You are here

K. ΛΟΙΖΙΔΗΣ, ΚΑ: 10,5% αυξήσεις για 4 χρόνια ειρήνης

25/08/2003 12:12
Είναι ίσως η πρώτη φορά από την εγκαθίδρυση της κυπριακής δημοκρατίας με εξαίρεση το 1963-64 και το 1974 που η διοίκηση της εταιρείας συνομολόγησε συλλογική σύμβαση με το προσωπικό χωρίς να προηγηθούν απεργιακά μέτρα. Την έκπληξη αυτή που δημιούργησε ποικίλες αντιδράσεις και σχόλια έκανε ο νέος πρόεδρος των ΚΑ Κωνσταντίνος Λοϊζίδης. Ένας δοκιμασμένος κατά τα άλλα επιχειρηματίας, εδώ και 20 χρόνια τραπεζίτης, απόφοιτος της φημισμένης σχολής management του MIT, ο οποίος έδωσε με σχετική ευκολία, αυξήσεις ύψους 10.5% στο προσωπικό των Κυπριακών Αερογραμμών. Την ίδια ώρα όμως ο Κ. Λοϊζίδης έγραφε ακόμη ένα ρεκόρ. Για πρώτη ίσως φορά στην ιστορία των ΚΑ και στον ευρύτερο δημόσιο και ημιδημόσιο τομέα υπογραφόταν συλλογική σύμβαση χρονικής διάρκειας τεσσάρων ετών. Ούτε και ο πλέον αισιόδοξος υπάλληλος του κρατικού μεταφορέα δεν μπορούσε να φανταστεί μία τέτοια εξέλιξη. Ήταν όμως έκπληξη για όλους; Μάλλον όχι. Το παρασκήνιο οργίασε. Και ο νέος πρόεδρος της εταιρείας πήρε τέσσερα συναπτά έτη εργατικής ειρήνης.

Η συνέντευξη που ακολουθεί με τον άμεσο επηρεαζόμενο και πρωταγωνιστή των πραγμάτων Κωνσταντίνο Λοϊζίδη δίδει απαντήσεις σε πολλά καίρια ερωτήματα:

· Τι κέρδισαν οι ΚΑ από την ανανέωση της συλλογικής σύμβασης;
· Τι ζήτησαν και τι πήραν οι συντεχνίες;
· Ήταν ενήμερη η κυβέρνηση, ο μεγαλύτερος μέτοχος των ΚΑ, για τις κινήσεις του ΔΣ;

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΝΟΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

Ερ.: Κύριε Λοϊζίδη, ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ποιο είναι το ιστορικό των διαπραγματεύσεων για τη συλλογική σύμβαση;

Απ.:
Όταν ανέλαβε το νέο διοικητικό συμβούλιο των ΚΑ ήδη είχε κηρυχθεί αδιέξοδο στο υπουργείο Εργασίας για τις συλλογικές συμβάσεις, οι οποίες είχαν λήξει από τις 31.12.2002.

Όταν είχε κηρυχθεί το αδιέξοδο, μέσα στο Μάιο, δεν υπήρχαν πλέον διαδικασίες για να πάει κανείς πίσω στο υπουργείο Εργασίας σαν αποτέλεσμα κάποιας διαφωνίας στις συλλογικές συμβάσεις.

