You are here

Από τα κόμματα εξαρτάται ο βαθμός ιδιωτικοποίησης του ΧΑΚ

15/10/2002 17:26
Αδιευκρίνιστη παραμένει η πολιτική της κυβέρνησης αναφορικά με το βαθμό ιδιωτικοποίησης του ΧΑΚ, ενώ εκφράζει την επιθυμία η υπαγωγή του χρηματιστηρίου σε ρυθμιστικό πλαίσιο και σε κρατική εποπτεία, να παραμείνει και μετά την αλλαγή του νομικού καθεστώτος.

Κληθείς από τη Stockwatch, να καθορίσει το ποσοστό συμμετοχής με το οποίο το Κράτος θα έπρεπε να συμμετάσχει στο ΧΑΚ υπό τη νέα προτεινόμενη θεσμική μορφή Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου, ο Τάκης Κληρίδης απέφυγε επιμελώς να αναφερθεί σε οποιοδήποτε ποσοστό, τονίζοντας ότι το ποσοστό συμμετοχής του Κράτους θα αποφασισθεί ύστερα από ανταλλαγή απόψεων με τα πολιτικά κόμματα.

Η μορφή και ο βαθμός ιδιωτικοποίησης του ΧΑΚ, αλλά και η επαναβεβαίωση της θέσης ότι το ΧΑΚ θα επιβιώσει μόνο με την μετατροπή του σε περιφερειακό χρηματιστήριο, κυριάρχησαν κατά τη σημερινή διάσκεψη τύπου που έδωσαν ο υπουργός Οικονομικών Τάκης Κληρίδης και ο Δρ Δημήτρης Τσιμπανούλης παρουσιάζοντας σήμερα στα ΜΜΕ το έγγραφο για την αναδόμηση του Χρηματιστηριακού Θεσμού (Blue Print).

Όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών, η «σύγχρονη αντίληψη για την οργάνωση και ρύθμιση των χρηματιστηρίων και το νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον επιβάλλουν τη λειτουργία του ΧΑ Κ με ιδιωτικά κριτήρια και τη μετατροπή του σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) με λειτουργική αυτονομία και συμμετοχή στην κεφαλαιουχική σύνθεση, πλην του κράτους, των μελών του ΧΑΚ, πιστωτικών ιδρυμάτων, εν γένει ΕΠΕΥ, θεσμικών επενδυτών, ασφαλιστικών εταιρειών, ξένων χρηματιστηρίων, επενδυτικών τραπεζών και διεθνών στρατηγικών επενδυτών.

Μάλιστα, ο κ. Κληρίδης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο αν αυτή είναι η βούληση των κομμάτων και της όποιας κυβέρνησης, έστω και ως ΝΠΙΔ οι μετοχές του ΧΑΚ να ανήκουν 100% στο Κράτος. Πρόσθεσε ακόμη, ότι με την προτεινόμενη μετατροπή του Χρηματιστηρίου σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου δεν σημαίνει απεριόριστη ελευθερία σε θέματα οργάνωσης του Χρηματιστηρίου. «Σίγουρα, η δημιουργία εταιρείας ως επιχειρηματικού φορέα του ΧΑΚ, δεν οδηγεί στην απεμπόληση της υπαγωγής του σε ρυθμιστικό πλαίσιο και της κρατικής του εποπτείας» σημείωσε.

Από την πλευρά του, ο συντάκτης του Εγγράφου για το Blue Print, υπό την ονομασία «Στρατηγικός Προσδιορισμός του ρόλου του ΧΑΚ, καθορισμός και Οριοθέτηση Ρυθμιστικών και Εποπτικών Αρμοδιοτήτων» τόνισε απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ότι δεν υπάρχει κανένα χρονοδιάγραμμα για την μετατροπή του χρηματιστηρίου σε ΝΠΙΔ. «Για να υπάρχει (χρονοδιάγραμμα) πρέπει να υπάρχει και η «ευλογία» της βουλής» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιμπανούλης.

