You are here

Όχι σε πλαφόν στα καύσιμα από υπ. Ενέργειας

06/06/2022 06:42

Δεν δικαιολογείται ο καθορισμός πλαφόν στις τιμές των καυσίμων, παρότι οι αυξήσεις στις τιμές λιανικής πώλησης είναι πλέον συνεχείς και τακτικές, με την τιμή πώλησης του πετρελαίου και της βενζίνης να βρίσκονται μια ανάσα από τα €2 το λίτρο και να είναι θέμα χρόνου να τα ξεπεράσουν.

Με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα ενώπιον της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή, διαφαίνεται ότι δεν δικαιολογείται ο καθορισμός πλαφόν στις τιμές πώλησης των καυσίμων, σύμφωνα με απαντητική επιστολή του διευθυντή της Υπηρεσίας Κωνσταντίνου Καραγιώργη, στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών στο πλαίσιο της συζήτησης των τριών προτάσεων νόμου που κατέθεσαν τα κόμματα ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΔΗΠΑ, για λήψη επιπλέον μέτρων στήριξης των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που πλήττονται από το κύμα ακρίβειας.

Ο κ. Καραγιώργης αναφέρει ότι, με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία η υπουργός Ενέργειας δύναται να εκδίδει διάταγμά µε το οποίο να καθορίζει για περίοδο μέχρι 45 μέρες, ανώτατες τιμές πώλησης για όλα ή μερικά από τα πετρελαιοειδή, όταν εύλογα πιστεύει ότι το ύψος των τιμών στις οποίες διατίθενται τα προϊόντα αυτά στην αγορά είναι σε υπερβολικά πιο ψηλό επίπεδο από ό,τι δικαιολογείται από τις διεθνείς και εγχώριες συνθήκες, κάτι που δεν διαπιστώνεται τη συγκεκριμένη περίοδο.

Δεν υπάρχει αισχροκέρδεια στο νόμο

Στην απαντητική επιστολή δηλώνει επίσης ότι στο θεσμικό πλαίσιο παρακολούθησης των τιμών πετρελαιοειδών δεν γίνεται οποιαδήποτε αναφορά στη λέξη αισχροκέρδεια, ενώ κάνει και αναφορά σε δύο έρευνες του Πανεπιστημίου Κύπρου του 2017 και 2019, όπου δεν εντοπίστηκαν ισχυρές ενδείξεις ασύμμετρης προσαρμογής, τόσο της λιανικής τιμής στη διεθνή τιμή, όσο και της λιανικής τιμής στη χονδρική, αλλά και στην τιμολόγηση μεταξύ των τιμών Platts και της χονδρικής τιμής των εταιρειών εισαγωγής πετρελαιοειδών και μεταξύ των εταιρειών εισαγωγής και των πρατηρίων.

Επίσης, σημειώνει ότι ο μέσος όρος των λιανικών τιμών καυσίμων στην Κύπρο για το 2022 είναι καλύτερος σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Συγκεκριμένα τονίζει ότι κατά το 2021 η κατάταξη της Κύπρου ήταν 6η, 15η, 12η φθηνότερη για την βενζίνη 95 οκτανίων, πετρέλαιο κίνησης και πετρέλαιο θέρμανσης αντίστοιχα, ενώ για το 2022 και τις σημαντικές αυξήσεις των διεθνών τιμών κατατάσσεται 5η, 8η και 6η αντίστοιχα.

Νέο σύστημα ελέγχου τέλη Ιουνίου

Επιπλέον, ο κ. Καραγιώργης σημειώνει ότι λειτουργεί ηλεκτρονικό Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων, µέσω του οποίου δημοσιοποιούνται σε πραγματικό χρόνο οι λιανικές τιμές καυσίμων.  

Προσθέτει ότι μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία περιλαμβάνει περίπου 300 πρατήρια λιανικής πώλησης υγρών καυσίμων σε Παγκύπρια βάση, οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται ανά πάσα στιγμή για τις τιμές των καυσίμων στην επαρχία τους, ενώ τους δίδεται η δυνατότητα εντοπισμού του φθηνότερου πρατηρίου στην περιοχή τους.

