You are here

«Ζωντανό» το νομοσχέδιο ασπίδα για τις τράπεζες

12/12/2022 08:00

Το εναρμονιστικό νομοσχέδιο που παρέχει το δικαίωμα στα κράτη μέλη να προστατεύουν εξαγορές μεγάλων εταιρειών, οργανισμών ή χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων από ξένους επενδυτές, αναμένεται να επανέλθει προς ψήφιση στη Βουλή των Αντιπροσώπων, ευθύς μετά τις προεδρικές εκλογές.

Το Υπουργείο Οικονομικών, έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους και ενδιαφερόμενους φορείς με στόχο να εμπλουτιστούν, κυρίως, τα κριτήρια και οι προβλεπόμενες οδηγίες, βάσει των οποίων το κράτος θα μπορεί να παρεμβαίνει και ν’ αναχαιτίζει μεγάλες επενδύσεις, για καθαρά λόγους δημοσίου συμφέροντος και όχι μόνο.

Το νομοσχέδιο, που είχε αποκαλύψει η StockWatch, είχε κατατεθεί στην Ολομέλεια της Βουλής, υπό τη μορφή του κατεπείγοντος τον περασμένο Σεπτέμβριο και φάνηκε εκ των πραγμάτων, να μην ήταν άσχετο με τις προσπάθειες που κατέβαλλε, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο Lone Star για την εξαγορά της Τράπεζας Κύπρου.

Το νομοσχέδιο αφορά στο νόμο του 2022, περί ελέγχου των άμεσων ξένων επενδύσεων, είναι εναρμονιστικό και ήδη από το 2019 κράτη -μέλη της ΕΕ εφαρμόζουν τη σχετική νομοθεσία.

Σύμφωνα με πληροφορίες της StockWatch, το ΥΠΟΙΚ διαβουλεύεται και ακούει τις απόψεις όλων των εμπλεκομένων φορέων επί του νομοσχεδίου.

Πέραν των έντονων απόψεων που υπάρχουν ότι το τραπεζικό σύστημα χρήζει προστασίας και ότι δεν θα πρέπει να αφεθούν φαινόμενα έκθεσης του, την ίδια ώρα, υπάρχει και η σχολή των ενδιαφερομένων και επηρεαζόμενων φορέων που υποδεικνύουν πως:

«To εν λόγω ν/σ, όχι μόνο θα πρέπει να περιέχει ασφαλιστικές δικλείδες για εξαγορές ουσιωδών υπηρεσιών ή χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, επιβάλλεται να προστατευτεί ο τομέας των ξένων επενδύσεων πάνω στον οποίο η κυπριακή οικονομία στηρίζει πάρα πολλά».

Στο πλαίσιο αυτών των θέσεων, το ΥΠΟΙΚ βρίσκεται σε διάλογο με το Σύνδεσμο Τραπεζών, το Σύνδεσμο Εγκεκριμένων Λογιστών, το Δικηγορικό Σύλλογο, την ΟΕΒ, το ΚΕΒΕ τον CIBA, τον CIFA και με αρμόδια υπουργεία.

Πως βγήκε στην επιφάνεια

Το εναρμονιστικό νομοσχέδιο σε σχέση με τις εξαγορές ουσιωδών υπηρεσιών και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων βρέθηκε στο προσκήνιο με τη δημοσιοποίηση του ενδιαφέροντος του αμερικανικού επενδυτικού ταμείου.

Υπήρξαν έντονες απόψεις, τόσο από την εκτελεστική, όσο και από τη νομοθετική εξουσία σε ότι αφορά το ενδεχόμενο να βρεθεί η μεγαλύτερη συστημική τράπεζα της χώρας σε χέρια επενδυτικού ταμείου.

Ακόμη και οι εποπτικές αρχές περιλαμβανομένης και της ΚΤ, δεν έβλεπαν με καλό μάτι μία τέτοια εξέλιξη στα τραπεζικά δρώμενα του τόπου, παρά το γεγονός ότι η εγχώρια εποπτική αρχή απέφυγε, το οποιοδήποτε σχόλιο επί των εξελίξεων.

Εκείνες τις μέρες αναμενόταν η 3η διαδοχική πρόταση ενδιαφέροντος του αμερικανικού επενδυτικού ταμείου Loan Star, για εξαγορά της Τράπεζας Κύπρου, παρά το γεγονός ότι το ΥΠΟΙΚ δεν είχε συνδυάσει μέχρι τότε την κατάθεση του ν/σ με τις εξελίξεις στην Τρ. Κύπρου.

