You are here

Τ. Χατζηδημητρίου: Όχι στα μαγειρέματα

01/12/2003 08:47
Η ευθύτητα του λόγου και η ειλικρίνεια στις τοποθετήσεις, χαρακτηρίζει την πολιτική σταδιοδρομία 35 ετών, του Τάκη Χατζηδημητρίου. Δεν διστάζει ποτέ να λέει τα πράγματα με τ’ όνομα τους, αδιαφορώντας αν θα έχει πολιτικό κόστος. Και το έχει «πληρώσει»...

Για αυτό και οι επισημάνσεις του, μέσα από τη συνέντευξη που παραχώρησε στη StockWatch, αποκτούν ιδιαίτερα βαρύνουσα σημασία. Ο Συντονιστής Εναρμόνισης, ρόλος που ανετέθη στον Τάκη Χατζηδημητρίου από την κυβέρνηση Τάσσου Παπαδόπουλου, δεν διστάζει και αυτή τη φορά να στείλει ξεκάθαρα μηνύματα: «Μια πολιτική ηγεσία που είναι σε θέση να παίρνει αποφάσεις, αυτή θα επιτύχει. Εάν η πολιτική ηγεσία αφήσει τα πράγματα στην τύχη τους σίγουρα θα έχουμε καθυστερήσεις τρομερές. Ελπίζω όμως ότι αυτά θα γίνουν κατανοητά και ότι η πολιτική ηγεσία θα κινηθεί με νέες προσεγγίσεις, με αποφασιστικότητα και με ένα σαφή προσανατολισμό», σημειώνει χαρακτηριστικά, στέλλοντας σαφή μηνύματα... σε συγκεκριμένους αποδέκτες.

Των Κυριάκου Κυριακίδη και Αντώνη Έλληνα

Όχι στα μαγειρέματα για την οικονομία

Ερ.: Προκαλεί αίσθηση το γεγονός πως στην Έκθεση Προόδου υπάρχει μια αναφορά στο κατά κεφαλήν εισόδημα η οποία λέει ότι η Κύπρος είναι περίπου στο 73% του μέσου Ευρωπαϊκού κατά κεφαλήν εισοδήματος. Όταν αποφασίσθηκε να μείνουμε εκτός Στόχου 1 και να πάρουμε κονδύλια από τους Στόχους 2 και 3, υποβλήθηκαν στοιχεία την ΕΕ σύμφωνα με τα οποία, ως Κύπρος ήμασταν περίπου στο 76%, πιθανώς και περισσότερο. Ποία είναι η αλήθεια, τι έγινε;

Απ.:
Είναι και η δική μου απορία, που προσπάθησα να τη διερευνήσω, διότι όταν μέσα στα πλαίσια της εναρμόνισης στην κοινότητα η εκτίμηση του μέσου όρου εισοδήματος της Κύπρου τοποθετείτο στο 80% και πέραν, πιθανώς να εκτιμήθηκε πως έτσι θα δινόταν η εντύπωση ότι η Κύπρος δεν θα επιβάρυνε την ΕΕ και μάλλον θα ήταν καθαρός εισφορέας ώστε να διευκολυνθεί η ένταξη. Καταλαβαίνω αυτό το σκεπτικό και δε θέλω να το συζητήσω.

Είναι γεγονός ότι τώρα παρουσιάζεται το εισόδημα στο 75%, στην έκθεση γίνεται αναφορά στο 73%, ενώ μελετητές το τοποθετούν ακόμα στο 71%. Μετά που διαπιστώθηκαν αυτά τα στοιχεία φρόντισα να το διερευνήσω, πως αλήθεια γίνεται να παρουσιάζεται τόσο υψηλό το βιοτικό μας επίπεδο;

Η δικαιολογία η οποία μου ελέχθη ήταν ότι στον υπολογισμό του μέσου όρου λήφθηκαν υπόψη μόνο οι κύπριοι πολίτες, ενώ για την εκτίμηση του σημερινού Κατά κεφαλή Εισοδήματος υπολογίστηκαν όλοι οι κάτοικοι ακόμα και οι ξένοι εργάτες και γι’ αυτό έπεσε. Εγώ δεν είμαι πεπεισμένος γι’ αυτό το θέμα.

