You are here

Βροχή από «όχι» στις εισηγήσεις κομμάτων για ταμείο ΦΑ

08/02/2019 06:50

Το υπουργείο οικονομικών δεν είναι πρόθυμο να αλλάξει ούτε ‘ν’ σε ότι αφορά την τελική μορφή που έχει λάβει το νομοσχέδιο για τη σύσταση και λειτουργία του εθνικού ταμείου επενδύσεων που θα διαχειρίζεται τα έσοδα που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.

Απαντώντας στις εισηγήσεις που έθεσαν οι βουλευτές κατά την προηγούμενη συνεδρίαση της επιτροπής οικονομικών το υπουργείο οικονομικών τις απορρίπτει όλες. Ορισμένες εκ των εισηγήσεων είχαν ήδη απορριφθεί από το υπουργείο κατά την περσινή συζήτηση του θέματος ενώ άλλες, τέθηκαν για πρώτη φορά.

Διαμέσου των απαντήσεών του, το υπουργείο επισημαίνει ότι σκοποί του Εθνικού Ταμείου Επενδύσεων σύμφωνα με το προωθούμενο νομοσχέδιο είναι η δημιουργία μιας εναλλακτικής σταθερής ροής εισοδημάτων για τον Κρατικό Προϋπολογισμό, η μείωση του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης, και η επένδυση των πλεονασμάτων σε διεθνή χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία με επαρκή διασπορά για την εξασφάλιση των μελλοντικών γενεών.

Παράλληλα, εκφράζεται η εκτίμηση ότι με βάση τις προβλέψεις και τη δυναμική της οικονομίας, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα οδηγήσει στη μείωση του ποσοστού του δημόσιου χρέους ως προς το ΑΕΠ κάτω του 80% μέχρι το 2022, ενώ τα έσοδα από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, όπως σημειώνεται, θα εισρεύσουν στο ταμείο μετά το έτος αυτό.

Ως εκ τούτου, αναφέρεται, ποσοστό πέραν του 75% θα αποταμιεύεται για σκοπούς αποθεματικού και δεν θα χρησιμοποιείται για τη μείωση του δημόσιου χρέους.

Η επιτροπή οικονομικών θα συζητήσει εκ νέου το νομοσχέδιο την ερχόμενη Δευτέρα ενόψει της αναμενόμενης ψήφισής του από την Ολομέλεια την επόμενη Παρασκευή.

Κανένα άλλο περιθώριο για αλλαγές

Στην εισήγηση να υπάρχει έλεγχος στα έξοδα του ταμείου για υδρογονάνθρακες από τον γενικό ελεγκτή, το υπουργείο απαντά ότι δεν θα διενεργούνται δαπάνες από το ταμείο για τις δραστηριότητες υδρογονανθράκων.

Σε ότι αφορά την εισήγηση για μη διορισμό στο συμβούλιο του ταμείου οποιουδήποτε για τον οποίο προκύπτει θέμα σύγκρουσης συμφέροντος, το υπουργείο αναφέρεται σε πρόνοιες του νομοσχεδίου που ρυθμίζουν τα θέματα σύγκρουσης συμφέροντος ενώ, στην εισήγηση όπως τα μέλη και ο πρόεδρος ή ο διευθυντής του ταμείου φέρουν αστική ευθύνη σε περίπτωση ασύγγνωστης αμέλειας στην  εκτέλεση των καθηκόντων τους, σημειώνεται ότι τα μέλη και το προσωπικό του οργανισμού δεν εξαιρούνται από την ευθύνη σε νομικές διαδικασίες που προνοεί συγκεκριμένο άρθρο.

Αρνητική είναι η απάντηση του υπουργείου και στην εισήγηση που έθεσαν βουλευτές για κάλυψη του κενού στο ταμείο κοινωνικών ασφαλίσεων μια και μόνη φορά.   Σημειώνει ότι σύμφωνα με την οικονομική θεωρία, τα κράτη πρέπει να αποπληρώνουν δημόσιο χρέος παρά το ενδοκυβερνητικό χρέος, όπως είναι το χρέος της κυβέρνησης προς το ΤΚΑ, καθώς έτσι εξοικονομούνται δαπάνες σε τόκους και μειώνεται το κόστος χρηματοδότησης ενώ αυξάνονται τα περιθώρια ιδιωτικών επενδύσεων και επωφελούνται οι μελλοντικές γενεές.