Αναφερόμενος στο Blue Print, ο υπουργός Οικονομικών, σημείωσε ότι το περιεχόμενο του έχει υιοθετηθεί από το υπουργείο Οικονομικών, την Κεντρική Τράπεζα, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και το Συμβούλιο του Χρηματιστηρίου, προσθέτοντας ότι το σχετικό κείμενο καταγράφει θέματα καθορισμού της νομικής μορφής του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου, τον αναπροσδιορισμό των αρμοδιοτήτων του Χρηματιστηρίου και τη διάκρισή τους από τις αρμοδιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Η αναδόμηση του ΧΑΚ απαιτεί μεταξύ άλλων, τόνισε ο κ. Κληρίδης «ξεκάθαρες νομοθετικές λύσεις ως προς το ρόλο που θα διαδραματίσει, ιδίως ενόψει της ένταξης της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την ενσωμάτωση της κυπριακής χρηματιστηριακής αγοράς στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά κεφαλαίων». Ο αναπροσδιορισμός και η διάκριση των αρμοδιοτήτων του Χρηματιστηρίου από εκείνες της Κεφαλαιαγοράς κρίνεται ως απαραίτητη προϋπόθεση για την αναδόμηση του, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του σε διεθνές επίπεδο καθώς και για την ίδια του τη βιωσιμότητα, σημείωσε.

Οι βασικές αρμοδιότητες του Χρηματιστηρίου όπως αναλύονται στο Blue Print, επικεντρώνονται σε θέματα ανάπτυξης των εργασιών του και προσέλκυσης εταιρειών προς εισαγωγή και επενδυτών τους οποίους πρέπει να πείθει για την αξιοπιστία του. Παλαιές εποπτικές αρμοδιότητες, όπως για παράδειγμα η χορήγηση αδειών στα μέλη του ως Επιχειρήσεις Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΕΠΕΥ), δεν μπορεί να αποτελούν αντικείμενο της δραστηριότητας του Χρηματιστηρίου. Θα μπορεί όμως το Συμβούλιο να έχει και εποπτικές αρμοδιότητες για θέματα που το αφορούν, στο πλαίσιο εξουσιών αυτορρύθμισης, που θα του ανατεθούν.

Στη συνέχεια ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στις προτάσεις Αρχών και φιλοσοφίας, που αναφέρονται στο έγγραφο του Blue Print για την αναδόμηση του ΧΑΚ:

Η μετατροπή του σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με λειτουργική αυτονομία.

Η συμμετοχή στην κεφαλαιουχική σύνθεση, πλην του κράτους, των μελών του ΧΑΚ, πιστωτικών ιδρυμάτων, εν γένει Ε.Π.Ε.Υ., θεσμικών επενδυτών, ασφαλιστικών εταιρειών, ξένων χρηματιστηρίων, επενδυτικών τραπεζών και διεθνών στρατηγικών επενδυτών.

Η πλουραλιστική διαμόρφωση της σύνθεσης του Συμβουλίου με εκπροσώπηση των κυριοτέρων φορέων που αφορά η λειτουργία του.

«Η προτεινόμενη μετατροπή σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου δεν σημαίνει απεριόριστη ελευθερία σε θέματα οργάνωσης του Χρηματιστηρίου και σίγουρα, η δημιουργία εταιρείας ως επιχειρηματικού φορέα του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου, δεν οδηγεί στην απεμπόληση της υπαγωγής του σε ρυθμιστικό πλαίσιο και της κρατικής του εποπτείας» επεσήμανε ο υπουργός Οικονομικών.

Προτείνεται όπως η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έχει την αρμοδιότητα στον έλεγχο θεμάτων που άπτονται δημοσίου συμφέροντος, όπως διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς και προστασία των επενδυτών, ενώ η χάραξη κανόνων που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητά του Χρηματιστηρίου ανατεθεί στο Συμβούλιο.

Το Χρηματιστήριο θα πρέπει να υπάγεται σε κανόνες και να λειτουργεί σύμφωνα με κανόνες που προστατεύουν τον ελεύθερο και ανόθευτο ανταγωνισμό, αποκλείουν την άνιση μεταχείριση των επιχειρήσεων, προστατεύουν τα συμφέροντα των επενδυτών και προωθούν την εύρυθμη λειτουργία της χρηματιστηριακής αγοράς και την ορθή και δίκαιη διαμόρφωση των χρηματιστηριακών τιμών.

Όπως προκύπτει από το έγγραφο του Blue Print, τα θέματα που άπτονται του δημοσίου συμφέροντος και ως εκ τούτου ενδιαφέρουν την Πολιτεία είναι τα ακόλουθα: Κεφαλαιουχική δομή, διάρθρωση και συμμετοχή στο κεφάλαιο του Χρηματιστηρίου, Σύνθεση Συμβουλίου, Κεφαλαιακή επάρκεια, τεχνική επάρκεια των συστημάτων κατάρτισης και εκκαθάρισης συναλλαγών, Κανόνες για την διαχείριση του κινδύνου από τις καταρτιζόμενες συναλλαγές.

