You are here

Π. Αλεξάνδρου: Να μην δοθούν οι άδειες για νέες μαρίνες

22/05/2022 06:00

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Kition Ocean Holdings Πάνος Αλεξάνδρου, σε συνέντευξη στη StockWatch, εξηγεί γιατί πιστεύει ότι θα πρέπει για την ώρα να παγώσουν οποιεσδήποτε άδειες για νέες μαρίνες. 

Τονίζει ότι παρά τα προβλήματα που δημιουργεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, η εταιρεία έχει κλείσει ήδη κάποιες συμφωνίες για νέα δρομολόγια κρουαζιερόπλοιων τα οποία από το 2023 θα κάνουν δυναμικά την παρουσία τους στο λιμάνι Λάρνακας.

Παραθέτει τις προτεραιότητες της εταιρείας και εξηγεί γιατί η πολιτική της εταιρείας είναι ότι η μαρίνα θα πρέπει να είναι ανοικτή για το κοινό.

Αναφέρεται στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη εντός του χερσαίου χώρου της μαρίνας τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν τον ερχόμενο μήνα, ενώ θα ξεκινήσει και η αναβάθμιση της ιστορικής αποβάθρας η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του χρόνου.

Στη συνέντευξη του στη StockWatch, ο CEO της Kition Ocean Holdings Πάνος Αλεξάνδρου, αναφέρθηκε στα προβλήματα που έχουν προκύψει από τους υφιστάμενους ένοικους της μαρίνας αλλά και τις παρεμβάσεις που γίνονται από άτομα ή οργανισμούς για τις εργασίες του λιμανιού, οι οποίοι δημιουργούν αχρείαστο θόρυβο.

Σύμφωνα με τον κ. Αλεξάνδρου η εταιρεία ακολουθώντας το χρονοδιάγραμμα του master plan προωθεί τη διαδικασία για εξεύρεση επενδυτών για τα δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων που θα αναβαθμίσουν το κέντρο της πόλης.

Η συνέντευξη

Ερ.: Στη μαρίνα της Λάρνακας πόσα σκάφη φιλοξενούνται σήμερα;

Απ.: Φιλοξενούμε γύρω στα 350 σκάφη, μικρά και μεγάλα.

Ερ.: Ποιο είναι το προφίλ των πελατών σας αυτή τη στιγμή;

Απ.: Το 60% των ιδιοκτητών των σκαφών που βρίσκονται σήμερα στη μαρίνα Λάρνακας είναι κύπριοι οι οποίοι βρίσκονται πολλά χρόνια στη μαρίνα γι’ αυτό την αγαπούν και την αισθάνονται δική τους. Το γεγονός αυτό μας χαροποιεί εμάς διότι οι κύπριοι θα φέρουν τις οικογένειες τους, θα επισκεφθούν τα εστιατόρια, τα καφέ, αργότερα ίσως επενδύσουν κιόλας στη μαρίνα, όμως αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε κάποια προβλήματα τα οποία ευελπιστούμε ότι με καλή θέληση και από τις δύο πλευρές θα τα επιλύσουμε.

Ερ.: Ποια προβλήματα εννοείτε;

Απ.: Η μαρίνα Λάρνακας από την ίδρυση της λειτουργούσε με ένα συγκεκριμένο τρόπο ο οποίος σήμερα θα αλλάξει. Η μαρίνα θα σουλουπωθεί, θα διορθωθεί, όμως θα πρέπει και οι κάτοχοι των σκαφών να αλλάξουν νοοτροπία και να ακολουθήσουν τα νέα δεδομένα όπως διαμορφώνονται.  

