You are here

Μ. Κουρούπη: Πρόκληση η υλοποίηση των πτήσεων

20/06/2021 06:00

Η μεγαλύτερη πρόκληση αυτή τη στιγμή είναι η υλοποίηση του πτητικού προγράμματος, όπως αυτό έχει σχεδιαστεί από τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς η επισφαλής επιδημιολογική εικόνα σε διεθνές επίπεδο συχνά ανατρέπει τους όποιους σχεδιασμούς, φέρνοντας ακύρωση ή αναστολή πτήσεων, αναφέρει η Ανώτερη Διευθύντρια Αεροπορικής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της Hermes Airports Μαρία Κουρούπη.

Σε συνέντευξή της στη StockWatch, η κ. Κουρούπη αναφέρει ότι περισσότερο μακροπρόθεσμη πρόκληση παραμένει η ανάκτηση της συνδεσιμότητας και της αεροπορικής κίνησης που είχαμε καταγράψει το 2019, «κάτι που όμως θα πάρει δύο με τρία χρόνια περίπου».

«Πρόκειται για ένα δύσκολο έργο, για το οποίο απαιτείται η συλλογική προσπάθεια και εμπλοκή όλων ανεξαιρέτως των φορέων του κλάδου, γιατί όλα εξαρτώνται από τη δημιουργία ζήτησης και προσέλκυσης ικανοποιητικού τουριστικού ρεύματος», σημειώνει.

Στη συνέντευξή της, η κ. Κουρούπη αναφέρεται στις επιπτώσεις της πανδημίας στα κυπριακά αεροδρόμια που αναγκάστηκαν να αλλάξουν διαδικασίες και ελέγχους.

Επισημαίνει ότι το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό θα διευκολύνει τα ταξίδια.

Αναφέρεται ακόμη στο ενδιαφέρον των αεροπορικών εταιρειών για πτήσεις από την Κύπρο, τονίζοντας ότι αν δεν υπάρχουν νέες σοβαρές ανατροπές με την πανδημία διεθνώς, θα μπορέσουμε στα επόμενα δύο με τρία χρόνια να ανακτήσουμε πλήρως τη συνδεσιμότητα που είχαμε το 2019, όταν περίπου 70 αερογραμμές πετούσαν σε πέραν των 120 προορισμών από την Κύπρο.

Παρατεταμένη αβεβαιότητα στα ταξίδια

Ερ.: Πόσο επηρέασε τα κυπριακά αεροδρόμια η πανδημία του κορωνοϊού;

Απ.: Η αεροπορική βιομηχανία και ολόκληρος ο τομέας των ταξιδιών ήταν από τους κλάδους που πλήγηκαν τα μέγιστα από την πανδημία και ενάμιση χρόνο μετά αντιμετωπίζουν σοβαρότατες προκλήσεις. Στα κυπριακά αεροδρόμια, η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 80% το 2020, μετά από μια περίοδο μεγάλης ανάπτυξης, ενώ αισθητά μειωμένη σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές είναι η επιβατική κίνηση και κατά τους πρώτους μήνες του 2021, αν και σταδιακά ανακάμπτει. Το κυριότερο χαρακτηριστικό αυτής της κρίσης είναι η παρατεταμένη αβεβαιότητα, καθώς ο σχεδιασμός των ταξιδιών τόσο από τους πολίτες όσο και από τις αερογραμμές εξαρτάται ακόμη απόλυτα από τα επιδημιολογικά δεδομένα και τα επιμέρους μέτρα που λαμβάνονται σε κάθε χώρα, τα οποία κάθε τόσο αλλάζουν. Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιες θετικές εξελίξεις που θα βοηθήσουν σε μια σχετική σταθερότητα. Απ’ τη μια έχουμε το πρόγραμμα του εμβολιασμού το οποίο προχωρά, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη και στις χώρες με τις οποίες υπάρχει αεροπορική συνδεσιμότητα, και από την άλλη έχουμε την άφιξη του Πράσινου Πιστοποιητικού. Πρόκειται για δυο παράγοντες που δυνητικά θα διευκολύνουν τα ταξίδια και θα επιτρέψουν καλύτερο προγραμματισμό στους επιβάτες. Επίσης, γίνονται επαφές και συντονισμένες ενέργειες από τους φορείς του τουρισμού για γρηγορότερη επανάκαμψη.