Πιστεύω ότι στις σχέσεις μας με την ΕΕ πρέπει να είμαστε πάντα ακριβείς, συνεπείς, καθαροί και ειλικρινείς διότι μόνο έτσι θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε. Εάν προσπαθούμε να ωραιοποιούμε ή και να παρουσιάζουμε τα πράγματα χειρότερα απ’ ότι είναι για να αποκομίσουμε το ένα ή το άλλο όφελος, πιστεύω ότι κάνουμε λάθος. Σε σχέση με την ΕΕ πρέπει να είμαστε τίμιοι και ακριβής. Η ΕΕ είναι σε θέση να διαπιστώνει εκείνη την παραμικρή λεπτομέρεια στην οποία βρισκόμαστε. Να μη νομίζουμε ότι μπορούμε να ξεγελάσουμε με οποιοδήποτε τρόπο τους μηχανισμούς της Επιτροπής.

Ερ.: Υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο παραμένει νεφελώδες σχετικά με το κατά πόσον η Κύπρος θα δίνει περισσότερα από όσα θα παίρνει από την ΕΕ μετά το 2006, από το 2007 μέχρι το 2013 που είναι ο επόμενος προϋπολογισμός. Ίσως να μας πείτε είναι πολύ νωρίς...

Η πιο ευτυχισμένη μέρα...

Απ.:
Όχι, δεν είναι νωρίς. Θα είναι η ευτυχέστερη ώρα της Κύπρου να είναι εισφορέας διότι μέχρι τότε εάν δουλέψουν όλα καλά, αυτό θα σημαίνει πως θα έχει επιτευχθεί η οικονομική πρόοδος και η οικονομική ανάπτυξη, θα αντιμετωπισθούν και κοινωνικά προβλήματα, και θα μπούμε μέσα σε μια καινούργια βάση σε ότι αφορά την οργάνωση της κοινωνίας μας. Θα είναι άλλη Κύπρος, δεν θα είναι η σημερινή Κύπρος που μιλούμε. Θα είναι η Κύπρος της ΕΕ σε 2-3 χρόνια διότι ναι μεν την 1η του Μάη θα θεωρηθούμε ένα κανονικό μέλος αλλά θα χρειαστούμε ακόμα μια σειρά ετών ωσότου να εκσυγχρονιστούμε πλήρως και να συμβαδίσουμε με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ερ.: Το ερώτημα που μου δημιουργήθηκε είναι ότι επειδή ήδη ο προϋπολογισμός της ΕΕ για την επόμενη επταετία συζητείται, η Κύπρος μέχρι το 2006 με διάφορες επιδοτήσεις που μας δίνουν, θα έχει κάποιο κέρδος. Από το 2006 και μετά θα είμαστε καθαροί εισφορείς. Δηλαδή, η Κύπρος θα δίνει περισσότερα χρήματα στην ΕΕ απ’ όσα θα εισπράττει από τα διάφορα ευρωπαϊκά ταμεία.

Απ.:
Θα είναι μια άλλη Κύπρος υπό την έννοια των εισοδημάτων και της κοινωνικής προόδου. Υπό την έννοια ότι το να είσαι εισφορέας σημαίνει ότι έχεις επιτύχει και ένα βιοτικό επίπεδο για το λαό σου και μια οικονομική εξέλιξη, σημαντική. Ότι ανταποκρίνεσαι στις ανάγκες του λαού σου και έχεις την ευκαιρία να είσαι και φιλικός εισφορέας. Όπως δηλαδή η Ολλανδία, η Γερμανία, οι ισχυρές οικονομίες που εξασφαλίζουν.

Αν είμαστε καθαρός εισφορέας, δεν είναι κάτι που θα πλήξει το βιοτικό επίπεδο του λαού μας. Δεν θα είμαστε εισφορέας εάν πέσει το βιοτικό μας επίπεδο και αν συμβεί αυτό, τότε δεν θα είναι ιδιαίτερα παρήγορο στοιχείο.

Ερ.: Όμως εμείς δεν διαπραγματευόμαστε...

