You are here

Ακρίβεια: Θολό το τοπίο για λήψη μέτρων

24/06/2022 07:02

Θολό παραμένει το τοπίο αναφορικά με τις προτάσεις κομμάτων της αντιπολίτευσης για προώθηση μέτρων στήριξης των νοικοκυριών και επιχειρήσεων, τα οποία πλήττονται από το μπαράζ ανατιμήσεων βασικών αγαθών και προϊόντων, ως αποτέλεσμα του υπερπληθωρισμού.

Παρότι είχε ληφθεί απόφαση να τεθεί το ζήτημα της ενοποίησης μέτρων που προτείνουν το ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΔΗΠΑ σε κοινή πρόταση νόμου στις χθεσινές συσκέψεις των κοινοβουλευτικών ομάδων των κομμάτων, τελικά έμεινε πίσω λόγω φόρτου εργασίας.

Οι προτάσεις νόμου είναι προγραμματισμένο να τεθούν σε συζήτηση μεταξύ των μελών της επιτροπής Οικονομικών την ερχόμενη Δευτέρα, ενώ βουλευτές δήλωσαν στη StockWatch ότι θα τεθούν και σε διάλογο στη συνάντηση της Τετάρτης με τον υπουργό Οικονομικών Κωνσταντίνο Πετρίδη, για να διαπιστωθεί και η πρόθεση της κυβέρνησης.

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Πετρίδης κατά τη συζήτηση των προτάσεων νόμου στην Επιτροπή Οικονομικών διαβεβαίωσε ότι θα καταβληθεί προσπάθεια για υιοθέτηση έστω μέρος των προτάσεων των κομμάτων για επιπλέον μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που πλήττονται από το κύμα ακρίβειας.

Πάντως κόμματα της αντιπολίτευσης φαίνονται αποφασισμένα να προωθήσουν στην Ολομέλεια για ψήφιση ενοποιημένη πρόταση νόμου ή τις προτάσεις νόμου τους πριν το κλείσιμο της Βουλής, εάν δεν καταλήξουν σε συμβιβαστική λύση με τον υπουργό Οικονομικών και παρότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναπέμψει τους νόμους που θα ψηφιστούν ο πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Δεν έχει απάντηση για την τιμή πετρελαίου

Στο μεταξύ, αδυναμία να δώσει απόλυτες απαντήσεις σε ερωτήματα που του τέθηκαν ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών στο πλαίσιο της συζήτησης των προτάσεων νόμου κομμάτων της αντιπολίτευσης για μείωση φόρων, εκφράζει ο διευθυντής της υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή Κωνσταντίνος Καραγιώργης.

Σε απαντητική επιστολή στην επιτροπή Οικονομικών όσον αφορά την τιμή λιανικής πώλησης του πετρελαίου κίνησης στην Κύπρο, η οποία είναι πιο πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, ο κ. Καραγιώργης αναφέρει ότι δεν μπορεί να δοθεί μια απόλυτη απάντηση εφόσον οι τιμές προ φόρων για κάθε κράτος μέλος διαμορφώνονται σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, αλλά και τον τρόπο εμπορίας των καύσιμων του κάθε κράτους μέλους ξεχωριστά, που είναι αδύνατο να γνωρίζουν.

Προσθέτει όμως ότι σύμφωνα με την ανάλυση στοιχείων της Eurostat από τη Στατιστική Υπηρεσίας για το θέμα, προκύπτει ότι η αναλογία κατανάλωσης Αμόλυβδης Βενζίνης 95 οκτανίων προς Πετρέλαιο Κίνησης (ταξινομημένο - προ πανδημίας - με βάση την κατανάλωση του έτους 2019) είναι στην Κύπρο στο 86% σε σχέση με 36% στην Ευρώπη 27.

Ο κ. Καραγιώργης αναφέρει ότι μια πιθανή εξήγηση που μπορεί να δοθεί, με κάθε όμως επιφύλαξη λαμβάνοντας υπόψη την πολυπλοκότητα και την έκταση του θέματος, είναι ενδεχομένως οι οικονομίες κλίμακας που αναπτύσσονται και λόγω των μεγεθών σε επίπεδο Ευρώπης 27, εφόσον προκύπτει σχεδόν τριπλάσια κατανάλωση πετρελαίου κίνησης σε σχέση με την Κύπρο.