Ερ.: Ποια η κατάσταση στο παρόν στάδιο; Όλα λειτουργούν όπως πριν την πανδημία;

Απ.: Σαφέστατα έχουν αλλάξει πολλές διαδικασίες στον τρόπο λειτουργίας των αεροδρομίων. Η ασφάλεια των επιβατών και του προσωπικού παραμένει στις προτεραιότητές μας γι’ αυτό και έχουν γίνει διάφορες αλλαγές έτσι ώστε να θωρακιστούν οι πύλες εισόδου της χώρας μας σε ό,τι αφορά τη μετάδοση του ιού. Καταρχάς, η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική τόσο από επιβάτες όσο και από το προσωπικό ενώ δεν επιτρέπεται η είσοδος επισκεπτών στα αεροδρόμια. Ακόμη, υπάρχουν θερμοκάμερες στις εισόδους, έλεγχος των επιβατών για την προσκόμιση των εγγράφων και πιστοποιητικών που απαιτεί πλέον η κάθε χώρα – όπως το Cyprus Flight Pass για την Κύπρο ή το PFL για την Ελλάδα, τα τεστ κορωνοϊού κτλ. Υπάρχει επίσης εκτεταμένη οπτική και ηχητική σήμανση που υπενθυμίζει την ανάγκη τήρησης των μέτρων και των αποστάσεων, ενώ επιπλέον στα αεροδρόμιά μας λειτουργούν και κλινικά εργαστήρια για τη διενέργεια covid tests τόσο σε αφικνούμενους όσο και σε αναχωρούντες επιβάτες. Με την εμπειρία που έχουμε αποκτήσει πλέον μετά από ενάμιση χρόνο, και καθώς τα πλείστα από αυτά τα μέτρα ισχύουν έτσι κι αλλιώς στην καθημερινότητα όλων μας, θα λέγαμε ότι η κατάσταση στα αεροδρόμια διαφέρει μεν από την προ πανδημίας περίοδο, κινείται όμως εντός του φυσιολογικού για την εποχή που ζούμε και διασφαλίζει ένα όσο το δυνατόν πιο ασφαλές ταξίδι.

Απρόσκοπτη κυκλοφορία με green pass

Ερ.: Πόσο δύσκολος είναι ο έλεγχος στα αεροδρόμια;

