You are here

Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για αγωγό EastMed

28/06/2022 15:16

Δεν υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρείες για το έργο κατασκευής και διαχείρισης του αγωγού EastMed, κάτι που είναι ανησυχητικό προς την βιωσιμότητα του, σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη.

Κατά τη σημερινή ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών, για τις τελευταίες εξελίξεις σε σχέση τον αγωγό EastMed, ο κ. Κασουλίδης ανέφερε ότι δεν προχωρά η έρευνα για τη βιωσιμότητα του αγωγού, λόγω παρενοχλήσεως της εταιρείας έρευνας από την Τουρκία, στο θαλάσσιο σημείο που διεκδικεί ως επέκταση της υφαλοκρηπίδας της.

Ο κ. Κασουλίδης είπε ότι υπάρχουν μόνο ενδείξεις για το μήκος και το κόστος του αγωγού, το οποίο εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται γύρω στα €7 δισ., ενώ χαρακτήρισε κακή ένδειξη ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρείες για να συμμετέχουν στο έργο.

Πρόσθεσε ότι για να υπάρξει ενδιαφέρον από εταιρείες για το έργο θα πρέπει να ενημερωθούν για τη  βιωσιμότητά του, ενώ επεσήμανε ότι στο ενδεχόμενο που ολοκληρωθεί η έρευνα και διαφανεί ότι είναι βιώσιμος ο αγωγός, τότε ενδεχομένως να δημιουργηθεί ενδιαφέρον από εταιρείες για να συμμετέχουν στο έργο.

Ο υπουργός Εξωτερικών άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο όλο έργο, εάν αποδειχθεί ότι είναι βιώσιμος ο αγωγός, ενώ ανέφερε ότι η ΕΕ χρηματοδοτεί και τη διενέργεια της σχετικής έρευνας βιωσιμότητας του αγωγού EastMed.

Περαιτέρω ανέφερε ότι η κυβέρνηση δεν έμεινε με δεμένα τα χέρια, λέγοντας ότι εξετάζει εναλλακτικές λύσεις στην περίπτωση που δεν προχωρήσει ο αγωγός, όπως μεταξύ άλλων την  μεταφορά αερίου με δεξαμενόπλοια από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις στην Αίγυπτο.

Κατάσταση κοιτασμάτων

Σε σχέση με τα κοιτάσματα της Κύπρου είπε ότι το Γλαύκος δεν είναι έτοιμο ακόμη, ενώ για το Καλυψώ όπου έγινε η πρώτη γεώτρηση, δήλωσε πως δεν έχει καθοριστεί οριστικά το μέγεθος του.

Αναφορικά με το κοίτασμα Κρόνος, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι η ιταλική Eni ετοιμάζεται για την πρώτη γεώτρηση και αν βγει θετική τότε θα ακολουθήσει μια δεύτερη γεώτρηση, επιβεβαιωτική.

«Η ελπίδα που υπάρχει είναι ότι αν όλα αυτά τα κοιτάσματα που είναι σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους θα μπορούν να θεωρηθούν ως ενοποιημένα και τότε εμπορικά θα είναι πολύ πιο βιώσιμα και έτοιμα να αξιοποιηθούν όλα», τόνισε.

Πρόσθεσε πως αν δεν είναι βιώσιμος ο αγωγός δεν μπορεί κανένα από τα τρία κράτη να αναλάβει τα έξοδα γιατί το κόστος υπερβαίνει τις δυνατότητες των προϋπολογισμών τους.

Ανέφερε επίσης ότι η στάση των άλλων ευρωπαϊκών χωρών δεν έχει αλλάξει έναντι του αγωγού και πρόσθεσε ότι «θα χαρούν και θα χειροκροτήσουν όταν εμείς θα μπορέσουμε να συμβάλουμε αλλά επί τους παρόντος κρατούν επιφυλακτική στάση αναμένοντας τη μελέτη βιωσιμότητας».

Εκκρεμεί η συμφωνία Αφροδίτη- Ισάι

Αναφορικά με το κοίτασμα Ισάι στην ΑΟΖ του Ισραήλ, το οποίο συνορεύει με το κυπριακό κοίτασμα Αφροδίτη, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι «εκκρεμεί η συμφωνία μεταξύ της Αφροδίτης και του Ισάι, το οποίο είναι μικρό κοίτασμα και «αυτή η διαφωνία εξακολουθεί να υπάρχει εδώ και χρόνια».

Ανέφερε ότι έγιναν αλλεπάλληλες προσπάθειες μεταξύ των κυβερνήσεων Ισραήλ και Κύπρου χωρίς αποτέλεσμα «διότι ο ιδιοκτήτης αυτού του κοιτάσματος και με μεγάλη επιρροή προς το Ισραήλ επιμένει στο 10% «αντί σύμφωνα με τους δικούς μας υπολογισμούς ότι αποτελεί το 2% του συνόλου της Αφροδίτης συν το Ισάι».  

Ανέφερε ότι οι δύο Κυβερνήσεις κατέληξαν σε συμφωνία να αναθέσουν στις εταιρείες που διαχειρίζονται τα δύο κοιτάσματα να τα βρουν μεταξύ τους και αν δεν τα βρουν σε κάποιο χρονικό διάστημα να παραπεμφθεί το θέμα σε διαιτησία. 

Ο κ. Κασουλίδης ενημέρωσε επίσης την επιτροπή Εξωτερικών για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, αναφέροντας πως αναμένεται να ξεκινήσουν εργασίες το 2024 και ότι εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους €658 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τόνισε ότι και σε αυτό το έργο υπάρχει ακόμη πρόβλημα, αφού η εταιρεία η οποία ανέλαβε το έργο, επιθυμεί να αλλάξει την όδευση του αγωγού, ώστε να μην προσεγγίζει περιοχή η οποία γειτνιάζει με την Τουρκία, σημειώνοντας πως Κυπριακή Δημοκρατία, δεν έδωσε ακόμη την συγκατάθεση της, για την αλλαγή της όδευσης.

Της Ελένης Χαραλάμπους