Απ.:
Μα δεν είναι δυνατόν να τη διαπραγματευτείς. Αυτός είναι ο τρόπος λειτουργίας της ΕΕ. Η ΕΕ λειτουργεί με ένα ποσοστό εισφοράς πάνω στο ακαθάριστο εγχώριο σου εθνικό προϊόν.

Ερ.: Πάντως, σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, το Υπουργείο Οικονομικών ήδη τώρα που συζητείται ο επόμενος προϋπολογισμός και θα είμαστε κανονικό μέλος κάνει προσπάθειες για να μην είμαστε καθαρός εισφορέας.

Απ.:
Αυτό δεν θα συμβεί μέσα από τη διαπραγμάτευση και μέσα από αλλαγή των όρων της ΕΕ, αλλά, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, θα συμβεί μόνο αν είμαστε κάτω από το μέσο όρο. Τότε είναι που θα μπούμε στο «Στόχο 1», για να έχουμε πολύ περισσότερες εισπράξεις από την ΕΕ. Δηλαδή το ύψος της εισφοράς θα εξαρτάται από το εισόδημα το οποίο θα έχει ο Κύπριος και από την εξέλιξη του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, δηλαδή είναι κάτι που σχετίζεται μ’ αυτά, δεν είναι μια εισφορά κατ’ αποκοπή. Συνδυάζεται και συσχετίζεται με το βιοτικό επίπεδο και την οικονομική πρόοδο.

Ερ.: Αλλά πάντοτε, όπως είπατε, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς.

Απ.:
Γι’ αυτό λέω να μην μαγειρεύουμε, ούτε προς τα πάνω ούτε προς τα κάτω.

Η πολιτική ηγεσία πρέπει να παίρνει αποφάσεις

Ερ.: Οι αλλαγές αυτές με τον τρόπο που το λέτε θα πάρουν χρόνια, εμείς πόσα θα αντλήσουμε;

Απ.: Αυτό είναι το θέμα, ότι η δύναμη της πολιτικής είναι αυτή. Ότι και οι ρόλοι που θα έχουμε στην ΕΕ είναι διακριτοί. Δηλαδή η διοίκηση θα παίζει πολύ σημαντικότερο ρόλο στα θέματα της διαπραγμάτευσης και της διαχείρισης των τεχνικών θεμάτων που αφορούν το κάθε υπουργείο που θα επηρεάσουν τη ζωή μας, αλλά ενισχύεται και ο ρόλος της πολιτικής ηγεσίας που είναι να παίρνει αποφάσεις.

Δηλαδή μια πολιτική ηγεσία που είναι σε θέση να παίρνει αποφάσεις, αυτή θα επιτύχει. Εάν η πολιτική ηγεσία αφήσει τα πράγματα στην τύχη τους σίγουρα θα έχουμε καθυστερήσεις τρομερές. Ελπίζω όμως ότι αυτά θα γίνουν κατανοητά και ότι η πολιτική ηγεσία θα κινηθεί με νέες προσεγγίσεις, με αποφασιστικότητα και με ένα σαφή προσανατολισμό.

Δεν θέλω να αποφύγω στο ποίο ποσοστό θα απορροφήσουμε, διότι σίγουρα στόχος μας θα πρέπει να είναι το μέγιστο. Αλλά αυτή τη στιγμή ξέρουμε ότι και για τις χώρες-μέλη το μέσο ποσοστό απορρόφησης είναι γύρω στο 67%.

Ερ.: Τότε θα πρέπει να διερωτηθούμε με τους μηχανισμούς που έχουμε, με τις δομές που έχουμε, με τη νοοτροπία που έχουμε, πως, αν οι άλλες χώρες έχουν 65% τότε εμείς...

Απ.:
Γίνονται αλλαγές και σ’ εμάς. Δεν εξελίσσονται παθητικά τα πράγματα. Τώρα για την πρόσληψη προσωπικού στον Οργανισμό Αγροτικών Πληρωμών ψηφίστηκαν νόμοι που διευκολύνουν την πρόσληψη προσωπικού ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση. Έτσι προωθείται το θέμα της αγοράς υπηρεσιών, προωθείται ένα θέμα διευκόλυνσης των διαδικασιών για την προμήθεια τεχνικού υλικού. Έτσι μπορώ να πω ότι ακούμε τους ήχους του κουδουνιού που κτυπά και δε χρειάζεται να γίνει ήχος καμπάνας. Το «κουδούνι» θα πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους σύντομα και ελπίζω, τουλάχιστον το γραφείο εδώ να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.

