You are here

Ρίχνουν άγκυρα στην Κύπρο τα σκάφη αναψυχής

22/08/2021 06:01

Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάζουν οι εγγραφές ιδιωτικών σκαφών αναψυχής στο κυπριακό νηολόγιο, παρά το πλήγμα που έχει επιφέρει η πανδημία τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, σε όλους τους τομείς της οικονομίας.

Σύμφωνα με στοιχεία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, οι εγγραφές σκαφών αναψυχής στο κυπριακό νηολόγιο την τελευταία δεκαετία έχουν διπλασιαστεί, παρουσιάζοντας σταθερή άνοδο κάθε χρόνο.

Συγκεκριμένα πέραν των 9 χιλ. σκαφών αναψυχής (κότερα, γιοτ, θαλαμηγοί, ιστιοφόρα, θαλαμηγών και ταχύπλοα σκάφη), είναι γραμμένα σήμερα στο κυπριακό νηολόγιο, ενώ γίνεται προσπάθεια για περαιτέρω αύξηση τους από τα αρμόδια υφυπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού. Αξίζει να αναφερθεί ότι στις εγγραφές αυτές δεν περιλαμβάνονται τα ακτοπλοϊκά σκάφη.

Σύμφωνα με στοιχεία που εξασφάλισε η StockWatch από το υφυπουργείο Ναυτιλίας, τα σκάφη αναψυχής τα οποία ήταν γραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο κατά το 2010 ανέρχονταν σε 4424, ενώ το 2021 ο αριθμός των εγγεγραμμένων σκαφών στο κυπριακό νηολόγιο σκαρφάλωσε στα 9091.

Διευκρινίζεται περαιτέρω, ότι το 2010 εγγράφηκαν 411 νέα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής κάτω των 25 μέτρων και 16 πάνω των 25 μέτρων. Κατά το 2011, οι εγγραφές σκαφών κάτω των 25 μέτρων μειώθηκαν σε 398 και πάνω από 25 μέτρα ανήλθαν σε 14.

Το 2020 σημειώθηκαν 276 και 16 νέες εγγραφές αντίστοιχα, ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2021 εγγράφηκαν 281 σκάφη κάτω των 25 μέτρων και 19 σκάφη άνω των 25 μέτρων.

Ρώσοι, Άραβες και Βρετανοί στο κυπριακό νηολόγιο

Σύμφωνα με πληροφορίες που συγκέντρωσε η Stockwatch, το κυπριακό νηολόγιο προσελκύει κυρίως Ρώσους, Άραβες και Βρετανούς, οι οποίοι έχουν σκάφη διαφόρων διαστάσεων.

Μάλιστα, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει αυξηθεί κατακόρυφα το ενδιαφέρον από πλευράς Βρετανών λόγω Brexit. Οι Βρετανοί προτιμούν να έχουν τα σκάφη τους υπό ευρωπαϊκή σημαία, ενώ λαμβάνουν υπόψη και άλλα κίνητρα που παρέχει το κυπριακό νηολόγιο, όπως το νομικό σύστημα που είναι βασισμένο πάνω στο βρετανικό δίκαιο.

Επίσης μεγάλος είναι ο αριθμός σκαφών αναψυχής που εγγράφηκαν τα τελευταία χρόνια στο κυπριακό νηολόγιο και τα οποία προέρχονται από αραβικές χώρες. Το φορολογικό σύστημα, τα τεχνικά πρότυπα, η γεωγραφική θέση της Κύπρου και η ναυτιλιακή σημαία φαίνεται να προσελκύουν ιδιοκτήτες πολυτελών σκαφών αναψυχής από τις εν λόγω περιοχές.

Τα προτερήματα του κυπριακού νηολογίου

Όπως ανέφερε στη StockWatch ο σύμβουλος του υφυπουργού Ναυτιλίας, Αντρέας Καραμίτας, το καλό κλίμα, η κυπριακή ακτογραμμή, οι μαρίνες που κατασκευάζονται, η γεωγραφική θέση του νησιού και η ευρωπαϊκή σημαία που προσφέρει το κυπριακό νηολόγιο, φαίνεται να αποτελούν πόλο έλξης για τους ιδιοκτήτες σκαφών.

Στα θετικά στοιχεία που συμβάλλουν στην αύξηση των εγγεγραμμένων σκαφών, σημείωσε το φιλικό επιχειρηματικό μοντέλο της Κύπρου, καθώς και το γρήγορο σύστημα εγγραφής των σκαφών, το οποίο όπως ανέφερε μπορεί να πάρει μόλις ένα 24ώρο.