Απ.: Η εφαρμογή των μέτρων ελέγχου στα αεροδρόμια ήταν μια δύσκολη εξίσωση πέρσι τέτοιο καιρό, όταν άνοιξαν εκ νέου μετά από τρεις μήνες όπου οι πτήσεις είχαν περιοριστεί αποκλειστικά τις επαναπατρισμούς. Τότε, έπρεπε όλη η αεροδρομική κοινότητα να προσαρμοστεί σε μια σειρά από νέες διαδικασίες που κάθε τόσο αναπροσαρμόζονταν. Είχαμε συναντήσεις, κάναμε συζητήσεις, καθορίσαμε αρμοδιότητες έτσι ώστε όλοι να είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος. Σήμερα θεωρώ πως όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουμε εμπεδώσει καλά τη νέα κατάσταση, αν και ως Hermes Airports συμμεριζόμαστε ενδεχόμενες ανησυχίες του κοινού για τον κίνδυνο ταλαιπωρίας των επιβατών στα αεροδρόμια το φετινό καλοκαίρι λόγω των πολλαπλών ελέγχων που απαιτούνται σε κάθε χώρα λόγω κορωνοϊού. Ενόψει και τις αναμενόμενης αύξησης των πτήσεων, θεωρούμε πως είναι αναγκαίο να υπάρξει μια όσο το δυνατόν πιο ισορροπημένη και κοινή πολιτική στις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται στα αεροδρόμια, κάτι που αποτελεί αίτημα των αεροδρομίων της Ευρώπης. Από πλευράς μας, στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου έχουμε διασφαλίσει ένα άνετο και ασφαλές από υγειονομικής πλευράς ταξίδι, ώστε όλοι ανεξαιρέτως οι επιβάτες να νιώθουν όσο πιο προστατευμένοι γίνεται, ακολουθώντας πιστά τα υγειονομικά πρωτόκολλα που έχουν καθοριστεί από τις αρμόδιες Αρχές, στον σχεδιασμό των οποίων συμμετείχαμε κι εμείς ενεργά. Παράλληλα, από φέτος έχουμε δημιουργήσει επιπρόσθετους χώρους εργαστηριακών ελέγχων, ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των επιβατών και να υπάρχει σαφής διαχωρισμός των πτήσεων.

Ερ.: Θεωρείτε ότι το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό θα βοηθήσει στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου;

Απ.: Κάθε διαδικασία που ενοποιεί και απλουστεύει τα διαφορετικά μέτρα που ισχύουν σε κάθε χώρα αναμφίβολα συμβάλλει στην ανάκαμψη του κλάδου. Όπως έχω αναφέρει, το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό Covid-19 μας φέρνει πιο κοντά στην επιστροφή στην ασφαλή και απρόσκοπτη κυκλοφορία των πολιτών στην ΕΕ, όπως ήταν και προ πανδημίας, καθώς απαλλάσσει τους επιβάτες από επιπρόσθετους ελέγχους και περιορισμούς στις χώρες προορισμού τους. Επιπλέον, οι προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα εκδίδεται -εφόσον κάποιος είναι εμβολιασμένος, έχει νοσήσει ή έχει υποβληθεί σε διαγνωστική εξέταση με αρνητικό αποτέλεσμα- θα ενισχύσουν περαιτέρω το αίσθημα ασφάλειας των ταξιδιωτών.

Ενδιαφέρον αεροπορικών εταιρειών

Ερ.: Ποιο είναι το ενδιαφέρον των αερογραμμών για τη Κύπρο;

Απ.: Παρά τα αλυσιδωτά προβλήματα που δημιούργησε στον τομέα η πανδημία, μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει αξιοσημείωτο ενδιαφέρον από πλευράς αεροπορικών εταιρειών για διενέργεια πτήσεων από το νησί μας. Θυμίζω ότι προτού καν επαναρχίσουν οι πτήσεις από και προς τα κυπριακά αεροδρόμια, πέρσι τον Μάιο, η Wizz Air προχώρησε, εν μέσω ενός εξαιρετικά ρευστού περιβάλλοντος, στη δημιουργία της 28ης βάσης της στην Κύπρο με μια σειρά από δρομολόγια και μάλιστα προς νέους προορισμούς, κάτι που δείχνει τις προοπτικές που βλέπουν στη χώρα μας. Φέτος δε, η Ryanair ανακοίνωσε το μεγαλύτερο καλοκαιρινό πρόγραμμα που δημιούργησε ποτέ για την Κύπρο με συνολικά 34 δρομολόγια, πέντε εκ των οποίων νέα. Ευελπιστούμε ότι οι συνθήκες τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς θα βοηθήσουν τις αεροπορικές εταιρείες να υλοποιήσουν τα προγράμματα που έχουν εξαγγείλει για το νησί μας και πως σταδιακά θα ανακτήσουμε και θα βελτιώσουμε περαιτέρω τη συνδεσιμότητα που είχαμε προ κρίσης. Σε αυτό αναμένουμε να συμβάλει και η επέκταση του Σχεδίου Κινήτρων προς αεροπορικές εταιρείες για αντιμετώπιση των συνεπειών του Covid-19 που ανακοίνωσε το υπουργικό συμβούλιο, το οποίο κατά τον πρώτο χρόνο αξιοποιήθηκε δεόντως από τις αερογραμμές.

