You are here

Α. Λουρουτζιάτης: Φτωχός συγγενής η Λάρνακα

11/10/2005 09:18
Φτωχό συγγενή του αναπτυξιακού σχεδιασμού χαρακτηρίζει τη Λάρνακα ο Πρόεδρος του τοπικού ΕΒΕ, Ανδρέας Λουρουτζιάτης. Σε συνέντευξη του στη StockWatch ο κ. Λουρουτζιάτης επικρίνει τις εκάστοτε κυβερνήσεις για τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση των αναπτυξιακών έργων και ζητά την άμεση λήψη μέτρων για ποιοτική αναβάθμιση του αναπτυξιακού προφίλ της πόλης. Τα τελευταία 25 χρόνια δεν έχει προκύψει καμία βελτίωση στο οδικό δίκτυο της Λάρνακας, υποστηρίζει ο κ. Λουρουτζιάτης. Φέρνει ως παράδειγμα τη Λεωφόρο Στρατηγού Τιμάγια, η διαπλάτυνση της οποίας καθυστερεί εδώ και μια δεκαετία. Ο πρόεδρος του τοπικού επιμελητηρίου σταχυολογεί τα εκκρεμούντα αναπτυξιακά έργα, όπως της μαρίνας, των city hotels, και του αεροδρομίου.

Της Γεωργίας Χαννή


Ερ.: Υπάρχει γενικά η εντύπωση πως η Λάρνακα είναι ο φτωχός συγγενής της ανάπτυξης. Έτσι έχουν τα πράγματα;

Απ.:
Υπάρχει ένα διάχυτο αίσθημα, το οποίο συμμερίζεται αρκετός κόσμος, ότι η Λάρνακα είναι παραμελημένη από τα κέντρα λήψης αποφάσεων και ότι δεν απολαμβάνει την ίδια ισορροπημένη ανάπτυξη με άλλες περιοχές της Κύπρου.

Αυτό ίσως να οφείλεται και στο γεγονός ότι υπήρχαν και υπάρχουν πολλές δεσμεύσεις και υποσχέσεις για μεγάλα έργα υποδομής που θα έπρεπε να υλοποιηθούν στη Λάρνακα (λιμάνι, μαρίνα, γήπεδα γκολφ κλπ).

Xρόνια ακούμε ότι τα έργα αυτά θα αναπτυχθούν βάσει συγκεκριμένης στόχευσης και προσανατολισμού και στο τέλος διαπιστώνουμε ότι περνούν τα χρόνια και το μόνο που εισπράττει η Λάρνακα είναι υποσχέσεις χωρίς να παρατηρούμε οτιδήποτε στην πράξη που να αποδεικνύει την αποφασιστικότητα της εκάστοτε κυβέρνησης να υλοποιήσει αυτά τα έργα.

Ερ.: Ποια τα έργα υποδομής που χρειάζεται η Λάρνακα;

Απ.:
Πρώτον, να δημιουργηθεί όγκος κλινών, ποιοτικά σωστές και κατάλληλες κλίνες, που θα μπορέσουν να προσελκύσουν τους τουρίστες.

Μια δεύτερη πτυχή έργων που πρέπει να γίνουν είναι η υποδομή. Πρέπει, δηλαδή, να δώσουμε αξία στα λεφτά του επισκέπτη. Ο ήλιος και η θάλασσα είναι τα μεγάλα μας «προσόντα». Αλλά, πέραν τούτου, επειδή είμαστε, πιο ακριβός προορισμός από άλλους ανταγωνιστικούς μας προορισμούς, όπως είναι η Τουρκία, η Αίγυπτος, άλλες γειτονικές μας χώρες, η Ισπανία και κάποια νησιά της Ελλάδας, πρέπει να δώσουμε κάτι άλλο που να προσθέσει αξία στα λεφτά του τουρίστα όταν έρχεται για διακοπές στην Κύπρο. Πρέπει, λοιπόν, να κτίσουμε μαρίνες, γήπεδα γκολφ, θεματικά πάρκα και να βελτιώσουμε το οδικό μας δίκτυο.

