You are here

Σ. Καραμοντάνης: Η Κύπρος χρειάζεται πέντε μαρίνες

12/07/2019 06:03

Τη θέση ότι για να καταστεί η Κύπρος ναυτικός προορισμός και συγχρόνως να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν της, θα πρέπει να κατασκευαστούν και οι πέντε μαρίνες, όπως ανέδειξε η μελέτη που διενεργήθηκε το 1996, εκφράζει ο διευθύνων σύμβουλος της Makronisos Marina Ltd Σταύρος Καραμοντάνης.

Σε συνέντευξη του στη StockWatch ο κ. Καραμοντάνης μιλά για το φιλόδοξο έργο της Makronisos και για τις πολύπλευρες θετικές επιδράσεις που αναμένεται να έχει για την ευρύτερη περιοχή.  Αναφέρει ότι μέχρι το τέλος του έτους θα είναι έτοιμα κάποια από τα έργα υποδομής και μέχρι το 2021, το οικιστικό μέρος.

Αναλύοντας το προφίλ των αγοραστών, οι οποίοι μέχρι στιγμής αγόρασαν το 85% των διαμερισμάτων του ανατολικού πύργου, επισημαίνει ότι, αν και έχει πουλήσει διαμερίσματα και επαύλεις στο πλαίσιο του προγράμματος των πολιτογραφήσεων, η μαρίνα δεν βασίζεται στις πωλήσεις διαβατηρίων.

Ο κ. Καραμοντάνης τα βάζει επίσης με τις αρχές διότι όπως υποστηρίζει η διαδικασία που ακολουθούν για έγκριση νέων επενδυτών οι οποίοι θα φέρουν τα λεφτά τους στην Κύπρο είναι πολλές φορές υπερβολικά αυστηρή, σε σημείο που προκαλεί δυσαρέσκεια στους επενδυτές με αποτέλεσμα να εγκαταλείπουν την Κύπρο για άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς.

Χαρακτηρίζει το project της μαρίνας Αγίας Νάπας στολίδι για την επαρχία Αμμοχώστου, ενώ εκτιμά ότι η οικιστική ανάπτυξη του έργου θα ανεβάσει τις τιμές των ακινήτων της περιοχής προς όφελος των υφιστάμενων αγοραστών ακινήτων.

Αναφερόμενος στην πορεία του έργου εξέφρασε αισιοδοξία ότι θα πετύχουν τον στόχο που έχουν θέσει για ολοκλήρωση του έργου εντός του 2021. Είπε επίσης ότι η πρώτη φάση του έργου που αφορά την κατασκευή της μαρίνας και όλων των απαραίτητων υποβοηθητικών υποδομών θα παραδοθεί προς το τέλος του 2019.

Ερ.: Πώς πάει το project της μαρίνας; Πώς προχωρούν τα κατασκευαστικά έργα; Θα επιτευχθεί ο στόχος του 2021;

Απ.: Προχωρούμε σύμφωνα με τον στόχο που έχουμε θέσει γι’ αυτό εκτιμώ ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα το έργο θα έχει ολοκληρωθεί το 2021.

Εντός του οράματος μας πιστεύω ότι είναι και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης, η οποία ονομάζεται μαρίνα και επικεντρώνεται στο θαλασσινό κομμάτι του project.  Περιλαμβάνει όλα τα κατασκευαστικά έργα εντός της θαλάσσης μαζί με όλες τις αναγκαίες υποδομές που απαιτούνται για να δουλέψει η μαρίνα.

Εκτιμώ ότι προχωρούμε στη βάση του χρονοδιαγράμματος γι’ αυτό ευελπιστώ ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα είναι σε λειτουργία.

Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης θα μπορούμε να δεχθούμε τα πρώτα σκάφη. Θα είναι έτοιμες όλες οι υποδομές ώστε να παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες όπως νερό, ρεύμα, διαδίκτυο, στα σκάφη που θα ελλιμενίζονται στη μαρίνα. Θα είναι επίσης έτοιμες και όλες οι υποστηρικτικές υπηρεσίες καθώς και το κυβερνητικό κτήριο στο οποίο θα στεγάζεται η λιμενική αστυνομία, το τελωνείο, και η υπηρεσία αλλοδαπών και μετανάστευσης.