Ερ.: Στοχεύετε σε αύξηση των αεροπορικών θέσεων;

Απ.: Η αύξηση των αεροπορικών θέσεων μέσα από την αύξηση των δρομολογίων είναι σταθερά στους σχεδιασμούς μας, ωστόσο, θα πρέπει να γίνεται στοχευμένα, με προσεκτικούς χειρισμούς και καλή προετοιμασία, για να μην ακυρώνει στην πράξη έναν προορισμό. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν αρκεί απλώς να ανοίξει ένας νέος προορισμός – θα πρέπει εκ των προτέρων να υπάρχει σχεδιασμός για τη δημιουργία ζήτησης τόσο προς αυτόν όσο και πολύ περισσότερο από αυτόν τον προορισμό προς την Κύπρο, ώστε να διατηρηθεί στα προγράμματα των εταιρειών. Θεωρούμε ότι, αν δεν υπάρχουν νέες σοβαρές ανατροπές με την πανδημία διεθνώς, θα μπορέσουμε στα επόμενα δύο με τρία χρόνια να ανακτήσουμε πλήρως τη συνδεσιμότητα που είχαμε το 2019, όταν περίπου 70 αερογραμμές πετούσαν σε πέραν των 120 προορισμούς από την Κύπρο, και να την αναπτύξουμε ακόμη περισσότερο.

Ευκαιρία επανεξέτασης τουριστικού μοντέλου

Ερ.: Σε ποιες χώρες στοχεύει η Κύπρος για περαιτέρω προσέλκυση τουριστών;

Απ.: Η πανδημία επιβεβαίωσε την ανάγκη απεξάρτησης της Κύπρου από τις παραδοσιακές αγορές της Βρετανίας και της Ρωσίας και να στραφεί δυναμικά και στις χώρες οι οποίες μπορούν να δώσουν σημαντική ώθηση στην επιβατική κίνηση στο νησί, είτε μιλάμε για οργανωμένο τουρισμό είτε για μεμονωμένους ταξιδιώτες. Πιστεύουμε ότι υπάρχει δυναμική για εισχώρηση της Κύπρου και σε χώρες όπως η Γερμανία, όπου προ κορωνοϊού είχε χτιστεί ένα καλό μομέντουμ επιβατικής κίνησης, οι σκανδιναβικές χώρες, αλλά και η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και η Μέση Ανατολή, απ’ όπου τα τελευταία χρόνια αντλήσαμε ένα σημαντικό ποσοστό επιβατών. Παρά τις μεγάλες ανατροπές και δυσκολίες που έχει επιφέρει στα ταξίδια, η πανδημία είναι μια καλή ευκαιρία για να επανεξετάσουμε το τουριστικό της μοντέλο, να προτάξουμε τα πλεονεκτήματα που διαθέτει το νησί και να επενδύσουμε σε διαφορετικά κοινά και στις νέες ταξιδιωτικές τάσεις που αναδύονται, συνεπεία και του κορωνοϊού. Επίσης ευκαιρία είναι η προσέλκυση των μεμονωμένων ταξιδιωτών και των «millennials», οι αυθεντικές εμπειρίες, τα ολιγοήμερα ταξίδια, η στοχευμένη χρήση του ψηφιακού μάρκετινγκ κ.ά.

