You are here

Τρέχουν συζητήσεις για ναυτιλία

10/10/2022 20:48

Συζητήσεις για την κατεύθυνση προς μηδενικές εκπομπές στη ναυτιλία, την αειφόρο και πράσινη χρηματοδότηση, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την καινοτομία στη ναυτιλία, την αυτοματοποίηση και αυτονομία στη ναυτιλία, την ευημερία και τα δικαιώματα των ναυτικών καθώς και τις επικοινωνιακές προκλήσεις θα πραγματοποιηθούν στις 11 και 12 Οκτωβρίου, δεύτερη και τρίτη ημέρα του Συνεδρίου "Ναυτιλιακή Κύπρος 2022", που ξεκίνησε σήμερα στη Λεμεσό.

Επίσης, σύμφωνα με ανακοίνωση, τη δεύτερη μέρα του Συνεδρίου το απόγευμα θα πραγματοποιηθεί Ημερίδα Νεαρών Στελεχών της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας όπου θα συζητηθεί η συμβολή και ο ρόλος των γυναικών και των νεαρών επαγελματιών στη ναυτιλία.

Επιπλέον, στα πλαίσια του Συνεδρίου, θα πραγματοποιηθεί στις 13 Οκτωβρίου το Κυπριακό Φόρουμ Ναυτιλιακής Τεχνολογίας 2022 (Cyprus Maritime Technology Forum 2022) στο οποίο θα συζητηθούν οι σύγχρονες τεχνολογίες στη ναυτιλία και η προώθηση της καινοτομίας.

Κατά τη σημερινή πρώτη ημέρα πραγματοποιήθηκαν τέσσερις συζητήσεις. 

Η πρώτη συζήτηση είχε θέμα «Η  ετοιμότητα του νομοθετικού/ρυθμιστικού πλαισίου να ανταποκριθεί στις Κρίσεις, Προκλήσεις και στην Ανταγωνιστικότητα» (“Is the Regulatory framework ready to respond to the 3Cs?”) της οποίας συντονιστής ήταν ο Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω Βασίλειος Δημητριάδης, της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στη συζήτηση συμμετείχε ο Kitack Lim, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού με την Αντίνα Βαλεάν, Επίτροπο Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο κ. Lim συζήτησε πως οι ρυθμιστικές αρχές τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε περιφερειακό επίπεδο πρέπει να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν τις κοινές προκλήσεις. Η κα. Βαλεάν συμφώνησε, υπογραμμίζοντας πως οι ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες έχουν δείξει ότι είναι ανθεκτικές και ευπροσάρμοστες, παρά την πρόσφατη ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία που ανάγκασαν την κοινότητα να επανεξετάσει τους κύριους διαδρόμους μεταφορών. Το πάνελ αναφέρθηκε στην πανδημία του COVID-19, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις προκλήσεις της απανθρακοποίησης και της ψηφιοποίησης, και πως η από κοινού δράση υποστηρίζει την ασφάλεια, την προστασία και την αποτελεσματικότητα του κλάδου.

Περαιτέρω, η συζήτηση είχε ως επίκεντρο το κατά πόσο οι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 και το 2050 είναι αρκετά φιλόδοξοι ή υπάρχει ανάγκη επαναξιολόγησης και ειδικότερα, πώς μπορούν οι ρυθμιστικές αρχές να παρέχουν κίνητρα ενθαρρύνοντας τη χρήση καυσίμων με χαμηλές και μηδενικές εκπομπές άνθρακα και τεχνολογίας για τη μείωση εκπομπών έτσι ώστε να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι.

Μετά το πέρας της πρώτης συζήτησης,  διεξήχθη ομιλία και παρουσίαση με θέμα «Πλοήγηση στη νέα κανονικότητα» (“Navigating the new normal”) από τον Ben Nolan, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Maritime & Energy Infrastructure Research Stifel Financial Corp, σχετικά με τις προοπτικές για τις απαιτήσεις του ναυτιλιακού τομέα.  Τόνισε πως, παρά την οικονομική αβεβαιότητα, οι επενδύσεις στην ενεργειακή μετάβαση δεν έχουν επιβραδυνθεί, επιταχύνοντας την πρόοδο για τη δέσμευση υδρογόνου και άνθρακα, μεταξύ άλλων λύσεων.

