You are here

Από την Τρίτη η μείωση φόρου στα καύσιμα

03/03/2022 17:29

Από τις 8 Μαρτίου μέχρι και την 1η Ιουνίου θα ισχύσει η μείωση στο φόρο κατανάλωσης καυσίμων, στη βάση του νομοσχεδίου που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και εγκρίθηκε ομόφωνα πριν από λίγο από την Ολομέλεια.

Σύμφωνα με την έκθεση της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών που συνεδρίασε αυθημερόν για το θέμα, η ρύθμιση δεν θα τύχει άμεσης εφαρμογής, ώστε να δοθεί περιθώριο προσαρμογής της αγοράς στη βάση των αποθεμάτων που διατηρούνται στα πρατήρια πετρελαιοειδών.

Όπως σημειώνεται, με τις ρυθμίσεις τροποποιείται ο περί φόρων κατανάλωσης νόμος, ώστε να μειωθούν προσωρινά και για καθορισμένο χρονικό διάστημα οι συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης με τους οποίους επιβαρύνονται προϊόντα συγκεκριμένων κλάσεων της ισχύουσας νομοθεσίας, προκειμένου να υπάρξει ελάφρυνση του οικονομικού κόστους με το οποίο επιβαρύνεται το καταναλωτικό κοινό και οι επιχειρήσεις, στο πλαίσιο προώθησης πολιτικών άμβλυνσης των επιπτώσεων από την ουκρανική κρίση και δη στις τιμές των καυσίμων.

Ειδικότερα, ο νόμος που ψηφίστηκε προβλέπει α)μείωση του συντελεστή έναντι των κλάσεων 1,2,3,4 από €429 τα 1000 λίτρα σε €359 τα 1000 λίτρα, β) μείωση του συντελεστή έναντι των κλάσεων 6 και 10 από 400 τα 1000 λίτρα στα 330 τα 1000 λίτρα και γ)μείωση του συντελεστή έναντι των κλάσεων 7,9,11 από 74,73 τα 1000 λίτρα σε 21 τα 1000 λίτρα.

Όπως δήλωσε νωρίτερα ο υπουργός Οικονομικών, πρόκειται για μείωση 7 σεντ το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης και τη βενζίνη, που ανέρχεται στα 8,3 σεντ το λίτρο εάν συμπεριληφθεί το ΦΠΑ, καθώς και μείωση 6,4 σεντ το λίτρο συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Τόσο ο ΥΠΟΙΚ στην ανακοίνωσή του, όσο και εκπρόσωπος του τμήματος τελωνείων που συμμετείχε στη συνεδρία της επιτροπής Οικονομικών, σημείωσαν ότι οι φορολογικοί συντελεστές ορίστηκαν στο ελάχιστο επίπεδο που επιτρέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Ζητούν κι άλλα μέτρα τα κόμματα

Ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου και βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, ανέφερε ενώπιον της Ολομέλειας ότι είναι αναγκαίο να περάσει το μήνυμα ότι το αυξημένο κόστοςοφείλεται στο εισαγόμενο φαινόμενο του ψηλού πληθωρισμού που αποδίδεται στις εξελίξεις που αφορούν την παγκόσμια αγορά και τα τελευταία γεγονότα με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα εξέφρασε προβληματισμό για το γεγονός ότι το μέτρο δεν εφαρμόζεται άμεσα αλλά την ερχόμενη Τρίτη, προειδοποιώντας ότι η μείωση που προωθείται «ως αύριο θα είναι πάνω στις τιμές». Τόνισε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να ελέγχει τι θα γίνει μέχρι την Τρίτη, υποστηρίζοντας ότι την προηγούμενη φορά που εφαρμόστηκε ανάλογο μέτρο, αυτοί που επωφελήθηκαν ήταν οι εταιρείες.

Σημείωσε ότι η εν λόγω κίνηση είναι μεν σωστή, αλλά όπως είπε «κάποιοι μας κλέβουν καθαρά, υπάρχει αισχροκέρδεια, η υγραεριοκίνηση θάφτηκε, πληρώνουμε ΦΠΑ πάνω στον φόρο κατανάλωσης καυσίμων, δεν γίνονται έλεγχοι».

«Αν δεν γίνουν έλεγχοι θα επωφεληθούν οι εταιρείες», είπε, υπενθυμίζοντας αναφορά του γενικού ελεγκτή σύμφωνα με την οποία για κάθε 1 σεντ αύξησης στις τιμές καυσίμων, οι εταιρείες κερδίζουν ετησίως 8-10 εκατ.

Εκ μέρους της ΕΔΕΚ, ο Ηλίας Μυριάνθους ανέφερε ότι η επιβάρυνση των δημόσιων οικονομικών από το εν λόγω μέτρο ανέρχεται στα 25 εκατ. Τόνισε ότι εάν η υφιστάμενη κρίση παραταθεί, η κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμη να παρατείνει την περίοδο μείωσης του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα.

Υποστήριξε επίσης, πως θα πρέπει πέραν αυτού του μέτρου και της παράτασης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στην κατανάλωση ρεύματος, να εξεταστεί και το κατά πόσο ο ΦΠΑ όπως εφαρμόζεται στα τιμολόγια της ΑΗΚ, αφορά μόνο την κατανάλωση ρεύματος και όχι και άλλες χρεώσεις που περιλαμβάνει ο λογαριασμός.

Ο βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου, επικρότησε την κίνηση μείωσης του φόρου κατανάλωσης, εκφράζοντας ότι θα φέρει επιπλέον έσοδα στο κράτος, καθώς όπως είπε το ψηλό κόστος σπρώχνει καταναλωτές στα κατεχόμενα για την αγορά καυσίμων.

Ο Αλέκος Τρυφωνίδης της ΔΗΠΑ παρατήρησε πως αν και η μείωση είναι προς θετική κατεύθυνση, μπορούσε να είναι μεγαλύτερη, ώστε να μειωθεί η μετάβαση στα κατεχόμενα για φθηνά καύσιμα. Πρόσθεσε πως υπάρχουν και άλλες προτάσεις για ελάφρυνση του κόστους που επωμίζονται τα νοικοκυριά, οι οποίες θα πρέπει να συζητηθούν τις επόμενες εβδομάδες.

Ο πρόεδρος των Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, υπέδειξε πως η μείωση του φόρου κατανάλωσης είναι ένα μέτρο, αλλά η λύση όπως είπε, είναι να προωθηθούν οι δημόσιες συγκοινωνίες και η ποδηλασία. «Αν είχαμε δημόσιες συγκοινωνίες, δεν θα υπήρχε η ανάγκη μείωσης των φόρων στα καύσιμα και δεν θα είχαμε ανάγκη να αγοράζουμε καύσιμα», είπε.

Ο βουλευτής του κόμματος Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε ότι η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να περιοριστεί σε αυτό το μέτρο, αλλά να ακολουθήσουν και άλλα θετικά μέτρα.

Της Μαρίας Χαμπή