You are here

Α. Πανταζής: Θα επικρατήσουν ελάχιστες ασφαλιστικές

07/01/2020 06:35

Τα επόμενα χρόνια θα επικρατήσουν στην αγορά μόνο 3-4 μεσαίες ασφαλιστικές πέραν αυτών των τραπεζών, καθώς οι ρυθμιστικές, τεχνολογικές και καταναλωτικές απαιτήσεις θα αφήσουν πίσω τα παραδοσιακά μοντέλα λειτουργίας που ευδοκίμησαν τις προηγούμενες δεκαετίες, εκτιμά ο συνιδρυτής και εκτελεστικός διευθυντής της Hellas Direct, Αλέξης Πανταζής.

Η συνέντευξη

Ερ.: Πως αντιδρά σε αυτό το πλαίσιο ο σύγχρονος καταναλωτής;

Απ.: «Ο σημερινός καταναλωτής αντιδρά και ψάχνει κάτι διαφορετικό. Η Ηellas εξυπηρετεί 450 χιλ. καταναλωτές σε Ελλάδα και Κύπρο και η εταιρεία δεν σταματά να προσπαθεί σε ό,τι κάνει να μένει κοντά τους. Εστιάζουμε στη συμπεριφορά του καταναλωτή και εντοπίζουμε τις ανάγκες του για να του προσφέρουμε το καλύτερο προϊόν, στην καλύτερη τιμή με την καλύτερη εξυπηρέτηση», υποστηρίζει.

Ερωτηθείς κατά πόσο οι ασφαλιστικές εταιρίες προσαρμόζονται στις νέες εποπτικές και νομοθετικές ρυθμίσεις ο εκτελεστικός διευθυντής της Hellas Direct σημειώνει:

 «Στην Κύπρο έχουμε μία παράδοση στην αδυναμία εφαρμογής κανονισμών, ειδικά στον τομέα χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Και φυσικά ο κλάδος της ασφάλισης δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Όταν υιοθετήθηκαν οι κανονισμοί για την προώθηση της διαφάνειας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Κύπρος ακολούθησε τους δικούς της ρυθμούς. Αργήσαμε να υιοθετήσουμε το Solvency II, δεν ήμασταν κατάλληλα προετοιμασμένοι για την οδηγία IDD. Γενικότερα έχουμε την τάση να αντιδρούμε στα γεγονότα, αντί να τα προλαβαίνουμε».

Ο κ. Πανταζής αναφέρεται στο παράδειγμα της Olympic Insurance και επισημαίνει:

«Όταν ανακλήθηκε η άδειά της έμειναν μετέωροι περίπου 200 χιλ. πελάτες της και το αποτέλεσμα αυτό ήταν ενδεικτικό της νοοτροπίας που επικρατούσε. Έδειξε τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει σε κοινωνικό επίπεδο η ελλιπής εποπτεία και η προβληματική εφαρμογή ρυθμιστικών μέτρων. Αντίστοιχο παράδειγμα είναι το bail-out των τραπεζών το 2013. Πρέπει να μαθαίνουμε από αυτά τα επεισόδια και να προσαρμοζόμαστε στους σύγχρονους καιρούς». 

Διατυπώνει την άποψη ότι στο πλαίσιο του Solvency II, δεν είναι πλέον βιώσιμη μία αγορά με πάνω από 40 ασφαλιστικές εταιρείες με μέση παραγωγή €6 εκ. Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να λάβουν τα μέτρα τους και να το κάνουν γρήγορα, ώστε να προστατεύσουν τον καταναλωτή και τον φορολογούμενο».

Στηρίζουμε το Solvency II

Κληθείς να σχολιάσει κατά πόσο το πλαίσιο λειτουργίας εποτείας σε σχέση με την προστασία του καταναλωτή είναι ικανοποιητικό επισημαίνει:

 «Στην Hellas Direct είμαστε υπέρ του Solvency ΙΙ, είμαστε υπέρ της οδηγίας IDD, υπέρ του κανονισμού GDPR, γιατί τέτοια μέτρα προωθούν τη διαφάνεια – και αυτό κάνουμε κι εμείς από την πρώτη μέρα λειτουργίας μας. Θέλουμε κι άλλα τέτοια μέτρα. Θέλουμε να εφαρμόζονται και να ενημερώνεται για αυτά ο καταναλωτής, ώστε να ξέρει ποια είναι τα δικαιώματά του, ποιες είναι οι επιλογές του».

