You are here

Πετρέλαιο: Πρώτο θύμα ο τουρισμός;

13/10/2004 13:47
Τίμημα, υπό τη μορφή ενδεχομένως λιγότερων αφίξεων και όχι μόνο, θα κληθεί να καταβάλει η κυπριακή τουριστική βιομηχανία συνέπεια της ανόδου της τιμής του πετρελαίου στα εξωφρενικά επίπεδα των $50 και πλέον το βαρέλι. Αυτή η πεποίθηση είναι ευρέως διαδεδομένη στους κόλπους της εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας. Η έκταση όμως του τιμήματος αυτού παραμένει ακόμα άγνωστη με αποτέλεσμα, η κυπριακή τουριστική βιομηχανία να είναι αντιμέτωπη με ακόμα ένα έτος με μειωμένες αφίξεις, και κατ’ επέκταση, με μειωμένα έσοδα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το κόστος αγοράς καυσίμων αντιπροσωπεύει ποσοστό 14% του συνολικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών. Η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου σε επίπεδα πέραν των $50 το βαρέλι, ανάγκασε τις Βρετανικές Αερογραμμές να αυξήσουν το ύψος του επίναυλου σε $5 ανά πτήση. Η εξέλιξη αυτή, πρέπει να αναφερθεί, επηρεάζει ιδιαίτερα την Κύπρο, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια το 50% έως 60% του τουριστικού ρεύματος προέρχεται από τη Βρετανία. Λόγω του ενδυναμωμένου ευρώ έναντι του δολαρίου, άλλες χώρες της Ευρώπης από τις οποίες η Κύπρος αντλεί μεγάλο μέρος του εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος επηρεάζονται λιγότερο από τα ακριβότερα καύσιμα. Στην έκθεση Σεπτεμβρίου, το EIU εκτιμά ότι η αύξηση της τιμής του μαύρου χρυσού θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για την Κύπρο, λόγω της απόστασης που τη χωρίζει από τις κυριότερες τουριστικές αγορές.

Πάντως, εκπρόσωπος των Κυπριακών Αερογραμμών επισήμανε ότι η αύξηση του κόστους των εισιτηρίων δεν επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ταξιδιωτική κίνηση. Το ύψος του επίναυλου, είπε, είναι σχετικά χαμηλό σε σχέση με την τιμή του εισιτηρίου, κυρίως για πτήσεις μέσων αποστάσεων, όπως άφησε να νοηθεί.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και δηλώσεις εκπροσώπου των Βρετανικών Αερογραμμών που ανέφερε στη StockWatch ότι «αν αναλογισθεί κάποιος τα μεγέθη των Βρετανικών Αερογραμμών και την τάξη από την όποια προέρχεται το επιβατικό κοινό της εταιρείας» δεν πρέπει να αναμένεται «ότι τυχόν μηδαμινή αύξηση στην τιμή του εισιτήριου θα επηρεάσει τον κύκλο εργασιών μας».

Και έμμεσες επιδράσεις

Ωστόσο, πέραν από την άμεση επίδραση που έχει η τιμή των καυσίμων στον τουρισμό, δεν μπορεί να παραβλεφθεί και η έμμεση επίδραση της αύξησης της τιμής του πετρελαίου. Ως γνωστόν, το αυξημένο ενεργειακό κόστος, έχει ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας παγκοσμίως, με αρνητικές επιπτώσεις στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών λόγω της «διαμόρφωσης νέων σχετικών τιμών» στη χώρα που ζουν οι καταναλωτές. Ωστόσο, όπως ανέφερε αρμόδια πηγή στο Γραφείο Προγραμματισμού, η έκταση που θα έχουν οι επιπτώσεις του ράλι των τιμών, δεν μπορεί να εκτιμηθεί αυτή τη στιγμή.

Την ύπαρξη αυτής της «αρνητικότατης» επίδρασης, επισήμανε και ο Γενικός Διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ Ζαχαρίας Ιωαννίδης. Το αυξημένο κόστος του πετρελαίου επηρεάζει άμεσα το δεύτερο σε σημασία συντελεστή κόστους για ενέργεια της ξενοδοχειακής βιομηχανίας, όπως και έμμεσα το εργατικό κόστος, ανέφερε.

Εν τούτοις, πρέπει να προστεθεί ότι η εκπρόσωπος της προαναφερθείσας βρετανικής αεροπορικής εταιρείας εξέφρασε την εκτίμηση ότι «αυτό που θα επηρεάσει τον τουρίστα λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, είναι η αύξηση στις τιμές των ξενοδοχείων και γενικά των τιμών των αγαθών και υπηρεσιών στις αγορές των χωρών που καταλήγει ο επισκέπτης».

Όμως ο ΚΟΤ αισιόδοξος για χειμώνα

Βραχυπρόθεσμα, ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού, όπως ανέφερε εκπρόσωπός του στη StockWatch, βλέπει το φετινό χειμώνα με αισιοδοξία, λόγω των συμφωνιών που έκλεισε ο Οργανισμός τους τελευταίους μήνες, παρά το ότι, ακόμα δεν έχει εκτιμηθεί η επίδραση της αύξησης του πετρελαίου.

Ωστόσο, όπως απάντησε ο Θάσος Κατσουρίδης σε ερώτηση που του υπέβαλε η StockWatch, προβλέψεις αυτή τη στιγμή για την επόμενη σεζόν δεν μπορούν να γίνουν. «Ακόμα δεν έχουν γίνει εκθέσεις και δεν έχουμε πληροφορηθεί για τα προγράμματα των διοργανωτών».

Του Στέλιου Ορφανίδη