Κανόνες και διαδικασίες για την πρόληψη της σύγκρουσης συμφερόντων με εκείνα άλλων φορέων της αγοράς, των επενδυτών και με το δημόσια συμφέρον, Εισαγωγή και διαγραφή κινητών αξιών στο Χρηματιστήριο, Κατάρτιση και εκτέλεση (εκκαθάριση) των συναλλαγών
Οργάνωση και συμπεριφορά των Μελών του Χρηματιστηρίου συμπεριλαμβανομένων:

του χειρισμού των εντολών που δέχονται της διαφάνειας ως προς την κατάρτιση των συναλλαγών.

Η υιοθέτηση του Blue Print από την πολιτική ηγεσία κρίνεται αναγκαία προκειμένου να επιτευχθεί η αναδόμηση του Χρηματιστηρίου, επεσήμανε ο Τάκης Κληρίδης, προσθέτοντας ότι υπάρχουν οι πλέον προϋποθέσεις (σαφής εικόνα της δομής του νομοθετικού πλαισίου και του ρόλου των κρατικών εποπτικών αρχών) για την μετουσίωση των πολιτικών αποφάσεων σε νομοθετικό έργο χωρίς χρονοτριβή.

Τέλος, όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών συνεχίζεται η επιτυχημένη συνεργασία με τον Δρ Τσιμπανούλη με σκοπό την ετοιμασία συγκεκριμένων νομοθετημάτων για εκσυγχρονισμό του θεσμικού και νομικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία της Κυπριακής κεφαλαιαγοράς, με την επόμενη δέσμη νομοθετικών εισηγήσεων να αφορά μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

Έκδοση Γνωστοποίησης Υπουργού Οικονομικών για τη διαδικασία πιστοποίησης των στελεχών των Ε.Π.Ε.Υ. Με τη Γνωστοποίηση αυτή θα καθορίζονται ειδικά προσόντα και ειδική διαδικασία πιστοποίησης για υπαλλήλους και στελέχη Κ.Ε.Π.Ε.Υ. και τραπεζών που εκτελούν υπεύθυνες εργασίες.

Έκδοση Κανονισμού για το Ταμείο Αποζημίωσης Επενδυτών. Ο Κανονισμός αυτός είναι πολύ μεγάλης σημασίας. Θα αντικαταστήσει το σημερινό Συνεγγυητικό Ταμείο και θα ρυθμίσει τη διαδικασία και την προθεσμία υποβολής αιτήσεων αποζημίωσης από επενδυτές, τη διαδικασία και τα κριτήρια ελέγχου των αιτήσεων, καθώς και το χρονικό διάστημα, εντός του οποίου το Τ.Α.Ε. οφείλει να καταβάλει την αποζημίωση. Θα ρυθμίζει επίσης την εισφορά κάθε Ε.Π.Ε.Υ.- μέλους του Ταμείου, τον υπολογισμό του ύψους της, τον τρόπο καταβολή της και άλλα ειδικά θέματα.

Σύνταξη Οδηγίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς που θα ορίζει το ελάχιστο περιεχόμενο της συμβάσεως μεταξύ των ΚΕΠΕΥ και των αντιπροσώπων τους, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η ευθύνη της Κ.Ε.Π.Ε.Υ. και θα διαλαμβάνει τις δηλώσεις και γνωστοποιήσεις, στις οποίες πρέπει να προβαίνει η Κ.Ε.Π.Ε.Υ. στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Σύνταξη Οδηγίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για τα βιβλία που θα πρέπει να τηρούν οι ΕΠΕΥ, στα οποία θα καταχωρούν τις πράξεις, που διενεργούν στο πλαίσιο παροχής επενδυτικών και παρεπόμενων υπηρεσιών με αντικείμενο χρηματοοικονομικά μέσα. Με την Οδηγία αυτή θα τεθούν κανόνες για τον τρόπο καταγραφής των εντολών που δέχονται και των συναλλαγών που καταρτίζουν οι Ε.Π.Ε.Υ., καθώς και για το Περιεχόμενο των στοιχείων που εκδίδουν οι Ε.Π.Ε.Υ. στο πλαίσιο παροχής επενδυτικών υπηρεσιών, έτσι ώστε να διασφαλισθεί η διαφάνεια, η εξυπηρέτηση των πελατών και ο ασφαλής τους έλεγχος από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Προετοιμασία Κώδικα του νέου Δικαίου Κεφαλαιαγοράς στη Κύπρο που θα περιλαμβάνει τα νέα νομοθετήματα (στα ελληνικά και στα αγγλικά) και σχολιασμό τους στα Ελληνικά και Αγγλικά.

Του Κυριάκου Κυριακίδη