You are here

Να αναγνωριστεί ο ρόλος ναυτιλίας στο πλαίσιο Net-Zero Industry Act

21/03/2023 15:47

O νέος κανονισμός Net-Zero Industry Actm, που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οφείλει να αναγνωρίσει δεόντως τον στρατηγικό ρόλο που διαδραματίζει η ναυτιλία, τονίζει σε ανακοίνωσή του το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο.

Σύμφωνα με το Επιμελητήριο, ο νέος κανονισμός, που παρουσιάστηκε στις 16 Μαρτίου, αποσκοπεί στο να επιταχύνει τη δημιουργία πράσινων τεχνολογιών στην ΕΕ και να διασφαλίσει την αυτονομία της σε καθαρά καύσιμα και τεχνολογίες για να εξασφαλίσει τη γρήγορη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια. Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος του “Green Deal Industrial Plan” και θα συμβάλει στους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για το κλίμα και την ενέργεια έως το 2030 και για την κλιματική ουδετερότητα στην ΕΕ έως το 2050.

Καλωσορίζοντας τον προτεινόμενο κανονισμό, το Επιμελητήριο σημειώνει πως αυτός μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στις προσπάθειες ενίσχυσης της ασφάλειας, της ανταγωνιστικότητας και της αυτονομίας της Ευρώπης.

«Από αυτή την άποψη», συμπληρώνει το Επιμελητήριο, «ο νέος κανονισμός οφείλει να αναγνωρίσει δεόντως τον στρατηγικό ρόλο που διαδραματίζει η ναυτιλία, ιδίως ως προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την ενεργειακή ασφάλεια, την επισιτιστική ασφάλεια και την ασφάλεια του εφοδιασμού αγαθών της Ευρώπης».

Αναφέρει ακόμη ότι αυτή είναι επίσης μια μοναδική ευκαιρία για την Ευρώπη να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, την ώρα που η ναυτιλία παραμένει ένα από τα σημαντικότερα μέσα εμπορίου για τα κράτη μέλη της ΕΕ, αφού τα πλοία μεταφέρουν περισσότερο από το ήμισυ της αξίας των εισαγωγών αγαθών στην ΕΕ και πάνω από το 40% των εξαγωγών αγαθών από την ΕΕ.

«Για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλιακής της βιομηχανίας, η ΕΕ θα πρέπει να συνεχίσει να ελέγχει έναν σημαντικό στόλο εμπορικών πλοίων, ο οποίος πρέπει να συνεχίσει να μεγαλώνει κάθε χρόνο», επισημαίνει το Επιμελητήριο.

Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι μια τεράστια πρόκληση για τη ναυτιλία και η δημιουργία προσιτών καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι καίριας σημασίας για τον κλάδο, αναφέρει το Επιμελητήριο και επισημαίνει ακόμη ότι τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBOs) θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον ορισμό του κανονισμού στις “net-zero technologies”, έτσι ώστε να μπορεί να αναπτυχθεί γρήγορα η παραγωγή τους.

 Ο προτεινόμενος κανονισμός, θα μπορούσε να αποτελέσει την αρχή για την ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού εφοδιαστικής αλυσίδας για καθαρά καύσιμα και τεχνολογίες πλοίων, ο οποίος είναι απαραίτητος για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης τόσο της ναυτιλίας αλλά και της ΕΕ γενικότερα, καταλήγει το Επιμελητήριο.