Υπολογίζουμε επίσης ότι θα είναι έτοιμο και ένα μεγάλο μέρος της εμπορικής ανάπτυξης μέχρι το τέλος του 2019 με χρονικό ορίζοντα το Μάρτιο του 2020 να ολοκληρωθεί ολόκληρη η εμπορική ζώνη.

Ταυτόχρονα όμως θα συνεχίζονται οι εργοληπτικές εργασίες, δηλαδή οι δύο πύργοι και η υπόλοιπη οικιστική ανάπτυξη, έχοντας πάντα όμως γνώμονα την ασφάλεια των εργαζομένων, επισκεπτών και ενοίκων που θα βρίσκονται αγκυροβολημένοι στη μαρίνα μας.  Το κομμάτι της εμπορικής ανάπτυξης με βάση τη συμφωνία με το κράτος είναι μόνο προς ενοικίαση.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι η ανάπτυξη είναι αποτέλεσμα συνεταιρισμού μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Αρά είμαστε συνέταιροι με το δημόσιο και θέλω να το τονίσω αυτό για να παίρνουν τα μηνύματα και οι φίλοι στις διάφορες κυβερνητικές υπηρεσίες.  Η διαφορά όμως είναι ότι το κράτος για να αποφύγει το οικονομικό βάρος της επένδυσης μετέφερε το οικονομικό ρίσκο σε εμάς, παρέχοντας μας τη διαχείριση του έργου για 50 χρόνια με τη δυνατότητα ο επενδυτής εάν επιθυμεί να αιτηθεί για ανανέωση του συμβολαίου.

Η συμφωνία για την οικιστική ανάπτυξη προνοεί τη διαχείριση για 125 χρόνια.

Ερ.: Τί σημαίνει για την τουριστική ανάπτυξη της Αγίας Νάπας η μαρίνα;

Απ.: Κατ’ αρχάς δημιουργείται ένα έργο στολίδι για στην επαρχία Αμμοχώστου. Είναι το πρώτο έργο αυτής της εμβέλειας το οποίο συνδυάζει την οικονομική και τουριστική ανάπτυξη. Θα συμβάλει στην περαιτέρω αναβάθμιση της περιοχής και στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.

Ήδη δίπλα από τη μαρίνα κτίζονται και άλλες υψηλού επιπέδου αναπτύξεις.

Ερ.: Στην Κύπρο τα επόμενα χρόνια θα έχουμε πέντε μαρίνες εάν τελικά αδειοδοτηθούν όλες οι αιτήσεις. Πόσες μαρίνες μπορεί να είναι βιώσιμες στην Κύπρο;

Απ.: Σύμφωνα με μελέτη που είχε διενεργηθεί το 1996,στην Κύπρο μπορούν να δημιουργηθούν πέντε μαρίνες.

Χωρίς πολλές μαρίνες δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε ναυτικό τουρισμό αλλά ούτε και να αναβαθμίσουμε το τουριστικό προϊόν της Κύπρου.

Αν βάλουμε τα πράγματα σε σειρά προτεραιότητας πιστεύω ότι η πιο σημαντική μαρίνα που πρέπει να υλοποιηθεί είναι αυτή της Πάφου.

Διότι οι ναυτικοί όταν ταξιδεύουν δεν είναι όπως τα αυτοκίνητα που μπορεί ένας οδηγός να σταματήσει ανά πάσα στιγμή όπου θέλει.  Στη θάλασσα δεν έχεις αυτή την πολυτέλεια. Από την άλλη οι αποστάσεις είναι μεγάλες και η ταχύτητα με την οποία καλύπτει ένας ναυτικός αυτές τις αποστάσεις δεν είναι όπως του αυτοκινήτου. Ένα ιστιοφόρο για να πάει από τη Λάρνακα στην Αγία Νάπα που είναι περίπου 27 ναυτικά μίλια θέλει έξι ώρες, άρα στον ναυτικό τουρισμό πρέπει να υπάρχει για ασφάλεια αλλά και για ψυχολογικούς λόγους, λιμάνι. Το σκάφος θα πρέπει να πιάσει λιμάνι, όπως λέμε.

Η Πάφος είναι το σημείο εισόδου από τη δυτική πλευρά του νησιού, για να εισέλθει κάποιος και μετά να φύγει και να πάει διακοπές στα ελληνικά νησιά, στα νότια παράλια της Τουρκίας, στην Αίγυπτο και άλλες χώρες.