Υπενθυμίζει παράλληλα, το ΤΚΑ είναι μέρος της γενικής κυβέρνησης και πως οποιαδήποτε μελλοντικά ελλείμματά του καλύπτονται από το κράτος.

Απορρίπτοντας εισήγηση αντικατάστασης του δικαιώματος του υπουργού για έκδοση οδηγιών για τη μακροπρόθεσμη επίδοση του ταμείου με κανονισμούς, το υπουργείο αναφέρει ότι η συγκεκριμένη πρόνοια αποτελεί απευθείας υιοθέτηση αντίστοιχου άρθρου από τους εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ και πως η έκδοση οδηγιών αποτελεί αρμοδιότητα της εκτελεστικής εξουσίας. Προστίθεται πως σε περίπτωση αντικατάστασης των οδηγιών με κανονισμούς, θα υπάρξει απώλεια ταχύτητας και ευελιξίας.

Για καθησυχασμό σχετικών ανησυχιών, το υπουργείο σημειώνει ότι ο προσδιορισμός με οδηγίες των απαιτήσεων της κυβέρνησης ή και του υπουργού για τη μακροπρόθεσμη επίδοση του ταμείου, θα βασίζεται τόσο στην εμπειρογνωμοσύνη του υπουργείου οικονομικών όσο και της επιτροπής κεφαλαιαγοράς με την οποία θα υπάρχει διαβούλευση και συμπληρώνει ότι οι οδηγίες θα γνωστοποιούνται στη δημόσια επίσης εφημερίδα της Δημοκρατίας ώστε να υπάρχει διαφάνεια και έλεγχος.

Σε ότι αφορά την αμοιβή του εκτελεστικού διευθυντή και του προσωπικού του οργανισμού, το υπουργείο διαφωνεί με καθορισμό της στη βάση κλιμάκων των υπαλλήλων της δημόσιας υπηρεσίας, υποστηρίζοντας ότι η προσέλκυση προσοντούχου προσωπικού με εξειδικευμένες γνώσεις στον τομέα των διεθνών χρηματοοικονομικών επενδύσεων με σχέδια αμοιβής της δημόσιας υπηρεσίας, θα είναι δύσκολη.

Σε σχέση με τους όρους διορισμού των εξωτερικών διαχειριστών επενδύσεων, που ζητείται να εγκρίνονται με κανονισμούς του υπουργικού αντί με οδηγίες του υπουργού, το υπουργείου αναφέρει ότι τέτοια αλλαγή θα συνεπάγεται απώλεια ταχύτητας και ευελιξίας και πως η πρόνοια διαμορφώθηκε από την επιτροπή κεφαλαιαγοράς και συνάδει με την πρόταση των εμπειρογνωμόνων του ΔΝΤ.

Αλλαγή προτάθηκε μεταξύ άλλων και σε σχέση με την παραχώρηση στοιχείων  που σύμφωνα με το νομοσχέδιο υπόκειται στην κρίση του υπουργού οικονομικών, με το υπουργείο να αναφέρει ότι ειδικότερα πληροφορίες σε σχέση με τις επενδύσεις και τη διαχείριση του ταμείου πιθανόν να δικαιολογούν την άσκηση της διακριτικής ευχέρειας του υπουργού για σκοπούς δημοσιότητας ή όχι.

Στο ερώτημα ποιος θα είναι ο νομικός σύμβουλος του ταμείου, το υπουργείο απαντά ότι το ταμείο αποτελεί μέρος της κεντρικής κυβέρνησης και πως νομικός σύμβουλός του είναι ο γενικός εισαγγελέας.

Αναφορικά με την εισήγηση για χρήση των εσόδων του ταμείου προς τομείς όπως η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η προστασία του περιβάλλοντος, το υπουργείο απαντά ότι το ταμείο δεν διενεργεί δαπάνες καθότι αυτές διενεργούνται μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και επισημαίνει πως προς διασφάλιση της αρχής της καθολικότητας που διέπει τα δημόσια οικονομικά, όλα τα έσοδα του κράτους κατατίθενται στο πάγιο ταμείο της Δημοκρατίας.

Απορρίπτεται παράλληλα, εισήγηση όπως ο οργανισμός διαθέτει δική του υπηρεσία εσωτερικού ελέγχου στην οποία να λογοδοτεί ο προϊστάμενός της, αντί στον εκτελεστικό διευθυντή, καθώς και εισήγηση για αύξηση των μελών του διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού.

Της Μαρίας Χαμπή