You are here

Προσδοκίες για περιμετρικό Λευκωσίας

16/10/2017 06:49
Προσδοκίες ότι το έργο μαμούθ για κατασκευή του περιμετρικού δρόμου Λευκωσίας θα ξεπεράσει τα προβλήματα που τον κρατούν στα συρτάρια την τελευταία δεκαετία διατηρεί η κυβέρνηση, περιλαμβάνοντας κονδύλι €4,5 εκ. για να ξεκινήσει η πρώτη φάση του έργου.

Η πρώτη φάση, που θα κοστίσει €51 εκ., θα συνδέει τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας – Λεμεσού και τη λεωφόρο Τσερίου, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της εισόδου της Λευκωσίας.

Όλες οι φάσεις του έργου θα κοστίσουν €360 εκ.

Το κόστος των απαλλοτριώσεων υπολογίζεται σε €8 εκ. σύμφωνα με προκαταρκτική εκτίμηση του τμήματος Κτηματολογίου.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού προσφορών αναμένεται να γίνει περί τα μέσα του 2018 νοουμένου ότι εν τω μεταξύ θα γίνει η γνωστοποίηση απαλλοτρίωσης και η διάρκεια του έργου θα είναι 3 χρόνια.

Συγκεκριμένα, η ζήτηση προσφορών θα γίνει στα μέσα του 2018 ενώ, το έργο αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2018 και να ολοκληρωθεί το 2022.

Ποσό €10,5 εκ. αναμένεται να μπει στον προϋπολογισμό του 2019 για το νέο περιμετρικό δρόμο. Το 2020 αναμένεται να προϋπολογιστούν άλλα €10 εκ. και €26 εκ. το 2021.

Μελέτη κατασκευαστικών σχεδίων από το 2007

Για την ετοιμασία των κατασκευαστικών σχεδίων του δρόμου από ιδιώτες μελετητές έχει προϋπολογιστεί ποσό €220 χιλ. επιπλέον των €4,5 εκ. ενώ, έχει ήδη ετοιμαστεί η περιβαλλοντική/τεχνοοικονομική και συγκριτική μελέτη.

Η μελέτη για τα κατασκευαστικά σχέδια άρχισε το Μάιο του 2007 έναντι ποσού συμβολαίου €1.964.892 + ΦΠΑ με διάρκεια 24 μήνες. Επιπλέον έχει εγκριθεί πρόσθετο ποσό για αλλαγές της τάξεως των €645.370 + ΦΠΑ.

Στον προϋπολογισμό ωστόσο, αναφέρεται ότι «η μελέτη, παρουσιάζει σημαντική καθυστέρηση λόγω διαφόρων προβλημάτων και αιτημάτων και εγκρίθηκε ήδη παράταση/επαναπρογραμματισμός για τα διάφορα στάδια της μελέτης (280 εβδομάδες)».

Η μελέτη, σύμφωνα με το συμβόλαιο, θα παραδιδόταν σε 6 φάσεις που θα αποτελούσαν ξεχωριστά συμβόλαια κατασκευής. Μέχρι 31/12/2016 δαπανήθηκε ποσό €2.030.510 περιλαμβανομένου του ΦΠΑ

Πορεία αυτοκινητόδρομου

Ο προτεινόμενος αυτοκινητόδρομος θα αρχίζει από την περιοχή Γερίου, θα συνδέεται με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού στην περιοχή Χαλεπιανών, θα διέρχεται βόρεια του Τσερίου και εντός της Λακατάμιας και θα καταλήγει στον αυτοκινητόδρομο Ανθούπολης-Κοκκινοτριμιθιάς σε μήκος 25 χλμ. περίπου.

Επιπλέον το έργο θα διαλαμβάνει και τμήμα του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Παλαιχωρίου, μήκους 7 χλμ. περίπου, από τον κόμβο Ανθούπολης μέχρι τον κόμβο Αναγυιών. Ο αυτοκινητόδρομος θα είναι συνολικού μήκους 32 χλμ. περίπου και μελλοντικά θα μπορεί να επεκταθεί και στις κατεχόμενες σήμερα περιοχές.

Επίσης θα περιλαμβάνει συνδετήριους δρόμους πρόσθετου μήκους 25 χλμ. περίπου καθώς και 3,2 χλμ. αστικού δρόμου στη Λακατάμια πάνω από αντίστοιχο υπογειοποιημένο τμήμα του αυτοκινητόδρομου.

Το κόστος του αυτοκινητοδρόμου υπολογίζεται προκαταρκτικά να είναι της τάξης των €360 εκ. περίπου για όλες τις φάσεις και έχει ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΤΕΝ-Τ).

Αρχή το 2018 για πρώτη φάση, μελέτες για βιωσιμότητα

Το ποσό €4,5 εκ. που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2018, αφορά στην έναρξη των εργασιών για κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου μεταξύ του αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας-Λεμεσού και της λεωφόρου Στροβόλου-Τσερίου, μήκους 7,5 χλμ.

Το κόστος του υπό αναφορά τμήματος του δρόμου υπολογίζεται σε €43 εκ. + ΦΠΑ και το ποσό συγχρηματοδότησης θα εξαρτηθεί από το ποσό που θα διατεθεί για το έργο αυτό από το σύνολο των €48 εκ. που εξασφαλίστηκε από το προαναφερθέν ευρωπαϊκό ταμείο, το οποίο υπολογίζεται σε €44 εκ. περίπου.

Όπως σημειώνεται στον προϋπολογισμό, έχουν ήδη προηγηθεί οι αναγκαίες κυκλοφοριακές/τεχνοοικονομικές μελέτες για να επιβεβαιωθεί η βιωσιμότητα του έργου και κατατέθηκε η σχετική πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πρόσφατα δόθηκε έγκριση για συμμετοχή σε ανταγωνιστικό πρόγραμμα.

Γίνεται επίσης πρόνοια για επιπλέον κονδύλι, υψους €2.005.000 που προορίζεται να καλύψει δαπάνες για την προώθηση εργασιών στον παλαιό δρόμο και στο νέο αυτοκινητόδρομο.

Της Μαρίας Χαμπή