You are here

«Όχι» στη μείωση φόρων για υγραέριο κίνησης

16/05/2018 06:58

Τη στιγμή που αναζητούνται τρόποι για μείωση του κόστους υγραεριοκίνησης προς ενίσχυση της ζήτησης στην εν λόγω αγορά, η επιτροπή εμπορίου έλαβε αρνητική απάντηση από το υπουργείο οικονομικών σε σχέση με το αίτημα της για εξέταση ενδεχόμενης μείωσης του ΦΠΑ και του φόρου κατανάλωσης στην τιμή του υγραερίου κίνησης.

Το αίτημα της επιτροπής αφορούσε συγκεκριμένα, το ενδεχόμενο διαπραγμάτευσης με την ευρωπαϊκή επιτροπή ώστε να επιτραπεί παρέκκλιση για μείωση ή μηδενισμό τόσο του συντελεστή ΦΠΑ όσο και του ειδικού φόρου κατανάλωσης, καθώς και επιβολή του ΦΠΑ στην τιμή του υγραερίου κίνησης πριν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, για σκοπούς μείωσης της συνολικής τιμής του.

Σε επιστολή του προς την επιτροπή εμπορίου, ο υπουργός οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, αναφέρει ότι δεν παρέχεται η δυνατότητα παρέκκλισης για την επιβολή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στο υγραέριο αυτοκίνησης ή οποιαδήποτε δυνατότητα παρέκκλισης από τις ευρωπαϊκές οδηγίες σε σχέση με την επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο υγραέριο κίνησης.

Ο υπουργός επικαλείται στοιχεία του παρατηρητηρίου λιανικών τιμών καυσίμων της υπηρεσίας προστασίας καταναλωτή σημειώνοντας ότι η τιμή του υγραερίου κίνησης (€0,78 ανά λίτρο) είναι χαμηλότερη κατά €0,484 ανά λίτρο σε σχέση με τη μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης όπου η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης ανέρχεται στα €1,264 το λίτρο, δημιουργώντας ισχυρό κίνητρο για τη χρήση του, όπως υποστηρίζει.

Σημειώνει παράλληλα, ότι η δυνατότητα που παρέχεται στην ευρωπαϊκή οδηγία για μηδενικό συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης ή χαμηλότερο του ελάχιστου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο υγραέριο κίνησης, ενδέχεται να οδηγήσει κατά το μέγιστο σε μείωση της τιμής κατά €0,08 το λίτρο.

Απώλεια εσόδων και δημοσιονομικές επιπτώσεις

Ο κ. Γεωργιάδης κάνει λόγο για απώλεια εσόδων που θα πρέπει να αντισταθμιστεί για να διατηρηθεί η δημοσιονομική σταθερότητα, σε περίπτωση μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι η απάλειψη ή μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο υγραέριο κίνησης θα οδηγήσει σε απώλεια εσόδων, τα οποία στην παρούσα φάση δεν μπορούν να υπολογιστούν λόγω του ότι δεν έχει ακόμα ωριμάσει η κατανάλωση υγραερίου κίνησης.

Προστίθεται ότι σε περίπτωση μετατόπισης της κατανάλωσης από παραδοσιακά καύσιμα προς το υγραέριο κίνησης, η απώλεια δημόσιων εσόδων θα είναι σημαντική και θα πρέπει να υποκατασταθεί για να διατηρηθεί η σταθερότητα στα δημόσια οικονομικά.

Της Μαρίας Χαμπή