Πριν ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις, το διοικητικό συμβούλιο έλαβε υπόψη του τρία θέματα. Πρώτον, το ότι χωρίς οποιεσδήποτε αιτήσεις ή αιτήματα από τις συντεχνίες το κόστος αύξησης του κοστολογίου της εταιρείας του 2003 από το 2002 ήταν περίπου 4,5%, δηλαδή κόστος τιμαρίθμού συν προσαυξήσεις οι οποίες είναι ήδη συμφωνημένες και που αφορούν το προσωπικό. Οπότε χωρίς οποιαδήποτε αιτήματα θα υπήρχε μια αύξηση 4,5%. Εάν δεν έκαναν οποιαδήποτε αιτήματα οι συντεχνίες θα έπαιρναν αυτόματα την ΑΤΑ συν τις προσαυξήσεις που δικαιούνται. Δεύτερο, το ότι το 1% του κοστολογίου είναι περίπου £400 χιλ. Και τρίτον, ότι εάν γινόταν μία καθολική απεργία, το κόστος για τις ΚΑ τον Αύγουστο είναι περίπου £400 χιλ. ενώ εάν γίνει μια καθολική απεργία για μια μέρα τον Οκτώβριο, που είναι μία μέση περίοδος, είναι περίπου £200 χιλ. το κόστος.

Ερ: Τι ζητούσαν οι συντεχνίες;

Απ:
Τα τελικά κοινά αιτήματα των πέντε συντεχνιών είχαν καταλήξει στα εξής: Πρώτο αίτημα είναι τρία χρόνια σύμβαση με συνολικές αυξήσεις 10,5%, δηλαδή περίπου 3,5% το χρόνο. Δεύτερο αίτημα είναι 1% για παρεμφερή ωφελήματα το οποίο να δοθεί το 2003. Τρίτο αίτημα ήταν να παραταθεί η ηλικία αφυπηρέτησης από το 60ο στο 63ο έτος. Τέταρτο είναι μια βελτίωση στην ανέλιξη του προσωπικού στις κλίμακες Α2, Α5, Α7 και το πέμπτο αίτημα ήταν να προστεθούν ακόμα δύο προσαυξήσεις στην κλίμακα Α7 που είναι από τις πιο ψηλές του γραφειακού προσωπικού.

Αυτά ήταν τα κοινά αιτήματα των 5 συντεχνιών του προσωπικού των ΚΑ.

Ταυτόχρονα όμως η κάθε μια συντεχνία είχε δώσει μια σειρά επιμέρους θεμάτων, κυρίως από τους αεροσυνοδούς, τους μηχανικούς και τους πιλότους,, τα οποία κοστολογήσαμε ότι θα μας κόστιζαν τουλάχιστον £2,5 εκατ. το χρόνο περισσότερα.

Ερ: Και τελικά που καταλήξατε;

Απ:
Καταλήξαμε στα εξής:

Tο πρώτο τους αίτημα βελτιώθηκε για την εταιρεία σε 4 χρόνια συλλογική σύμβαση, αντί 3, προς συνολικά (αρθριστικά)10,5%, σε σύγκριση πάντοτε με τις 31.12.2002 και όχι από το τέλος του προηγούμενου χρόνου, ως εξής:

1. 1% από 1.1.2003
2. 1% από 1.7.2003
3. 2,5% από 1.1.2004
4. 3% από 1.1.2005
5. 3% από 1.1.2006

Το δεύτερο αίτημα των συντεχνιών, το 1% παρεμφερή, το έχουμε δεχθεί για το 2006 και όχι για το 2003.

Το τρίτο αίτημα δεν έχει γίνει αποδεκτό λόγω σημαντικού κόστους. Η εταιρεία συμφώνησε ότι εάν οι ημικρατικοί οργανισμοί, ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, εάν καθιερωθεί η αύξηση του ορίου αφυπηρέτησης από το 60ο στο 63ο σε μια άλλη μεγάλη μερίδα της οικονομικής ζωής της Κύπρου δηλαδή, τότε θα το συζητήσουμε χωρίς δεσμεύσεις.

Το τέταρτο θέμα το έχουμε αποδεχθεί με κάποιες αλλαγές για να μην γίνουν κάποιες αδικίες και το πέμπτο δεν έγινε αποδεκτό.

Ταυτόχρονα έχουν συμφωνήσει μαζί μας και οι συντεχνίες ότι δεν θα δεχθούμε κανένα άλλο επιμέρους οικονομικό αίτημα που έχουν κάνει οι συντεχνίες.

