You are here

Τρέχουν να περάσουν οδηγίες για να γλυτώσουν κυρώσεις

06/09/2022 07:16

Με συνοπτικές διαδικασίες η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών εξέτασε χθες, εναρμονιστικό νομοσχέδιο που τιτλοφορείται «ο περί των Ανοικτού Τύπου Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022», καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε στις 20 Ιουλίου 2022, προειδοποιητική επιστολή στην Κύπρο, για καθυστέρηση ενσωμάτωσης στην εθνική νομοθεσία κοινοτικής οδηγίας.

Σημειώνεται ότι, η προθεσμία για μεταφορά των διατάξεων της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2261 στο εθνικό δίκαιο ήταν η 30ή Ιουνίου 2022, ενώ η Δημοκρατία έχει προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στην προειδοποιητική επιστολή και να συμμορφωθεί με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Σε διαφορετική περίπτωση, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να εκδώσει αιτιολογημένη γνώμη, καλώντας την Κύπρο να την ενημερώσει εντός δύο μηνών για τα εθνικά μέτρα συμμόρφωσης με το κοινοτικό κεκτημένο.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, προειδοποιητικές επιστολές για καθυστέρηση στην ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της σχετικής οδηγίας έχουν αποσταλεί πέραν από την Κύπρο, σε άλλες 13 χώρες και συγκεκριμένα, στο Βέλγιο, στην Τσεχία, στη Δανία, στην Ελλάδα, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στην Ουγγαρία, στην Ολλανδία, στην Αυστρία, στην Πολωνία, στη Σλοβενία, στη Φινλανδία και στη Σουηδία.

Αλλαγές της χρήσης εγγράφων πληροφοριών

Σημειώνεται ότι, σκοπός του νομοσχεδίου που θα τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση στις 22 Σεπτεμβρίου 2022, είναι η εναρμόνιση της κυπριακής νομοθεσίας με τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2261 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Δεκεμβρίου 2021, για την τροποποίηση της Οδηγίας 2009/65/ΕΚ, όσον αφορά τη χρήση των εγγράφων βασικών πληροφοριών από εταιρείες διαχείρισης ορισμένων οργανισμών συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (ΟΣΕΚΑ).

Ειδικότερα, προτείνεται η τροποποίηση του περί των Ανοικτού Τύπου Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων Νόμου του 2012 (βασικός νόμος), προκειμένου να εισαχθεί ο ορισμός του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1286, ο οποίος τροποποιήθηκε πρόσφατα από τον Κανονισμό 2021/2259 (άρθρο 2 του νομοσχεδίου) και να προστεθεί το νέο άρθρο 65Α, ώστε να μεταφερθούν οι διατάξεις του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2261 (άρθρο 3 του νομοσχεδίου). 

Αξίζει να αναφερθεί ότι, η εν λόγω Οδηγία έχει δημοσιευτεί μαζί με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/2259 (ο οποίος έχει άμεση εφαρμογή στα κράτη μέλη), με στόχο την αντικατάσταση του ισχύοντος «εγγράφου βασικών πληροφοριών» (UCITS KIID- Key investor information) και PRIIPs KID-Key information document), προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο οι ιδιώτες επενδυτές να λαμβάνουν δύο διαφορετικά έγγραφα βασικών πληροφοριών για τον ίδιο ΟΣΕΚΑ. 

Ειδικότερα, οι εταιρείες επενδύσεων και οι εταιρείες διαχείρισης , απαιτείται να συντάσσουν έγγραφο με βασικές πληροφορίες όσον αφορά τα βασικά χαρακτηριστικά των οργανισμών συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (ΟΣΕΚΑ), το οποίο παρέχεται στους επενδυτές, ώστε να ενημερώνονται για τους κινδύνους του προσφερόμενου ΟΣΕΚΑ.

Για τους ΟΣΕΚΑ, απαιτείται επίσης, η κατάρτιση εγγράφου βασικών πληροφοριών, δυνάμει του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1286/2014, με τα δύο έγγραφα να καλύπτουν ουσιαστικά τις ίδιες απαιτήσεις παροχής πληροφοριών.

Ως εκ τούτου, με βάση τις προτεινόμενες τροποποιήσεις, από την 1η Ιανουαρίου 2023, οι ιδιώτες επενδυτές σε PRIIP, οι οποίοι ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μερίδια ΟΣΕΚΑ, δεν θα λαμβάνουν και τα δύο έγγραφα πληροφοριών για το ίδιο χρηματοπιστωτικό προϊόν. 

Πενήντα προειδοποιητικές επιστολές

Αξίζει να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Γενικής Γραμματείας Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο είναι η αρμόδια αρχή για καταγραφή της έγκαιρης και ορθής μεταφοράς του κοινοτικού κεκτημένου στο εθνικό δίκαιο, η Δημοκρατία έχει συνολικά 77 παραβάσεις.

Οι 45 παραβάσεις αφορούν μη κοινοποίηση μέτρων μεταφοράς, οι 15 αφορούν πλημμελή εφαρμογή οδηγιών, οι 11 έχουν να κάνουν με μη συμμόρφωση με διατάξεις Οδηγιών και οι 6 αφορούν στη μη συμμόρφωση με κανονισμούς και αποφάσεις της ΕΕ.

Σημειώνεται ότι για τις παραβιάσεις αυτές, η Δημοκρατία έχει λάβει 50 προειδοποιητικές επιστολές, 25 αιτιολογημένες γνώμες, ενώ σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες δυο περιπτώσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προσφύγει στο Δικαστήριο.

Της Ελένης Χαραλάμπους