You are here

Στην Κεντρική ο τελικός λόγος για έγκριση Διονυσίου στον ΟΧΣ

17/06/2022 10:51

Στην αρμοδιότητα της Κεντρικής Τράπεζας εναπόκειται η τελική έγκριση ή όχι της καταλληλόλητας του ανώτερου λειτουργού του Υπουργείου Οικονομικών Διονύση Διονυσίου που επιλέγηκε για τη θέση του ΓΔ του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης (ΟΧΣ), μετά και τους ισχυρισμούς που διατυπώνονται σε βάρος του σε σχετική έκθεση της ελεγκτικής υπηρεσίας.

Η ΕΥ επικαλείται αρνητικές αναφορές εναντίον του εν λόγω υποψηφίου οι οποίες καταγράφονται στην έκθεση της ερευνητικής επιτροπής για την κατάρρευση του πρώην Συνεργατισμού και εμμέσως πλην σαφώς αφήνει να εννοηθεί ότι οι αναφορές αυτές θα πρέπει να ληφθούν υπόψη από την ΚΤ, πριν επικυρώσει την καταλληλόλητα του στη θέση του ΓΔ χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

Ο ΟΧΣ εποπτεύεται από την ΚΤ.

Ο Δ. Διονυσίου υπάγεται στη διεύθυνση χρηματοοικονομικής σταθερότητας του ΥΠΟΙΚ και υπό αυτή του την ιδιότητα εκπροσωπούσε το μεγάλο μέτοχο του Συνεργατισμού, που ήταν το κράτος, μετά που η ΣΚΤ τέθηκε υπό εξυγίανση και σήμερα εκπροσωπεί επίσης το ΥΠΟΙΚ στο ΔΣ της ΚΕΔΙΠΕΣ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της StockWatch ο ΟΧΣ έχει ετοιμάσει και απέστειλε προς την ΕΥ και την ΚΤ τα σχόλια της επί των αναφορών της ελεγκτικής υπηρεσίας, η οποία επικαλείται αόριστα σχετική καταγγελία σε βάρος του κ. Διονυσίου, χωρίς να αναφέρει την πηγή της.

Ο ΟΧΣ στα σχόλια του αναφέρεται πρώτα στο σκέλος της διαδικασίας, το οποίο αφορούσε στην επισκόπηση και αξιολόγηση των βιογραφικών των υποψηφίων σε σχέση με τα κριτήρια και σύμφωνα με το σχέδιο υπηρεσίας καθώς και στην πρώτη διαδικασία συνεντεύξεων την οποία διεξήγαγε ανεξάρτητος εξωτερικός σύμβουλος. Πρόκειται περί διεθνούς μεγάλου ελεγκτικού οίκου.

Σύμφωνα με τον ΟΧΣ, ο εξωτερικός σύμβουλος παρέδωσε στον οργανισμό τον κατάλογο με τους υποψηφίους που δεν πληρούσαν τα κριτήρια και τα ονόματα των υποψηφίων που είχαν εισηγηθεί για να περιληφθούν στο short list και να προχωρήσει το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας.

Σε ότι αφορά τον ισχυρισμό της ΕΥ περί σύγκρουσης συμφέροντος από τη συμμετοχή στο ΔΣ του ΟΧΣ του ΓΔ του ΥΠΟΙΚ σημειώνεται ότι ο κ. Διονυσίου υπάγεται απευθείας στην προϊστάμενη του που είναι η διευθύντρια της διεύθυνσης χρηματοοικονομικής σταθερότητας και όχι στον ΓΔ του ΥΠΟΙΚ.

Επισημαίνεται ότι και αν ακόμη αφαιρεθεί η βαθμολογία που έδωσε ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ στον κ. Διονυσίου στο πλαίσιο των διάφορων συνεντεύξεων που είχαν προηγηθεί της επιλογής του, η συνολική βαθμολογία που έλαβε από όλα τα μέλη της επιτροπής επιλογής και της αντίστοιχης του ανεξάρτητου εξωτερικού συμβούλου δεν διαφοροποιείται η σειρά κατάταξης των υποψηφίων και επομένως έτσι και αλλιώς ο Δ. Διονυσίου θα είχε επιλεγεί ως ο πιο κατάλληλος.