Η δεύτερη συζήτηση αφορούσε το θέμα «Η  ετοιμότητα της διεθνούς και ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας να ανταποκριθεί στις Κρίσεις, Προκλήσεις και στην Ανταγωνιστικότητα» (“Is the International and EU shipping industry ready to respond to the 3Cs?”), με συντονίστρια την κα Amie Pascoe της Blue Communications και ομιλητές τον Θέμη Παπαδόπουλο, Αντιπρόεδρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και τον Φίλιππο Φιλή, Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πλοιοκτητών. Ο κ. Φιλής, εστίασε στη σημασία της μη υποτίμησης της παγκόσμιας πρόκλησης αναφορικά με την απανθρακοποίηση, ενώ ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε την ουσιαστική ανάγκη για επενδύσεις στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης.

Ακολούθως, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω της Κυπριακής Δημοκρατίας, εγκαινίασε την έκθεση για τις ναυτιλιακές υπηρεσίες που διοργανώνεται στα πλαίσια του Συνεδρίου.

Η τρίτη συζήτηση μελέτησε το θέμα «Ο Ρόλος των Πλοιοκτητών: Προς μια βιώσιμη, ασφαλή και ανθεκτική βιομηχανία» (“The Role of Shipowners: Towards a sustainable, safe and resilient industry”) με συντονιστή τον Γιώργο Μούσκα,  Αντιπρόεδρο της Κυπριακής  Ένωσης Πλοιοκτητών. Η ομάδα των ομιλητών περιλάμβανε τον Ανδρέα Χατζηγιάννη, Πρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, τον Γιώργο Προκοπίου, Πρόεδρο της Dynacom Tankers Management Ltd, και τον Πόλυ B. Χατζηιωάννου, CEO της Safe Bulkers Ltd και Αντιπρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών.

Ο κ. Χατζηγιάννης ξεκίνησε μια έντονη συζήτηση με δηλώσεις σχετικά με το πόσο διαφορετικά λειτουργεί η ναυτιλία από άλλους κλάδους και πως το EU ETS δεν αντικατοπτρίζει τις ναυτιλιακές δραστηριότητες. Ο κ. Προκοπίου τόνισε ότι τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τους πλοιοκτήτες και τα παγκόσμια συμφέροντα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος καθώς και με παράλληλη αποδοτική χρήση ενέργειας μέσω των διαθέσιμων τεχνολογιών και των μελλοντικών καυσίμων. Επιπλέον, ο κ. Χατζηιωάννου επισήμανε τη σημασία της διατήρησης ανταγωνιστικών τιμών φορτίου με ταυτόχρονη τήρηση των κανονισμών.

Η τέταρτη και τελευταία συζήτηση της ημέρας εξέτασε το θέμα «Συνεργασία για μια πιο πράσινη ναυτιλία» (“Collaborating Towards Greener Shipping”). Τη συζήτηση συντόνισε ο Julian Bray, αρχισυντάκτης της TradeWinds μαζί με την ομάδα που απαρτίζετο από τoν George Wells, Global Head Assets & Structuring της Cargill International SA, τον Nikolaus H. Schues, Πρόεδρο (President Designate) της BIMCO, τον Claes Berglund, Αμέσως Προηγούμενο Πρόεδρο της ECSA και τον Dieter Rohdenburg, Αντιπρόεδρο του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και CEO της Intership Navigation. Ο κ. Schües άνοιξε τη συζήτηση με την άποψη ότι το κόστος της απανθρακοποίησης δεν θα επιτευχθεί από μόνο του.

Έχοντας τις ανάγκες των καταναλωτών να κατευθύνουν τη ζήτηση, ο κ. Wells τόνισε ότι το κόστος πρέπει να μεταφέρεται σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού. Το πάνελ συζήτησε επίσης την παροχή πράσινων καυσίμων. Ο κ. Rohdenburg υπογράμμισε ότι οι ευκαιρίες υπάρχουν για να γίνουν μέρος της υποδομής πράσινων καυσίμων.  Ο κ. Berglund επεσήμανε την τάση για χρήση του LNG ως καυσίμου και τον τρόπο με τον οποίο η βιομηχανία μπορεί να μάθει από τη διαδικασία εισαγωγής ενός νέου καυσίμου.