Ερ.: Θα είμαστε ικανοποιημένοι με το 65% απορροφητικότητας;

Απ.:
Αν το πω αυτό θα δημιουργηθεί πολιτικό σκάνδαλο. Διότι προχθές ο Βαν Ντερ Μιρ είπε 80% και υπήρξε ενόχληση. Εγώ επειδή δεν θέλω να λέω πολλά λόγια, λέω εκείνο και θέλω να είμαι ειλικρινής, θέλω να είμαι σε επαφή με την πραγματικότητα, πρέπει να καταβάλουμε τεράστιες προσπάθειες για να απορροφήσουμε όσο το δυνατό περισσότερα ποσά.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι εδώ και θα μείνει

Ερ.: Να πάμε σε ένα επιμέρους θέμα που είναι πολύ καυτό και αφορά το θέμα του ανταγωνισμού. Πολλοί φοβούνται ότι ενόψει της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου μήπως θα βγάλουμε τα μάτια μας κατά τρόπο τινά και θα ανοίξουμε ξανά το κεφάλαιο δεδομένης απόφασης που εκκρεμεί της δημοσιοποίησης της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου σχετικά με το ρόλο της Επιτροπής Ανταγωνισμού μετά την προσφυγή της ΑΤΗΚ.

Απ.:
Μέσα στην ένταξη και μέσα στις βάσεις υπάρχει η έννοια της δικαιοσύνης και των προσφυγών και των αποφάσεων των δικαστηρίων που δημιουργούν διαδικασίες ή δεδικασμένα για να προχωρήσεις παρακάτω. Έτσι δεν μπορώ να σχολιάσω εκ των προτέρων απόφαση του δικαστηρίου την οποία δεν γνωρίζουμε. Εάν μεν είναι τέτοια που να δικαιώνει την Επιτροπή Ανταγωνισμού τότε θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία της. Αν είναι τέτοια που δεν τη δικαιώνει θα πρέπει να τοποθετούνται κάποια προβλήματα που να αντιμετωπιστούν. Διότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι υποχρεωτικό να υπάρχει, να λειτουργεί. Διότι είναι μια από τις βασικότερες λειτουργίες της ΕΕ. Έτσι πρέπει να περιμένουμε να δούμε την απόφαση του δικαστηρίου, αλλά ένα πράγμα λένε οι πάντες: ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα είναι εκεί και θα λειτουργεί, είναι απαραίτητη και αναγκαία.

Είμαι αισιόδοξος...

Ερ.: Τι σας προβληματίζει, τι σας ανησυχεί και ποια θέματα της ένταξης σας κάνουν αισιόδοξο;

Απ.: Κατ’ αρχάς τα σημεία που θέτει η ίδια η έκθεση που είναι το Ταμείο Πληρωμών και η Εμπορική Ναυτιλία. Θα ήθελα αυτά τα δύο θέματα να έπαιρναν μια επιταχυνόμενη πορεία αντιμετώπισής τους, τα προβλήματα σε αυτούς τους δύο βασικούς τομείς της οικονομίας και της ένταξης της Κύπρου στην ΕΕ. Αλλά γενικά είμαι αισιόδοξος ότι ανοίγονται τεράστιες προοπτικές ιδιαίτερα για τη νέα γενιά. Η Κύπρος ανήκει πλέον μέσα στο χώρο της Ευρώπης, η Κύπρος μετέχει στις διαδικασίες διαμόρφωσης της αυριανής Ευρώπης, η Κύπρος μπορεί να είναι μικρή χώρα και να μην έχει την ανάλογη παρουσία στα δρώμενα της Ευρώπης ως κράτος αλλά ο Κύπριος πολίτης θα είναι ισότιμος με το Γερμανό, το Γάλλο, τον Άγγλο και έχει πλήρη ευχέρεια να έχει ορίζοντα ολόκληρη την ΕΕ.

