Οι κρατικές εγγυήσεις προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για την παραχώρηση δανείων σε επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζόμενους, θα έπρεπε να ήταν η πρώτη γραμμή άμυνας για στήριξη της πραγματικής οικονομίας με το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης, επισημαίνουν στη StockWatch ακαδημαϊκοί και οικονομολόγοι.
Διατυπώνουν την άποψη, με αφορμή χθεσινό ρεπορτάζ της StockWatch, ότι οι πολιτικές παρεμβάσεις είναι η αιτία, που πέρασαν 17 μήνες υγειονομικής κρίσης, χωρίς να έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα βραχυπρόθεσμης πολιτικής δανεισμού με κρατικές εγγυήσεις προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κάτι το οποίο έπραξαν έγκαιρα πολλά κράτη μέλη της ΕΕ, δίδοντας γρήγορες ανάσες στην οικονομία τους.
Ο Ανδρέας Μιλιδώνης, καθηγητής χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου, τόνισε ότι οι κρατικές εγγυήσεις για παροχή κορωνοδανείων, επιβαλλόταν να ήταν προτεραιότητα, στο πλαίσιο της λήψης μέτρων για στήριξη της πραγματικής οικονομίας.
«Το πρόγραμμα αυτό θα έπρεπε να αποτελούσε την πρώτη γραμμή άμυνας για στήριξη των επιχειρήσεων, των νοικοκυριών και των εργαζομένων και μετά να ακολουθήσει ο δανεισμός του κράτους», παρατήρησε ο κ. Μιλιδώνης ο οποίος, παρέπεμψε σε σχετικό άρθρο το οποίο είχαν συντάξει από κοινού με τον Σταύρο Ζένιο, καθηγητή χρηματοοικονομικών και διοικητικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Το άρθρο είχε δημοσιευτεί στη StockWatch τον Απρίλιο του 2020.
Ο κ. Μιλιδώνης, υποστήριξε ότι οι πολιτικές παρεμβάσεις σε ότι αφορά την προώθηση του νομοσχεδίου για τις κρατικές εγγυήσεις, προκάλεσαν αχρείαστη καθυστέρηση.
Γ Συρίχας: Συνεπάγεται κόστος για την οικονομία
Ο Γιώργος Συρίχας οικονομολόγος του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου παρατήρησε ότι η μεγάλη καθυστέρηση που σημειώνεται στην εφαρμογή του προγράμματος των κρατικών εγγυήσεων συνεπάγεται κόστος για την οικονομία, διότι δεν αξιοποιήθηκε, όπως είπε, «την περίοδο που η πραγματική οικονομία είχε απόλυτη ανάγκη στήριξης».
«Άλλες χώρες έχουν ήδη αξιοποιήσει αυτό το πρόγραμμα και η Κύπρος έχει μείνει πίσω, για άλλη μία φορά, από τους ανταγωνιστές της» ανέφερε και πρόσθεσε:
«Η διελκυστίνδα μεταξύ εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας επί των κρατικών εγγυήσεων, θα ήταν καλό να είχε αποφευχθεί αν είχαν ενεργοποιηθεί οι μηχανισμοί επικοινωνίας με τους θεσμούς πριν από την κατάληξη του σχετικού νόμου».
Ο κ. Συρίχας σχολίασε και τις τρείς αλλαγές που αξίωσαν η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ και η ΕΚΤ σε ότι αφορά το νόμο περί κρατικών εγγυήσεων επισημαίνοντας ότι ήταν υποχρέωση των νομοθετών να είχαν προλάβει τις παρεμβάσεις των θεσμών στις Βρυξέλλες και στη Φρανκφούρτη.
«Δεν δημιουργεί ωραία εικόνα όταν θεσμικά όργανα της ΕΕ προβαίνουν σε παρατηρήσεις ή σε αλλαγές προνοιών νόμου που αντίκειται των αρχών των Βρυξελλών ή των κανονισμών των εποπτικών αρχών στη Φρανκφούρτη» ανέφερε ο κ. Συρίχας.
Υπέδειξε ότι υπήρχαν τα κανάλια μέσω των οποίων οι κυπριακές αρχές θα μπορούσαν να μιλήσουν απευθείας με τους θεσμούς, να υιοθετήσουν τις συστάσεις τους και να αποφευχθούν οι παρεμβάσεις, που είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Μ. Κληρίδης: Γρήγορος διακανονισμός εγγυήσεων
Ο Μάριος Κληρίδης, οικονομολόγος και τέως τραπεζίτης, χαρακτήρισε θετικές τις αλλαγές των ευρωπαϊκών αρχών επί του νομοσχεδίου για τις εγγυήσεις, σημειώνοντας ότι δεν ήταν δυνατό η επιτροπή παρακολούθησης, που προβλέπεται στο σχετικό νόμο, να κατεύθυνε τις τράπεζες για το πως θα παραχωρούν τους πόρους τους σε δάνεια ή να ελέγχουν τις διαδικασίες που ακολουθούν οι τράπεζες, κάτι το οποίο εμπίπτει στις αρμοδιότητες των εποπτικών αρχών.
Ο κ. Κληρίδης, εξέφρασε τη θέση ότι το κράτος θα πρέπει να λάβει πολύ σοβαρά το ρόλο του ως εγγυητής των δανείων που θα παραχωρούν οι τράπεζες για στήριξη των βιώσιμων επιχειρήσεων.
Επικαλούμενος δικές του εμπειρίες, ως τέως τραπεζίτης, ανέφερε ότι στο παρελθόν το κράτος, δεν ανταποκρινόταν έγκαιρα στις υποχρεώσεις του ως εγγυητής, πράγμα το οποίο προκαλούσε προβλήματα και δυσκολίες στις τράπεζες.
«Θα ήταν ολέθριο λάθος να έχουμε επανάληψη της πρακτικής των χρονοβόρων διαδικασιών για να ανταποκριθεί το κράτος στις υποχρεώσεις τους ως εγγυητής. Υπάρχουν παραδείγματα που ένας διακανονισμός μεταξύ του κράτους ως εγγυητής και των τραπεζών κρατούσε πέραν των 10 χρόνων» σημείωσε ο κ. Κληρίδης.
Προέχει, είπε, η μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης ώστε οι διαδικασίες να είναι γρήγορες, για να μην εκτίθεται το χρηματοπιστωτικό σύστημα.
«Αν οι επόπτες γνωρίζουν ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα οι εγγυήσεις του κράτους προς τις τράπεζες θα διεκπεραιώνονται γρήγορα, τότε και η προσέγγιση τους σε ότι αφορά τα κεφάλαια των τραπεζών θα είναι, εκ των πραγμάτων πιο «φιλική», παρατήρησε ο Μ. Κληρίδης.
Για την ανάγκη επίσπευσης των διαδικασιών σε ότι αφορά τη μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης, αναφέρθηκε και ο Γ. Συρίχας, ο οποίος τόνισε ότι με την εξέλιξη αυτή θα πρέπει να προωθηθεί παράλληλα και ένα σχέδιο αφερεγγυότητας, το οποίο, όπως ανέφερε, να είναι γρήγορο, ώστε οι τράπεζες να κάνουν χρήση της κρατικής εγγύησης και να λαμβάνουν τις εξασφαλίσεις τους.