You are here

Σταυράκης: Εκτός επιτήρησης μέχρι το 2013

11/01/2010 08:29
Ορίζοντα τριετίας θέτει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για περιορισμό του ελλείμματος σε επίπεδα κάτω του 3%, ποντάροντας στην υλοποίηση των εξαγγελθέντων μέτρων ύψους €500 εκ. Σε συνέντευξη του στη StockWatch, ο υπουργός Οικονομικών, Χαρίλαος Σταυράκης, οριοθετεί τους δημοσιονομικούς στόχους της κυβέρνησης και αναλύει τα μέτρα που ανακοίνωσε πρόσφατα στα πλαίσια των προσπαθειών για δημοσιονομική εξυγίανση. Αναλύει τον τρόπο με τον οποίο το Κτηματολόγιο δύναται να επικαιροποιήσει τις τιμές ακινήτων σε πενήντα περιοχές της ελεύθερης Κύπρου και αποκαλύπτει την πρόθεση του κράτους να κάνει αυτή την άσκηση σε τακτά χρονικά διαστήματα. Μιλά επίσης για τη μεταρρύθμιση του συστήματος δημοσίων συντάξεων και απορρίπτει τα περί παγοποίησης των προσαυξήσεων για υψηλόμισθους. Εκφράζει τη λύπη του για την τροπή που έλαβε η συζήτηση των μέτρων που εξήγγειλε η κυβέρνηση και δηλώνει κουρασμένος από τη συνεχή αντιπαράθεση μέσω των ΜΜΕ για θέματα οικονομίας.

Της Ηρώς Ευθυμίου

Ερ: Κύριε υπουργέ, τι σας έκανε περισσότερη εντύπωση από τις αντιδράσεις στα μέτρα που προτείνατε;

Απ.:
Με λύπησε το γεγονός ότι ενώ είχε διεξαχθεί μια χρήσιμη συζήτηση με τους εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων και τους κοινωνικούς εταίρους κατά την παρουσίαση των έξι διαφορετικών μέτρων που εκπόνησε το υπουργείο Οικονομικών για βελτίωση των δημόσιων οικονομικών, την άλλη ημέρα ξεκίνησε μια απίστευτη επίθεση η οποία επικεντρώθηκε μόνο σε ένα μέτρο.

Και με τρόπο, μάλιστα, που δεν ανταποκρινότανε στα όσα είχαν λεχθεί κατά τη διάρκεια της σύσκεψης

Η επίθεση στρέφεται εναντίον της πρότασης η οποία προνοεί την αναπροσαρμογή των τελών της ακίνητης ιδιοκτησίας σε πιο πρόσφατες τιμές αντί αυτές του 1980 που ισχύει σήμερα, οι λεπτομέρειες της οποίας, όπως είχε γίνει ξεκάθαρο και κατά τη διάρκεια της ευρείας σύσκεψης, θα τύχουν επεξεργασίας.

Γι’ αυτό η αναφορά ότι θα πληγεί το 90% των πολιτών, η οποία πυροδότησε μια αχρείαστη συζήτηση, ήταν κάτι που μου προξένησε ιδιαίτερη λύπη.


Ερ: Είχατε ξεκαθαρίσει στη σύσκεψη ότι δεν θα επηρεαστεί ο μέσος πολίτης και ότι θα επηρεαστούν αυτοί που η περιουσία τους ξεπερνά τα €1-€2 εκ.;

Απ.:
Κατ’ αρχήν να επισημάνω ότι με απόλυτο τρόπο ξεκαθάρισα ότι δεν θα πληγούν οι απλοί πολίτες. Να πω επίσης ότι κατά τη διάρκεια της σύσκεψης είχαν ειπωθεί διάφορα ενδεικτικά νούμερα για να καταδείξουμε ακριβώς ότι με την αναπροσαρμογή του αφορολογήτου ποσού δεν θα επηρεαστεί ο απλός πολίτης ο οποίος έχει ένα σπίτι και μια λογική ακίνητη ιδιοκτησία.

Παράλληλα είπαμε ότι τις λεπτομέρειες του νομοσχεδίου θα τις αναλάβει το Κτηματολόγιο, θα εισαχθούν όμως τέτοιες παράμετροι ώστε να μη επηρεαστούν οι απλοί πολίτες.

