You are here

«Ηλεκτροσόκ» εκατομμυρίων στο καζίνο

08/01/2020 07:18

Απρόβλεπτη επιβάρυνση για τους φορολογούμενους ενδέχεται να δημιουργήσει η συμφωνία αδειοδότησης του πρώτου καζίνο στην Κύπρο, αφού φαίνεται να μπάζει νερά σε ότι αφορά το ποιος θα επωμιστεί το σημαντικό κόστος ηλεκτροδότησης του μεγαλεπήβολου έργου.

Τα γκρίζα σημεία της συμφωνίας φαίνεται να είναι τέτοια που ανάγκασαν την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕΚ) να καλέσει εμπειρογνώμονα από το εξωτερικό για να μεσολαβήσει για τη διαφορά που έχει προκύψει μεταξύ της εταιρείας και του διαχειριστή συστήματος μεταφοράς (ΔΣΜ).

Ο εμπειρογνώμονας που κάλεσε το κράτος θα αποφανθεί ποια από τις δύο πλευρές θα επωμιστεί  ή όχι  το κόστος περίπου €15 εκ. ή μέρος αυτού, που συνεπάγεται η υποδομή υποσταθμού της ΑΗΚ για την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος  στο καζίνο και του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στη δυτική Λεμεσό  όπου θα ανεγερθούν.

Το επίμαχο ζήτημα προκλήθηκε μετά την άρνηση της ICR Cyprus Resort Development  να αναλάβει  μεγάλο μέρος του κόστους της υποδομής για μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος στις εγκαταστάσεις του καζίνο και του ξενοδοχείου καθώς, τέτοια πρόνοια, όπως ισχυρίζεται, δεν  περιλαμβανόταν στο σχετικό διαγωνισμό.

Στην εταιρεία παραχωρήθηκε το 2017 άδεια για δημιουργία καζίνο στην δυτική Λεμεσό.  Έκτοτε η εταιρεία λειτουργεί με δορυφορικά καζίνο σε διάφορες πόλεις και περιοχές της Κύπρου.

Για το θέμα του ηλεκτρισμού στο καζίνο που βρίσκεται υπό ανέγερση, η ICR υπέβαλε στις  23 Σεπτεμβρίου του 2019 ένσταση στην αρμόδια αρχή που είναι η ΡΑΕΚ.

Με βάση  τους όρους που εξέδωσε ο διαχειριστής  συστήματος μεταφοράς ,το καζίνο θα πρέπει να πληρώσει τα 9/40 του συνόλου της δαπάνης  που συνεπάγεται η εγκατάσταση υποσταθμού και η οποία υπολογίζεται γύρω στα €3 εκ.

Πηγές της  Integrated Casino Resorts Cyprus Limited («ICR Cyprus»)  ανέφεραν στη StockWatch  ότι η  εταιρεία θεωρεί  πως οι επιβληθείσες χρεώσεις για τη σύνδεσή της στο ηλεκτρικό δίκτυο βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση και δεν ακολουθούν την αναγνωρισμένη πολιτική κανόνων μεταφοράς και διανομής του ΔΣΜ και τη δημοσιοποιημένη πολιτική χρέωσης της ΑΗΚ.

Οι ίδιες πηγές σημείωσαν ότι για  τους πιο πάνω λόγους, «η εταιρεία, εξασκώντας το έννομο δικαίωμα της, προσέφυγε στη ΡΑΕΚ, η οποία οφείλει βάσει του νόμου να ελέγξει τη νομιμότητα των χρεώσεων αυτών. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία θα σεβαστεί την απόφαση της ΡΑΕΚ και θα συμμορφωθεί πλήρως με τις υποδείξεις της».

Σημειώνεται  ότι το ΔΣ της ΡΑΕΚ είχε πέντε  διαδοχικές συναντήσεις με τα εμπλεκόμενα μέρη ώστε να γεφυρωθούν οι μεταξύ τους διαφορές και να εξευρεθεί  συμβιβαστική λύση, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες της StockWatch, φαίνεται ότι η ΡΑΕΚ  στην εξέταση της ένστασης της εταιρείας του καζίνο, εντόπισε γκρίζες ζώνες και κάποια νομικά κενά τα οποία χρήζουν περαιτέρω  επιστημονικής τεκμηρίωσης.  

Λόγω  του ότι το συνολικό κόστος των υποδομών που θα χρειαστούν για την ηλεκτροδότηση του εγκαταστάσεων του καζίνο και της ξενοδοχειακής μονάδας  είναι αρκετά μεγάλο, περίπου  €15 εκ. η ΡΑΕΚ θεώρησε σκόπιμο να  καλέσει εμπειρογνώμονα από το εξωτερικό  για να μεσολαβήσει επί της διαφοράς  και να αποφανθεί σχετικά  βάσει επιστημονικών κριτηρίων.

Πρόκειται για υποδομές οι οποίες περιλαμβάνουν υποσταθμό, και γραμμές καλωδίων για μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος στις εγκαταστάσεις του καζίνο.

Διευκρινίζεται ότι ανεξάρτητα από την απόφαση του εμπειρογνώμονα,  η οποία αναμένεται να  επιδοθεί στη ΡΑΕΚ γύρω στα μέσα Φεβρουαρίου, τόσο η εταιρεία του καζίνο, όσο και ο ΔΜΣ, θα μπορούν να προσφύγουν στο δικαστήριο.

Τεχνοκράτες της ΑΗΚ ανέφεραν στη StockWatch ότι οι κανονισμοί και η πρακτική που εφαρμόζεται επί δεκαετίες σε  παρόμοιες περιπτώσεις, το συνολικό κόστος των υποδομών για μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος, το επωμίζεται ο πρώτος χρήστης  και στη συνέχεια οι επόμενοι χρήστες που θα ανεγείρουν κατοικίες ή υποστατικά,  επωμίζονται αναλογικά μέρος  της δαπάνης των υποδομών που επιστρέφεται στον πρώτο χρήστη.

Στην προκειμένη περίπτωση η εταιρεία του καζίνου προβάλλει επιπρόσθετα τον ισχυρισμό ότι στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΑΗΚ, περιλαμβανόταν η εγκατάσταση υποσταθμού στην περιοχή  Ζακακίου.

Έχει διαρρεύσει ότι ο εν λόγω υποσταθμός είχε προβλεφθεί να γίνει στην περιοχή Ζακακίου, αλλά για κάποιους λόγους που δεν έχουν γίνει γνωστοί, ακυρώθηκε. 

Το  κόστος ανέγερσης του καζίνο αναμένεται να ανέλθει  περίπου στα €550 εκ. και εκτιμάται ότι θα ανοίξει τις πύλες του εντός του 2021.

Τονίζεται ότι η ανέγερση του καζίνο έχει προκαλέσει  τις αντιδράσεις  περιβαλλοντικών οργανώσεων εξαιτίας του γεγονότος ότι βρίσκεται κοντά στο βιότοπο Ακρωτηρίου ένα από τους πιο σημαντικούς στην Κύπρο. 

Του Λεύκου Χρίστου