Όσον αφορά στη διατήρηση της αμεροληψίας, σημειώνεται ότι με βάση τη νομολογία άρθρο 42 του περί των γενικών αρχών του διοικητικού δικαίου νόμου του 1999 (Ν.158(Ι)/1999), γίνεται αναφορά σε ποιες περιπτώσεις θα πρέπει να απέχει άτομο, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η αμεροληψία του ΔΣ του ΟΧΣ

Υποδεικνύεται ότι στη διαδικασία συνεντεύξεων για επιλογή υποψηφίων δεν μετέχει στην παραγωγή διοικητικής πράξης πρόσωπο που έχει ιδιάζουσα σχέση ή συγγενικό δεσμό εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και του τέταρτου βαθμού ή βρίσκεται σε οξεία έχθρα µε το άτομο που αφορά η εξεταζόµενη υπόθεση ή που έχει συμφέρον για την έκβασή της.

Σημειώνεται ότι το πόρισμα της ερευνητικής επιτροπής Αρέστη για τον Συνεργατισμό με βάση τους όρους εντολής επιδόθηκε στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, ο οποίος είναι ο αποκλειστικά αρμόδιος για την αξιολόγηση του και παράλληλα για τον καταλογισμό οποιωνδήποτε ποινικών, αστικών, πειθαρχικών αδικημάτων και ευθυνών.

Κανένας άλλος και ειδικότερα ανεξάρτητος αξιωματούχος έχει το δικαίωμα να καταλογίζει ευθύνες, σύμφωνα πάντα με την πρακτική και τους όρους εντολής που διέπουν τέτοιες ερευνητικές επιτροπές που ενδεχομένως διαπιστώνουν ποινικά αδικήματα, πειθαρχικά ή διοικητικά.

Το τελευταίο κεφάλαιο της έκθεσης της εν λόγω ερευνητικής επιτροπής στο οποίο απαριθμούνται τα άτομα, φορείς για τους οποίους γίνεται εισήγηση για εξέταση οποιωνδήποτε αδικημάτων και ευθυνών, δεν κάνει αναφορά στο όνομα του κ. Διονυσίου σε σχέση με τη διενέργεια εναντίον του οποιωνδήποτε ερευνών.

Ανεξάρτητα του τι καταγράφεται ή όχι στο πόρισμα, ο Δ. Διονυσίου συνεχίζει να είναι δημόσιος υπάλληλος με γραμμή αναφοράς στους προϊστάμενους του.

Οποιεσδήποτε εισηγήσεις και σημειώματα απευθύνονταν και συνεχίζουν να απευθύνονται στην προϊστάμενη αρχή, η οποία κατά την κρίση της, τα προωθεί στον υπουργό Οικονομικών.

Παράλληλα οι οποιεσδήποτε οδηγίες του ΥΠΟΙΚ επί θεμάτων που χειρίζεται ο κ. Διονυσίου ως ανώτερος λειτουργός στη διεύθυνση χρηματοοικονομικής σταθερότητας επιστρέφουν κοντά του μέσω του ΓΔ του υπουργείου.

Ουσιαστικά με βάση το πόρισμα της ερευνητικής επιτροπής, τίθενται θέματα ως προς την ποιότητα της πληροφόρησης που λάμβανε η διεύθυνση του ΥΠΟΙΚ καθώς και αναφορές σε ενδεχόμενη παραπλανητική ενημέρωση μέσω των ετήσιων εκθέσεων του κ. Διονυσίου. 

Οι εκθέσεις του, σύμφωνα με την πληροφόρηση που συγκέντρωσε η StockWatch, μετά την έγκριση τους από τον ΓΔ του ΥΠΟΙΚ και τον υπουργό, εγκρίνονταν από το Υπουργικό Συμβούλιο και ακολούθως αποστέλλονταν στη Βουλή των Αντιπροσώπων, η οποία με βάση σχετικά πρακτικά ουδέποτε τα εξέτασε. 