Η τρίτη πτυχή είναι, αυτό που θα προκύψει από τη μελέτη της Περιφερειακής Στρατηγικής Τουρισμού, την οποία έχει αναλάβει να εκπονήσει το Επιμελητήριο Λάρνακας, με χορηγία του ΚΟΤ. Ο σκοπός της μελέτης είναι να δώσουμε ένα ενιαίο χαρακτήρα και ταυτότητα στο τουριστικό προϊόν της Λάρνακας. Εμείς δεν είμαστε ούτε η Αγία Νάπα, ούτε η Πάφος. Είμαστε η Λάρνακα, η πόλη με τις φυσικές ομορφιές, με το ήσυχο περιβάλλον. Υπάρχει, όμως, ανάγκη να δώσουμε ενιαίο χαρακτήρα και ταυτότητα που να αναδεικνύει τα δικά μας συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Ερ.: Σήμερα ποια έργα υποδομής προγραμματίζονται να γίνουν στη Λάρνακα και σε ποιο στάδιο υλοποίησης βρίσκονται;

Απ.:
Το μεγάλο έργο υποδομής είναι η ανάπτυξη, λειτουργία και διαχείριση των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου. Είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει στην Κύπρο, με ιδιωτικά κεφάλαια. Προϋπολογίζεται ένα ποσό γύρω στα €550 εκ. Αυτό, οπωσδήποτε θα βελτιώσει τη λειτουργία του αεροδρομίου και τις προσφερόμενες υπηρεσίες στην εξυπηρέτηση των επιβατών, θα δώσει και κάποια οικονομική άνθιση στην πόλη και επαρχία της Λάρνακας υπό μορφή νέων θέσεων εργασίας, αγοράς υπηρεσιών, κτλ. Προσδοκούμε ότι είναι ένα έργο με το οποίο η Λάρνακα θα ωφεληθεί.

Ερ.: Τα έργα στη Λεωφόρο Στρατηγού Τιμάγια;

Απ.:
Η Λεωφόρος Στρατηγού Τιμάγια είναι ένα άλλο έργο που σχεδιάστηκε πριν από μια δεκαετία και υλοποιείται σήμερα με πολλή δυσκολία και καθυστέρηση. Πιστεύω, όμως, ότι με την ολοκλήρωση του έργου θα βελτιωθεί το οδικό δίκτυο περιφερειακά της πόλης. Τα τελευταία 25 χρόνια στη Λάρνακα δεν υπήρξε καμιά βελτίωση του οδικού δικτύου της Λάρνακας. Υπάρχει ανάγκη να ενσκήψει η τοπική αυτοδιοίκηση με σοβαρότητα στη διαμόρφωση ενός σωστού κυκλοφοριακού σχεδιασμού για τη λειτουργία του οδικού δικτύου στο κέντρο της πόλης, μέσα ακόμη και από την παράμετρο της ανάπτυξης του αστικού εμπορικού κέντρου.

Ερ.: Ένα άλλο έργο που νομίζω τροχοδρομείται είναι και ο δρόμος Λάρνακας-Δεκέλειας...

Απ.:
Ο σχεδιασμός του δρόμου αυτού, που μπορεί να ξεκίνησε πριν από 25 χρόνια, άρχισε να υλοποιείται κατά φάσεις και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες. Η φιλοσοφία του δρόμου Λάρνακας-Δεκέλειας λέει ότι δεν θα είναι δρόμος διαμπερής κυκλοφορίας, αλλά δρόμος προορισμού. Θα εξυπηρετεί περισσότερο εκείνους που θέλουν να πάνε στα ξενοδοχεία της πόλης, παρά αυτούς που θα πάνε στις ελεύθερες περιοχές Αμμοχώστου. Επειδή θα είναι δρόμος προορισμού, θα είναι δρόμος χαμηλής κυκλοφορίας, με κυκλικούς κόμβους, με ποδηλατόδρομο, πεζόδρομο.

Ερ.: Ποιος ο ρόλος (και η ευθύνη) της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην εμπορική ανάπτυξη της πόλης και της επαρχίας Λάρνακας;

Απ.:
Ο ρόλος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας θα πρέπει να είναι σημαντικός αλλά και καθοριστικός. Πολλές φορές, μιλούμε για την ιδιωτική πρωτοβουλία, ή για τους επιχειρηματίες ως κάτι το «ξένο» προς την κοινωνία. Δεν είναι κάτι «ξένο» προς εμάς, την τοπική κοινωνία της Λάρνακας, διότι η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι η αντανάκλαση της ίδιας της αξιοσύνης της κοινωνίας της Λάρνακας. Εμείς ως Επιμελητήριο, υποστηρίζουμε και πιστεύουμε στην εμπλοκή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της επιχειρηματικής δραστηριότητας, σε έργα υποδομής και στην ανάπτυξη της πόλης και επαρχίας Λάρνακας.