Φόρος ακίνητης ιδιοκτησίας

Ερ: Είχατε πει ότι δεν θα επιβληθούν νέοι φόροι. Κάποια από τα μέτρα σας όμως προσθέτουν στα φορολογικά βάρη μερίδας των πολιτών σε μια δύσκολη περίοδο…

Απ.:
Η κυβέρνηση Χριστόφια όντως είχε δεσμευτεί ότι δεν θα υπέβαλλε νέες φορολογίες κατά την πενταετή της διακυβέρνηση. Εντούτοις θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη δέσμευση λήφθηκε σε μια εποχή που τα δημόσια οικονομικά ήταν ανθηρά.

Παρόλα αυτά, αν και τα δύο τελευταία χρόνια τα δημόσια οικονομικά παρουσιάζουν μειώσεις της τάξης του €1 δισ., δεν έχει επιβληθεί καμία νέα φορολογία ενώ αντίθετα μειώθηκε ο εταιρικός φόρος στους ημικρατικούς οργανισμούς καθώς επίσης και τα τέλη μεταβίβασης στο Κτηματολόγιο ώστε να αναπτυχθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ τραπεζών και συνεργατικών ιδρυμάτων. Άρα έχουμε μείωση των φορολογιών και όχι υποβολή νέων.

Ερ: Δηλαδή, η αλλαγή στο φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας δεν είναι φορολογικό μέτρο;

Απ.:
Με το μέτρο για αναπροσαρμογή των τελών της ακίνητης ιδιοκτησίας επιχειρείται ανατροπή μιας παλιάς στρέβλωσης όταν οι τιμές των ακινήτων αξιολογούνταν με βάση των τιμών του 1980.

Άλλωστε πάντα ήταν δέσμευση όλων των κυβερνήσεων ότι θα πρέπει να γίνεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα η αναθεώρηση των τιμών. Εμείς θεωρήσαμε ότι την συγκεκριμένη περίοδο θα μπορούσε να ξεκινήσει μια προσπάθεια πιο ρεαλιστικής απεικόνισης της αξίας των ακινήτων λόγω και της αλματώδους αύξησης των τιμών των ακινήτων τα τελευταία χρόνια.

Αλλά, όπως έχω πει, κατά πάσα πιθανότητα θα μειωθούν και τα τέλη ιδιοκτησίας και θα αυξηθεί σημαντικά το αφορολόγητο από τα σημερινά επίπεδα.

Ερ: Είχατε πει πριν λίγους μήνες ότι θα φορολογούσατε τον αδρανή πλούτο. Τελικά προτείνετε να φορολογήσετε το συσσωρευμένο πλούτο, αδρανή και μη. Γιατί;

Απ.:
Ουδέποτε δεσμεύτηκα ως υπουργός Οικονομικών για κάτι τέτοιο.

Να επαναλάβω όμως ότι το μέτρο για αναπροσαρμογή των τελών της ακίνητης ιδιοκτησίας σε πιο πρόσφατες τιμές, με βάση τις μελέτες τόσο του υπουργείου Οικονομικών όσο και του υπουργείου Εσωτερικών, θα αναζωογονήσει την κτηματαγορά και την ανάπτυξη γης και όχι να τη σκοτώσει, όπως υποστηρίζουν κάποιοι.

Ερ: Κάποιος έχει ένα υπερχρεωμένο παραλιακό ξενοδοχείο και εσείς έρχεστε να του προσθέσετε φορολογικά βάρη. Γιατί θεωρείτε ότι αυτό βοηθά την ανάπτυξη;

Απ.:
Σε όλο τον κόσμο υπάρχει τέλος ακίνητης ιδιοκτησίας με διάφορες ονομασίες και μορφές μάλιστα σε πολύ πιο ψηλά ποσοστά από την υφιστάμενη φορολογία στην Κύπρο, η οποία θα μειωθεί με τα νέα μέτρα.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες πλησιάζει το 1% της εκτιμημένης παρούσας αξίας κάθε ακίνητου.

Σε ότι αφορά το δανεισμό, σε καμιά χώρα του κόσμου τα τέλη αυτά δεν αφαιρούν από την παρούσα αξία το ύψος των δανείων για να υπολογίσουν το καθαρό ποσό.

Άρα εάν κάποιοι επιμένουν σε τέτοια ρύθμιση, μάλλον θέλουν να κάνουν την Κύπρο τη μόνη χώρα στον κόσμο που θα προβαίνει σε τέτοιες τροποποιήσεις.

