You are here

Ζητούν να κλείσουν εκκρεμότητες στα αεροδρόμια

31/05/2023 12:11

H Παγκύπρια Συντεχνία Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΠΑΣΕΕΚ) καλεί το Υπουργείο Μεταφορών να περιλάβει το απαιτούμενο κονδύλι στη νέα συμφωνία παραχώρησης διαχείρισης αεροδρομίων, ώστε να τερματιστεί η ταλαιπωρία των εργαζομένων και ταυτόχρονα να αναβαθμιστεί η ασφάλεια του αεροδρομίου, με τη δραστική μείωση του αριθμού των προσώπων και των οχημάτων, που εισέρχονται στον ελεγχόμενο χώρο και την αποσυμφόρηση των σημείων ελέγχου.

Σε ανακοίνωσή της, με αφορμή τη δημόσια συζήτηση για τη δεύτερη φάση παραχώρησης των αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου σε διαχειρίστρια εταιρεία, η ΠΑΣΕΕΚ αναφέρει ότι θεωρεί πως είναι σημαντικό να τεθούν ξανά από το κράτος ζητήματα που κοστίζουν ετησίως εκατομμύρια ευρώ στο δημόσιο ή έχουν επιπτώσεις στην ασφαλή και ομαλή διαχείριση των πτήσεων.

Όπως αναφέρει, για περισσότερο από μια δεκαετία υποστηρίζει την επιβολή τέλους τερματικού στα αεροδρόμια μας, όπως προνοεί η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για κάλυψη του κόστους παροχής των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, που περιλαμβάνουν τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και την τεχνολογική υποδομή ασυρμάτων, ραντάρ και ραδιοβοηθημάτων για επικοινωνία, επιτήρηση και καθοδήγηση των αεροσκαφών.

Σύμφωνα με την ΠΑΣΕΕΚ κάθε χρόνο ο Κύπριος φορολογούμενος καταβάλλει περίπου 8 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να λειτουργούν οι υπηρεσίες αυτές, ενώ το κόστος θα μπορούσε και θα έπρεπε να καταβάλλουν οι χρήστες των αεροδρομίων, δηλαδή οι αεροπορικές εταιρείες για τις υπηρεσίες που τους παρέχονται, όπως είναι η συνήθης πρακτική σε όλη την Ευρώπη.

Παρόλο, σημειώνει που έχουν θέσει επανειλημμένα το ζήτημα αυτό στο Υπουργείο Μεταφορών, η απάντηση των εκάστοτε Υπουργών ήταν ότι τα τέλη αερολιμένα της διαχειρίστριας εταιρείας είναι υψηλά και τυχόν επιβολή τελών τερματικού θα ανέβαζε ακόμα περισσότερο το κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες και θα επηρεαζόταν αρνητικά ο τουρισμός.

Όπως αναφέρει η ΠΑΣΕΕΚ, «το Κίνημα Οικολόγων έθεσε με ερώτηση το ζήτημα στη βουλή το 2012 και ο τότε Υπουργός Μεταφορών απάντησε το 2014 ότι είχε πρόσφατα συγκαλέσει σύσκεψη με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους εμπλεκόμενους φορείς (Κυπριακές Αερογραμμές και Εταιρεία Hermes) για ανταλλαγή απόψεων και έχει αποφασιστεί ότι το θέμα αυτό θα επανεξεταστεί σε μεταγενέστερο στάδιο».

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η ΠΑΣΕΕΚ, «δέκα χρόνια μετά, με νέα δεδομένα στην αεροπορική βιομηχανία και την οικονομία, καλούμε ξανά το Υπουργείο Μεταφορών να εισαγάγει τέλη τερματικού, όπως είναι και η σύσταση του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας και της Εθνικής Εποπτικής Αρχής».

«Η μη επιβολή τους επιτρέπει στη διαχειρίστρια εταιρεία να διατηρεί υψηλότερα τέλη αερολιμένα και κατ’ επέκταση μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, απαλλάσσει τις αεροπορικές εταιρείες από οφειλόμενα τέλη για υπηρεσίες που τους παρέχονται και επιβαρύνει οικονομικά το κράτος και τους φορολογούμενους», προειδοποιεί.