Η κοινοπραξία Kition Ocean Holdings είναι αποφασισμένη να ρίξει χρήματα για να αναβαθμίσει τη μαρίνα, όμως αυτό θα πρέπει να το αντιληφθούν και οι ιδιοκτήτες των σκαφών. Λέγοντας αυτό δεν σημαίνει ότι θα πετάξουμε έξω τους υφιστάμενους ιδιοκτήτες των σκαφών, η πρόθεση μας δεν είναι να πετάξουμε έξω κανένα. Αντίθετα, ο στόχος μας είναι να τους κρατήσουμε και να τους μεταφέρουμε στο σωστό χώρο διότι δεν μπορεί ένα σκάφος επτά μέτρων να βρίσκεται στο χώρο που είναι για σκάφη είκοσι μέτρων. Δηλαδή να δίνεις ενοίκια για επτά μέτρα και να κρατάς χώρο για 20 μέτρα σκάφος. Επίσης θα πρέπει να κατανοήσουν ότι θα επωμισθούν και κάποια έξοδα όπως για παράδειγμα το νερό που χρησιμοποιούν, δεν θα το πληρώνει πλέον το κράτος.

Επίσης προτείνουμε να βγάλουν τα σκάφη τους από τη θάλασσα διότι θεωρούμε ότι δεν αξίζει να βρίσκεται ένα σκάφος πέντε μέτρα μέσα στο νερό και να υφίσταται φθορά. Θα το βγάλουμε έξω, θα το καθαρίσουμε, θα το βάψουμε και όταν πρόκειται να έρθει ο ιδιοκτήτης να μας τηλεφωνεί και εμείς θα του το έχουμε έτοιμο να βγει ανοικτά στη θάλασσα. Θα πρέπει να αντιληφθούν ότι σήμερα έχουν να κάνουν με ένα σοβαρό διαχειριστή ο οποίος θα τους παρέχει αναβαθμισμένες υπηρεσίες και σέρβις και ότι οποιαδήποτε ώρα θα είναι στη διάθεση τους να ακούσει τις απόψεις τους.

Ερ.: Στο λιμάνι έχουν δημιουργηθεί παρόμοια ή άλλα προβλήματα;

Απ.: Ναι, και στο λιμάνι έχουν προκύψει κάποια θέματα διότι επεμβαίνουν άτομα και οργανισμοί που δεν θα έπρεπε διότι δεν έχουν θέση και λόγο στη λειτουργία του λιμανιού και προκαλούν αχρείαστο θόρυβο και προβλήματα χωρίς λόγο.

Ερ.: Η εκτίμηση σας είναι ότι θα αναπτυχθεί ένας υγιής ανταγωνισμός με το λιμάνι Λεμεσού, ή νομίζετε ότι είναι νωρίς για να εκφράσετε άποψη;

Απ.: Πιστεύουμε ότι θα αναπτυχθεί υγιής ανταγωνισμός, άλλωστε γι’ αυτό η κυβέρνηση ανέθεσε σε επενδυτή το λιμάνι Λάρνακας για να αναπτυχθεί ένας σωστός ανταγωνισμός. Να σημειώσω επίσης ότι εμείς δεν θα προσφέρουμε κάποιες υπηρεσίες και αντίστοιχα υπάρχουν και υπηρεσίες που δεν τους συμφέρει να έρθουν στο λιμάνι Λάρνακας.

Πάντως το θετικό είναι ότι είναι διαφορετική η δομή των δύο λιμανιών. Το λιμάνι Λεμεσού είναι πιο κοντά με την Ευρώπη και εμείς πιο κοντά με τη Μέση Ανατολή και την Ασία.  Τώρα εάν υπάρχουν κρουαζιερόπλοια τα οποία έρχονται στην Κύπρο και θα συνεχίσουν να πάνε είτε στο Ισραήλ, είτε στο Λίβανο, είτε στην Αίγυπτο τότε μπορεί να προτιμήσουν να έρθουν στο λιμάνι τις Λάρνακας ή να επιλέξουν ανάλογα με τις υπηρεσίες που προσφέρει το λιμάνι, την υποδομή του και την επαφή που έχει με την πόλη.

Ερ.: Με τη μαρίνα Αγίας Νάπας μπορεί να αναπτυχθεί αθέμιτος ανταγωνισμός;

Απ.: Όχι δεν νομίζω διότι το πελατολόγιο μας θα είναι διαφορετικό.