Παράλληλα, οι εκθέσεις του κ. Διονυσίου σε σχέση με τον Συνεργατισμό και τον ΟΧΣ, αποστέλλονταν σε διάφορες ανεξάρτητες αρχές όπως στον διοικητή της ΚΤ, στη γενική λογίστρια, στον χρηματοοικονομικό επίτροπο, στον έφορο ελέγχου κρατικών ενισχύσεων, στους διευθυντές του ΥΠΟΙΚ στην πρώην ΣΚΤ και στον ΟΧΣ.

Οι πηγές που μίλησαν στη StockWatch και έχουν γνώση των τεκταινομένων επισημαίνουν ότι ουδείς εξ αυτών υπέβαλε οποιοδήποτε σχόλιο σε σχέση με τις ετήσιες εκθέσεις που αποστέλλονταν κατά καιρούς.

Σε ότι αφορά την εταιρική διακυβέρνηση του πρώην Συνεργατισμού επικρατεί η άποψη στο ΥΠΟΙΚ ότι ενώ το πόρισμα Αρέστη αναφέρεται σχεδόν αποκλειστικά στο διορισμό των μελών της επιτροπείας της ΣΚΤ, το κύριο θέμα που απασχολούσε τότε τους θεσμούς στην ΕΕ και στη Φρανκφούρτη, σε σχέση με την εταιρική διακυβέρνηση, ήταν η δομή του, καθώς υπήρχαν 18 ανεξάρτητα ΣΠΙ κάτω από τη ΣΚΤ.

Η διαδικασία επιλογής, διορισμού, έγκρισης, επικύρωσης των μη εκτελεστικών μελών της επιτροπείας της ΣΚΤ είναι η ίδια με τη διαδικασία που ακολουθείται για τον ΟΧΣ πέραν του ότι από το Νοέμβριο του 2014 ή έγκριση ήταν από την ΕΚΤ ενώ χρειαζόταν και η σύμφωνη γνώμη της κοινοβουλευτικής επιτροπής οικονομικών.

Δεν γίνεται αναφορά στο πόρισμα Αρέστη ότι όλα τα μέλη της επιτροπείας είχαν εγκριθεί από την ΚΤ και την ΕΚΤ.

Η ΚΤ και η ΕΚΤ ουδέποτε ήρθαν ξεκάθαρα να θέσουν θέμα ικανότητας και καταλληλόλητας για οποιοδήποτε μέλος της επιτροπείας της ΣΚΤ, σημείωσαν στη StockWatch πηγές του ΥΠΟΙΚ.

Σε ότι αφορά την επισήμανση της έκθεσης Αρέστη ότι στις 31/5/2017 ο εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ στον πρώην Συνεργατισμό είχε γράψει προς τον ΥΠΟΙΚ πως η ΣΚΤ ήταν δρώσα οικονομική μονάδα για τους επόμενους 12 μήνες, αυτό δεν ήταν αυθαίρετη διαπίστωση του Δ. Διονυσίου.

Ήταν, όπως λένε στο ΥΠΟΙΚ, αναφορά στην έκθεση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΣΚΤ το 2016, από τον τότε εξωτερικό ελεγκτικό οίκο που έλεγχε τον Συνεργατισμό.

Σημειώνεται ότι η ΕΥ στην έκθεση της σημειώνει ότι εναπόκειται στην ΚΤ ως εποπτεύουσα αρχή να πάρει την τελική απόφαση σε ότι αφορά την καταλληλότητα του εν λόγω ανώτερου λειτουργού.

Η επιλογή του Δ. Διονυσίου ως ΓΔ του ΟΧΣ, έγινε τον περασμένο Ιανουάριο και έκτοτε καθυστερεί η αξιολόγηση του από την ΚΤ.

Είναι προφανές ότι η ΚΤ, αξιολογώντας την έκθεση της ΕΥ και τα σχόλια του ΟΧΣ θα πάρει τις τελικές της αποφάσεις πριν εκπνεύσει η καλοκαιρινή περίοδος.

Του Λεύκου Χρίστου