Εξάλλου, αναφέρεται σε μία σειρά από εκκρεμότητες, σημειώνοντας ότι στον αερολιμένα Λάρνακας εκκρεμεί η κατασκευή ελικοδρομίου σε κατάλληλο χώρο που να διευκολύνει την εναέρια κυκλοφορία και τους χρήστες, καθώς και η κατασκευή από τη διαχειρίστρια εταιρεία τροχοδρόμου ταχείας εξόδου (rapid exit taxiway) στο διάδρομο 04 του αερολιμένα Λάρνακας.

«Η απουσία του προκαλεί προβλήματα χωρητικότητας, δηλαδή χαμηλότερου αριθμού αεροσκαφών που μπορούν να προσγειωθούν και να απογειωθούν ανά ώρα, ενώ μειώνει και τα επίπεδα ασφάλειας, ιδίως όταν σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας ή ολισθηρότητας λόγω βροχόπτωσης τα αεροσκάφη καθυστερούν να εξέλθουν του διαδρόμου, ώστε να είναι διαθέσιμος για την επόμενη απογείωση ή προσγείωση», συμπληρώνει.                                                  

Οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας αναφέρουν ότι το ίδιο ακριβώς πρόβλημα υπάρχει στον αερολιμένα Πάφου, όπου επίσης επιβάλλεται η κατασκευή από τη διαχειρίστρια εταιρεία τροχοδρόμου ταχείας εξόδου (rapid exit taxiway) στο διάδρομο 29, ενώ τονίζουν ότι είναι επίσης επιτακτική ανάγκη για σοβαρούς λόγους ασφάλειας να κατασκευαστεί νότιος τροχόδρομος παράλληλος και κατά μήκος του διαδρόμου στον αερολιμένα Πάφου, για να μειωθεί ο αριθμός των αεροσκαφών που διασταυρώνουν το διάδρομο πριν από την απογείωση και μετά την προσγείωση τους.

Περαιτέρω, εξηγούν ότι στον αερολιμένα Λάρνακας από το 2009 οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του Πύργου Ελέγχου είναι επιφορτισμένοι να παρέχουν άδεια για έναρξη διαδικασίας ώθησης (push back) των αεροσκαφών που βρίσκονται στο χώρο στάθμευσης (apron), παρόλο που η ευθύνη για τη διαχείριση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών (apron management) ανήκει, με βάση τη νομοθεσία της ΕΕ, στο διαχειριστή του αερολιμένα.

Συνεπώς, συμπληρώνουν, επιβάλλεται στο εξής είτε η διαχειρίστρια εταιρεία να αναλάβει την παροχή άδειας για push back, είτε να κοστολογηθεί η παροχή της υπηρεσίας αυτής από τον Πύργο Ελέγχου και να καταβάλλεται το αντίτιμο στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας στο πλαίσιο συμφωνίας με τη διαχειρίστρια εταιρεία. Αυτό είναι το μοντέλο που ισχύει σε όλα τα αεροδρόμια της Γερμανίας και πολλών άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Επιπλέον, αναφέρουν ότι εκκρεμεί η απένταξη του Πύργου Ελέγχου Λάρνακας και των συστεγαζόμενων υπηρεσιών από τον ελεγχόμενο χώρο του αεροδρομίου (airside), με αποτέλεσμα καθημερινά να ταλαιπωρούνται δεκάδες εργαζόμενοι και να σχηματίζονται ουρές μεγάλης αναμονής στα σημεία ελέγχου για είσοδο στο αεροδρόμιο.

«Από το 2010 η τότε Υπουργός Συγκοινωνιών είχε δεσμευτεί για την απένταξη του Πύργου Ελέγχου και άλλων υπηρεσιών και είχε προαναγγείλει την ετοιμασία μελέτης. Η μελέτη ετοιμάστηκε, ωστόσο η διαχειρίστρια εταιρεία έχει υπαναχωρήσει από τη δέσμευση της να αναλάβει το κόστος της περίφραξης που συνεπάγεται ο νέος σχεδιασμός προστασίας του αεροδρομίου και του Πύργου Ελέγχου», προσθέτουν.