Άρα βλέπουμε πόσο σημαντική είναι η μαρίνα της Πάφου, όπως και η μαρίνα στην ανατολική πλευρά. Δηλαδή η δική μας μαρίνα ή αυτή του Παραλιμνίου οι οποίες θα εξυπηρετούν την ανατολική μεσόγειο.

Μετά έχουμε τη Λεμεσό η οποία λειτουργεί και είναι επίσης πολύ σημαντική. 

Δυστυχώς οι μαρίνες Πάφου και Λάρνακας μέχρι στιγμής προσκρούουν σε διάφορα γραφειοκρατικά προβλήματα ή προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη συμφωνία με τους υποψήφιους επενδυτές.

Άρα οι μαρίνες θεωρούνται συμπληρωματικές για εμάς και επιβάλλεται να κατασκευαστούν εάν θέλουμε να καταστεί η Κύπρος ναυτικός προορισμός και να προσελκύει ποιοτικό τουρισμό. Μετά εναπόκειται στην κάθε μαρίνα ξεχωριστά να προσφέρει τις σωστές υπηρεσίες για να διαφοροποιήσει το προϊόν της από τις άλλες.

Να συμπληρώσω ακόμη ότι λειτουργεί υπέρ εμάς των ναυτικών η μικρή απόσταση που υπάρχει μεταξύ της μαρίνας Παραλιμνίου και της μαρίνας Αγίας Νάπας.

Ερ.: Σε ποιο βαθμό η μαρίνα χρηματοδοτείται από προπωλήσεις;

Απ.: Βάσει του επιχειρηματικού πλάνου μας το ένα τρίτο της μαρίνας χρηματοδοτείται από πωλήσεις, ένα τρίτο από ίδια κεφάλαια και ένα τρίτο από δανειοδότηση από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.  Ομολογώ ότι αυτή τη στιγμή λόγω των πολύ καλών πωλήσεων που έχουμε, τα ίδια κεφάλαια και οι πωλήσεις έχουν μέχρι σήμερα καλύψει όλες τις ανάγκες μας. Έχει ήδη πουληθεί το 85% της οικιστικής ανάπτυξης. 

Ερ.: Πώς αναμένεται να κινηθούν οι τιμές των οικιών και διαμερισμάτων που πωλούνται στη μαρίνα τα επόμενα χρόνια;

Απ.: Οι τιμές όσον προχωρά το έργο στην ολοκλήρωση του έχουν μια αυξητική τάση προς όφελος των επενδυτών που μπαίνουν στο έργο. Είναι το λεγόμενο capital appreciation το οποίο προέρχεται όχι μόνο από την πορεία ολοκλήρωσης του έργου αλλά και επειδή η επαρχία Αμμοχώστου, αν και ήταν πρώτη στην τουριστική ανάπτυξη, ήταν εντούτοις τελευταία στις αναπτύξεις.

Σήμερα με τη δημιουργία μεγάλων επενδύσεων άρχισε να δημιουργείται μια γενικότερη ζήτηση στην επαρχία. Μάλιστα όπως καταγράφεται από τα στατιστικά στοιχεία η περιοχή Αμμοχώστου έχει τη μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις ακινήτων.

Άρα θεωρώ ότι η μαρίνα Αγίας Νάπας θα συμβάλει στην αύξηση των τιμών των ακινήτων προς όφελος των επενδυτών που αγοράζουν τα οικιστικά τους project.

Ερ.: Ποιό το προφίλ των αγοραστών της μαρίνας;

Απ.: Διεθνές. Και εξηγώ τι εννοώ. Κατ’ αρχήν να πω ότι η μαρίνα δεν βασίζεται στις πωλήσεις των διαβατηρίων παρ’ όλο που έχουμε αγοραστές στο πλαίσιο του προγράμματος των πολιτογραφήσεων.

Το έργο είναι ένας προορισμός που προσφέρει εμπειρία και ένα lifestyle. Ο στόχος μας είναι συγκεκριμένος, σε αυτούς που θέλουν το lifestyle, αυτοί που επιθυμούν να έχουν ένα ωραίο διαμέρισμα ή σπίτι σε ένα περιβάλλον μαρίνας και αυτοί που τους αρέσει να έχουν το σκάφος τους στη μαρίνα και θέλουν να έχουν και ένα διαμέρισμα ή σπίτι στη μαρίνα.