Επίσης ξεχωρίσαμε μαζί με τις συντεχνίες, πέντε κατηγορίες θεμάτων οι πλείστες των οποίων βασανίζουν τις ΚΑ εδώ και 10ετίες για να δουλέψουμε μέχρι το τέλος του χρόνου, να τις λύσουμε για να φύγουν οι δυσλειτουργίες και οι σημαντικές αδυναμίες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον τρόπο λειτουργίας των ΚΑ. Οι πέντε δέσμες προβλημάτων, οι οποίες κοστίζουν πολύ περισσότερο από τις συλλογικές συμβάσεις και δεν επιτρέπουν στις ΚΑ να εργαστούν δυναμικά και κατ’ επέκταση να αντιμετωπίσουν με ευελιξία τον ανταγωνισμό είναι:

1. Τα στεγανά που υπάρχουν μεταξύ των τμημάτων των ΚΑ, το λεγόμενο closed shop, που δεν επιτρέπουν προαγωγές και μεταθέσεις προσωπικού από το ένα τμήμα στο άλλο. Υπήρχε ένας κανονισμός που είχε υπογραφεί πριν πολλά χρόνια ο οποίος απαιτούσε ότι για μια προαγωγή οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν equal and relevant «experience». Aυτό ουσιαστικά απέκλειε μετακινήσεις μεταξύ τμημάτων. Έχουμε συμφωνήσει ότι θα δουλέψουμε μαζί για να φύγει σαν περιορισμός, να φύγουν τα στεγανά, έτσι ώστε να μπορούν όλα τα στελέχη των ΚΑ να προάγονται αξιοκρατικά μεταξύ τμημάτων για την καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού που έχουμε.
2. Η σωστή χρησιμοποίηση (utilisation) του προσωπικού. Μέσα από τα συστήματα βάρδιας που έχουμε, μέσα από τα συστήματα κατανομής εργασίας, μέσα από τις συνήθειες εργασιών που έχουμε, οι ΚΑ δυστυχώς δεν αξιοποιούν το προσωπικό τους στον πλήρη χρόνο στον οποίο εργάζεται κανένας και ταυτόχρονα πληρώνουν και πάρα πολλά εκατομμύρια για υπερωρίες κάθε χρόνο. Έχουμε προσωπικό πού κάθεται, και ταυτόχρονα πληρώνουμε υπερωρίες σε άλλο προσωπικό.

ΟΙ ΧΡΟΝΙΕΣ ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ

Ερ: Πόσα εκατομμύρια κοστίζουν οι υπερωρίες;

Απ:
Πολλά εκατομμύρια, ανάλογα με το πως το μετρά ο καθένας.

Η επιδίωξη μας είναι, με πολλές μάλιστα εισηγήσεις των ιδίων των συντεχνιών να μειωθούν οι υπερωρίες.
3. Το θέμα της άδειας ασθενείας που κοστίζει περίπου £1 εκατ. το χρόνο... το προσωπικό έχει κατά μέσο όρο 13 μέρες άδεια ασθενείας το χρόνο. Είπαμε να δουλέψουμε με τις συντεχνίες για να περιορίσουμε τις άδειες ασθενείας, που είναι διπλάσιες από ότι στον ιδιωτικό τομέα και κατάντησαν κάτι σαν θεσμός επιπρόσθετης άδειας στην εταιρεία
4. Λόγω τρόπου λειτουργίας μας δεν ήταν εύκολο για τους πιλότους να παίρνουν άδειες και σαν αποτέλεσμα έχουν μαζευτεί χιλιάδες μέρες συσσωρευμένη άδεια η οποία μπορεί να προκαλέσει σημαντικότατες οικονομικές υποχρεώσεις στην εταιρεία. Έχουμε συμφωνήσει με τους πιλότους, και με δική τους μάλιστα πρωτοβουλία, να κάνουμε μαζί ένα σχέδιο αδειών για να μπορέσουμε να καταναλώσουμε αυτές τις άδειες.
5. Το mixed fleet flying. Επειδή έχουμε τα Airbus 330 και 320 τα οποία έχουν πανομοιότυπο χώρο εργασίας των πιλότων, με πολύ περιορισμένο κόστος εκπαίδευσης, οι πιλότοι μπορούν να πετούν και τα δύο αεροσκάφη. Οπότε ένας αριθμός πιλότων συζητούμε για να εκπαιδευτεί και στα δύο αεροσκάφη για να βοηθήσει σε πολύ πιο παραγωγική και σωστή ανακατανομή εργασίας και rostering των πιλότων για να μειωθεί και η πιο ευέλικτη αντιμετώπιση των ευκαιριών για ξαφνικές πτήσεις και ταυτόχρονα να δοθεί η ευκαιρία να εφαρμοσθεί το σχέδιο αδειών που θα μειώσει σημαντικά τις μελλοντικές οικονομικές υποχρεώσεις της εταιρείας.

