι βεβαίως έχουν ίδιαν αντίληψη για το πρόβλημα ως καθημερινοί χρήστες του συγκεκριμένου οδικού δικτύου.  Υπό την πίεση των πολιτών, η Ένωση Κοινοτήτων αποφάσισε να δράσει.

Σύμφωνα με τον κ. Περικλή, το θέμα συζητήθηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση που είχαν τα μέλη της Ένωσης και έχουν αποφασιστεί τα πρώτα βήματα αντίδρασης.

«Έχουμε στείλει επιστολή στην υπουργό μεταφορών και στον αστυνομικό διευθυντή Λεμεσού με τις οποίες ζητούμε συνάντηση μαζί τους για συζήτηση του θέματος.  Επίσης έχουμε επικοινωνήσει με τους δημάρχους της μείζονος Λεμεσού με τους οποίους θα συναντηθούμε τις επόμενες ημέρες για να δούμε πως μπορούμε να προωθήσουμε τη λήψη άμεσων μέτρων για να αμβλυνθεί το πρόβλημα μέχρι να βρεθούν οριστικές λύσεις», ανέφερε ο κ. Περικλή.  

Λύση μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

Στα πλαίσια της εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λεμεσού εξετάζονται οι ακόλουθες εισηγήσεις για άμβλυνση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που παρουσιάζονται στους ανισόπεδους κόμβους του παρακαμπτήριου Λεμεσού: Δημιουργία τρίτου επιπέδου (βύθιση) 2 λωρίδων κυκλοφορίας για σύνδεση των Λεωφόρων Αγ. Φυλάξεως/1ης Απριλίου στον ανισόπεδο κόμβο Αγίας Φυλάξεως. Δημιουργία τρίτου επιπέδου (βύθιση) 2 λωρίδων κυκλοφορίας για σύνδεση της Λεωφόρου Ν. Παττίχη – Γ. Κρανιδιώτη στον ανισόπεδο κόμβο Πολεμιδιών. Κατασκευή του Βορειότερου Αστικού Παρακαμπτήριου δρόμου Λεμεσού (Λεωφόρος Συνεργατισμού).

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει επίσης πρόσφατα αναθέσει την ετοιμασία προμελέτης για το οδικό δίκτυο στην περιοχή παρά τον ανισόπεδο κόμβο Αγίας Φυλάξεως, για εξέταση της δυνατότητας υπέργειας ή υπόγειας σύνδεσης του δικτύου αυτού σε συγκεκριμένα σημεία εκατέρωθεν του παρακαμπτήριου Λεμεσού.  

Η προμελέτη αφορά τις πιο κάτω συνδέσεις: Σύνδεση της οδού Έλλης Λαμπέτη βόρεια του παρακαμπτήριου Λεμεσού με υπέργεια γέφυρα ή υπόγεια σύνδεση με την οδό Κωστή Παλαμά νότια του παρακαμπτήριου, σύνδεση της οδού Δομνίτσας Λανίτου Καβουνίδου βόρεια του παρακαμπτήριου Λεμεσού με υπέργεια γέφυρα ή υπόγεια σύνδεση με τη συνέχεια της οδού αυτής, νότια του παρακαμπτήριου. 

Λύση και για την έξοδο της Παρεκκλησιάς

Για την απάμβλυνση του προβλήματος της κυκλοφοριακής συμφόρησης που παρατηρείται τα σαββατοκύριακα στην έξοδο της Παρεκκλησιάς από Λεμεσό προς Λευκωσία, το Τμήμα Δημοσίων Έργων προχωρεί στην επέκταση της λωρίδας εξόδου από τον αυτοκινητόδρομο προς Παρεκκλησιά.

Το μέτρο αυτό έχει συμπεριληφθεί στον πολεοδομικό σχεδιασμό της αναβάθμισης του δρόμου 2019 - 2021, που συνδέει τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Λευκωσίας με την Παρεκκλησιά και θα προωθηθεί στο πλαίσιο του πολεοδομικού έργου.

Προνοείται επίσης, η κατασκευή επιπρόσθετης λωρίδας για τις δεξιόστροφες κινήσεις στον κόμβο Παρεκκλησιάς προς την υπόγεια διάβαση. Το κόστος για όλο το έργο έχει υπολογιστεί στα €8 εκ. ενώ δεν περιλαμβάνεται σε αυτό το κόστος για τις απαλλοτριώσεις.

Της Μαρίας Κωνσταντίνου