Πιστεύουμε, ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία, έχει ένα πιο συνετό τρόπο διαχείρισης έργων απ΄ ότι έχει ο δημόσιος τομέας. Δεν επεκτείνομαι αλλά νομίζω τα συμπεράσματα είναι αυτονόητα.


Μαρίνα Λάρνακας: Δεν θέλουμε να χάσουμε «εκκίνηση»

Ερ.: Που βρίσκεται το θέμα της επέκτασης της μαρίνας Λάρνακας; Τελικά θα ενοποιηθεί ο χώρος με το λιμάνι;

Απ.:
Έχει παρθεί μια απόφαση κατά πλειοψηφία στην Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας, κατόπιν πρότασης του Υπουργού Συγκοινωνιών για ενοποίηση του λιμανιού και της μαρίνας. Αυτή η θέση έχει ένα λογικό επιχείρημα ότι θα μπορούσε να γίνει μια πιο ορθολογιστική ανάπτυξη με την ενοποίηση των δύο έργων. Δεν διαφωνούμε με τη λογική αυτή. Εμείς διαφωνήσαμε με την απόφαση, σε ένα πολύ βασικό σημείο.

Ερ.: Σε ποιο σημείο έγκειται η διαφωνία σας;

Απ.:
Δεν θέλουμε η Λάρνακα να χάσει «εκκίνηση». Η μαρίνα και το λιμάνι, είναι έργα που έπρεπε να ξεκινήσουν χθες, όχι σήμερα, ούτε αύριο. Μέσα απ’ αυτήν την «παλινδρόμηση», έτσι μπορώ να την χαρακτηρίσω, αυτή τη στιγμή καθυστερούμε την υλοποίηση των έργων διότι ερχόμαστε να ενσωματώσουμε ένα έργο όπως είναι η μαρίνα, που ήταν στο τελικό στάδιο κατακύρωσης και διαπραγμάτευσης, με ένα έργο όπως είναι το λιμάνι, που είναι ακόμη στα πολύ αρχικά στάδια σχεδιασμού των όρων προσφορών και εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Και δεν θέλουμε να χάσουμε «εκκίνηση». Δεν θέλουμε να βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση, η Λεμεσός, για παράδειγμα, να αποκτήσει μαρίνα πολύ πιο γρήγορα από τη Λάρνακα. Και δεν το λέω τοπικιστικά αλλά η πραγματικότητα θα πρέπει να μας οδηγεί στις σωστές αποφάσεις που να είναι έγκυρα και εφικτά υλοποιήσιμες.


Τουρισμός

Ερ.: Ας συζητήσουμε το θέμα του τουρισμού...

Απ.:
Εμείς στο Επιμελητήριο Λάρνακας, κατατάσσουμε τον τουρισμό, την τουριστική ανάπτυξη, την αναβάθμιση της Λάρνακας, σε μια από τις πιο ψηλές μας προτεραιότητες. Και δεν είναι κάτι σημερινό, έχουμε προσπαθήσει με συγκεκριμένους τρόπους να προωθήσουμε την τουριστική αναβάθμιση της πόλης.

Ερ.: Πότε ξεκίνησε η προσπάθεια;

Απ.:
Πριν τέσσερα χρόνια περίπου, είχαμε κάνει μια μεγάλη μελέτη, η οποία σκοπό είχε να αποτυπώσει τη σημερινή πραγματικότητα, όσον αφορά τη δυνατότητα τουριστικής ανάπτυξης, αλλά και να οδηγήσει σε συμπεράσματα που να βοηθούσαν τη βελτίωση της τουριστικής ανάπτυξης. Και αυτό γιατί; Γιατί διαπιστώνουμε ότι τα τελευταία 10-15 χρόνια, δεν έχει κτιστεί ένα καινούριο ξενοδοχείο στη Λάρνακα ούτε έγινε ουσιαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων ξενοδοχείων.

