You are here

Τρεις αλλαγές στο νόμο για κρατικές εγγυήσεις

18/08/2021 07:07

Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επέβαλε τρείς ουσιώδεις αλλαγές στον πολυσυζητημένο νόμο που ψήφισε η βουλή, σε σχέση με  την έκδοση κυβερνητικών εγγυήσεων προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για την  παραχώρηση δανείων σε επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζόμενους.

Οι αλλαγές αυτές θα ενσωματωθούν στο νόμο και θα τεθεί εκ νέου για ψήφιση με το άνοιγμα της βουλής τον Σεπτέμβριο.

Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο που έχει αποστείλει η Κομισιόν προς τις κυπριακές αρχές, το αρμόδιο θεσμικό όργανο της ΕΕ, έχει αφαιρέσει την Κεντρική Τράπεζα από τη συμμετοχή εκπροσώπων της στην  επιτροπή παρακολούθησης, στη βάση της γνώμης που είχε αποστείλει η ΕΚΤ στην εγχώρια εποπτική αρχή και στο υπουργείο οικονομικών, όπως είχε γράψει η StockWatch στις 25 περασμένου Ιουνίου.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 12 του νόμου διαγράφεται η φράση που αναφέρεται στο διορισμό δύο εκπροσώπων της ΚΤ στη επιτροπή παρακολούθησης οι οποίοι επρόκειτο να διορίζονται από τον ΥΠΟΙΚ, κατόπιν σύστασης του  διοικητή της ΚΤ.

Το σκεπτικό των εποπτικών αρχών στη Φρανκφούρτη είναι ότι η συμμετοχή του εγχώριου επόπτη σε μία τέτοια επιτροπή αντίκειται βασικών αρχών της εποπτείας και του ρόλου που πρέπει να διαδραματίζει μία εθνική εποπτική αρχή, η οποία εκ του νόμου, είναι ο επόπτης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.

Επίσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε την αναφορά  στο νόμο που επιτρέπει στην επιτροπή παρακολούθησης να εμπλέκεται στις αποφάσεις των τραπεζών.

Η επιτροπή, μετά την τροποποίηση του σχετικού άρθρου, θα έχει ρόλο παρατηρητή και όπως τονίζεται,  «δεν θα παρεμβαίνει στη διαδικασία λήψεων αποφάσεων των πιστωτικών ιδρυμάτων σχετικά με τις διαδικασίες διαχείρισης πιστωτικού κινδύνου και χορήγησης δανείων με κυβερνητικές εγγυήσεις». 

Η ΕΕ ταυτίζεται απόλυτα με τις αρχές της ΕΚΤ και  ειδικότερα στη βάση της γνώμης που είχε διατυπώσει προ διμήνου, ότι καμία επιτροπή δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον εποπτικό ρόλο μίας εθνικής Κεντρικής Τράπεζας.

Σημειώνεται ότι η σύσταση επιτροπής παρακολούθησης με συμμετοχή και του γενικού ελεγκτή, ήταν απαίτηση των κομμάτων της αντιπολίτευσης, παρά τις αντίθετες υποδείξεις του ΥΠΟΙΚ και της ΚΤ και των επιφυλάξεων που είχαν διατυπωθεί έγκαιρα από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ και την ΕΚΤ.

Μάλιστα, η επίμαχη αξίωση για συμμετοχή του γενικού ελεγκτή στην εν λόγω επιτροπή, οδήγησε το ΔΗΚΟ στο να καταψηφίσει  τον περασμένο Δεκέμβριο τους προϋπολογισμούς του κράτους.

Σε ότι αφορά την τρίτη αλλαγή,  η Κομισιόν αξίωσε όπως τροποποιηθεί το σχετικό άρθρο σε σχέση με την κατανομή των κυβερνητικών εγγυήσεων, οι οποίες θα παραχωρούνται  στα πιστωτικά ιδρύματα, μέχρι την εξάντληση του συνολικού ποσού που αναφέρεται στο άρθρο «3» του νόμου.

Δηλαδή, βάσει της σχετικής τροποποίησης,  η παραχώρηση  των κρατικών εγγυήσεων, θα γίνεται σε όσα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αιτηθούν πρώτες για συμμετοχή στο σχέδιο της κυβέρνησης με ανώτατο όριο το 25% των κεφαλαίων τους.

Ο  αρχικός νόμος, όπως ψηφίστηκε τον περασμένο Μάιο από τη Βουλή των Αντιπροσώπων  επισυνάπτεται.

Οι τροποποιήσεις που έχει αξιώσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ενσωματώθηκαν στον αρχικό νόμο, έχουν τεθεί ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας για  νομοτεχνική επεξεργασία, πριν τεθούν προς τη βουλή για ψήφιση. 

Σημειώνεται ότι ο νόμος με  βάση την απόφαση της Κομισιόν, αποτελεί προσωρινό θεσμικό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία των κρατών μελών της ΕΕ, εξαιτίας των αρνητικών επιπτώσεων που προκαλεί η συνεχιζόμενη πανδημική κρίση.

Του Λεύκου Χρίστου