Εμείς η παλαιότερη γενιά θα έχουμε την ικανοποίηση ότι επί των ημερών μας, είδαμε την Κύπρο να εντάσσεται στην ΕΕ με το μέγα θαύμα της εποχής μας. Θα υποστούμε κάποιες συνέπειες οι άνθρωποι της παλαιότερης γενεάς με τον τρόπο ζωής, επαγγελματικής οργάνωσης ή κοινωνικής αντίληψης, ωστόσο, όμως για τη νέα γενιά ανοίγονται τεράστιοι ορίζοντες.

Όταν λέμε για τη νέα γενιά, την ενημερωμένη νέα γενιά, την καταρτισμένη νέα γενιά, τη νέα γενιά που θα έχει ανησυχίες και ενδιαφέροντα και θα αξιοποιεί τις ευκαιρίες που θα της δίνονται.

Μέλη της ΕΕ είναι και οι Τ/κύπριοι

Ερ.: Και φαντάζομαι ότι σ’ αυτή την ενταγμένη Κύπρο τα οφέλη δεν θα είναι μόνο για τους Ε/κ, θα είναι και για τους Τ/κ.

Απ.:
Σίγουρα, το θέμα είναι ότι η αίτηση ένταξης έγινε για ολόκληρη την Κύπρο, για Ε/κ και Τ/κ. Ότι αυτή τη στιγμή ευρωπαίοι πολίτες θα είναι όλοι οι κάτοχοι κυπριακού διαβατηρίου, είτε Ε/κ είτε Τ/κ. Γιατί και οι Τ/κ είναι ευρωπαίοι πολίτες αυτή τη στιγμή. Είναι όμως η πολιτική του Ντενκτάς και της Άγκυρας που δεν τους επιτρέπει να συμμετέχουν και στις διαδικασίες και στη λήψη των αποφάσεων που αφορούν τη ζωή τους.

Να πω και κάτι άλλο... Η 16η Απριλίου υπήρξε ένας καταλύτης για τη σχέση Ε/κ και Τ/κ και υπάρχουν και κοινοί στόχοι Ε/κ-Τ/κ για ένταξη στην ΕΕ και λύση του κυπριακού.

Κενά στην ενημέρωση

Ερ.: Υπάρχουν σοβαρά κενά στην ενημέρωση και την πληροφόρηση για τα θέματα που αφορούν τη ζωή των κυπρίων «μετά την ένταξη». Τι κάνει η Πολιτεία για να τα εξαλείψει;

Απ.:
Θα σας πω πού βρίσκεται το πρόβλημα. Όταν έγινε η αίτηση και άρχισαν οι διαπραγματεύσεις για την ένταξη δόθηκε σημασία στο πολιτικό θέμα. Έτσι έκλειναν τα κεφάλαια χωρίς να γίνεται ιδιαίτερη πληροφόρηση και συζήτηση μέσα στο λαό. Έτσι αυτή τη στιγμή που ολοκληρώθηκε αυτή η πορεία, ειδικά μετά την 16η Απριλίου 2003, βρεθήκαμε μπροστά στη νέα πραγματικότητα: την Κύπρο ως μέλος της ΕΕ που μετέχει μάλιστα στα διάφορα συμβούλια και αρχίσαμε να νιώθουμε και την επίδραση της εναρμόνισης στην καθημερινή ζωή. Αυτό συνδέεται και με την έννοια της ενημέρωσης.

Πολλά πράγματα αλλάζουν, πολλές νέες ευκαιρίες δίνονται, προβλήματα που συνδέονται με το παρελθόν εμφανίζονται και προοπτικές για το μέλλον διανοίγονται. Όλα αυτά χρειάζονται ένα κοινωνικό διάλογο για να αντιμετωπιστούν, ένα κοινωνικό διάλογο για τα όποια τυχόν προβλήματα θα παρουσιαστούν σε επαγγέλματα τα οποία είναι δυνατόν να υποστούν συνέπειες, να παραμεριστούν ή να επηρεαστούν αρνητικά, αλλά επίσης διαφώτιση και ενημέρωση χρειάζεται και για τις μελλοντικές προοπτικές.