Σε ότι αφορά το κανονισμό IDD, που θεσπίστηκε πρόσφατα σε ολόκληρη την Ευρώπη ο κ. Πανταζής αναφέρει:

 «O εν λόγω κανονισμός ορίζει ουσιαστικά το προφανές - ότι δηλαδή οι καταναλωτές πρέπει να έχουν όλη την πληροφορία που χρειάζονται για αυτό που πρόκειται να αγοράσουν πριν το αγοράσουν. Πρέπει να γνωρίζουν ακριβώς ποιο είναι το κόστος και ποιο το κανάλι διανομής. Είναι δικαίωμα κάθε καταναλωτή να γνωρίζει αν το πρόσωπο που του προωθεί ένα ασφαλιστικό προϊόν ενεργεί για λογαριασμό του ή για λογαριασμό μίας ασφαλιστικής εταιρείας».

Διευκρινίζει ωστόσο ότι ο εν λόγω κανονισμός αφήνει κάτι απ’ έξω.

 «Δεν είναι υποχρεωμένος αυτός που προωθεί το ασφαλιστικό προϊόν να αποκαλύψει ποια είναι τα πραγματικά επίπεδα της προμήθειας με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να μην έχει όλη την εικόνα για το κόστος του προϊόντος. Στην Hellas Direct κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε να εξασφαλιστεί πλήρης διαφάνεια, σε όλους τους τομείς».

Παγκόσμιο φαινόμενο η ασφαλιστική απάτη

Ερωτηθείς κατά πόσο αντιμετωπίζεται η ασφαλιστική απάτη ο κ. Πανταζής εκφράζει την άποψη ότι η ασφαλιστική απάτη είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο δεν θα εξαλειφθεί εντελώς.

 «Πάντοτε θα υπάρχει ο τύπος που θα προσπαθεί να εξαπατήσει την ασφαλιστική εταιρεία, είτε σε ένα συμβάν με σωματικές βλάβες, είτε στήνοντας ένα τροχαίο ατύχημα, είτε μέσα από το πρόγραμμα ασφάλισης υγείας του».

Ερ.: Θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που δίνει η τεχνολογία για πάταξη αυτών των φαινομένων;

 Απ.: «Κατά την ταπεινή μου άποψη οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να αξιοποιήσουν τους τεράστιους όγκους δεδομένων που έχουν και τις δυνατότητες που τους δίνει η τεχνολογία. Κάτι αντίστοιχο με αυτό που κάνουν και οι εταιρίες πιστώσεων.  Αναπόφευκτα, τελικά, κάποια περιστατικά απάτης θα κοστολογηθούν και θα ενσωματωθούν με αυτόν τον τρόπο στα ασφάλιστρα που πληρώνει ο ίδιος ο καταναλωτής».

Ερ.: Η παρέμβαση της digital ασφάλισης πως θα διαμορφώσει το μέλλον της ασφάλισης;

Απ.: «Η ασφαλιστική αγορά θα προσαρμοστεί στον τρόπο που σκέφτεται ο σύγχρονος καταναλωτής. Και πλέον ο καταναλωτής δεν σκέφτεται μεμονωμένα «ασφάλεια αυτοκινήτου», «τέλη κυκλοφορίας», «service». Σκέφτεται αυτοκίνητο – με ό,τι αυτό σημαίνει για τα έξοδα του και τις υποχρεώσεις του. Με άλλα λόγια, σκέφτεται με τη λογική οικοσυστημάτων».

Ερ.: Και ο ρόλος των ασφαλιστικών εταιρειών πάνω σε αυτό το κομμάτι;

Απ.: «Oι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να παίξουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο ως προς αυτό. Ένα παράδειγμα είναι η εξυπηρέτηση που προσφέρει η εταιρεία μας στην Ελλάδα. Προσφέρουμε ασφάλεια αυτοκινήτου, αλλά έχουμε επίσης δημιουργήσει μία digital πλατφόρμα με πάνω από 1200 συνεργεία, για να μπορούμε να επικοινωνούμε με digital τρόπο με τα συνεργεία και να διαχειριζόμαστε μια ζημιά άμεσα, γρήγορα και με όσο λιγότερα έξοδα γίνεται».

Ο κ. Πανταζής αναφέρθηκε στην 24ωρη γραμμή άμεσης βοήθειας Emergency Line που διαθέτει η Hellas.