Πλάνα βιώσιμης ανάπτυξης και προκλήσεις

Ερ.: Ποια τα πλάνα της Hermes Airports για το επόμενο διάστημα;

Απ.: Πρώτιστος στόχος μας παραμένει να εξασφαλίσουμε ένα άνετο και ασφαλές ταξίδι στους επιβάτες των κυπριακών αεροδρομίων, εμπνέοντας έτσι εμπιστοσύνη τόσο για τη διαδικασία που ακολουθείται εν μέσω πανδημίας όσο και για τη χώρα μας ως προορισμό. Από κει και πέρα, στον βαθμό που μας επιτρέπει η επιδημιολογική εικόνα διεθνώς, εργαζόμαστε για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας της Κύπρου μέσα από νέες συνεργασίες και δρομολόγια.

Πέρα από αυτά τα θέματα που αφορούν αμιγώς την κίνηση στα αεροδρόμια, ως Hermes Airports συνεχίζουμε, παρά τις οικονομικές ανατροπές που επέφερε η πανδημία, την υλοποίηση των σχεδιασμών μας για βιώσιμη ανάπτυξη των αεροδρομίων, μέσα από μια σειρά από έργα που έχουν ολοκληρωθεί ή δρομολογηθεί.

Στο τέλος του 2020 ολοκληρώθηκε η μεγαλύτερη ανακαίνιση που έγινε ποτέ στο αεροδρόμιο Λάρνακας αλλάζοντας τους χώρους καταστημάτων και καφεστιατορίων, παρέχοντας στους επιβάτες μια νέα διαδρομή και ακόμα πιο βελτιωμένη ταξιδιωτική εμπειρία.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τους σχεδιασμούς μας για βιώσιμη ανάπτυξη, ένα έργο που ξεχωρίζει ανάμεσα σε άλλα, είναι η δημιουργία φωτοβολταϊκών πάρκων στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου που θα μας επιτρέψουν να εξοικονομούμε το 25% και 30% της ενέργειας που καταναλώνουν αντίστοιχα, για τα οποία ευελπιστούμε να έχουμε θετική κατάληξη τους επόμενους μήνες.

Ακόμη, προχωρούμε στην περαιτέρω υλοποίηση του έργου «Sense of place», με το οποίο, μέσα από μια σειρά από πρωτότυπες εικαστικές εγκαταστάσεις και παρεμβάσεις και στα δύο αεροδρόμια, φιλοδοξούμε να δίνουμε στους επιβάτες μια μοναδική αίσθηση του περιβάλλοντος, της ιστορίας, του πολιτισμού και των παραδόσεων της Κύπρου. Είναι ένα έργο που μας ενθουσιάζει και που συνεχίστηκε ακόμη και τους μήνες που τα αεροδρόμια ήταν κλειστά, μέρος του οποίου είναι ήδη ορατό στους επιβάτες που θα ταξιδέψουν αυτό το καλοκαίρι.

Ερ.: Ποιες οι μεγαλύτερες προκλήσεις για το επόμενο διάστημα;

Απ.: Μεγαλύτερη πρόκληση αυτή τη στιγμή είναι η υλοποίηση του πτητικού προγράμματος όπως αυτό έχει σχεδιαστεί από τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς η επισφαλής επιδημιολογική εικόνα σε διεθνές επίπεδο συχνά ανατρέπει τους όποιους σχεδιασμούς, φέρνοντας ακύρωση ή αναστολή πτήσεων.

Περισσότερο μακροπρόθεσμη πρόκληση παραμένει η ανάκτηση της συνδεσιμότητας και της αεροπορικής κίνησης που είχαμε καταγράψει το 2019, κάτι που όμως θα πάρει δύο με τρία χρόνια περίπου.

Πρόκειται για ένα δύσκολο έργο, για το οποίο απαιτείται η συλλογική προσπάθεια και εμπλοκή όλων ανεξαιρέτως των φορέων του κλάδου γιατί όλα εξαρτώνται από τη δημιουργία ζήτησης και προσέλκυσης ικανοποιητικού τουριστικού ρεύματος.

Της Γεωργίας Χαννή