Χαρακτηριστικά είπε ότι η γραφειοκρατία έχει εξαλειφθεί, σε αντίθεση με γείτονες χώρες με αντίστοιχες παροχές, όπως η Ελλάδα που διατηρούν πιο χρονοβόρες διαδικασίες. Σε ότι αφορά την κυπριακή σημαία ανέφερε ότι θεωρείται πέραν από ευρωπαϊκή και ποιοτική.

Ο κ. Καραμίτας, αναφέρθηκε στην ταχεία ανταπόκριση σε περίπτωση προβλημάτων, σημειώνοντας ότι η εξυπηρέτηση από τους λειτουργούς του υφυπουργείου θεωρείται βέλτιστη για τους χρήστες των σκαφών.  Επεσήμανε ακόμα, ότι σημαντικό ρόλο παίζουν τα τεχνικά πρότυπα, τα οποία αναθεωρήθηκαν πρόσφατα.

Παράλληλα, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να δοθούν περισσότερα κίνητρα στο μέλλον, για προσέλκυση ιδιωτικών σκαφών αναψυχής, καθώς τα υφυπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού βρίσκονται σε διαβουλεύσεις για το σκοπό αυτό, με τα εμπλεκόμενα μέρη, όπως ανέφερε.

Έντονη κινητικότητα στις μαρίνες

Η τουριστικός λειτουργός του υφυπουργείου Τουρισμού Μαρίνα Μυλωνά, δήλωσε στη StockWatch ότι τα τελευταία δύο έτη παρουσιάζεται έντονη κινητικότητα στις μαρίνες της Κύπρου και ζήτηση από εταιρείες σούπερ γιοτ, οι οποίες περιλαμβάνουν το νησί στον ετήσιο προγραμματισμό τους, ιδιαίτερα τους μήνες μη αιχμής.

Πρόσθεσε ότι δημοφιλείς επιλογές για τις στάσεις τους αποτελούν οι μαρίνες Λεμεσού, St Raphael, Λατσί, αγκυροβόλιο Πάφου και Λάρνακας, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζεται για τη μαρίνα Αγίας Νάπας και τα ανεγειρόμενα έργα μαρίνων Λάρνακας και Παραλιμνίου. 

Η κ. Μυλωνά είπε επίσης, ότι στο πλαίσιο ανάπτυξης του κυπριακού τουρισμού το υφυπουργείο Ναυτιλίας, ξεκίνησε, με άλλους αρμόδιους φορείς του τομέα, εκστρατεία διαβούλευσης και συλλογής απόψεων για προώθηση του ναυτικού τουρισμού.

Στην υπό συζήτηση θεματολογία περιλαμβάνονται δράσεις για βελτίωση του προϊόντος και των προσφερόμενων υπηρεσιών (ξεναγοί, μεταφορικά μέσα, τέλη ελλιμενισμού, yacht license VAT, ελαφρύνσεις ΦΠΑ για εισαγόμενα ανταλλακτικά εξαρτήματα, ανεφοδιασμός σκαφών με καύσιμα κ.α).

Σημαντικά έσοδα στην εθνική οικονομία

Η κ. Μυλωνά, αναφέρθηκε και στο προφίλ του τουρίστα των ιδιωτικών τουριστικών σκαφών.

Σημείωσε ότι τις πλείστες φορές πρόκειται για τουρίστες υψηλής εισοδηματικής τάξης, με απαιτήσεις για εξειδικευμένο πρόγραμμα, υψηλές προδιαγραφές διαμονής και υπηρεσιών.

Πρόσθεσε ότι η κατά κεφαλή δαπάνη για βασικές υπηρεσίες ελλιμενισμού, ενοικίασης berth και ανεφοδιασμού με καύσιμα, συν παρεμφερή έξοδα για σίτιση, διαμονή, δραστηριότητες, ενοικιάσεις εξοπλισμού, ψώνια κοκ, είναι υψηλή.

Τέλος, είπε ότι πρόκειται για τμήμα της αγοράς με πολύ καλές προοπτικές ολόχρονου και ποιοτικού τουρισμού στο νησί και στα παράλια, τονίζοντας πως τα έσοδα που προκύπτουν για την εθνική οικονομία είναι σημαντικά.

Της Ελένης Χαραλάμπους