You are here

Στηρίζεται στα κίνητρα η νέα σύμβαση για λεωφορεία

28/08/2019 06:15

Σε ριζική αλλαγή της δομής κινήτρων στηρίζεται η προσπάθεια αναβάθμισης των δημοσίων συγκοινωνιών στην Κύπρο, μέσω νέας σύμβασης που θα είναι μεν πιο ακριβή από την υφιστάμενη, αλλά θα προσφέρει πρόσθετες και βελτιωμένες υπηρεσίες.

Το σημείωμα που έστειλε στο υπουργικό συμβούλιο πριν λίγες βδομάδες η αρμόδια υπουργός Βασιλική Αναστασιάδου, εξηγεί τη βασική φιλοσοφία της νέας σύμβασης, που σε αντίθεση με την προηγούμενη, δίνει κίνητρα στους ανάδοχους των υπηρεσιών να μειώσουν το κόστος και να αυξήσουν τα έσοδα.

Όπως αναφέρεται στην πρόταση της υπουργού, η αντιμετώπιση των προβλημάτων που προέκυψαν στις δημόσιες συγκοινωνίες επιδιώκεται με τρία μέτρα.

Πρώτον ο τύπος των νέων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών (ΣΠΥ) που επιλέγηκε είναι συμβάσεις καθαρού κόστους ώστε οι νέοι ανάδοχοι να έχουν την ευθύνη για τις επιχειρησιακές πτυχές που αφορούν το κόστος για την παροχή της υπηρεσίας αλλά και τα έσοδα, ώστε να έχουν το κίνητρο αλλά και την πρωτοβουλία τόσο για μείωση του κόστους τους όσο και για αύξηση των εσόδων.

Δεύτερον, η ανάθεση των μαθητικών διαδρομών θα γίνεται με ευελιξία έτσι ώστε η αναθέτουσα αρχή να μπορεί να επιλέγει άλλους μεταφορείς πλην των αναδόχων και παράλληλα εάν το επιθυμεί να μπορεί να αναθέτει μαθητικές διαδρομές και στους ανάδοχους των δημόσιων επιβατικών μεταφορών όπου κρίνεται αναγκαίο.

Στην πρόταση της υπουργού προβλέπονται διάφορα άλλα μέτρα και κίνητρα ώστε οι παραχωρησιούχοι να έχουν τη δυνατότητα αλλά και το κίνητρο να επενδύουν σε υποδομές, τεχνολογία με στόχο την αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Στον προϋπολογισμό του υπουργείου για το 2019 προβλέπεται δαπάνη €51,61 εκ. η οποία ουσιαστικά απαιτείται για να συντηρείται το υφιστάμενο σύστημα. Το κόστος για τις 6 νέες συμβάσεις είναι €56 εκ. ανά έτος ενώ προβλέπεται ένα επιπρόσθετο ποσό €20 εκ., για την ανάθεση των ειδικών μαθητικών διαδρομών για την εξυπηρέτηση των μαθητών των κρατικών ινστιτούτων επιμόρφωσης, την ανάπτυξη σχετικών υποδομών, τη συντήρηση του συστήματος τηλεματικής και άλλων σχετικών υπηρεσιών.

Επισημαίνεται ότι η επιπρόσθετη δαπάνη που είναι αναγκαία για τις νέες συμβάσεις δημόσιων επιβατικών μεταφορών για την περίοδο 2020-2030 θα πρέπει να αξιολογείται ως το ποσό επένδυσης που θα διενεργήσει το κράτος για το σκοπό αυτό, το οποίο πέραν από τα άμεσα και εμφανή οφέλη συνιστά επένδυση και στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της Δημοκρατίας για την επίτευξη των στόχων μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, εξοικονόμησης ενέργειας στον τομέα των μεταφορών και επίτευξης των στόχων γα την ποιότητα του αέρα.

Η υποβολή των προσφορών για τις νέες συγκοινωνίες αναμένεται τον Οκτώβριο ενώ η αξιολόγηση, κατακύρωση και υπογραφή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019.

Κατά το 2018 μεταφέρθηκαν περίπου 22,5 εκ. επιβάτες με τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές.

Όπως αναφέρεται, η σημερινή οργάνωση των δημόσιων επιβατικών μεταφορών με τις υφιστάμενες συμβάσεις που λήγουν τον Ιούλιο του 2020 παρουσίασε ουσιαστικά και εγγενή προβλήματα τα οποία δεν επέτρεψαν να εξελιχθούν σε μια αξιόπιστη εναλλακτική επιλογή διακίνησης για το κοινό.

Το αυξημένο κόστος στις νέες συμβάσεις οφείλεται κατά κύριο λόγο, στην αύξηση 22% των δρομολογίων και της συχνότητάς τους, από 29 εκ. χλμ σε 35,4 εκ. χλμ., την αύξηση των χιλιομέτρων με επίπτωση στο κόστος 20%, στην επέκταση του ωραρίου από 12 ώρες σε 16 ώρες. Επίσης, το κόστος αυξάνεται λόγω και της μείωσης της μέσης ηλικίας των λεωφορείων.

Της Γεωργίας Χαννή