Ελέχθη χθες ότι η ενημέρωση είναι δημοκρατικό δικαίωμα του πολίτη. Δεν είναι απλώς δημοκρατικό δικαίωμα του πολίτη. Στην περίπτωση της ΕΕ η ενημέρωση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να επιτύχει η συμμετοχή της Κύπρου στην ΕΕ. Διότι για να αξιοποιηθούν τα προγράμματα και οι ευκαιρίες που ανέφερα για το μέλλον και για να αξιοποιηθούν τα διάφορα ταμεία χρειάζεται ένα ενημερωμένο λαό ώστε να ξέρει ο άλλος ποίες ευκαιρίες υπάρχουν ώστε να τις αναζητήσει. Εάν υπάρχουν ευκαιρίες και δεν τις ξέρει θα χαθούν. Αυτό είναι φανερό.

Ερ.: Το Γραφείο του Συντονιστή πως προχωρά, ποια πρακτικά μέτρα λαμβάνει;

Απ.:
Αυτή τη στιγμή προχωρούμε προς δύο κατευθύνσεις. Η μία κατεύθυνση είναι η ενημέρωση στα θέματα της ΕΕ που αναλαμβάνει το Υπουργείο Εξωτερικό με ένα κονδύλι που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και δόθηκε σε διαφημιστικό οίκο. Εδώ σ’ αυτό το Γραφείο, λειτουργεί συντονιστική ομάδα διαφώτισης που προσπαθεί να κρατά το σφυγμό της καθημερινότητας, το τι θα αλλάξει την 1η Μαΐου και για τις ευκαιρίες οι οποίες προσφέρονται μέσα από την ΕΕ.

Καλέσαμε εμπειρογνώμονα να μας δώσει έκθεση στρατηγικής την οποία θα αξιοποιήσουμε. Από την άλλη όμως, θα ήταν λάθος να λέγαμε ότι δε γίνεται τίποτα. Γίνονται πάρα πολλά πράγματα αλλά μπορώ να πω ότι έχουν έναν αποσπασματικό χαρακτήρα. Το αυριανό κέρδος θα είναι ότι όλα αυτά τα πράγματα θα βρεθούν μαζί. Το Υπουργείο Γεωργίας κάνει διαλέξεις στους γεωργούς, το Υπουργείο Δικαιοσύνης κάνει σεμινάρια που αφορούν τα θέματα της αρμοδιότητας του, το νομικό κόσμο, το θέμα των ίσων δικαιωμάτων, της αντιμετώπισης προβλημάτων κοινωνικών διακρίσεων, το Υπουργείο Παιδείας προχωρεί με εκδηλώσεις, όπως είδατε πρόσφατα με την προβολή διαφόρων προγραμμάτων που συνδέονται με το ευρύτερο πρόγραμμα «Σωκράτης». Υπάρχει το ευρωπαϊκό ινστιτούτο μέσα στο οποίο υπολειτουργεί γραμμή του πολίτη της Ευρώπης όπου μπορεί ο κάθε πολίτης να απευθυνθεί και να πάρει πληροφορίες, ιδιαίτερα πάνω στο θέμα των διαφόρων προγραμμάτων που είναι δυνατόν να αφορούν είτε το δημόσιο, είτε τον ιδιωτικό τομέα, οι δήμοι, έπαρχοι. Υπάρχει μια κινητικότητα που προέρχεται από αυξημένο ενδιαφέρον της κοινωνίας. Αυτό το γραφείο σχεδόν είναι καθημερινά απασχολημένο μ’ αυτά τα θέματα της διαφώτισης και της ενημέρωσης. Όλοι βρισκόμαστε σε μια κινητοποίηση. Όμως πιστεύω ότι μελλοντικά θα πρέπει να γίνει μια πιο μεθοδευμένη ενημέρωση. Έχουμε συγκεντρώσει από όλα τα υπουργεία, τα στοιχεία για το πού και πως αλλάζει η ζωή του πολίτη, περιμένουμε και την έκθεση για να προχωρήσουμε ακόμα πιο ενεργά.