Αυτός είναι ο στόχος μας ο οποίος μας διαφοροποιεί από όλες τις άλλες αναπτύξεις εντός των πόλεων. Πρόκειται για μια από τις επιτυχίες του έργου, γι’ αυτό οι δύο επενδυτές, τόσο η οικογένεια Καραμοντάνη όσο και η οικογένεια του αιγύπτιου επενδυτή, Naguib Sawiris, είδαν αυτό το κενό της αγοράς και επέλεξαν να κατασκευάσουν την ανάπτυξη στη συγκεκριμένη περιοχή η οποία είναι από τις πιο όμορφες περιοχές της Κύπρου.

Μεταξύ των αγοραστών μας είναι και κύπριοι και μπορώ να πω τώρα ότι άρχισε να ανεβαίνει το ποσοστό. Έχουμε ρώσους οι οποίοι ζουν στη Λεμεσό και έχουν ήδη αποκτήσει κυπριακά διαβατήρια αλλά λατρεύουν την επαρχία Αμμοχώστου λόγω της θάλασσας και αγοράζουν ως δεύτερο σπίτι ή εξοχικό στη μαρίνα, Λιβανέζους, Αιγύπτιους από την πλευρά του συνέταιρου επενδυτή που προωθεί τη μαρίνα, και ευρωπαίους. Γενικά έχουμε ένα ωραίο μείγμα ξένων αγοραστών

Ερ.: Πώς επηρεάζεται η ρωσική αγορά από την αυστηρότητα που επιδεικνύουν οι εποπτικές αρχές στον τραπεζικό και ευρύτερο χρηματοοικονομικό τομέα;

Απ.: Οι εποπτικές αρχές δεν έχουν στιγματίσει χώρες. Αντίθετα θα έλεγα σωστά άλλαξαν το σύστημα και είναι πιο αυστηροί για όλες τις χώρες, είτε είναι από την Ευρώπη ή τρίτες χώρες.

Σίγουρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει ήδη μια ενιαία εποπτική αρχή γι’ αυτό έγινε και στις τρίτες χώρες και δεν είναι μόνο η Ρωσία, είναι η Αμερική, η Αφρική, η Μέση Ανατολή και η Ασία, άρα δεν εστιάζεται στους ρώσους.

Οι εποπτικές αρχές κάνουν σωστά αυτό που κάνουν. Στην Κύπρο όμως θεωρώ ότι υπάρχει και μια δόση υπερβολής στη διαδικασία έγκρισης νέων επενδυτών οι οποίοι θα φέρουν τα λεφτά τους στην Κύπρο. Στην Κύπρο πάντα είμαστε ή του ύψους ή του βάθους. Αυτό δεν βοηθά στο σωστό έλεγχο. Παν μέτρο άριστο, διότι υπάρχουν περιπτώσεις που μέσω αυτών των διαδικασιών εξαγριώνονται οι επενδυτές και εγκαταλείπουν την Κύπρο. Δυστυχώς διώχνουν τους σωστούς επενδυτές και πάνε σε άλλες χώρες.

Ερ.: Ποια τα επόμενα βήματα του ομίλου Καραμοντάνη;

Απ.: Ο όμιλος Καραμοντάνη συμμετέχει στην επένδυση με ποσοστό 20%. Πέραν τούτου, όμως, υπάρχουν πλάνα για άλλες αναπτύξεις μαζί με τον Αιγύπτιο επενδυτή και στην επαρχία Αμμοχώστου αλλά και σε άλλες περιοχές.

Και θα ήθελα να επισημάνω ότι ο Naguib Sawiris αγαπά την Κύπρο, ερχότανε συχνά σε νεαρή ηλικία. Δεν πρόκειται για έναν ευκαιριακό επενδυτή, ήρθε στην Κύπρο για να κάνει πολλά όπως δήλωσε ο ίδιος και το αποδεικνύει εμπράκτως. Άρα τα πλάνα μας είναι ότι θα συνεχίσουμε τις αναπτύξεις με σωστά βήματα και όχι βιαστικά.

Της Ηρώς Ευθυμίου