Εν πάση περιπτώσει οι τράπεζες δεν δανείζουν με βάση της αξίας της ακίνητης περιουσίας αλλά με βάση την ικανότητα της αποπληρωμής, άρα αυτό που λέγεται ότι δεν υπάρχουν λεφτά δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Ερ: Έγινε λόγος για μόνο 2000 ιδιοκτήτες ακινήτων που θα φορολογηθούν. Πως βγήκε αυτός ο αριθμός και ποιους περιλαμβάνει;

Απ.:
Από τα στοιχεία που έδωσε το Κτηματολόγιο στο υπουργείο Εσωτερικών και σύμφωνα με τα οποία φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας πληρώνει το 1,3%.

Περιλαμβάνει άτομα, εταιρείες, τράπεζες όλους γενικά που διαθέτουν μεγάλη ακίνητη ιδιοκτησία.

Ερ: Κάποιοι λένε ότι οι τιμές ανέβηκαν 30 φορές από το 1980. Άλλοι κάνουν λόγο για 20 φορές. Εσείς τι θεωρείτε λογικό πολλαπλασιαστή των τιμών του 1980;

Απ.:
Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά στην αξία των τιμών των ακινήτων από περιοχή σε περιοχή, από οικόπεδο σε οικόπεδο ή από χωράφι σε οικόπεδο, διαμέρισμα παλαιό ή καινούργιο άρα δεν μπορεί να γίνει γενίκευση.

Σίγουρα όμως υπάρχουν μεγάλες αυξήσεις στις τιμές και αυτό δείχνει ακριβώς ότι υπάρχει μεγάλη στρέβλωση και ότι οι τιμές θα έπρεπε να αναθεωρούνται πιο συχνά ίσως κάθε 3-4 χρόνια ώστε να μη δημιουργείται αυτή η μεγάλη διαφοροποιήσει σε εξωπραγματικές τιμές.

Έστω και τώρα ξεκινά αυτή η προσπάθεια να φέρουμε τις τιμές σε σημερινά επίπεδα και επιθυμία μας είναι πλέον να γίνονται πιο συχνά αναθεωρήσεις τιμών ώστε να μη δημιουργούνται αυτές οι στρεβλώσεις.

Ερ: Θα εφαρμόζεται ενιαίο συντελεστή αύξησης για όλα τα ακίνητα ή θα προσπαθήσετε να τον προσδιορίσετε σε περιοχές;

Απ.:
Δεν έχουν αποφασιστεί οι λεπτομέρειες αλλά κατά πάσα πιθανότητα στίγμα μας θα είναι μια προοδευτική φορολογία όπου κάτοχοι τεράστιων ακίνητων περιουσιών κατά αναλογία θα πληρώνουν περισσότερα από τους υπόλοιπους.

Ερ: Να γίνω πιο σαφής: Θα εφαρμόσετε ενιαίο πολλαπλασιαστή δηλαδή θα πείτε ότι όλα τα ακίνητα πήγαν πάνω 7-8 φορές ή θα πείτε ότι κάποια πήγαν 30 φορές κάποια άλλα 5 φορές;

Απ.:
Υπάρχουν πολλές μέθοδοι και είναι θέμα του Κτηματολογίου να καταλήξει σε προτάσεις. Έχει ειπωθεί ως παράδειγμα ότι η Κύπρος μπορεί να χωριστεί σε 40-50 περιοχές. Για παράδειγμα, αστική Λευκωσία, τέσσερις περιοχές Στρόβολος, Λατσιά, Γέρι, Ακρόπολη, κτλ. Θα βρει το Κτηματολόγιο πόσο πήγαν πάνω οι τιμές και μετά θα έρθει να κάνει και μια έκπτωση 30-40% για να είναι γενναιόδωρο και να μην αδικηθεί κανένας.

Συντάξεις δημοσίων

Ερ: Ας πάμε στο άλλο μέτρο, αυτό των περικοπών €150 εκ. από τις συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων; Μπορείτε να συγκεκριμενοποιήσετε τις εξοικονομήσεις;

Απ.:
Όχι. Απλώς έχουμε τονίσει ενδεικτικά ότι, μακροχρόνιος στόχος για μείωση του αναλογικού κόστους των συντάξεων, από περίπου 35% που είναι σήμερα στο 20%, θα επέφερε σημαντικότατες εξοικονομήσεις.

Ερ: Πως θα πείσετε την ΠΑΣΥΔΥ;

Απ.:
Η ΠΑΣΥΔΥ συμμετέχει στο διάλογο ο οποίος για πρώτη φορά γίνεται σε οργανωμένη βάση με τη συμμετοχή των κομμάτων και των κοινωνικών εταίρων.