Ευνοϊκή η εικόνα της Κύπρου σε Ευρωπαϊκό επίπεδο

Περαιτέρω, σημειώνει ότι η εικόνα που καταγράφει η Κύπρος σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, μετά φόρων είναι ευνοϊκή σύμφωνα με το σύνολο των εβδομαδιαίων δελτίων επισκόπησης τιμών πετρελαιοειδών που εκδίδει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Συγκεκριμένα αναφέρει ότι κατά το 2021 η κατάταξη της Κύπρου σε φόρους, δηλαδή οι τιμές της σε λιανικό επίπεδο, ήταν 6η, 15η και 12η φθηνότερη για την βενζίνη 95 οκτανίων, πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης αντίστοιχα, ενώ για το 2022 και τις σημαντικές αυξήσεις των διεθνών τιμών κατατάσσεται στην 6η, 8η και 6η αντίστοιχα.

Επιπλέον σημειώνει ότι υπολογίζοντας τη μεταβολή του μέσου όρου λιανικών τιμών στην ΕΕ27 τα δύο αυτά έτη, η ΕΕ27 κατέγραψε αύξηση της τάξης του 21,10% στην βενζίνη 95 οκτανίων, ενώ στην Κύπρο καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 18,08%.

«Υπολογίζοντας τη μεταβολή του μέσου όρου λιανικών τιμών για το πετρέλαιο κίνησης, η ΕΕ27 κατέγραψε αύξηση της τάξης του 29,74%, ενώ στην Κύπρο καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 25,74%», όπως δηλώνει ο διευθυντής της υπηρεσίας προστασίας του Καταναλωτή.

Δεν προσδιορίζονται οι μεταβολές στις τιμές

Όσον αφορά το χρόνο που χρειάζεται όταν οι διεθνείς τιμές αυξάνονται να αντικατοπτριστεί αυτή η αύξηση στις τιμές της Κύπρου, ο κ. Καραγιώργης σημειώνει ότι οι λιανικές τιμές των πετρελαιοειδών στην Κύπρο επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, όπως η τιμή εισαγωγής των προϊόντων, η συναλλαγματική ισοτιμία του δολαρίου έναντι του ευρώ, τα αποθέματα που διατηρούν οι εταιρείες πετρελαιοειδών κατά τη χρονική στιγμή εισαγωγής των καυσίμων και οι φόροι που επιβάλλονται από το κράτος.

«Η μεταφορά των φορτίων γίνεται εξ' ολοκλήρου δια θαλάσσης με τον ανάλογο χρόνο που χρειάζεται μέχρι και την εκφόρτωση τους στο Βασιλικό. Για τους πιο πάνω λόγους οι μεταβολές των τιμών δεν μπορούν να προσδιοριστούν σε συγκεκριμένο αριθμό ημερών», πρόσθεσε.

Ο κ. Καραγιώργης έκανε αναφορά και στις δύο μελέτες του Πανεπιστημίου Κύπρου και σε μία της Επιτροπής που διερευνούν το φαινόμενο γνωστό ως "Rockets and Feathers”, δηλαδή την κατάσταση όπου οι τιμές ανεβαίνουν σαν πύραυλος (rocket) και πέφτουν σαν φτερό (feather), σημειώνοντας ότι δεν αποδεικνύεται η διαδεδομένη αυτή η εντύπωση.

Στο ίδιο κλίμα είναι και οι απαντήσεις που έδωσε επίσης ο κ. Καραγιώργης στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, σε σειρά ερωτημάτων που τέθηκαν στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος που αφορούσε την αύξηση της τιμής των καυσίμων και τις επιπτώσεις στην οικονομία και στον Κύπριο πολίτη γενικότερα και τον τρόπο παρακολούθησης των τιμών των πετρελαιοειδών από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή.