Όλα αυτά έχουν πολύ περισσότερη σημασία γιατί το όφελος μπορεί να είναι πολλαπλάσιο των επιπροσθέτων μισθολογικών αυξήσεων της συλλογικής σύμβασης.

ΕΔΩΣΑΝ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ

Ερ.: Τι δεσμεύσεις έχετε ότι οι συντεχνίες θα μπορέσουν να πείσουν τα μέλη τους να προχωρήσουν σ’ αυτές τις αλλαγές;

Απ.:
Δεν μπορείς να πάρεις δέσμευση ότι θα πείσουν τα μέλη τους. Η δέσμευση που υπάρχει είναι ότι οι ηγεσίες των συντεχνιών έχουν συμπεριφερθεί ιδιαίτερα επαγγελματικά και υπεύθυνα, έχουν οι ίδιες επισημάνει ορισμένα θέματα στα οποία χρειάζεται να γίνει σημαντική βελτίωση στον τρόπο λειτουργίας, έχουν οι ίδιες εισηγηθεί τρόπους καλύτερης παρακολούθησης και βελτίωσης ορισμένων θεμάτων και σίγουρα θα υπάρχει μια γραπτή δέσμευση στην τελική υπογραφή της σύμβασης ότι και οι συντεχνίες και η διεύθυνση της εταιρείας θα δουλέψουμε πολύ έντονα έτσι ώστε πριν από το τέλος του χρόνου να βρούμε αυτούς τους τρόπους βελτίωσης. Πιστεύω ότι αυτή είναι μια μοναδική ευκαιρία των ΚΑ να λύσουν προβλήματα που τους βασάνιζαν για δεκαετίες για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό και τις προκλήσεις του 2004 με πολύ περισσότερη ευελιξία.

Ερ.: Με βάση κάποια στοιχεία ο μέσος υπάλληλος των ΚΑ, το μεσοσταθμικό κόστος του προσωπικού είναι γύρω στις £24 χιλ.

Απ.:
Το κόστος προσωπικού είναι περίπου 34% - 35% και γι’ αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να λύσουμε αυτά τα προβλήματα για να αυξηθεί σημαντικά η παραγωγικότητα του προσωπικού έτσι ώστε να μειωθούν οι υπερωρίες και για να μειωθεί το κόστος του προσωπικού για να έχουμε πολύ πιο καλά χρηματοοικονομικά αποτελέσματα.

Ερ.: Δεν ρωτούσαμε αυτό. Η ερώτηση μας είναι η εξής: Δεν είναι κοινωνική πρόκληση ήδη υψηλά αμειβόμενοι να παίρνουν σε διάστημα 4 ετών αυξήσεις 10,5%;

Απ.:
Η συνολική αύξηση φέτος είναι 6%-6,5%, δηλαδή 4,5% λόγω του cost of leaving συν τις προσαυξήσεις, συν το 1% που θα δοθεί του χρόνου και 1% στο μέσο του χρόνου. Αυτό είναι το κανονικό, έχουμε μιλήσει και με την ΟΕΒ. Δηλαδή εάν η αύξηση είναι 6%-6,5% του χρόνου, τα άλλα παρεμφερή θα μας κοστίσουν γύρω στο 0,3%-0,4% θα έλεγα ότι η συνολική αύξηση φέτος θα είναι γύρω στο 6,5% ±0,1-0,2%.