Ερ.: Εκτιμάτε ότι η Κύπρος σηκώνει πέντε μαρίνες, όπως ήταν το πρωταρχικό πλάνο της κυβέρνησης να παραχωρήσει άδεια για πέντε μαρίνες;

Απ.: Νομίζω πως όχι, σε αυτή τουλάχιστον τη χρονική συγκυρία θα πρέπει να γίνει μια παύση για κάποιο χρονικό διάστημα ώστε να κτιστεί η υποδομή και το πελατολόγιο των υφιστάμενων μαρίνων, να καταστούν βιώσιμες και σε μερικά χρόνια να δημιουργηθούν νέες μαρίνες. Να σημειώσουμε ότι στη Λεμεσό πέραν της μαρίνας Λεμεσού υπάρχει και η πιο μικρή η St Raphael Marina. Υποστήριξε, εντούτοις ότι μεταξύ των μεγάλων μαρίνων θα πρέπει να δημιουργηθούν μικρά αλιευτικά καταφύγια και αποβάθρες πρόσδεσης των σκαφών ούτως ώστε να δημιουργηθεί υποδομή και να εδραιωθεί η Κύπρος ως yachting destinations

Ερ.: Έχετε αναφέρει ότι το πελατολόγιο μιας μαρίνας στην πλειοψηφία του θα πρέπει να προέρχεται από την ίδια τη χώρα. Μπορείτε να εξηγήσετε τους λόγους;

Απ.: Για να λειτουργεί σωστά μια μαρίνα θα πρέπει το 60% με 70% των σκαφών που φιλοξενεί να είναι από την ίδια τη χώρα. Στην περίπτωση μας από την Κύπρο. Για παράδειγμα εάν η μαρίνα Λεμεσού έχει 600 σκάφη, η μαρίνα Λάρνακας 600 σκάφη και άλλα 600 η μαρίνα Αγίας Νάπας και 200 η St. Raphael Marina τότε οι περίπου 1400 ιδιοκτήτες σκαφών θα πρέπει να είναι από την Κύπρο και το ερώτημα που τίθεται είναι που θα βρεθούν τόσο ιδιοκτήτες στην εγχώρια αγορά;

Ερ.: Επανερχόμαστε στο λίφτινγκ που βρίσκεται σε εξέλιξη στη μαρίνα Λάρνακας. Πως προσχωρούν τα έργα;

Απ.: Για την ώρα προχωρούμε με την ενδιάμεση αναβάθμισης της μαρίνας απομακρύνοντας όλα τα ξεχασμένα αντικείμενα όπως σκουριασμένους σωλήνες, παλιά καλώδια και άλλα πεταμένα αντικείμενα που υπήρχαν σε διάφορους χώρους.  Γενικά διορθώνουμε την υποδομή του χερσαίου χώρου της μαρίνας, τα κτήρια, τους χώρους πρασίνου, καθαρίσαμε ήδη παντού και το εσωτερικό της μαρίνας φαίνεται πλέον από το δρόμο.

Επίσης ρίξαμε κάτω το υποστατικό της ΠΟΝΑΘΑ και στο συγκεκριμένο χώρο θα δημιουργήσουμε ένα ωραίο ανοικτό χώρο για εκδηλώσεις ο οποίος αναμένουμε να είναι έτοιμος μέχρι τέλος Ιουνίου. Δημιουργούμε επίσης συγχρόνους χώρους στάθμευσης με σύστημα ασφαλείας και σύντομα θα ανοίξουμε το κάγκελο απέναντι από την αστυνομία για να μπορούν να έρχονται πεζοί οι πολίτες ή με αυτοκίνητα.  Η μαρίνα θα πρέπει άμεσα να ανοίξει τις πόρτες της προς το κοινό. Στα σχέδια είναι ο δρόμος των Φοινικούδων να επεκταθεί και να αποτελέσει μια φυσική συνέχεια του δρόμου που θα οδηγεί προς τη μαρίνα, περπατώντας κάποιος να καταλήγει μέσα στη μαρίνα.