Στον διάλογο αυτό έχουν μπει αρκετά θέματα όπως αύξηση της παραγωγικότητας των δημοσίων υπαλλήλων και η σταδιακή μείωση του κόστους της κρατικής μηχανής

Για το λόγο αυτό είμαι αισιόδοξος ότι η ηγεσία της ΠΑΣΥΔΥ, θα επιδείξει υψηλό αίσθημα ευθύνης τους δύσκολους αυτούς καιρούς.

Ερ: Αυτός ο διάλογος είναι στο πλαίσιο του διαλόγου για την ανανέωση των συλλογικών συμβάσεων;

Απ.:
Οι συλλογικές συμβάσεις είναι μια ξεχωριστή διαπραγμάτευση και επικεντρώνεται κυρίως στις αυξήσεις και άλλα παρεμφερή ωφελήματα για την περίοδο 2010-2012.

Στο διάλογο με τα κόμματα και τους κοινωνικούς εταίρους τίθενται υπό συζήτηση θέματα ευρύτερων αλλαγών οι οποίες πιθανώς να τροποποιήσουν παλαιότερες τακτικές όπως για παράδειγμα τις συντάξεις.

Η ΣΕΚ και η ΠΕΟ έχουν πολύ πιο μεγάλο ρόλο κατά αναλογία σε θέματα συνταξιοδοτικού στον ευρύτερο δημόσιο τομέα παρά η ΠΑΣΥΔΥ.

Ερ: Υπάρχει σε κάποιους η εντύπωση, πάντως, ότι αγγίζετε μόνο την επιφάνεια. Γιατί να δοθούν αυξήσεις 4,5% στους δημοσίους σε μια περίοδο που η οικονομία συρρικνώνεται;

Απ.:
Το ποσό αυτό είναι παραπλανητικό από την άποψη ότι δεν θα δοθούν αυξήσεις 4,5%. Οι προϋπολογισμοί προβλέπουν ότι οι αυξήσεις στο μισθολόγιο θα είναι της τάξης του 4,5% ως αποτέλεσμα της ΑΤΑ και των προσαυξήσεων, οι οποίες είναι νομικά κατοχυρωμένες. Ο προϋπολογισμός του 2010 προνοεί 0% αυξήσεις στους βασικούς μισθούς. Θα πρέπει να τονισθεί ωστόσο, ότι το 4,5% είναι ίσως το χαμηλότερο ποσοστό αυξήσεων εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Ερ: Γιατί όμως να μην υπάρξει παγοποιήση των προσαυξήσεων για κάποια χρόνια μέχρι να ανακάμψει η οικονομία και να αρχίσουν να έρχονται έσοδα για καλυφθούν τα ελλείμματα;

Απ.:
Από ότι ξέρω κανένα κόμμα δεν έχει προτείνει μέτρο για αναστολή της καταβολής των προσαυξήσεων.

Ερ: Στην ομιλία του στη βουλή ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, μίλησε για παγοποίηση των προσαυξήσεων για υψηλόμισθους για ένα χρονικό διάστημα…

Απ.:
Κοιτάτε να δείτε, με κάθε σεβασμό πρέπει να πω ότι, δεν είμαστε πλέον σίγουροι ποιοι εκπροσωπούν τα κόμματα. Σε αρκετά κόμματα ακούγονται πολλές διαφορετικές φωνές για συγκεκριμένα ζητήματα και άρα δεν είναι καθαρό ποιες είναι οι σαφείς θέσεις κάποιων κομμάτων.

Ωστόσο, για να απαντήσω ευκρινώς στην ερώτηση σας, θα έλεγα ότι δεν ήρθε από κανένα κόμμα καμιά επίσημη πρόταση για παγοποίηση των προσαυξήσεων των δημοσίων υπαλλήλων.

Παροχές

Ερ: Έχετε μιλήσει για μορατόριουμ στις προσλήψεις. Ενόψει των δημοσιονομικών προβλημάτων, θα βάλετε μορατόριουμ και στις παροχές;

Απ.:
Όχι. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα.

Ωστόσο ένα από τα έξι μέτρα που έχουμε εξαγγείλει είναι η καλύτερη στόχευση των κοινωνικών παροχών ώστε να υπάρξει εξοικονόμηση ενός πολύ μεγάλου ποσού. Το ποσό αυτό μπορεί να ανέλθει μέχρι και τα €100 εκ. κάποια στιγμή.