Απαντήσεις από τις εταιρείες πετρελαιοειδών

Στις εταιρείες πετρελαιοειδών παράπεμψε τους βουλευτές για να ενημερωθούν για τα ερωτήματα εάν αυξάνονται ταυτόχρονα οι τιμές των Platts και των διυλιστηρίων, καθώς και για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των πρατήριων λιανικής πωλήσεις πετρελαιοειδών, ενώ όσον αφορά ερώτηση εάν η υπηρεσία του χρειάζεται περισσότερα νομοθετήματα για ενίσχυση του έργου ανέφερε ότι υπάρχει νομοθεσία που αφορά τα πετρελαιοειδή.

Όπως εξήγησε, «ο υπουργός δύναται να εκδίδει διάταγμα µε το οποίο να καθορίζει, για περίοδο μέχρι 45 ημερών, ανώτατες τιμές πώλησης για όλα ή μερικά από τα πετρελαιοειδή, όταν εύλογα πιστεύει ότι το ύψος των τιμών στις οποίες διατίθενται τα προϊόντα αυτά στην αγορά είναι σε υπερβολικά πιο ψηλό επίπεδο από ό,τι δικαιολογείται από τις διεθνείς και εγχώριες συνθήκες».

Πρόσθεσε ότι η υφιστάμενη νομοθεσία λειτουργεί στο πλαίσιο του ελεύθερου ανταγωνισμού και ρυθμίζει την αγορά των πετρελαιοειδών, πράγμα που πιστοποιείται από το πλαίσιο της Υπηρεσίας που παρακολουθεί καθημερινά και κοστολογεί (βάση της μεθοδολογίας του Πλαισίου) τα καύσιμα που διοχετεύουν στην αγορά οι εταιρείες πετρελαιοειδών.

Η νέα φόρμουλα για τιμές καυσίμων

Αναφορικά με ερώτηση για τη νέα φόρμουλα αν θα βοηθήσει να επιλέγονται πιο φτηνά καύσιμα, ο κ. Καράγιωργης διευκρινίζει ότι ο ρόλος του υπουργείου είναι εποπτικός και ότι οι τιμές των πετρελαιοειδών διαμορφώνονται ελεύθερα και δεν καθορίζονται από το κράτος.

Στην απαντητική επιστολή ο κ. Καραγιώργης εξηγεί ότι το υπουργείο προχώρησε στην αγορά υπηρεσιών για την υποβολή νέας μεθοδολογίας και μηχανογραφημένου Πλαισίου για την αξιολόγηση των τιμών πετρελαιοειδών (Νέο Πλαίσιο) ενόψει των σημαντικών αλλαγών που σημειώθηκαν στον τομέα εμπορίας και λειτουργίας των εταιρειών εισαγωγής πετρελαιοειδών (μετακίνηση των εγκαταστάσεων υγρών καυσίμων από τη Λάρνακα στο Βασιλικό, χρήση του βιοκαυσίμου).

Το Νέο Πλαίσιο παραδόθηκε στο υπουργείο το περασμένο Φεβρουάριο και στην παρούσα φάση διενεργούνται δοκιμαστικές καταχωρήσεις. Πρόκειται για ένα σύγχρονο και ευέλικτο σύστημα στο οποίο εισάγονται καινοτόμα στοιχεία, ανέφερε.

"Η κοστολόγηση των προϊόντων της κάθε εταιρείας στηρίζεται στην πολιτική που ακολουθεί, παρέχεται η δυνατότητα ανάμιξης προϊόντων και η δημιουργία τελικών προϊόντων, αυξήθηκε η αυτοματοποίηση, παράγονται συγκεντρωτικοί πίνακες για αναλύσεις και συγκρίσεις κ.α.", προσθέτει.

"Ακόμη μία διαφοροποίηση του Νέου Πλαισίου από το υφιστάμενο είναι ότι προσομοιώνει τις συναλλαγές των εταιρειών (κάθε εισαγωγή/αγορά, μεταφορές στα πρατήρια, αγοραπωλησίες μεταξύ εταιρειών, αναπροσαρμογές αξίας και ποσοτήτων) για κάθε ένα από τα τρία προϊόντα που τυγχάνουν παρακολούθησης, δηλαδή βενζίνη 95 οκτανίων, πετρέλαιο κίνησης και πετρέλαιο θέρμανσης", σύμφωνα με τον διευθυντή της υπηρεσίας προστασίας του Καταναλωτή.

Της Ελένης Χαραλάμπους