Η Λάρνακα, πριν δέκα χρόνια είχε το 15-16% του παγκύπριου δυναμικού κλινών, ενώ σήμερα έχει μόνο το 8%.

Ερ.: Που οφείλεται αυτό;

Απ.:
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι, ενώ ο αριθμός των κλινών στη Λάρνακα, έχει παραμείνει ο ίδιος, έχουν αυξηθεί ραγδαία οι τουριστικές κλίνες σε άλλες περιοχές της Κύπρου, όπως για παράδειγμα στην Πάφο. Και έτσι αυξανόμενο το συνολικό ποσοστό παγκύπρια, μείωσε το ποσοστό της Λάρνακας στο 8%.

Ερ.: Τελικά, τι διαπιστώθηκε μέσα από τη μελέτη;

Απ.:
Διαφάνηκε ξεκάθαρα, ότι μέσα από την πολιτική του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού (ΚΟΤ) - το μορατόριουμ που είχε τεθεί για κτίσιμο νέων ξενοδοχείων - αλλά και μέσα από τους πολεοδομικούς κανονισμούς της κυβέρνησης, η Λάρνακα δεν διαθέτει τα οικόπεδα τα οποία θα μπορούσε κάποιος να αναπτύξει τουριστικά, διότι δεν έχουμε ενιαίες εκτάσεις γης (εκτός από 2-3 περιπτώσεις) που να ανταποκρίνονται σ' αυτούς τους κανονισμούς. Άρα, θέλαμε να καταλήξουμε σε συμπεράσματα, για να βοηθήσουμε και την κυβέρνηση αλλά και να βοηθηθούμε και εμείς οι ίδιοι στο πως θα πρέπει να προσεγγίσουμε το θέμα.

Ερ.: Τι εισηγηθήκατε;

Απ.:
Μια πρακτική εισήγηση που κάναμε στο Κοινό Συμβούλιο που εξέταζε τους πολεοδομικούς κανονισμούς της Λάρνακας, ήταν η δημιουργία των λεγόμενων «city hotels» - «ξενοδοχεία μπουτίκ». Δηλαδή, μικρά ξενοδοχεία, ποιοτικά, με ψηλή ποιότητα προσφερομένων υπηρεσιών προς τον επισκέπτη. Ειδικότερα στη Λάρνακα, που βρίσκεται και το αεροδρόμιο, τα ξενοδοχεία αυτά θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν και άτομα που έρχονται στην Κύπρο για ολιγοήμερη διαμονή. Η εισήγηση μας αυτή πέρασε προς το Κοινό Συμβούλιο, υιοθετήθηκε και από τον ΚΟΤ και από την πολεοδομία. Δυστυχώς, παρατηρούμε ότι δεν έχουν ακόμη εγκριθεί οι κανονισμοί αλλά εργαζόμαστε και προς αυτό το σημείο.

Ερ.: Είστε ικανοποιημένοι με το ρυθμό υλοποίησης του Στρατηγικού Σχεδίου για τον Τουρισμό που συμπεριλαμβάνει και έργα υποδομής που χρειάζεται η Λάρνακα;

Απ.:
Η υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου για τον Τουρισμό, που ξεκίνησε το 2003 και έχει καταληκτική ημερομηνία το 2010, εμπεριέχει καλά στοιχεία.

Εκείνο το οποίο μας ανησυχεί, είναι η καθυστέρηση στην υλοποίηση έργων, στο βαθμό που εμπλέκεται ο ΚΟΤ (μαρίνες και γήπεδα γκολφ).

Θα θέλαμε τα έργα αυτά καθώς και η πλαισίωση της κατ' αρχήν έγκρισης που πετύχαμε ως Επιμελητήριο για τη δημιουργία των «city hotels» με κανονισμούς στη Λάρνακα, να προωθούνται με γοργότερο ρυθμό από τον ΚΟΤ.

Επίσης, θα θέλαμε να υπάρχουν κονδύλια από τον ΚΟΤ για την Περιφερειακή Προβολή.