Ερ.: Είστε υπέρ, αν αντιλαμβάνομαι σωστά, της σύστασης ενός συντονιστή ενημέρωσης;

Απ.:
Αυτή τη στιγμή λειτουργούν δύο συντονιστικές ομάδες. Η μια στο Υπουργείο Εξωτερικών που έχει κάνει δύο συνεδριάσεις για να προχωρήσει το θέμα της διαφώτισης και το Γραφείο του Συντονιστή μέσα από το οποίο λειτουργεί συντονιστική ομάδα ενημέρωσης στο οποίο συμμετέχουν επίσης το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, το Ινστιτούτο Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, η ακαδημία δημόσιας διοίκησης και προσωπικού και φυσικά όλοι οι άλλοι συντελεστές του συντονιστικού γραφείου. Και φυσικότατα με κυρίαρχο ρόλο το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών.

Το Γραφείο Τύπου έχει προχωρήσει στην έκδοση φυλλαδίων, το Πρακτορείο Ειδήσεων, πάνω στα πλαίσια της ΕΕ, αναπροσαρμόζει το ρόλο του ώστε να διοχετεύει στον τύπο πληροφορίες για τις αποφάσεις που λαμβάνονται στην ΕΕ που θα επηρεάζουν και τη ζωή του πολίτη και έχω επίσης πληροφορία ότι το ΡΙΚ αρχίζει εκπομπές από τις αρχές του Δεκέμβρη, δύο φορές την εβδομάδα κατ’ αρχήν, και αν υπάρχει η κατάλληλη ανταπόκριση θα γίνει καθημερινή αυτή η εκπομπή για τα πρακτικά και καθημερινά θέματα και με συμμετοχή των πολιτών που θέλουν να ενημερωθούν.

Ερ.: Η ενημέρωση θα αφορά και στα αρνητικά των επιπτώσεων της ένταξης;

Απ.:
Ακριβώς. Η ενημέρωση που θα κάνουμε δίνει πληροφορίες στον πολίτη πάνω στο τι σημαίνει η κάθε εναρμονιστική διαδικασία και ο διάλογος με τον πολίτη είναι για να δίνεται η ευκαιρία να υποβάλλει ερωτήσεις και να παίρνει απαντήσεις στο κατά ποιον θετικό ή αρνητικό τρόπο θα επηρεάσει τη ζωή του. Αλλά θέλω να είμαι ξεκάθαρος στο θέμα. Τις αρνητικές επιπτώσεις θα τις περνούμε με μεταβατικά στάδια.

Και θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις πάνω σε θέματα που σχετίζονται με την οργάνωση της κοινωνίας μας, με τις προηγούμενες ανάγκες. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο παράδειγμα πολύ χαρακτηριστικό, οι εκτελωνιστές δεν θα έχουν τη δουλειά που έχουν τώρα στο μέλλον με την ένταξη διότι δεν θα υπάρχουν οι διαδικασίες στα λιμάνια για την εκτελώνιση των προϊόντων. Έτσι βλέπουμε ότι μέσα από την ελεύθερη αγορά θα δημιουργηθούν νέες συνθήκες.

Έρχονται επαγγέλματα στο νησί μας και κάποιοι που κάνουν παράπονα όπως οι κτηματομεσίτες όταν θα έρθουν εδώ ξένοι κτηματομεσίτες, θα έχουν την ίδια δυνατότητα να πάνε και αυτοί σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Δηλαδή δεν μπορεί να λυθεί τοπικά ένα πρόβλημα κι αυτό είναι η λογική του παρελθόντος: στη βάση πως ό,τι και όποιο πρόβλημα έχω, λύσε μου το κυβέρνηση.

Για όλα αυτά τα πράγματα βλέπουμε ακριβώς αυτή την ενημέρωση όχι ως διαφήμιση αλλά ως ενημέρωση και διάλογο με το λαό. Πάνω στη σημασία που έχει η ένταξη, τις συνέπειες και τις προοπτικές. Δηλαδή συνέπειες θα έχει για τις παλαιότερες γενιές και θα έχει προοπτική για τη νεότερη γενιά.