Ερ.: Είναι κοινωνική πρόκληση να παίρνουν σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους, τουλάχιστον της τουριστικής βιομηχανίας, αυξήσεις οι υπάλληλοι των ΚΑ τη στιγμή που ο ιδιωτικός τομέας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα;

Απ.:
Το καλώς νοούμενο συμφέρον των ΚΑ είναι η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της εταιρείας για την ίδιά της την επιβίωση. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί με μια συλλογική σύμβαση η οποία εκκρεμεί και μπορεί να οδηγήσει σε εργατικές αναταραχές. Οπότε πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο λειτουργίας μας μέχρι το τέλος του χρόνου για να ξεκινήσει ο επόμενος χρόνος σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον με πολύ πιο ευέλικτη λειτουργία.

Η προσπάθεια της εταιρείας είναι να μειώσει το συνολικό κόστος του προσωπικού με τις αλλαγές στις διαδικασίες του τρόπου λειτουργίας έτσι ώστε το 1,5% αυξήσεις που θα δοθεί φέτος θα είναι πολύ λιγότερο από τις μειώσεις του κόστους, που αναμφίβολα θα γίνουν πριν το τέλος του χρόνου σε όλους τους τομείς που έχω αναφέρει προηγουμένως.

Υπάρχει μια πολύ καλή πρόθεση συνεργασίας η οποία πιστεύω ότι θα βοηθήσει τις ΚΑ να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό πολύ καλύτερα. Οι ΚΑ είναι το σύνολο του προσωπικού της, είναι μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών οπότε το να έχεις καλές εργατικές σχέσεις για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα πιστεύω ότι είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικό σαν στόχος ο ίδιος.

ΠΩΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕ Ο ΜΕΓΑΛΟΜΕΤΟΧΟΣ

Ερ.: Αυτά τα έχετε συζητήσει με τους αρμόδιους υπουργούς;

Απ.:
Βεβαίως, έχουν γίνει δύο συναντήσεις με το υπουργείο Οικονομικών στην παρουσία και του υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων, αλλά αυτό είναι καθαρά για ενημέρωση. Η ευθύνη ανήκει νομοτυπικά στο Διοικητικό Συμβούλιο των K.A.. Οι ΚΑ είναι μια ιδιωτική εταιρεία η οποία έχει πολλούς μετόχους και είναι εισηγμένη στο ΧΑΚ. Η κυβέρνηση πλέον δεν μπορεί να βοηθήσει με επιχορηγήσεις, για λόγους βεβαίως τάξης και αρχής αλλά και λόγω των κανονισμών της ΕΕ. Οπότε πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο να μην εκτεθούμε σαν εταιρεία στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και στο ΧΑΚ και στο να μην παραβούμε οπωσδήποτε τις νομοθεσίες που έχουν να κάνουν με την παροχή εμπιστευτικών πληροφοριών που δεν είναι διαθέσιμες στο ευρύ κοινό.

Ερ.: Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας συναντηθήκατε με τους υπουργούς;

Απ.:
Όχι ακόμα λόγω των αδειών. Ελπίζουμε ότι θα γίνει την ερχόμενη βδομάδα.

Ερ.: Έχετε καθόλου υπόψη σας τις αντιδράσεις τους στη συγκεκριμένη συμφωνία. Δηλαδή το βλέπουν με θετικό μάτι;

Απ.:
Δεν νομίζω να υπάρχει κανένα πρόβλημα.