Σημειώνει ακόμα ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου το υπουργείο Ενέργειας θα θέσει σε παράλληλη λειτουργία και νέο σύστημα αξιολόγησης των τιμών πετρελαιοειδών, το οποίο πρόκειται για ένα σύγχρονο και ευέλικτο σύστημα στο οποίο εισάγονται καινοτόμα στοιχεία που επιτρέπουν την πιο αποτελεσματική και ακριβή παρακολούθηση των τιμών των πετρελαιοειδών.

Διακυμάνσεις τιμών και υποτίμηση ευρώ

Απαντώντας εξάλλου σε ερώτημα, πως γίνεται ενώ η τιμή του αργού πετρελαίου διεθνώς να μειώνεται, στην Κύπρο να αυξάνεται, επισημαίνει ότι η χρήση του αργού πετρελαίου ως δείκτη παρακολούθησης των διεθνών τιμών πετρελαιοειδών δεν οδηγεί σε ασφαλή συμπεράσματα.

Δίνονται μάλιστα και συγκεκριμένα παραδείγματα, μεταξύ των οποίων και ότι ενώ το Μάιο του 2022 η τιμή του αργού πετρελαίου ήταν στα $110, το πετρέλαιο κίνησης στην Κύπρο ήταν €1,80.

Προσθέτει ότι η εγχώρια αγορά καυσίμων στην Κύπρο καλύπτεται εξολοκλήρου από την εισαγωγή έτοιμων διυλισμένων προϊόντων, όπως βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης και το κάθε καύσιμο έχει τη δική του διακύμανση στις τιμές.

«Για την τιμολόγηση των διυλισμένων προϊόντων που εισάγονται στην Κύπρο χρησιμοποιείται ο ημερήσιος δείκτης "Platts Basίs ltaly", ο οποίος επηρεάζεται μεταξύ άλλων από τη ζήτηση και προσφορά διυλισμένων καυσίμων στην περιοχή της Μεσογείου, εξηγεί.

Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι καταγράφηκε αύξηση της τιμής αργού πετρελαίου κατά 40% ενώ οι τιμές Platts για Αμόλυβδη 95 κατά 37% και Platts πετρελαίου κίνησης κατά 74%.

Παράλληλα αναφορά κάνει και σε μείωση στην αγοραστική δύναμη του ευρώ της τάξης του 8%, από τη σταδιακή υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου, τονίζοντας ότι η συναλλαγματική ισοτιμία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη µε τις αγορές πετρελαιοειδών σε δολάρια.  

Απαντήσεις αναμένει η Βουλή

Στο μεταξύ απαντήσεις για τα πρόσθετα έσοδα του κράτους από φόρους στις τιμές των καυσίμων, λόγω των αυξήσεων που επιβλήθηκαν τους τελευταίους μήνες αναμένει σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Απαντήσεις επίσης αναμένει και για το δημοσιονομικό κόστος από την κάθε μία από τις τρεις προτάσεις νόμου που κατέθεσαν τα κόμματα. Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Δευτέρα η Ανώτερη Λειτουργός του ΥΠΟΙΚ Νάγια Συμεωνίδου τοποθετήθηκε αρνητικά κατά των προτάσεων, καθώς όπως είπε, εκτός του ότι δεν συνάδουν με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, θα επηρεάσουν τη δημοσιονομική και οικονομική πολιτική του κράτους.

Όσον αφορά τη δημοσιονομική επίπτωση από την πρόταση της ΔΗΠΑ για μείωση των συντελεστών ΦΠΑ σε καύσιμα, είπε ότι ανέρχεται σε €100 εκατ. ετησίως, με τις σημερινές τιμές.

Αναφορικά με το δημοσιονομικό κόστος από την πρόταση του ΔΗΚΟ και του ΑΚΕΛ, είπε ότι δεν προχώρησαν σε εκτίμηση, με τον βουλευτή του κόμματος Χρύση Παντελίδη να αναφέρει ότι υπολογίσθηκε ότι η πρότασή τους θα αποφέρει κόστος περίπου €50 εκατ. για περίοδο επτά μηνών.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση του ΑΚΕΛ προβλέπει τερματισμό της διπλής φορολογίας στα καύσιμα, του ΔΗΚΟ και της ΔΗΠΑ μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ σε λογαριασμούς ΑΗΚ, ενώ η ΔΗΠΑ προτείνει επίσης και μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ σε τρόφιμα και φάρμακα.

Της Ελένης Χαραλάμπους