You are here

Έφορος: Τροποποιήσεις εντός οδηγιών ΕΕ, διαφορετικά θα μπλοκάρουν οι εγγυήσεις

21/04/2021 06:55

Υπό την αίρεση της έγκρισης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ είναι το νομοσχέδιο για τις κρατικές εγγυήσεις που αναμένεται να τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής την ερχόμενη Πέμπτη.

Η Έφορος Κρατικών Εγγυήσεων Στέλλα Μιχαηλίδου σημειώνει στη StockWatch ότι μετά που θα εγκριθεί το νομοσχέδιο από τη Βουλή, αφού προηγουμένως τροποποιηθεί, θα πρέπει να τεθεί ξανά ενώπιον Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ για νέα έγκριση.

Η κ. Μιχαηλίδου επισημαίνει ότι «η οποιαδήποτε τροπολογία δεν θα πρέπει να είναι εκτός του προσωρινού πλαισίου που έχει εκδώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις κρατικές εγγυήσεις».

Για παράδειγμα, αναφέρει, δεν γίνεται η αποπληρωμή να είναι μέχρι 8 χρόνια όπως λέχθηκε στη Βουλή καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καθορίσει ως μέγιστη περίοδο αποπληρωμής τα έξι χρόνια.

«Υπάρχουν κόκκινες γραμμές με βάση το πλαίσιο της ΕΕ για τις κρατικές εγγυήσεις», τονίζει η Έφορος.

Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, το νομοσχέδιο όπως έχει κατατεθεί είναι σύμφωνο με το πλαίσιο της ΕΕ. Οι εγγυήσεις πρέπει να εκδοθούν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2021. Επομένως, προσθέτει, από την έγκριση μιας αίτησης για εγγυημένο δάνειο, μέχρι την έκδοση του, θα χρειαστεί και ένα λογικό χρονικό διάστημα.

Κατά την Έφορο θα πρέπει αυτό το εργαλείο των εγγυήσεων να προχωρήσει όσο γίνεται πιο σύντομα και «οι τροπολογίες να μην είναι τέτοιου είδους και μεγέθους που να αλλάζουν το πλαίσιο. Αναμένουμε ότι δεν θα υπάρχουν τροπολογίες που να είναι εκτός του πλαισίου της ΕΕ», επισημαίνει.

Όπως αναφέρεται στο πλαίσιο της ΕΕ το οποίο επισυνάπτεται, προσωρινά περιορισμένα ποσά ενίσχυσης σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν αιφνίδια έλλειψη ή ακόμη και ανυπαρξία ρευστότητας μπορούν να αποτελέσουν κατάλληλη, αναγκαία και στοχευμένη λύση υπό τις παρούσες συνθήκες.

Η συνολική ενίσχυση δεν υπερβαίνει τα €1,8 εκατ. ανά επιχείρηση. Η ενίσχυση μπορεί να χορηγείται με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, φορολογικών πλεονεκτημάτων και πλεονεκτημάτων πληρωμών ή με άλλες μορφές όπως επιστρεπτέες προκαταβολές, εγγυήσεις, δάνεια και ίδια κεφάλαια, με την προϋπόθεση ότι η συνολική ονομαστική αξία των εν λόγω μέτρων δεν υπερβαίνει το συνολικό ανώτατο όριο των €1,8 εκατ. ανά επιχείρηση.

Η ενίσχυση δεν μπορεί να χορηγείται σε επιχειρήσεις που ήταν ήδη προβληματικές κατά την 31η Δεκεμβρίου 2019. Κατά παρέκκλιση των ανωτέρω, μπορούν να χορηγηθούν ενισχύσεις σε πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις που ήταν ήδη προβληματικές στις 31 Δεκεμβρίου 2019, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάγονται σε συλλογική διαδικασία αφερεγγυότητας βάσει του εθνικού δικαίου και δεν έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης ή ενίσχυση αναδιάρθρωσης.

Η ενίσχυση χορηγείται το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021.

Η ενίσχυση που χορηγείται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση και την εμπορία γεωργικών προϊόντων συνοδεύεται από την υποχρέωση μη μετακύλισης της εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε πρωτογενείς παραγωγούς και δεν καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των προϊόντων που διατίθενται στην αγορά από τις οικείες επιχειρήσεις ή αγοράζονται από τους πρωτογενείς παραγωγούς, εκτός εάν, στη δεύτερη περίπτωση, τα προϊόντα είτε δεν διατέθηκαν στην αγορά είτε χρησιμοποιήθηκαν για μη διατροφικούς σκοπούς.

Εκ μέρους της αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Κύπρου αναφέρθηκε στη StockWatch ότι εάν το σχέδια εμπίπτουν στο προσωρινό πλαίσιο για κρατικές εγγυήσεις η ΕΕ το βλέπει θετικά.

«Η διαδικασία σε αυτές τις περιπτώσεις προχωρά γρήγορα όπως έγινε και με πολλά άλλα κράτη», επισημάνθηκε.

Όπως πληροφορείται η StockWatch, το νομοσχέδιο δεν τελεί υπό την αίρεση και της ΕΚΤ.

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Κυριάκος Κούσιος κάλεσε χθες εκ μέρους της Κυβέρνησης τα κόμματα όπως αντιμετωπίσουν το θέμα των κρατικών εγγυήσεων «στη σωστή του διάσταση» ενόψει της συζήτησης, που θα γίνει την Πέμπτη ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων για το σχετικό νομοσχέδιο.

Η οικονομία και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανέφερε, «έχουν ανάγκη ρευστότητας και ο μόνος τρόπος αυτή τη στιγμή για να παραχωρηθεί αυτή η ρευστότητα είναι μέσω του σχεδίου που έχει υποβάλει η Κυβέρνηση και του νομοσχεδίου που έχει κατατεθεί ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων».

Όπως αναφέρθηκε στη βουλή, ΔΗΚΟ και Οικολόγοι επιμένουν στην εμπλοκή του γενικού ελεγκτή στην όλη διαδικασία, θέση που υιοθετεί και η Αλληλεγγύη, το ΑΚΕΛ εισηγείται ενημέρωση της Βουλής κάθε τρεις μήνες και δέσμευση των επιλέξιμων επιχειρήσεων ότι δε θα προβούν σε απολύσεις προσωπικού. Η ΕΔΕΚ θεωρεί ότι υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να ξεκαθαριστούν ώστε να μην αυθαιρετούν οι τράπεζες, η Συμμαχία Πολιτών υποστηρίζει ότι απαιτείται μεγαλύτερη διαφάνεια και η Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων θα καταθέσει τις δικές της τροποποιήσεις.

Το νομοσχέδιο προνοεί παραχώρηση δανείων προς επιχειρήσεις με κρατικές εγγυήσεις ύψους €1 δισ. Τα €300 εκατ. θα αφορούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτοεργαζόμενους και τα υπόλοιπα μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Σε περίπτωση αδυναμίας αποπληρωμής του δανείου η ευθύνη καταμερίζεται σε ποσοστό 70% στο κράτος και 30% στις Τράπεζες.

Επισυνάπτεται το πλαίσιο της ΕΕ.

Της Γεωργίας Χαννή