Ερ.: Τα έργα στην αποβάθρα προγραμματίζονται και αυτά για φέτος;

Απ.: Αρχές Ιουνίου θα ξεκινήσουμε κάποιες διορθωτικές εργασίες πάνω στην αποβάθρα η οποία θα πρέπει να αναβαθμιστεί και να ανοίξει και αυτή για το κοινό. Ο κόσμος να περπατά στην αποβάθρα και να βλέπει την πρόοδο του έργου. Στα άμεσα σχέδια της αναβάθμισης της αποβάθρας είναι και η δημιουργία καφετέριας, χώροι για παιχνίδι, παγκάκια και νέος φωτισμός. Η διόρθωση των δύο φάρων και του γερανού ο οποίος θα καταστεί το σήμα κατατεθέν για τη μαρίνα ενώ στο χώρο του ναυτοπροσκοπικού συνδέσμου θα δημιουργηθεί εκθεσιακός χώρος με πλούσιο φωτογραφικό υλικό για την ιστορία του λιμανιού, της μαρίνας και της ιστορικής αποβάθρας της Λάρνακας.

Ερ.: Τα σκάφη αναψυχής που βρίσκονται κατά μήκος της αποβάθρας θα παραμείνουν;

Απ.: Για την ώρα θα παραμείνουν εκεί ώστε να δουλέψουν φέτος μετά από δύο χρόνια που παρέμειναν καθηλωμένα λόγω της πανδημίας αλλά όταν οργανωθεί η λεγόμενη λίμνη της μαρίνας θα μεταφερθούν.

Ερ.: Τα πλάνα της εταιρείας για τα ξενοδοχεία που βρίσκονται;

Απ.: Κατ’ αρχήν να πούμε ότι το master plan της εταιρείας μας περιλαμβάνει δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων. Ένα Lifestyle Hotel και ένα Business Hotel. Βλέποντας την ανάγκη για αναβάθμιση του δρόμου των Φοινικούδων και του κέντρου της πόλης αποφασίσαμε να τρέξουμε το Lifestyle Hotel, το οποίο θα ανεγερθεί στην είσοδο της μαρίνας και θα αποτελείται από δύο κτήρια ένθεν και ένθεν της εισόδου τα οποία θα ενώνονται από ψηλά με μια γέφυρα ενώ από τη μια πλευρά του κτηρίου θα υπάρχουν καταστήματα.

Ερ.: Στο θέμα του μάρκετινγκ έχετε κάνει επαφές με ξένους επενδυτές. Τι διαπιστώνεται μέχρι στιγμής, υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές να επενδύσουν στη μαρίνα;

Απ.: Όσον αφορά τα ξενοδοχεία ξεκινούμε τη διαδικασία της προετοιμασίας του μάρκετινγκ για να προσελκύσουμε τις σωστές εταιρείες ξενοδοχείων, σωστούς επενδυτές και brunch. Απαιτείται όμως τεράστια δουλειά διότι η Λάρνακα δεν είναι και τόσο γνωστή στις ξένες αγορές, παρόλα αυτά έχουμε την καλή διάθεση και εμπειρία να τρέξουμε το έργο μας και να φέρουμε το ποθητό αποτέλεσμα.

Ερ.: Πόσο επηρεάζει ο πόλεμος την προσπάθεια σας;

Απ.: Σίγουρα μας επηρεάζει ο πόλεμος διότι κάθε χώρα προσπαθεί να αλλάξει τα δεδομένα και τις επιπτώσεις στη χώρα της, γι’ αυτό και η Κύπρος θα πρέπει να παίξει σωστά το ρόλο της ώστε να επηρεαστεί το λιγότερο δυνατόν από τις επιπτώσεις του πολέμου.

Όσον αφορά την εταιρεία μας να πω ότι ήδη οι προσπάθειες μας άρχισαν να αποδίδουν. Την περασμένη εβδομάδα φιλοξενήσαμε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο από το Ισραήλ και αναμένουμε και από την Αίγυπτο. Μέχρι στιγμής έχουμε κλείσει 24 κρουαζιερόπλοια. Ξεκινήσαμε δυναμικά τις διαπραγματεύσεις με διεθνείς εταιρείες κρουαζιερόπλοιων διότι χρειάζεται μεγάλη προεργασία για να δημιουργηθούν νέα δρομολόγια, ωστόσο ευελπιστούμε ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2023 να έχουμε μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Ως πρώτο στάδιο ξεκινήσαμε από το Ισραήλ, το Λίβανο και την Αίγυπτο και συνεχίζουμε με χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και τις Αραβικές χώρες.

Της Ηρώς Ευθυμίου