Κάτω από την πίεση των εξελίξεων, ο Υπουργός Οικονομικών Κ. Πετρίδης δεν δίστασε να στείλει το μήνυμα ότι οι κυπριακές αρχές, μάλλον δεν θα μείνουν με σταυρωμένα χέρια και ούτε θα περιοριστούν σε ρόλο θεατή.

«Ως χώρα οφείλουμε να διαφυλάξουμε την τραπεζική σταθερότητα προς το δημόσιο συμφέρον», είχε δηλώσει δημόσια ο ΥΠΟΙΚ, ο οποίος γνώριζε ότι το εν λόγω εναρμονιστικό νομοσχέδιο, αποτελούσε ασπίδα προστασίας στην περίπτωση που το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο επανερχόταν για 3η διαδοχική φορά να υποβάλει πρόταση για εξαγορά της Τράπεζας Κύπρου.

Τελικά, το Loan Star, απέσυρε τη δωδεκάτη το ενδιαφέρον του καθώς, γνώριζε εκ προοιμίου ότι το ΔΣ της BOCH θα απέρριπτε οποιαδήποτε νέα πρόταση.

Το ΥΠΟΙΚ εκμεταλλεύτηκε τη συγκυρία και για να βελτιώσει τις πρόνοιες του ν/σ, άνοιξε διάλογο με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ο οποίος είναι σε εξέλιξη.

Το αρμόδιο υπουργείο ευελπιστεί ότι με την έναρξη των εργασιών της Βουλής, μετά τις προεδρικές εκλογές, θα τεθεί προς ψήφιση από την Ολομέλεια.

Τι προβλέπει το ν/σ

Το νομοσχέδιο, θέτει τους παράγοντες που μπορεί να συνεκτιμηθούν από την αρμόδια αρχή, κατά πόσον μια άμεση ξένη επένδυση είναι πιθανό να θίξει την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Στο πλαίσιο της αξιολόγησης προτάσεων από επενδυτές, για την εξαγορά επιχειρήσεων, οργανισμών ή χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, θα λαμβάνεται υπόψη αν οι επηρεαζόμενοι οργανισμοί δραστηριοποιούνται σε ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα ο οποίος αφορά στις υποδομές ζωτικής σημασίας (critical infrastructure), είτε φυσικές, είτε εικονικές, περιλαμβανομένων των υποδομών στους τομείς:

Της ενέργειας, των μεταφορών, της ύδρευσης, της υγείας, των επικοινωνιών, των μέσων ενημέρωσης, της επεξεργασίας ή αποθήκευσης δεδομένων, της άμυνας, των εκλογικών ή των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, περιλαμβανομένων των συστημικών πιστωτικών ιδρυμάτων.

Η αρμόδια αρχή, σύμφωνα με το ν/σ, θα αξιολογεί τις πιθανές συνέπειες της άμεσης ξένης επένδυσης, όσον αφορά στην πρόσβαση σε πληροφορίες ευαίσθητου χαρακτήρα, περιλαμβανομένων των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ή τη δυνατότητα ελέγχου τέτοιων πληροφοριών.

Η αρμόδια αρχή, προκειμένου να διαπιστώσει κατά πόσο μια άμεση ξένη επένδυση είναι πιθανό να θίξει την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη της Κυπριακής Δημοκρατίας, θα μπορεί επιπρόσθετα να συνεκτιμήσει:

Εάν ο ξένος επενδυτής ελέγχεται άμεσα ή έμμεσα από την κυβέρνηση τρίτης χώρας, περιλαμβανομένων κρατικών φορέων ή ενόπλων δυνάμεων, μεταξύ άλλων μέσω της ιδιοκτησιακής δομής ή της παροχής σημαντικής χρηματοδότησης.

Εάν ο ξένος επενδυτής έχει ήδη εμπλακεί σε δραστηριότητες που θίγουν την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη ενός κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Εάν υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ο ξένος επενδυτής να προβαίνει σε παράνομες ή εγκληματικές δραστηριότητες.

Εάν με την υλοποίηση ή εφαρμογή της ξένης επένδυσης διασφαλίζεται ή διατηρείται ικανοποιητική διασπορά της μετοχικής βάσης καθώς και η δυνατότητα συμμετοχής και άλλων επενδυτών στην επιχείρηση στρατηγικής σημασίας και στα όργανα λήψης αποφάσεων.

Του Λεύκου Χρίστου