You are here

Αλλάζει αύριο η νομοθεσία για τηλέφωνα

24/05/2011 08:50
Νέοι κοινοτικοί κανόνες για τη βελτίωση των δικαιωμάτων των καταναλωτών, αλλά και την προστασία των χρηστών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και διαδικτύου, τίθενται σε ισχύ από αύριο 25 Μαΐου σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.

Μεταξύ των αλλαγών που θα επιφέρει η νέα νομοθεσία (δύο νέες κοινοτικές οδηγίες και πέντε τροποποιημένες οδηγίες) είναι η αλλαγή παρόχου αυθημερόν με διατήρηση αριθμού, η σαφήνεια στις παρεχόμενες υπηρεσίες και η βελτιωμένη προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Ειδικότερα, θα δίνεται η δυνατότητα αλλαγής παρόχου σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας, χωρίς αλλαγή του τηλεφωνικού αριθμού, σε μια εργάσιμη ημέρα. Καθορίζεται η μέγιστη διάρκεια για τις αρχικές συμβάσεις των πελατών στους 24 μήνες και η υποχρέωση των εταιρειών να παρέχουν σύμβαση δωδεκάμηνης διάρκειας στη συνέχεια, ώστε οι πελάτες να μπορούν να αλλάζουν ευκολότερα εταιρεία σε περίπτωση ευνοϊκότερης συμφωνίας.

Επίσης, στις συμβάσεις που συνάπτουν οι καταναλωτές πρέπει να περιλαμβάνονται πληροφορίες σχετικά με τα ελάχιστα επίπεδα των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενώ στους συνδρομητές διαδικτύου πρέπει να παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τεχνικές διαχείρισης της κίνησης και τις επιπτώσεις τους στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Οι συμβάσεις πρέπει να περιλαμβάνουν στοιχεία για τις διατιθέμενες αποζημιώσεις και επιστροφές σε περίπτωση που οι υπηρεσίες υπολείπονται των ελάχιστων επιπέδων.

Προβλέπεται καλύτερη προστασία από παραβίαση προσωπικών δεδομένων και ανεπίκλητα τηλε-μηνύματα (''spam''), και υποχρεωτική ειδοποίηση σε περίπτωση παραβίασης προσωπικών δεδομένων. Προβλέπεται ακόμη, καλύτερη πληροφόρηση και απαιτήσεις προηγούμενης συναίνεσης για αποθήκευση ή πρόσβαση σε πληροφορίες στις συσκευές των χρηστών (όπως τα «cookies» που δεν σχετίζονται με την εκάστοτε συγκεκριμένη υπηρεσία).

Με τη νέα νομοθεσία, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές θα αποκτήσουν μεγαλύτερη ανεξαρτησία και, ως έσχατη λύση, θα διαθέτουν εξουσίες για να υποχρεώνουν τους τηλεπικοινωνιακούς φορείς εκμετάλλευσης με σημαντική ισχύ στην αγορά να διαχωρίζουν τα επικοινωνιακά τους δίκτυα από τους κλάδους υπηρεσιών, ώστε να εξασφαλίζεται ισότιμη πρόσβαση σε άλλους φορείς εκμετάλλευσης (χωρίς κατ' ανάγκη διαχωρισμό της ιδιοκτησίας ή υποχρέωση δημιουργίας χωριστής εταιρείας).

Η Κομισιόν, σε συνεργασία με το Φορέα των Ευρωπαϊκών Ρυθμιστικών Αρχών για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (BEREC), έχουν επίσης αναθέσει έκτακτες εξουσίες εποπτείας όσον αφορά τα επανορθωτικά μέτρα για την αποκατάσταση του ανταγωνισμού στις αγορές τηλεπικοινωνιών. Στην πράξη, σε περίπτωση που η Επιτροπή κρίνει ότι ένα σχέδιο επανορθωτικού μέτρου όσον αφορά τον ανταγωνισμό, το οποίο έχει κοινοποιηθεί από εθνική ρυθμιστική αρχή, θα συνιστούσε φραγμό για την ενιαία αγορά τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, η Επιτροπή θα μπορεί να προχωρήσει σε ενδελεχή αξιολόγηση και, σε διαβούλευση με τον BEREC, και θα μπορεί να απευθύνει σύσταση στον εθνικό φορέα εκμετάλλευσης για τροποποίηση ή απόσυρση του σχεδιαζόμενου μέτρου. Οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές πρέπει να λαμβάνουν δεόντως υπόψη τις εν λόγω συστάσεις.

Μεταξύ άλλων νέων στοιχείων στη δέσμη μέτρων περιλαμβάνεται και η βελτιωμένη πρόσβαση στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένου του αριθμού 112, του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης.

Σύμφωνα με την αρμόδια Αντιπρόεδρο της Κομισιόν, Νέλι Κρος, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις πρέπει να αξιοποιήσουν πλήρως τις ευκαιρίες που τους παρέχουν οι νέοι αυτοί κανόνες για να αποκτήσουν ανταγωνιστικότερες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Η κα. Κρος προειδοποίησε ότι σε περίπτωση που τα δικαιώματα αυτά δεν διασφαλιστούν στην πράξη, θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα όσον αφορά κράτη μέλη και εταιρείες τηλεπικοινωνιών για την αντιμετώπιση της κατάστασης.