Όσον αφορά για το ποιες παροχές θα γίνουν πιο στοχευμένες, είναι κάτι που θα αποφασιστεί στο διάλογο με τα κόμματα και τους κοινωνικούς εταίρους.

Πάντως φραστικά μέχρι στιγμής συμφωνούν όλοι ότι το σύστημα το οποίο έχουμε είναι μη στοχευμένο. Πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο έχουμε κληρονομήσει. Μάλιστα θα έλεγα ότι με τις βασικές συντάξεις για πρώτη φορά μπαίνουν εισοδηματικά κριτήρια, ενώ με τη φοιτητική μέριμνα για πρώτη φόρα επίσης, έγινε μια σημαντική βελτίωση στην προσπάθεια της στόχευσης.

Παρόλα αυτά θα πρέπει να γίνουν πάρα πολλά ακόμη. Έτσι προς αυτή την κατεύθυνση σκοπεύουμε να υποβάλλουμε συγκεκριμένες προτάσεις.

Το μεγάλο πρόβλημα ωστόσο είναι ότι η στόχευση με εισοδηματικά κριτήρια δημιουργεί κάποια ανισότητα όσον αφορά τους μισθωτούς οι οποίοι δηλώνουν τα εισοδήματα τους, ενώ οι αυτοεργοδοτούμενοι δεν δηλώνουν τα ακριβή στοιχεία τους με αποτέλεσμα οι συνδικαλιστικές οργανώσεις να επιμένουν ότι αυτό το μέτρο θα πρέπει να συνδυαστεί απαραίτητα με την έγκριση των νομοσχεδίων για πάταξη της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.

Είναι γι’ αυτό που και εμείς νοιώθουμε ότι το πακέτο που έχουμε υποβάλλει είναι ολοκληρωμένο και συνδέεται είτε με το ένα είτε με το άλλο μέτρο.

Πακέτο μέτρων

Ερ: Τα μέτρα στοχεύουν σε μείωση του ελλείμματος κατά €500 εκ. ή 3% του ΑΕΠ. Αν είναι επαρκή ή όχι, εξαρτάται από το ύψος του ελλείμματος. Πόσο ήταν το έλλειμμα του 2009;

Απ.:
Μέχρι το Νοέμβριο ήταν της τάξης του 3,7%. Ο Δεκέμβρης όμως παραδοσιακά παρουσιάζει μεγάλο έλλειμμα λόγω του 13ου μισθού των δημοσίων άρα σίγουρα το έλλειμμα θα είναι πιο πάνω από το 3,7%.

Ο Δεκέμβρης όμως είναι απρόβλεπτος με τις εκροές και ροές που ακόμη έρχονται γι’ αυτό είναι δύσκολο και αχρείαστο πιστεύω να γίνει ακριβής πρόβλεψη.

Ερ: Το περσινό έλλειμμα το Δεκέμβριο ήταν γύρω στο 2% του ΑΕΠ. Θα ήταν αδόκιμο να προσθέσει κάποιος στο 3,7% το 2% περίπου και να βρει το φετινό έλλειμμα;

Απ.:
Κοιτάξτε, εδώ και περίπου έξι μήνες αποφεύγουμε να ανακοινώνουμε προβλέψεις για τα διάφορα μακροοικονομικά μεγέθη της οικονομίας διότι οι προηγούμενες προβλέψεις γίνονταν αντικείμενο καθημερινής συζήτησης από τα ΜΜΕ με αποτέλεσμα να μειώνεται η εμπιστοσύνη των πολιτών στην κατανάλωση χωρίς να υπάρχει κανένα παραγωγικό αποτέλεσμα.

Ακόμη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που πιθανώς να γνωρίζει ότι το έλλειμμα φέτος θα είναι ψηλότερο από αυτό που έχει προβλέψει, ούτε καν μπήκε στον κόπο να κάνει προσπάθεια αναθεώρησης των προβλέψεων της για το έλλειμμα. Εν πάση περιπτώσει όμως το 2009 έχει τελειώσει και τώρα θα πρέπει να δούμε το 2010 και το 2011. Εδώ είναι που θα πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειες μας για βελτίωση των δημόσιων οικονομικών. Δυστυχώς οι τάσεις δεν είναι ευνοϊκές, διότι αν τα έσοδα δεν αυξάνονται σε μεγαλύτερο ρυθμό από τις δαπάνες ή ανάποδα, δηλαδή οι δαπάνες δεν αυξάνονται σε μικρότερο βαθμό από την αύξηση των εσόδων, μαθηματικά και αριθμητικά το έλλειμμα μεγαλώνει χρόνο με το χρόνο.

