You are here

Ψάχνουν κίνητρα και εμπόδια για νέο προσωπικό

05/03/2023 06:00

Τους παράγοντες που προβάλλουν ως εμπόδια στην προσέλκυση προσωπικού στον ξενοδοχειακό τομέα της Κύπρου, αλλά και τα καταλληλότερα κίνητρα για την προσέλκυση ντόπιου προσωπικού, αναζητούν οι αρμόδιοι φορείς, μέσω έρευνας ανάμεσα στους επιχειρηματίες του κλάδου.

Η έρευνα του ΣΤΕΚ σε συνεργασία με τη σχολή Επισιτιστικών, Ξενοδοχειακών και Τουριστικών Σπουδών του KES College και το KES Research Centre, που διεξήχθη μέσω ερωτηματολογίου, στοχεύει συγκεκριμένα στον εντοπισμό εμποδίων και τη διαμόρφωση θέσεων, εισηγήσεων και κινήτρων για την προσέλκυση προσωπικού στον ξενοδοχειακό τομέα της Κύπρου.

Η συλλογή των απαντήσεων ολοκληρώθηκε χθες, Σάββατο 4 Μαρτίου και αναμένεται να αρχίσει η επεξεργασία των απαντήσεων για τη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων.

Προκλήσεις και αιτίες έλλειψης προσωπικού

Οι προκλήσεις του τουριστικού τομέα, μεταξύ των οποίων οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να επιλέξουν τις κυριότερες κατά τη γνώμη τους, περιλαμβάνουν με βάση το ερωτηματολόγιο, την εποχικότητα, τον πόλεμο στην Ουκρανία, την έλλειψη προσωπικού, την ενεργειακή κρίση και τον πληθωρισμό, τη μείωση του εισοδήματος των τουριστών, την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, την αεροπορική συνδεσιμότητα και την αύξηση του κόστους εισιτηρίων. Οι ερωτηθέντες έχουν το περιθώριο να αναφερθούν σε προκλήσεις που δεν περιλαμβάνονται στην λίστα.

Οι επιχειρηματίες κλήθηκαν επίσης να αξιολογήσουν τη σημασία συγκεκριμένων παραγόντων, ως αιτίες για την έλλειψη προσωπικού στον κλάδο.

Αυτοί οι παράγοντες είναι οι ώρες εργασίας, οι συνθήκες εργασίας, ο μισθός, η επαγγελματική ανασφάλεια, η εποχικότητα, η έλλειψη προοπτικών ανέλιξης, η έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού και η άγνοια για νέες διαθέσιμες θέσεις.

Οι απαντήσεις των ερωτηθέντων θα αποκαλύψουν επίσης, τον βαθμό στον οποίο η έλλειψη προσωπικού αναμένεται να επηρεάσει την ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών σε τομείς όπως η καθαριότητα/δωμάτια, η συντήρηση και ασφάλεια, το τμήμα υποδοχής, τα εστιατόρια, η κουζίνα, η πισίνα/παραλία, η ψυχαγωγία.

Υφιστάμενα και νέα κίνητρα

Η έρευνα εξετάζει τα κίνητρα που προσφέρονται στο προσωπικό (π.χ. παροχή επιχορηγημένων σεμιναρίων, προγράμματα επιβράβευσης, μισθολογική αναβάθμιση), καθώς και τα πρόσθετα κίνητρα που θεωρούνται αναγκαία για την προσέλκυση ντόπιου προσωπικού και νεολαίας για ενασχόληση στον τουριστικό τομέα.

Την ίδια στιγμή, εξετάζεται η στάση των επιχειρηματιών του κλάδου έναντι κινήτρων όπως η αμοιβή με βάση τον βαθμό ικανοποίησης του πελάτη (αμερικανικό μοντέλο) και η αύξηση των μερικώς απασχολούμενων με ταυτόχρονη μείωση των μονίμως απασχολούμενων, ως κίνητρα για την προσέλκυση ντόπιου προσωπικού.

Ανάγκες και προσωπικό τρίτων χωρών

Το ερωτηματολόγιο εξετάζει επίσης, θέματα εκπαίδευσης - επανεκπαίδευσης προσωπικού, καθώς και τις εκτιμήσεις για τις ανάγκες των επιχειρήσεων του ξενοδοχειακού τομέα σε μόνιμο και εποχικό προσωπικό τόσο άμεσα, όσο και γενικότερα το 2023.

Σε ότι αφορά την πρόσληψη προσωπικού από τρίτες χώρες, η έρευνα εξετάζει κατά πόσο θεωρείται ότι μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του τομέα βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα σε βάθος πενταετίας, εξετάζεται η ικανοποίηση των επιχειρηματιών από την εν λόγω πρακτική, καθώς και η άποψή τους σε σχέση με την επίδραση της πρακτικής στην ποιότητα του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου.

Το ερωτηματολόγιο αναζητεί απαντήσεις σε σχέση με προβλήματα που θεωρείται ότι μπορεί να προκύψουν από την πρόσληψη προσωπικού από τρίτες χώρες, καθώς και σε σχέση με τους τρόπους που θεωρείται ότι μπορεί να γίνει καλύτερα η ενσωμάτωση του προσωπικού από τρίτες χώρες, στην κυπριακή κουλτούρα.

«Προτείνετε λύσεις»

Τέλος, δίνεται το βήμα στους επιχειρηματίες του κλάδου, να προτείνουν εάν επιθυμούν, εισηγήσεις προς την Πολιτεία ή προς τους φορείς, ή προς τις επιχειρήσεις του τομέα, για τη μακροχρόνια αντιμετώπιση του φαινομένου της έλλειψης προσωπικού στον τουριστικό τομέα της Κύπρου.

Της Μαρίας Χαμπή