ΤΟ ΔΣ

Ερ.: Από το ΔΣ υπήρχαν διαφωνίες;

Απ.:
Όπως είχα πει, είχε εγκριθεί κατά πλειοψηφία. Υπήρχαν πολύ σεβαστές αμφιβολίες, ενδοιασμοί και ανησυχίες από ένα μέρος του ΔΣ ότι μπορεί οι συντεχνίες να μην ανταποκριθούν στην ανάγκη βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας της εταιρείας και γι’ αυτό υπήρχε ανησυχία ότι θα έπρεπε ίσως να παραταθούν οι διαπραγματεύσεις για να γίνουν όλα ταυτόχρονα, έστω κι αν έπαιρναν 5 ή 6 μήνες. Ή να προσφερθούν πολύ πιο χαμηλά ποσοστά για να γίνει μία πιο «δυναμική» διαπραγμάτευση. Η μεγάλη πλειοψηφία του ΔΣ συμφώνησε ότι πρέπει να πάρουμε αυτή τη μοναδική ευκαιρία που έχουν οι ΚΑ για να αλλάξουν πολλά κακώς έχοντα, τα οποία υπήρχαν εδώ και 30 χρόνια στην εταιρεία.

Ερ.: Συμφώνησε πριν ή μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας.

Απ.:
Συμφώνησε με την έγκρισή της. Η διαδικασία είναι να γίνουν διαπραγματεύσεις, διαβουλεύσεις, υπάρχει ανάμειξη ορισμένων συμβούλων σε διάφορα σημεία των διαβουλεύσεων και των συζητήσεων, αλλά το πακέτο πηγαίνει στο ΔΣ το οποίο το εγκρίνει, αν το εγκρίνει. Το ΔΣ είναι η τελευταία γραμμή έγκρισης της συμφωνίας.

Ερ.: Επιτρέψετε μου να επιμένω για το θέμα της ενημέρωσης του ΔΣ...

Απ.:
Μετά που καταλήξαμε σε μια λύση στην οποία είχαν ενημερωθεί αρκετοί σύμβουλοι και είχαν λάβει μέρος στις συζητήσεις και ορισμένοι σύμβουλοι. Δηλαδή δεν ήταν μόνο η διεύθυνση της εταιρείας που ανέλαβε να κάνει αυτές τις συζητήσεις. Αλλά μετά την κατάληξη στην προκαταρκτική λύση τίθεται κατ’ ανάγκη και από τις δύο πλευρές, είναι υπό την αίρεση της έγκρισης των ανωτάτων σωμάτων των δύο πλευρών, ήταν οι γενικές συνελεύσεις των συντεχνιών από τη μια και το διοικητικό συμβούλιο των K.A. από την άλλη.

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΑ

Ερ.: Έχουν δημοσιοποιηθεί πολύ συγκεκριμένοι αριθμοί για τις ζημιές των Κυπριακών Αερογραμμών το 2003. Επίσημη ανακοίνωση από την εταιρεία δεν υπάρχει. Αυτούς τους αριθμούς τους επιβεβαιώνετε ή τους διαψεύδετε; Οι αριθμοί είναι £15 εκατ. ζημιές για ολόκληρο το έτος.

Απ.:
Μόλις αναλάβαμε σαν καινούργιο Διοικητικό Συμβούλιο, η εταιρεία εξέδωσε αμέσως profit warning για το εξάμηνο, το οποίο φυσικά παραμένει. Είμαστε από τις πρώτες εταιρείες που ανακοίνωσαν profit warning πριν το τέλος του εξαμήνου μάλιστα, σεβόμενοι τους κανονισμούς του κράτους.

Σίγουρα αυτή η χρονιά θα είναι πολύ άσχημη για τις ΚΑ. Έχουν πέσει σημαντικά οι αριθμοί των επιβατών λόγω του SARS, του πολέμου στο Ιράκ και της οικονομικής ύφεσης. Τα εισιτήρια είναι αναγκαστικά πιο φθηνά και επίσης έπεσε και η αξία της στερλίνας. Οπότε αυτό είναι τριπλό κτύπημα για τις ΚΑ.

