You are here

Σε τροχιά υλοποίησης το τραμ Λευκωσίας

20/11/2021 06:01

Στις κύριες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες και τα έργα που προωθεί το υπουργείο Μεταφορών την περίοδο 2022 – 2024, περιλαμβάνονται ενέργειες για την προετοιμασία της έλευσης δικτύου τραμ στην πρωτεύουσα.

Σύμφωνα με σημείωμα του υπουργού Μεταφορών που στάλθηκε προς την κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών στο πλαίσιο της επικείμενης συζήτησης του προϋπολογισμού του Υπουργείου, προωθείται η κατασκευή λεωφορειολωρίδων στους άξονες του τραμ στη Λευκωσία αξίας €5εκ.

Όπως σημειώνεται, για την προώθηση της σταδιακής υλοποίησης του τραμ, σύμφωνα και με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και JASPERS, προτείνεται σε πρώτο στάδιο η υλοποίηση λεωφορειολωρίδων όπως και ανάπτυξη της υπηρεσίας.

Ο σχεδιασμός και τα έγγραφα προσφορών θα ετοιμαστούν, αναφέρεται, στα πλαίσια του σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λευκωσίας το οποίο θα υπογράφηκε χθες, 19 Νοεμβρίου 2021, ενώ θα ακολουθήσει προκήρυξη και υλοποίηση τους μεταξύ 2023 και 2025.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών, κατά τους πρώτους μήνες της εκπόνησης του ΣΒΑΚ, ο Ανάδοχος καλείται να αξιολογήσει και να αναπτύξει λεπτομερώς συγκεκριμένα παραδοτέα, σχετικά με την ενίσχυση των δημοσίων μεταφορών και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, τα οποία το Υπουργείο και οι Τοπικές Αρχές θεωρούν ως ύψιστης προτεραιότητας.

Μεταξύ των παραδοτέων στα οποία γίνεται αναφορά, είναι ο σχεδιασμός του άξονα, ο οποίος θα περιλαμβάνει αποκλειστικές λωρίδες κίνησης λεωφορείων (λεωφορειολωρίδες), συμπεριλαμβανομένης της οριζόντιας και κάθετης οδικής σήμανσης και της βελτιστοποίησης της φωτεινής σηματοδότησης (bus priority) στις διασταυρώσεις.

Ο συγκεκριμένος άξονας, όπως σημειώνεται, θα μπορεί μελλοντικά να μετατραπεί εύκολα σε ένα άξονα για σύστημα ταχείας διέλευσης λεωφορείων (BRT) ή τραμ.

Η δημιουργία του τραμ, σύμφωνα με αρμόδιους φορείς της Λευκωσίας, αποτελεί σημαντική παράμετρο στην προσπάθεια επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης.

Εφικτό και βιώσιμο έργο το τραμ

Μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση των μελών του ΕΒΕ Λευκωσίας, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη, ο πρόεδρος κ. Μιχάλης Μουσιούττας αναφέρθηκε τόσο στο τραμ, όσο και στον περιφερειακό αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας, ως μέρος της λύσης του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Ο κ. Μουσιούττας τόνισε ότι η Λευκωσία αντιμετωπίζει σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα και πως το ολοκληρωμένο Σχέδιο Αστικής Κινητικότητας Λευκωσίας, προβλέπει ότι το 2023 σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής σε κύριες οδικές αρτηρίες θα υπάρξει κυκλοφοριακό έμφραγμα, με αποτέλεσμα την ακινητοποίηση των αυτοκινήτων στους δρόμους.

«Αυτό αποτελεί μια τραγική πρόβλεψη», είπε, «που μας αναγκάζει να δράσουμε τώρα και όχι αύριο».

Ο κ. Μουσιούττας επανέλαβε την πρόταση του ΕΒΕΛ για δημιουργία τραμ στην πρωτεύουσα, υποστηρίζοντας ότι το έργο είναι εφικτό να υλοποιηθεί και θα είναι βιώσιμο εάν αξιοποιηθεί αποτελεσματικά η συγκυρία των χρηματοδοτήσεων από τα διαρθρωτικά ταμεία, το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.

Η δημιουργία τραμ, μαζί με τον Περιμετρικό Αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας, έργο που βρίσκεται υπό εκτέλεση, πρόσθεσε θα μπορούσε να περιορίσει αισθητά το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά και να συμβάλει αποτελεσματικά στις προσπάθειες για μείωση των ρύπων, κάτι για το οποίο επιβάλλονται στην Κύπρο πολύ υψηλά πρόστιμα.

Επιτακτική αναγκαιότητα

Εξάλλου, σε πρόσφατη συνέντευξή του στη StockWatch, ο διευθυντής του ΕΒΕ Λευκωσίας Σωκράτης Ηρακλέους, χαρακτήρισε τη δημιουργία του τραμ ως «επιτακτική αναγκαιότητα».

Σημείωσε πως παρότι όταν αναδείχθηκε το θέμα του τραμ ήταν αντικείμενο χλευασμού, πλέον μελετάται πολύ σοβαρά, καθώς το τραμ θεωρείται ένα μέσο μεταφοράς απαραίτητο για τη Λευκωσία λόγω του πολύ σοβαρού κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει.

«Όχι μόνο καταδείχθηκε η βιωσιμότητα του έργου, αλλά απέκτησε και χρονικό ορίζοντα υλοποίησης που είναι το 2025. Ήδη στους υπό ανάπλαση δρόμους όπως η λεωφόρος Μακαρίου, περιλαμβάνονται έργα και για τραμ», σημείωσε.

Αναφέρθηκε επίσης στο επικείμενο κυκλοφοριακό έμφραγμα που αναμένεται παρουσιαστεί μέχρι το 2023 στη Λευκωσία σε ώρες αιχμής, με τα αυτοκίνητα να ακινητοποιούνται εντελώς για μεγάλο χρονικό διάστημα, σε κύριες οδικές αρτηρίες όπως η λεωφόρος Γρίβα Διγενή, η λεωφόρος Λεμεσού και άλλες.

«Το τραμ είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίο, ειδικά στη Λευκωσία αφού ο διαμελισμός της πόλης με την πράσινη γραμμή και την άναρχη ανάπτυξη της στην περιφέρεια, είναι η αρχή του κυκλοφοριακού προβλήματος», είχε επισημάνει ο κ. Ηρακλέους, προσθέτοντας ότι η δημιουργία τραμ παραμένει επιτακτική προτεραιότητα.

Της Μαρίας Χαμπή