 «Όταν κάποιος μένει από βλάβη και μας καλεί για οδική βοήθεια, ένας συνεργάτης μας έχει ήδη ξεκινήσει για να τον παραλάβει. Προηγουμένως τον ρωτάμε σε ποιο συνεργείο θέλει να πάει και ενημερώνουμε ηλεκτρονικά το συνεργείο. Πριν φτάσει ο γερανός στον πελάτη μας, έχει ήδη φτάσει ο καφές που τον κερνάμε, μέσα από τη συνεργασία μας με το efood. Στην Αθήνα ο καφές φτάνει πιο γρήγορα από τον γερανό. Χωρίς την τεχνολογία, δεν θα μπορούσαμε να προσφέρουμε τέτοια εξυπηρέτηση. Αντίστοιχες υπηρεσίες θα εισάγουμε πολύ σύντομα και στην Κύπρο μέσω της Rescueline».

Ερ.: Και το επόμενο βήμα επένδυσης της εταιρείας σε αυτό το κομμάτι;

Απ.: «Δουλεύουμε με ιδρύματα του τραπεζικού κλάδου για να μπορούμε να προσφέρουμε χρηματοδότηση στο λεπτό.  Σκεφτείτε όλες αυτές τις δαπάνες που δεν καλύπτονται από την ασφάλεια, όπως οι βλάβες ή τα service, οι οποίες πολύ συχνά δυσκολεύουν τον οικονομικό προγραμματισμό των οδηγών».

Ερ.: Ο ασφαλιστικός τομέας και ειδικότερα ο γενικός κλάδος, «σηκώνουν» τόσες πολλές εταιρείες ή μήπως οι συγχωνεύσεις ασφαλιστικών εταιρειών θα είναι αναπόφευκτες;

Απ.: «Τα επόμενα χρόνια, θα διαμορφωθεί ένα πολύ διαφορετικό τοπίο στην ασφαλιστική αγορά. Πιστεύουμε ότι θα γίνουν συγχωνεύσεις και ότι θα εδραιωθούν οι πιο κερδοφόρες και υγιείς εταιρείες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις μας, στο μέλλον ολόκληρη η ασφαλιστική αγορά της Κύπρου θα αποτελείται από 10 με 15 ασφαλιστικές εταιρείες.

Και το πιο πιθανό είναι ότι δύο τράπεζες θα αξιοποιήσουν τις δυνατότητες διανομής που έχουν και με τις σωστές συνεργασίες θα αποκτήσουν μερίδιο αγοράς 20-25%.

Το αν θα αποφασίσουν τελικά να πουλήσουν τη συμμετοχή τους στις θυγατρικές τους δεν έχει τόση σημασία. Τις τράπεζες περισσότερο τις ενδιαφέρει να αυξήσουν τις πηγές εσόδων τους μέσα από τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων στους πελάτες τους.

Σε αυτό το νέο πλαίσιο, πιστεύουμε ότι θα ξεχωρίσουν και θα επικρατήσουν άλλες 3 με 4 ασφαλιστικές εταιρείες, μεσαίου μεγέθους ως προς το μερίδιο τους. Θα είναι οι ασφαλιστικές που θα έχουν επενδύσει στην τεχνολογία και θα έχουν υιοθετήσει μία διαφορετική, σύγχρονη προσέγγιση στον καταναλωτή.

Σε αυτές τις συνθήκες, οι περισσότερες από τις μικρότερες εταιρείες δεν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να συνεχίσουν ως πλήρως ρυθμιζόμενες ασφαλιστικές εταιρείες. Θα μετατραπούν σε πρακτορεία-μεσάζοντες για μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες. Ή θα διαλέξουν να αποχωρήσουν εντελώς από την ασφαλιστική αγορά.

Ερ: Τι άλλο επιφυλάσσει το 2020 για τους συνεργάτες και πελάτες της Hellas Direct;

Η Hellas Direct ξεκίνησε πρόσφατα την ασφάλεια κατοικίας στην Κύπρο σε συνεργασία με τη Swiss Re, έναν από τους μεγαλύτερους αντασφαλιστές παγκοσμίως, και τη Revolut, την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εναλλακτική τράπεζα στην Ευρώπη.

Οι τρεις εταιρίες εισήγαγαν ένα ευρύ φάσμα καινοτομιών στην κυπριακή αγορά, όπως τη δυνατότητα αγοράς ασφάλισης με την ημέρα, τον άμεσο διακανονισμό των απαιτήσεων και την επιστροφή ημερήσιων μικρο-πληρωμών σε καταναλωτές που δεν είχαν ζημιά.

Με βάση τις εκθέσεις φερεγγυότητας για το 2018 η Hellas Direct διαθέτει κεφαλαιακή ευρωστία και ο δείκτης φερεγγυότητας της βρίσκεται πάνω από το 100% που καθορίζει το εποπτικό όριο με 249,26% και κεφάλαια €9,7 εκ.

Του Λεύκου Χρίστου