Τώρα πιο θα είναι ακριβώς το αποτέλεσμα πριν το τέλος του χρόνου είναι πολύ δύσκολο να πει κανένας επειδή έχουμε ακόμα 4 με 5 μήνες μέχρι το τέλος του χρόνου.

Ερ: Ναι, αλλά πέρασαν ήδη οκτώ...

Απ.:
Η εταιρεία θα αποκαλύψει τα εξαμηνιαία αποτελέσματα στις 25 Αυγούστου και σίγουρα θα κάνει την ανακοίνωση με τα αποτελέσματα και θα κάμει και κάποια αναφορά για το τέλος του χρόνου αλλά όχι ποσοτική, διότι πιστεύω ότι είναι πολύ δύσκολο σε μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών όπου, φέτος ιδίως, υπάρχει μια τεράστια δυναμική, αρνητική και θετική, αβεβαιότητα, να κάνει κάποιος προβλέψεις με αριθμούς. Οπότε δεν θα έκανα οποιαδήποτε πρόβλεψη και δεν θα έδινα ιδιαίτερη σημασία σε αριθμούς που ακούονται.

HELLAS JET

Ερ.: Τι συμβολή θα έχει στην οικονομική ανάκαμψη της εταιρείας η Hellas Jet;

Απ.:
Το πρώτο εξάμηνο της Hellas Jet είναι εννιά μήνες διότι περιλαμβάνουν όλα τα έξοδα πριν από τη λειτουργία της εταιρείας η οποία δημιουργήθηκε πέρσι τον Σεπτέμβρη, μέχρι φέτος τον Ιούνιο κατά το τέλος του οποίου και ξεκίνησε τις πτήσεις της, οπότε βασικά το πρώτο εξάμηνο θα υπάρχει μια σημαντική χρέωση στα αποτελέσματα των ΚΑ από τα έξοδα πριν τη λειτουργία της Hellas Jet.

Η Hellas Jet με τη λίγη διαφήμιση που επετράπη να γίνει πριν τη λειτουργία της, για νομικούς λόγους στην Ελλάδα, έχει μια θετική ανταπόκριση, υπάρχει μια ιδιαίτερα κολακευτική αντιμετώπιση από όποιον ταξιδεύει με την Hellas Jet και αναμένουμε ότι θα συνεχίσει. Τώρα είμαστε γύρω στο 50% πληρότητα των σκαφών και στόχος μας είναι να φτάσουμε μέχρι το 60% - 65% μέχρι το τέλος του χρόνου.

Ερ.: Πόσες πτήσεις κάνει τη βδομάδα;

Απ.:
Η Hellas Jet πετάει σε τέσσερις προορισμούς. Δύο φορές την ημέρα στις Βρυξέλες, Παρίσι, μία στο Λονδίνο και δύο στη Ζυρίχη. Πρέπει να πούμε ότι το Παρίσι και το Λονδίνο έχουν πολύ θετικά αποτελέσματα, οι Βρυξέλες είναι μέτρια η ανταπόκριση και στη Ζυρίχη είναι η πιο αδύνατη διαδρομή μας.

Ερ.: Σκέφτεστε να τις αλλάξετε;

Απ.:
Όχι, οι τρεις σίγουρα είναι εκεί και θα μείνουν και προσπαθούμε να βρούμε τρόπους αντιμετώπισης και βελτίωσης στις πτήσεις στη Ζυρίχη. Αλλά τώρα η εταιρεία μελετά, όπως ήταν ο αρχικός προγραμματισμός, κατά πόσο να εξασκήσει το δικαίωμα να αλλάξει το ένα από τα τρία αεροσκάφη που είναι μεταχειρισμένο (τα άλλα δύο ήταν καινούργια) από τις αρχές του επόμενου χρόνου. Επίσης μελετάται και το κατά πόσον χρειάζεται και τέταρτο αεροπλάνο για του χρόνου.