Γι αυτό τα μέτρα που έχουμε προτείνει επικεντρώνονται τόσο στη μείωση των δαπανών, όσο και στην αύξηση των εσόδων.

Ερ: Δεδομένης της επιτήρησης που έρχεται, πότε περιμένετε να επιστρέψουμε σε ελλείμματα κάτω του 3%;

Απ.:
Είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις διότι δεν γνωρίζουμε τα χρονοδιαγράμματα που θα εγκριθούν για τα προτεινόμενα μέτρα αφού τα περισσότερα χρειάζονται έγκριση από τη Βουλή. Από την άλλη δεν είμαστε και σίγουροι ότι η Βουλή με τις νέες εξουσίες που της έχουν δοθεί δεν θα μειώσει τα έσοδα του κράτους αν το θελήσει, όπως έγινε και με το ΦΠΑ στα εστιατόρια. Και επαναλαμβάνω, το λέω καλόπιστα χωρίς ίχνος αιχμής, αλλά με τις νέες εξουσίες που έχει η Βουλή μπορεί αν θέλει να μειώσει κάποια έσοδα του κράτους και αυτό δυσχεραίνει περισσότερο την άσκηση δημοσιονομικής πολίτικης.

Μια άλλη σημαντική παράμετρος βεβαίως, ίσως η πιο σημαντική, είναι και η ανάκαμψη της παγκόσμιας και κυπριακής οικονομίας η οποία από μόνη της θα βελτιώσει τα δημόσια οικονομικά.

Άρα υπάρχουν πολλοί παράμετροι που θα μπορούσαν να συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση. Για την ώρα όμως το μόνο σίγουρο είναι ότι όλες οι χώρες πλέον τα επόμενα 2-3 χρόνια φαίνεται να κινούνται με πολύ ψηλά ελλείμματα πέραν του 3%.

Ακόμη και η Αγγλία, η Γαλλία και ειδικά η Γερμανία που παραδοσιακά είχε τα πλέον εύρωστα δημόσια οικονομικά, σήμερα λόγω της οικονομικής κρίσης και της ανάγκης να στηρίξουν την οικονομία τους, προβλέπουν αυξημένα ελλείμματα.

Να τονίσω επίσης ότι το δημόσιο χρέος, που είναι ο πιο σημαντικός δείκτης της ευρωστίας μια χώρας, προβλέπεται να κλείσει γύρω στο 52-53% ενώ στην ευρωζώνη θα είναι κοντά στο 80%. Το γεγονός αυτό μας δίνει ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα στην προσπάθεια που καταβάλλουμε για προσέλκυση ξένων καταθέσεων.

Ερ: Έχετε θέσει κάποιο χρονοδιάγραμμα για μείωση του ελλείμματος;

Απ.:
Κοιτάξετε είναι δύσκολο να κάνω πρόβλεψη διότι δεν ξέρουμε το βαθμό και το χρόνο που θα εγκριθούν τα μέτρα που προτείνουμε, ώστε να μπουν σε εφαρμογή. Το σίγουρο είναι ότι εάν δεν λάβουμε διορθωτικά μέτρα το έλλειμμα διαχρονικά θα αυξάνεται.

Ερ: Το αισιόδοξο σενάριο ποιο είναι;

Απ.:
Να κλείσει η πενταετία με έλλειμμα κάτω από το 3%, με δεύτερο στόχο να παραμείνουμε κάτω από το μέσο όρος της ευρωζώνης.

Ερ: Έχετε κλείσει σχεδόν δύο χρόνια στο υπουργείο. Τι σας έχει κουράσει περισσότερο;

Απ.:
Το πιο κουραστικό είναι η συνεχής καθημερινή αντιπαράθεση μέσω των ΜΜΕ. Ο υπουργός Οικονομικών αντί να επικεντρωθεί στην καθημερινή εργασία του, δυστυχώς αναλώνει πολύ χρόνο και ενέργεια στην προσπάθεια να δίνει συνέχεια απαντήσεις σε διάφορα κόμματα ή οργανωμένους φορείς. Αυτό είναι κουραστικό και χρονοβόρο.

Και το δεύτερο είναι η δυσκολία που υπάρχει να ικανοποιήσουμε πραγματικές ανάγκες ομάδων του πληθυσμού λόγω του ότι δεν υπάρχουν τα δημόσια διαθέσιμα.