Ερ.: Τι εννοείτε ακριβώς;

Απ.:
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να στοχεύσει κάποιος σε μια στρατηγική προσέλκυσης τουρισμού. Μπορεί να γίνει μια ενιαία επικοινωνιακή πολιτική, αναδεικνύοντας την Κύπρο ως τουριστικό προορισμό. Εμείς στο Επιμελητήριο, πιστεύουμε ότι θα έχουμε περισσότερα οφέλη και θα μπορέσουμε να στοχεύσουμε σε εξειδικευμένες αγορές, είτε αυτή είναι Ρωσία, είτε η Αγγλία κτλ, μέσα από Περιφερειακή Προβολή. Να προβάλουμε, δηλαδή, την πόλη και επαρχία Λάρνακας, ως συγκεκριμένο προορισμό σε εξειδικευμένες τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να έρθει ως αρωγός μας ο ΚΟΤ και να μας στηρίξει οικονομικά.


Και τώρα εκλογές...

Ερ.: Έρχονται εκλογές στο Κυπριακό Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο (ΚΕΒΕ). Αποκλείετε να κατέλθετε ως υποψήφιος;

Απ.:
Το ΚΕΒΕ όπως γνωρίζετε, είναι ο συλλογικός εκπρόσωπος των Επιμελητηρίων της Κύπρου. Υπάρχουν 5 τοπικά Επιμελητήρια, που στέλνουν τους εκπροσώπους τους στο ΚΕΒΕ, όπου εκεί εκλέγεται η ηγεσία του ΚΕΒΕ.

Σε αυτό το στάδιο, ως Επιμελητήριο Λάρνακας, είμαστε προσανατολισμένοι στη δική μας Γενική Συνέλευση που θα γίνει στις 31 Οκτωβρίου, στην οποία θα παραστεί και θα απευθύνει χαιρετισμό ο ΥΠΕΜΠ, Γιώργος Λιλλήκας και από εκεί θα εξαχθεί νέο Διοικητικό Συμβούλιο για το Επιμελητήριο της Λάρνακας και αυτό θα είναι αρμόδιο για τη συμμετοχή στις επόμενες διαδικασίες που θα προκύψουν.

Ερ.: Δηλαδή, δεν υπάρχει κάποια ειλημμένη απόφαση;

Απ.:
Απόφαση, δεν υπάρχει. Σκέψεις και ενδιαφέροντα υπάρχουν και σε προσωπικό και σε συλλογικό επίπεδο.

Ερ.: Άρα δεν απορρίπτεται το ενδεχόμενο να είστε υποψήφιος για την ηγεσία του ΚΕΒΕ.

Απ.:
Έχω αφιερώσει πολύ χρόνο στο Επιμελητήριο. Να το πω απλά; Αγαπώ το Επιμελητήριο, πιστεύω ότι είναι ένα δημιουργικό ανάχωμα προσφοράς, όχι μόνο στον επιχειρηματικό κόσμο αλλά και προς την οικονομία, την κοινωνία της πόλης και της επαρχίας της Λάρνακας.

Δεν επιβεβαιώνω τίποτε άλλο, παρά ότι θα ενδιαφερόμουν να συνεχίσω να προσφέρω στο Επιμελητήριο από οποιαδήποτε θέση, ακόμη και ως απλό μέλος, να συνεχίσω να προσφέρω.

Ερ.: Προς τα που θα κινηθούν οι επιλογές των βιομηχάνων της πόλης, εάν δεν υποβληθεί υποψηφιότητα από τη Λάρνακα για την ηγεσία του ΚΕΒΕ; Προς την περιφέρεια ή το κέντρο;

Απ.:
Η τελική απόφαση εάν δεν υπάρξει τελικά υποψήφιος για την ηγεσία του ΚΕΒΕ από τη Λάρνακα, είναι θέμα που θα αποφασίσει το νέο Διοικητικό Συμβούλιο.

Ερ.: Δεν πλησιάζουν μόνο οι εκλογές στο ΚΕΒΕ, αλλά και οι δημαρχιακές... Ο Ανδρέας Λουρουτζιάτης δεν θα είναι ούτε εδώ υποψήφιος;

Απ.:
Ο Ανδρέας Λουρουτζιάτης είναι παρών στο χαράκωμα για την πρόοδο και την προκοπή της Λάρνακας, δεν θα είναι θεατής στις κερκίδες, θα είναι στο στίβο για την προκοπή της Λάρνακας.